Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

De Peugeot is een leuk ding! maar, kan er wat lastig verliefd op worden, zeker met zon 850 in bezit.

Goede tip B, maar heb hem ondervangen door de airbox deksel van een x70 te kopen, hier past de MAF naadloos in en past op de onderkant van de 850 airbox. :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Turbobiker

Citaat van: Martijn_B op 28-11-2012 21:44:21
Dan zal ik een keuze moeten maken voor een nieuw type turbo. Ik heb erg zitten twijfelen hoe groot ik wil gaan en wat het nieuwe blok aan kan. Ben tot de conclusie gekomen dat ik boven de 400pk uit wil komen, en een turbo wil hebben die dit redelijk makkelijk kan draaien zonder tot 1.8bar te moeten gaan. Daarom zal het waarschijnlijk een Garrett T3/04E, stage 3 57trim met 0.63A/R, goed tot 460pk. Dit zijn turbo's die betrouwbaarheid combineren met een redelijke prijs, een GTX3071 kost 2x zo veel. Spool up van full boost zal wel rond de 3800/3900 toeren liggen, maar dat vind ik niet zo erg want de powerband zal tot 7200rpm zijn (3300 rpm lang dus, ipv bijv. 2000rpm met een 19T) en zo blijft alles nog een beetje heel.

Tevens keuze voor de nokkenassen maken, standaard of de GLT. Ik denk dat de std nokkenassen er weer in gaan, maakt de boost ook beter te controleren rond de 5000rpm.

Voordeel van de GTX (28 of 30) is dan dan weer dat die al bij 3000 toeren opspoelt, zodat je ook in de praktijk veel eerder van je vermogen gebruik kunt maken (en nog. Een kans maakt tegen die supersnel schakelenden automaat diesels van tegenwoordig...)

Die GLT nokken laten wel een berg extra lucht door die je anders maar erg moeilijk je motor in krijgt.

Met mijn Apexi weinig last van fluctuaties.
De Tussenpaus

Martijn_B

Ik vind het een twijfel geval (GLT nokken), ken nu 2 auto's met standaard nokkenassen die 460 en 445 pk draaien. Hoeveel graden vervroegd en verlaat staat bij jou de in/uitlaat?

Dat de GT(X) eerder opspoelt is zo, ik twijfel dus wel een beetje. Echter, een GT2876 pakt ook pas bij 3800 volle boost. Denk dat je met een GTX misschien op 3500 zal zitten? Zal nog eens kijken, al het vermogen boven de 400pk is mooi meegenomen, 450 of meer verwacht ik niet want wil bijvoorbeeld als het even kan mijn Simonns uitlaat systeem houden, deze roffelt zo lekker tov een 3" maar zal waarschijnlijk wel restrictief werken (kan hem altijd nog vervangen)

Zit nog wel even met de uitdaging hoe ik het ga doen met de downpipe: de flens moet natuurlijk veranderen naar een V-band, maar de turbo en het blok monteer ik thuis in de garage. Weet niet of er al downpipes te koop zijn kant en klaar?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Turbobiker

Welke kop hebben die 460 en 445pk motoren?

Mijn GT3071 kwam er bij 3300 toeren in. Bij '76' ligt het vooral aan dat '76' verhaal dat de boel zo laat oppakt.
De Tussenpaus

Martijn_B

460 heeft een nieuw type kop, 445 is een standaard blok (nog nooit open geweest) van een volvo 850.

Ik kom nog op de discussie terug, morgen de oliepomp in elkaar zetten met de revisieset

triton

Gefeliciteerd met je huis Martijn
Heb je ook pica's van je nieuwe huis Martijn
Ben wel benieuwd naar de dubbele garage
Professioneel raddraaier

Martijn_B

Dankjewel! Nog niet, ik zal ze maken zodra we de sleuteloverdracht hebben gehad. Het huis is een hoekhuis en bestaat uit 1 inpandige garage, met daarnaast een aangebouwde garage die iets groter is. Dit zorgt er voor dat de buitenste garage helemaal leeg wordt met alleen een gereedschapskar er in, werkplaatskachel en goede verlichting. De andere garage zal ik met mijn geliefde moeten delen, dus daar komt de motor te staan, haar fiets, de bench voor de hond en verders een stelling met mijn Volvo onderdelen / poetsspullen/ etc.

