Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Piet

En als je AFR meter te hoog oploopt ..... airco'tje aan, kun je hem meteen koelen  ;D

Unexist

Mooi dat je turbo nu in ieder geval goed is!. Was denk ik toch wel een beetje schrikken.
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

Martijn_B

Terug naar de 2,5" LMM behuizing. Helaas, want dit ziet er natuurlijk niet uit en ondanks dat het allemaal degelijk vast zit is het een beetje een beun-oplossing.

Reden is dat met de 3" LMM plus Siemens injectoren het ME4.x systeem soms teveel moeite moet doen om alles onder controle te krijgen. Resultaat is dat hij dan 1500-2000 rpm stationair gaat lopen zodat er wél genoeg lucht gemeten gaat worden en de injectoren langer open kunnen om richting lambda 1 te sturen.

De lange termijn oplossing wordt een setje Bosch 550cc injectoren, maar tot die zijn gearriveerd is dit even de tussentijdse oplossing.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Dat is een interessant gegeven: Hoe kom je aan de informatie dat de M4.x van slag raakt met een 3" LMM in combinatie met 630 cc injectoren, van Adam?

Martijn_B

Van een stuk of 3 andere gebruikers. Adam geeft tevens ook aan dat het een probleem is, alleen bij hem bekend met ME4.4. Daarnaast door mijn eigen ervaring: ik heb een halfjaar met siemens + 2,5" en Turbo Tuner gereden met mijn vorige blok. Nevernooit enig probleem mee gehad, behalve dat hij stationair soms wat "rommelig" loopt. Dit schijnt te liggen aan de Siemens injectoren: openingstijd is lastig aan te sturen en er zit ergens een verschil in qua kwaliteit tov de duurdere Bosch injectoren. Veel tuners laten de auto wat hoger stationair lopen zodat hij niet gaat dansen bijvoorbeeld. Sinds de 3" LMM is het continue een hoop gedoe, denk nu aan de 7e of 8e mapping vandaag gewerkt te hebben en was het gewoon zat. 2,5" LMM erop en direct goed lopen.

De Siemens vervangen door de Bosch  0280158117 (550cc injectoren) is het over. Deze zijn alleen niet erg goedkoop, dus wacht even met bestellen. Nu weer de 2,5" mapping aan het schrijven... blijf wel bezig zo. Gaat wel elke keer sneller, je leert het systeem zo (helaas...) wel goed kennen.

Doel is nog steeds voor het weekend met de timing aan de slag. De det-can heb ik wel af, maar zoveel hoor je er nou ook weer niet door. Ik hoor het tikken van de kleppen, maar het klink erg ver weg. Misschien valt detonatie wel op, alleen hoor mijn uitlaat boven het geluid van de Det Can op dit moment...
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Die siemens zijn ook nog wel voor een leuk bedrag te verkopen, toch?

Piet

Waar en hoe heb je de detcan bevestigd?

Martijn_B

Jij kan goed zoeken Piet... PB :-)

Det can zit op de bout náást de meest rechter knocksensor gemonteerd (dichtst bij de gasklep)

Piet

Ebay heeft wel een goede zoekfunctie

Piet

Ik zou die 3" LMM met die turbowindmachine nog niet zo gauw opgeven geloof ik.

Piet

Citaat van: Martijn_B op 02-04-2013 23:54:05

Det can zit op de bout náást de meest rechter knocksensor gemonteerd (dichtst bij de gasklep)

Dat is op zich wel een prima plek, daar heb ik mijn Gizzmo knock detector ook op zitten, krijg daar een goed signaal.
Knockgeluiden  zijn op zich weliswaar korte maar tamelijk luide "spetters" .

Martijn_B

Doe ik ook niet!

"Sinds de 3" LMM is het continue een hoop gedoe, denk nu aan de 7e of 8e mapping vandaag gewerkt te hebben en was het gewoon zat. 2,5" LMM erop en direct goed lopen."

En daarvoor:

"De lange termijn oplossing wordt een setje Bosch 550cc injectoren, maar tot die zijn gearriveerd is dit even de tussentijdse oplossing."

Feit is dat ik de aankomende 12 maanden nog in het buitenland werk. De momenten dat ik thuis ben zijn erg schaars, en als ik er ben dan wil ik ook wel eens ergens van genieten (vriendin, vrienden, auto) i.p.v. altijd te moeten sleutelen  ;D

Piet

Wat is dit nu..... laat jij je vriendin voorgaan voor de 850!!!!!

Verstandig......

Piet

Het zal best wel zo zijn dat de M4 630 cc injectoren niet kan handelen bij een 3" MAF als meerderen die ervaring hebben.
Maar het is toch vaag en best wel interessant om je af te vragen waarom dat dan nou is.
De ecu regelt het stationair dmv de stationair gasschuif. Hij zal die zover dicht zetten dat ie 850 toeren gaat lopen, de maf meet de hoeveelheid lucht die daarbij hoort en stemt de injectortijd daarop af voor een Afr van 14.7
Bij een 3" geeft de maf een lagere spanning af bij die luchtstroom bij stationair dan bij een 2.5",  de ecu zal de waarden voor de injectortijd dan hoger in de tabel gaan zoeken. Als je daar de waarden dan aanpast zou je toch de injector kort genoeg moeten kunnen laten spuiten om een goede afr te krijgen. Dat de electronica van de ecu deze korte tijden aankan blijkt uit het feit dat het met een 2.5" maf i.c.m. 630 cc injectoren ook lukt om een goede afr bij een stationair toerental van 850 te halen, hij leest de waarden dan alleen lager in de tabel uit.
Heb je geprobeerd wat het effect is van het flinke verlagen van de waarden in de  linkerbovenhoek van de tabel?
(vast wel... maar even voor een volledig beeld)

Nou zijn 550 cc injectoren ook groot zat en als het probleem daarmee in 1x is opgelost..... zou ik ook zeggen hup die 550 cc 's erin, daar niet van...gewoon praktisch zijn.....