Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

850 T5 Freak

ik leg de nieuwe kopbouten altijd in een bakje met olie, en zorg dat de gaten "droog" zijn. Nooit geen problemen mee gehad  :)
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

mitchelli

Citaat van: 850 T5 Freak op 13-06-2013 12:00:47
ik leg de nieuwe kopbouten altijd in een bakje met olie, en zorg dat de gaten "droog" zijn. Nooit geen problemen mee gehad  :)

En zo is het precies gegaan  :)
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Piet

Dan kan het daar niet aan hebben gelegen.

elianmars

mastertje

Amai, je moet natuurlijk niet bouten die druipen van het vet er in gaan draaien, je wilt een hele lichte coating aanbrengen op het draad en de onderkant van de boutkop, that's it.

Zo dus; http://www.youtube.com/watch?v=5WHBskK_F3o&t=6m30s
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

mitchelli

Rense850T5

Nee kop nog niet terug, kreeg net een app, of ik de nokkenassen en kleppendeksel ff kan langs brengen omdat de kop aardig krom is dus word nog ff spannend.

Dus morgen f langs brengen en dan horen we hopelijk zsm hoe het ermee staat.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

ray001

Citaat van: Rense850T5 op 13-06-2013 15:06:52
Nee kop nog niet terug, kreeg net een app, of ik de nokkenassen en kleppendeksel ff kan langs brengen omdat de kop aardig krom is dus word nog ff spannend.

Dus morgen f langs brengen en dan horen we hopelijk zsm hoe het ermee staat.

Hoop dat het goed gaat komen,kost allemaal genoeg

Piet

Inderdaad, voor Martijn geldt hetzelfde als voor mij.... er moet nu gewoon es een poos zonder gezeik in die blokkendozen gereden kunnen worden !!!

mitchelli

Dan moeten jullie het ook eens goed in elkaar zetten. ...  :evil:  ;D

Nee hoor....ik hoop dat jullie hierna voorlopig zonder problemen kunnen gassen idd.

Martijn_B

Citaat van: mitchelli op 13-06-2013 20:03:49
Dan moeten jullie het ook eens goed in elkaar zetten. ...  :evil:  ;D

Nee hoor....ik hoop dat jullie hierna voorlopig zonder problemen kunnen gassen idd.

Iets met een Varex demper en een PLUS en een MIN?  :eusa_whistle:

Oppassen nou he, kleine opdonder  :evil:
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Ja .... en dat  verhaal over kopbouten in een oliebadje.....mmmmm....  :eusa_whistle:

Jelmar

Volgens mij kunnen jullie er alle 3 wat van  ;D ;D hahaha

Ik vind het allemaal een klein beetje half werk.. Ik bedoel als je iets sloopt doe het dan goed..
Drijfstangen krom drukken :eusa_angel: gebroken zuigers  :eusa_angel: dat soort werk..
Een koppakking er tussenuit vind ik maar een beetje flauwtjes  ;D ;D hahahaha

Neehoor mannen, ik zie jullie graag bezig, maar dan liever met upgrades dan met herstel!werkzaamheden.
;) ;)

On a more serious note..

Hoe doen jullie de kopbouten aandraaien?
Gewoon volgens volvo spec? 20nm 60nm 130 graden (zo uit mn hoofd?).
Ik heb geleerd van een oude rot in het vak dat dat niet de beste manier is, want die 130 graden is best wel veel.
Hoe bedoel je Jelmar? Leg eens uit..
Ok, de theorie erachter is de volgende; je zet namelijk best veel spanning op 1 punt van de kop (en dus ook de pakking) en zodra je de eerste 2 kopbouten dan op de 130 graden hebt staan, staat de pakking (overdreven gezegd) al in een soort V Vorm.
Niet echt ideaal.

Ok, dus?
Ik gebruik nu de redblock specs even als voorbeeld (die zitten nu in mn hoofd).
Daar zijn de normale specs; 20nm, 60nm 90 graden (en voor de 'high performance' redblocks wordt vaak de penta specs gebruikt, 20nm, 60nm, 120 graden).
Zoals ik het doe, en je dus een stuk gelijkmatiger de pakking aandrukt, is het volgende.
Kopboutgaten en kopbouten volledig schoon en droog! Op de kopbouten onderaan de draad een klein beetje ARP vet en onderaan de kop (flens) van de bout.
Alles met de hand erin draaien.
Op de normale volgorde aandraaien op volgende moment(en)
20nm, 40nm, 60nm, 80nm, 100nm
Vervolgens de motor nachtje laten staan en dan met 105/110nm natrekken.
Zo wordt de pakking een stuk gelijkmatiger plat gedrukt.
Kan de 5 cilinder specs wel even opzoeken als mensen dat willen weten.

Het is maar een tipje..
850R

Jelmar

Nog mooier/ beter is natuurlijk  een setje studs erin  :)
850R

Johann

Leuke tip maar er gaat eigenlijk al 21 jaar vrij weinig fout met die 20-60-130ยบ.