De ruimte is niet super groot hoor, maar hoop door het efficiënt in te richten toch een lekkere plek over te houden om te sleutelen.

Martijn_B

Iemand bekend met deze tafels van HBM?

Lijkt me ideaal op op te werken, maar is het een beetje stevig? Vraag me ook af of ik er een bankschroef op kan zetten (ik zal hem toch nooit inklappen)

Bouke

Het ziet er niet naar uit dat je daar een bankschroef op kan zetten :eusa_snooty:

Martijn_B

Nee hé, meestal schroef je zo'n ding vast lijkt me. Dan ga ik eens kijken of ik ergens een slim ontwerp kan vinden voor het zelf maken van een werkbank. Is vooral belangrijk dat er bijvoorbeeld ook een motorblok op kan staan zonder dat alles bezwijkt..

Bouke

Als het nou iets was met een lekker dik houten blad zou ik zeggen ga daarvoor ;)

triton

Zorg dat je werkbank op hoogte is Martijn.
Ik zie altijd mensen gebukt staan klooien bij een werkbank.
Zeker met jouw lengte

En met een paar 2-3 tjes en een goede plaat betonplex kom je een heel eind
Professioneel raddraaier

Martijn_B

Thanks, goede tip inderdaad! Het ziet er naar uit dat ik eerst voor tijdelijk via marktplaats een soort van tafel/werkbank zoek die sterk genoeg is om mijn blok op af te bouwen:

Stevig, RVS blad én verrijdbaar. Op zich best ideaal!

Verder heeft de Peugeot weer een andere eigenaar, focus gaat nu toch naar zsm afbouwen van het blok.
Moet nu op zoek naar naar een nieuwe turbo, en zal moeten kiezen tussen:

GTX3071r .63
GT3071r .63  
T3/04E stg. III 60 trim
Mitsubishi 20G TD06

Best aardige prijsverschillen dus, en allemaal turbo's die prima ruim 400pk kunnen brengen. Het is even de vraag welke de beste combinatie geeft tussen prijs en spool-up, het liefst heb ik volle boost onder de 4000 rpm.

Rense850T5

Jeetje man,

Wat een mooi werk hier zeg
Heb hem Volledig doorgelezen van begin tot eind
Wat een mooie 850 en mooie mod's (ook in de planning)
Ben heel benieuwd naar hoe die is als de "nieuwe" motor erin hangt
mooi werk man. Ga zeker de rest volgen

Gr. Rense
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Martijn_B

Dankjewel voor het compliment!

Vandaag hebben mijn vriendin en ik eindelijk de sleutel gekregen van ons eerste koophuis. We wilden eigenlijk nog even wachten (24 en 23 jaar oud), maar gezien de wijzigingen in hypotheekregels volgend jaar toch maar besloten om dit jaar al de grote stap te maken.

Ein-de-lijk heb ik vanaf vandaag een garage beschikbaar voor de 850! Ben daar echt super blij mee, niet langer meer klussen op de stoep en kan nu ook grotere klussen aanpakken of de auto een nachtje laten staan. Omdat we de sleutel pas laat hebben gekregen, bij deze een foto'tje in het donker:

Rechts (3.10m x 7m) wordt om te sleutelen en detailen, links (5.80 x 2.80m) komt de Yamaha in te staan en wat voorraad aan auto onderdelen en detailing producten. Beide garages zijn verwarmd, ideaal dus.

Deze week wordt het dus klussen geblazen, al valt het al met al best mee. Vloer leggen in de woonkamer, wandjes opnieuw schilderen en als ik dan nog 1-2 dagen verlof over heb wil ik de garage aanpakken en zelf een houten werkbank gaan maken, muziekje installeren, plankenrek maken, wanden opnieuw verven, vloer verven en links laminaat leggen, etc.