Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

;DIk wil hier in de blog alle wel en wee bijhouden betreffende mijn Roffel, een 1995 T-5R MT. We hebben thuis overigens nog meer Volvo's, een 2010 S60 en een 2001 C70.

Dit is mijn 850:

Wat er de afgelopen tijd aan de auto is gedaan:

- Nieuwe Turbo orig Volvo en Forge dumpvalve, nieuwe vacuumslangen
- 8 nieuwe speakers (Caliber en Kenwood)
- Originele radio en CD-wisselaar
- Grote Beurt inclusief K&N olie- en luchtfilter, nieuwe verdelerkap en rotor
- nieuwe bougie-kabelset
- Nieuwe Bosch brandstofpomp en tankvlotter
- onderste draagarmen voor met verstevigde rubbers
- onderste versnellingsbaksteun
- Spoorstangeindstukken
- Nieuwe banden op originele velgen 215/45R17 Michelin
- Volvo velgen 18" met nieuwe Michelin banden 225/35R18
- Bovenste motorsteun Polyurethaan
- alle motorsteunen nieuw
- Nieuwe startmotor
- Veerpootbrug voor
- Nieuwe Weitec verlagings-set met schokdempers inclusief nieuwe toplagers voor en verstevigde schotels van IPD(Volvo tuner)
- Simons RVS 2,5" uitlaatsysteem
- Nieuwe lambdasonde
- 3" Ferrita Downpipe RVS
- Nieuwe sportremmschijven en blokken rondom inclusief upgradeset voor van 280mm naar 302mm en ook de remschoenen incl. montage-set voor handrem.
- Goodridge RVS remleiding-set
- Nieuwe Distributieriem met rollen, waterpomp en nieuwe multiriem
- Remvloeistof vervangen
- Nieuwe Varta-accu Silverline
- Xenon slimline 4300K
- carterventilatie
- Reverse intercoolerset IPD
- IPD stabilisatorstangenset en nieuwe stabi-stangstokjes
- Nieuwe koppeling (compleet plaat, drukgroep en druklager, hulpcilinder) met verse bakolie
- Nieuwe electrische antenne Hirschmann
- Achterlicht LA vernieuwd (zat een barst in)
- Bougies vervangen door OEM volvo ipv Bosch
- Gechipt door Fasttech--> 272pk en 423nm
- Rugleuning electrische verstelling gerepareerd.
- Magneetkoppeling afgesteld en airco gevuld
- Nieuwe stoelzitting plus verwarmingsmatje, leder geverfd.
- Voorbumper opnieuw grijs gespoten
- Radiateur vervangen
- Olie ververst met shell helix 5w40

Dat is dus al een hele waslijst! Echter... is er ook nog een hoop te doen.

Groet Martijn

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

daytonawim

Welkom Welkom.

Je hebt wel een mooie buit binnen gehaald hoor, enne gekijk een foto geplaast, Top.

Met je uitdagingen kom je op het forum vast een heel eind.

speedyT5

Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Martijn_B

Bedankt voor het welkom wim!

@SpeedyT5--> Inderdaad een goede, ik zou verwachten dat die al vervangen zijn gezien de andere reeds vervangen onderdelen... maar zal het eens navragen bij de vorige eigenaar! Kan het zijn dat de motor met de huidige aanpassingen en standaard ECU mapping niet lekker oppakt?

Wat betreft de overige problemen ga ik natuurlijk ook de search op het forum gebruiken, daar zal vast en zeker ook een hoop nuttige informatie door te verkrijgen zijn!

Overigens zojuist een bakje azijn in de auto geplaatst, er is nogal in gerookt en hopelijk krijg ik zo de geur wat weg.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

thuur

Er kan een kilo lucht in het remsysteem zitten, dat is geen reden waarom de pomp onverwacht gaat lopen. ABS grijpt in op het moment dat de controller denkt dat er een wiel blokkeert.

Oud model: gebroken krans. Nieuw model: defecte controller.

Gr 8)

peteRRR

Welkom Martijn.

Ik heb de auto al een tijdje op MP zien staan maar nu een nieuwe eigenaar gekregen. :eusa_clap:

Succes met het opsporen van de storingen en veel rij plezier.

Zitten die andere 18 inch velgen nou bij de koop in,........daar staat ie erg mooi op met de DOP kleur.

