Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Thanks piet, moet even een avondje vinden dat ik de tijd heb om te gaan programmeren. Wordt sowieso wel gedwongen om er iets aan te doen:

Say Hello to my little friend! 630cc Siemens Deka in the house :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

stefanhuijser

Piet, als je WOT gaat remappen en luistert naar pingelen (op gehoor) hoe wil je dan pre-ignition voorkomen? Dit hoef je namelijk niet altijd te horen..

Puur even interesse hoor..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Piet

Op
Citaat van: stefanhuijser op 08-08-2012 22:29:34
Piet, als je WOT gaat remappen en luistert naar pingelen (op gehoor) hoe wil je dan pre-ignition voorkomen? Dit hoef je namelijk niet altijd te horen..

Puur even interesse hoor..

Gr. Stefan

Op gehoor alleen gaat luisteren naar detonatie of pre ignition natuurlijk niet lukken. Ik heb daarvoor een extra klopsensor op het blok aangebracht met een Gizzmo knockdetector daaraan gekoppeld. Hiermee kan je met een koptelefoon naar je motor luisteren. Als je weet hoe hoe het klinkt kun je hiermee uitstekend " pingelen " horen.
De gizzmo geeft ook via ledjes aan wanneer hij knock detecteert, maar ons eigen gehoor doet dat nog steeds veel beter. Je kan ook ( stuk goedkoper ) een constructie maken met een soort stethoscoop en wat buiswerk, maar is lastiger om tijdens rijden op de weg te gebruiken.
Verstellen van de vervroeging moet je op deze manier erg voorzichtig doen, in heel kleine stapjes.
Ik denk dat als je serieus met de vervroeging aan de slag gaat, je dat eigenlijk beter op een rollerbank kan doen dan op de weg.

Tja en af en toe even je bougies bekijken geeft ook veel informatie, kleine zilveren stipjes geeft ook aan dat je detonatie hebt, alleen...... moet je dan wel te beseffen dat die stipjes dan stukjes aluminium zijn van je zuigers .............................

stefanhuijser

Dat is wat ik bedoel, als ik ga vervroegen met onze industrie motoren moet ik absoluut een klopbeveiliging hebben die specifiek op die motor ingeregeld is.

Zelfs daarmee is een voor ontsteking erg lastig te detecteren en uiteindelijk levert dit dezelfde schade op aan zuigers/kop..

Voorontsteking en detoneren is (al is het maar heel weinig) killing voor je blok.

Wees gewaarschuwd Martijn ;D

En zover even je topic vervuiling, bedankt voor je info Piet, duidelijk verhaal!

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Piet

Ja, je moet indedaad wel beseffen dat tunen niet zonder risico is. Maar als je niet al te scherp op de snede tuned hoef je ook weer niet te bang te zijn. Onze motoren kunnen veel hebben.
Onze ECU's regelen zelf ook nog een hoop bij. Maar kan geen kwaad van tijd tot tijd de bougies te beoordelen.

Martijn_B

Morgen de custom turbo meeting, dus snel nog even mijn eigen auto aangepakt vandaag.

Wat heb ik gedaan:

- Lak aangepakt met de DAP900 en Dodo Juice Need For Speed : Dit is een chemische cleanerwax. Een chemische cleaner bevat geen daadwerkelijke polijstkorrels maar wel een stof die zodra hij frictie ondervindt een polijstende werking heeft. Ideaal om een goede lak snel weer tip-top te krijgen en laat tevens voor 3-4 weekjes een beschermlaag met mooie glans achter.

- Alle 4 de velgen gedemonteerd en gepolijst. Ze zijn eerder dit jaar gecoat maar zonder een afsluitende blanke lak coating. Helaas een keer schoongemaakt met agressieve velgenreiniger. Resultaat zag er niet uit, dus alle velgen gepolijst met ook weer een lichte chemische cleaner wax: Mothers Advanced Car Wax:

- Toen de wielen er af waren heb ik de remklauwen maar opnieuw een kleurtje gegeven, onderlaag was een laagje hammarite en nu zit er motip 800celcius hittebestendige lak op. Gewoon voor zilver gekozen. Zal vast goed blijven zitten!

-Uitlaat tipje heb ik gepolijst met Mothers Metal Polish:

En dan staat hij uiteindelijk zo klaar voor morgen:

JeffreyC

:eusa_drool: Ziet er op de foto's in ieder geval tiptop uit  :eusa_clap:
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

innocenti

:eusa_clap:
Daar kan je mee verschijnen op een meeting. Veel plezier morgen.

big ben

Ik zou er vannacht maar een hoesje overheen doen  :D  :eusa_clap:

850 T5 Freak

Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Laguna-S60R

Maak er een leuke dag van morgen, vond het erg geslaagd vorig jaar!
kan er dit jaar niet bij zijn..
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

MarkoC70T5

Damn ben ik morgen de enige met een vuil auto  :eusa_wall:
Dan toch maar vroeg op om hem even  te wassen  :eusa_whistle:
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

Unexist

Ziet er goed uit martijn!. Van poetsen heb je altijd heel veel eer van je werk!
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

peteRRR

Het is ook wel gaaf hoor als je dat poetsen goed onder de knie hebt,...prachtig als een auto er zo helder bij staat.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla