Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Rense850T5

Citaat van: Martijn_B op 21-06-2013 09:01:48
Nee niet gedaan, zoals gezegd marge is 0.5

martijn k heb er wel 2 tussen gedaan dat wou je toch? Voor als er weer een stuk gaat hb je er nog een over :eusa_whistle: :eusa_boohoo:

Heb de kopbouten ook daarom iets strakker aan gedraaid dacht op ong. 320Nm
Was wel goed toch?

Haha nee maar heb hem vanochtend mee naar t werk genomen en t rijd nog goed!
Straks nog ff een keer op lekkage controleren en dan is die klaar.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Douwe

Mooi dat het nu geslaagd is, nog heel veel probleemloze kilometers toegewenst.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Martijn_B

Vandaag de auto weer opgehaald bij Rense en direct een uurtje op de A50 gespendeerd om de mapping te schrijven. Rense kwam al snel achter het probleem met stationair lopen: de gasklep bleef een stukje open staan ivm een loszittende veer. Na de fix liep hij weer netjes :)

De nieuwe XC90 subframe rubbers bevallen ook goed, viel me wel op dat de oude na 400.000 km er nog eigenlijk prima uitzien. Maar: Bedankt Rense voor al het werk!! :eusa_clap:

Nu hebben we natuuuuuurlijk nog meer uitdagingen:

-zodra ik de boost boven de 0.8 bar instel met de boost controller fluctueert deze en houd hij de druk niet vast.
- flink geluid uit de voortrein, ik denk de bak, aandrijfassen of homokineet. Vooral hoorbaar op lagere snelheden (tot80kmh) en alleen bij middel-vlotte acceleratie.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Jelmar

Jelmar zou Jelmar niet zijn als ie niet wat te zeiken had...

Martijn, ik snap niet dat je zo vaak 'met de laptop op schoot' moet rijden om die mapping aan te passen..
Verloopt er iets? Een meting van iets niet zuiver?
Ik snap het niet zo goed eigenlijk.. Zeker niet omdat je volgens mij de ontstekingstabellen amper of niet veranderd.. Verlopen die brandstof tabellen dan zo erg?
Niet om af te kraken, maar ik vind het een beetje 'apart'. ;)
Je snapt wel wat/ hoe ik het bedoel neem ik aan ;)
850R

Rense850T5

Graag gedaan kerel!

En het was wel weer een heel leerzaame dag ook voor mij heb een beetje met turbotuner kunnen spelen tijdens dat martijn aan t rijden was en ben er nual enigsinds wegweis in.
Snap iig wat er gebeurt bij welke veranderingen dus was wel ff leuk spelen op de a50 ;D

Alleen je boost snap k niet zoveel van. Eerst deet ie t goed. En nadat je je (afdop)boutje kwijt was begon het gedonder, niet meer boost vast houden en blijven fluctueren tussen 0,8 en 1,2 bar. alsof een auto aan t zoeken is naar grip. Maar dan is het je boostcontroler die geen grip heeft.

Maar nogmaals martijn was weer een leuke middag!
Zonde dat bij mij de computer niet mee werkte maar dat komt ook wel weer goed!

Geniet van je weekend!
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Martijn_B

Boost ook weer heel: ieniemini scheurtje in het silicone slangetje van boost controller naa actuator gespot.

@Jelmar: ik begin je wel een beetje te kennen langzamerhand ;)
Ik vind ook dat ik veel aan het mappen ben om een goede tune neer te zetten. Hou er alleen wel rekening mee dat ik de afgelopen tijd een aantal aanpassingen heb gedaan die merkbaar zijn op de auto. Voorbeeld is een andere brandstofpomp met hele andere opbrengst onder vollast, of van een 2,5" naar een 3" luchtmassameter, en daarna weer terug naar een 2,5".  Of de lambdasonde die niet goed was en met nieuwe sonde klopte er alleen onder WOT nog wat van de mapping.
Op deze wijze blijf je wel bezig.