DOP staat voor Dark Olive Pearl.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

UserID6342

Leuke auto Martijn, ziet er goed uit.  Wat je storingen betreft, laat 'm even uitlezen en resetten en dan kijken wat de storingen waren en/of deze terugkomen. Is de meest handige oplossing.  Kun je meteen het servicelampje laten resetten.  Ik neem aan dat de auto OBD-II heeft, dus aansteker aan de rechtse kant van de middenconsole ?  Anders, met OBD-I kun je het zelf doen.  Er zijn zat mede-forummers aanwezig die OBD-II kunnen uitlezen en resetten.

Peter360

Mooie T-5R hoor Martijn. Klopt idd de auto stond al een tijdje te koop op marktplaats, nu ook nog ;)

Martijn_B

Ik heb OBD I als het goed is, geen muntenbakje maar een gewoon bakje?

Ik zal eens opzoeken hoe ik adhv OBD I zelf dingen kan uitlezen :)

Iemand nog een idee wat betreft het stotteren? Bougies zijn ook nieuw!

KIM

Welkom Martijn.

Dat stotteren kan heel goed samenhangen met het brandende lambda lampje. Lees je storingen eerst maar uit voordat je verder gaat gissen naar de veroorzaker.

big ben

Martijn_B

KIM/Ben--> Dankjewel, ik ga straks gelijk aan de slag. Eerst de stoel fixen, dan verder met OBD :)

big ben

Misschien is het leuk om een goede "how-to" te maken met foto's (ik moet ook nog)  :eusa_whistle:

Martijn_B

Ben, ik lees je bericht nu pas anders had ik een How-to gemaakt!
De passagierszijde moet ook nog bij mij, alleen heeft die minder haast en ga ik eerst andere dingen doen.

Morgen ga ik met de volgende puntjes aan de slag:

*Interieur schoonmaken
*Km stand uitlezen adhv OBD I
*Langs De Leerlooier in Den haag voor leder verf voor de bekleding.

Zal eens wat fototjes maken ook :)

Martijn_B

Zo, dit weekend druk bezig geweest met de 850!

Zaterdag eerst maar even wat benzine bijgevoegd. Heb euro98 gedaan, doen jullie T5-R rijders dat ook?

Daarna doorgereden naar De Leerlooier in Den Haag op zoek naar lederverf voor de stoelen. Deze zijn toch wel flink aangetast en wil ik graag wat opfrissen! Bij het repareren van de elektrische stoelverstelling al een klein stukje leer afgeknipt van c.a 1 bij 2 cm als staaltje. De lederverf wordt op kleur gemaakt en is volgend weekend klaar. Wel alvast de cleaner meegenomen en aan de slag gegaan:

Leer is nu al een stuk doffer, er kwam toch een hóóp vuil af!!!

Toen alle kunstofdelen gedaan, dus dashboard, zijstijlen, deurpanelen, etc:

Daarna maar eens de OBD I uitgelezen. Het is even lezen, maar zodra je door hebt hoe het werkt is het heel makkelijk:

Storingscode was 1-1-3 (lamdasonde). Deze brand ook op het dashboard, samen met het ABS en Service lampje. Servicelampje heb ik direct gereset. De lamda heb ik ook gereset, maar is nooit verdwenen van het dashboard en staat er nu nog steeds. De foutcode is nu wel 1-1-1 (oftewel-> niets.)

Het ABS lampje komt niet naarboven als storing.. maar brandt nog steeds.

Dus: auto de brug op:

Daar erachter gekomen dat de ABS ring LV gebroken is. Ook zat de moer op het uiteinde van de as los, met een goede 2mm speling tot gevolg :x Dus: Is de ABS ring los te bestellen?

Wat random foto's van de uitlaat:

Uitlaattipje is zwart gespoten. Vind ik niet mooi:

Toen vandaag nog maar wat  meer TLC geven, wilde even onderzoeken welke polijstcombinatie op mijn rotary goed zou werken. Uiteindelijk is dit Monello Mezzo + witte pad en 1800 rpm op de rotary geworden.

Lak zag er vreselijk uit:

Dus: goede detailbeurt ook toegevoegd aan de to do lijst!

Voor nu ben ik op zoek naar de volgende onderdelen:

- Artikelnummer voor foam zitvlak bestuurderstoel T5-R. Hoe groot is het verschil tussen normaal en stevig? Normale Volvo stoelen zijn flink comfortabel vind ik altijd, iets steviger mag opzich wel. Ik weeg zelf ook al 95kg.
- Artikelnummer voor ABS ring links-voor

Groet! Martijn