Overigens heb ik aan de ontstekingstabel wel eea veranderd, ik weet niet precies waarom je denkt dat ik dit niet doe.
Hoe ik het momenteel aanpak is: eerst op target boost een goede map neerzetten, AFR 11.8. Dan de ontsteking scherper stellen met stapjes van 1 graad. Vervolgens zie je dat de AFR armer wordt, dus brandstoftabel weer aanpassen naar ontsteking.

Momenteel staat hij bij max koppel (rond de 4500rpm) op 11 graden vervroeging, hij loopt daarna naar 13 rond de 5000, 15 rond de 5500 en daarna richting de 19 bij 7200.

Echter, tips hier op het forum of hulp tijdens een uurtje rijden is altijd welkom :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Citaat van: Martijn_B op 23-06-2013 19:21:48
Hoe ik het momenteel aanpak is: eerst op target boost een goede map neerzetten, AFR 11.8. Dan de ontsteking scherper stellen met stapjes van 1 graad. Vervolgens zie je dat de AFR armer wordt, dus brandstoftabel weer aanpassen naar ontsteking.

Heb je de EGT sonde nog gemonteerd?
Die levert een hoop extra info op zeker bij het spelen met de vervroeging.
Die kan je tijdig voor catastrofes waarschuwen.

Martijn_B

mitchelli

Ik dacht dat jullie de accu naar achteren zouden plaatsen? En merk je echt verschil met de xc90 rubbers?
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

scania164

Niet zo handig als je nu al zo ver bent en dan nu pas een egt sensor erin. ....das toch wel vereist bij dit soort projecten. .
Verder respect voor je project :eusa_clap:

Martijn_B

@Mitch: geen tijd meer voor. Jullie = Rense, ik heb niets gedaan. Voel je vrij om aan de slag te gaan hoor: hij staat de as 6wk in de garage.

@Scania: ik snap wat je bedoeld, achteraf gezien had ik deze ook eerder ingebouwd. Voorheen heb ik de ontstekingstabel aangepast naar de karakteristiek van de T304E gezien dit nogal flink anders is dan bij de K24. Echter, zo agressief staat het zooitje nou ook weer niet. Ook interessant: Fasttech mapt Mitchell zijn auto op 400pk zonder EGT of additionele knock sensor.

Ik ben echter van mening dat het ook geen zin heeft om op de straat de laatste 20pk eruit proberen te tunen doormidden van het agressief gaan zetten van de vervroeging, daar ben ik voornemens om een bank voor te gaan gebruiken. Dus wmb: als je weet wat je beperkingen zijn qua data en je hebt bepaalde blinde vlekken: ga je dan ook niet op dat vlak bevinden.

scania164

Dat is een goeie onderbouwing!
Neemt niet weg dat je dadelijk meer kan zien wat er gebeurd. .
Komt helemaal goed verwacht ik  ;)

Piet

Fasttech heeft echt wel in de gaten wanneer de auto gaat detoneren wanneer ze hem op de bank hebben.
Maar op de weg al rijdende tunend is dat wel een stuk lastiger zonder enige vorm van knockdetectie en/of EGT

Jelmar

Timing klinkt niet echt aggressief, en een AFR van 11.8 is nou ook niet echt dat ik zeg van 'nou nou poe poe, dat is wel op het randje'
Bij een 400pk subaru zou ik geen 11.8 AFR draaien  ;D

@chris; waarom was jouw EGT sensor in de 940 dan niet in werking, was al afgeknipt voordat de auto uit elkaar ging, turbo ligt voor mn neus ;D

Pingelsensors zijn mooie apparaten, MITS ze op de juiste frequentie gecalibreerd zijn, 'luisteren' ze naar de verkeerde frequentie is het volkomen waardeloos.
850R

Martijn_B

Citaat van: Piet op 24-06-2013 08:44:51
Fasttech heeft echt wel in de gaten wanneer de auto gaat detoneren wanneer ze hem op de bank hebben.
Maar op de weg al rijdende tunend is dat wel een stuk lastiger zonder enige vorm van knockdetectie en/of EGT

Zou je eens kunnen toelichten hoe ze dat doen?