Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Maarten-t5

Dat zijn max waardes. De gtx zal bij dezelfde opbrengst minder warmte produceren dan een 19t en dus op zijn minst hetzelfde vermogen moeten kunnen halen met minder laaddruk.

MrCain

Omdat het verhogen van de turbodruk geen tot bijna niets van een vermogenstoename laat zien lijkt het er op dat je "te hoog" in de performance grafiek van de turbo zit => buiten zijn ideale berijk komt. Met het goed/beter terugkoelen van je lucht kan je dit verschijnsel terug brengen: koudere lucht bevat meer zuurstof dus kan je met minder druk voldoen.

Zomaar een brein scheet ;D

Edit: choke/restrictie kan dit fenomeen ook veroorzaken...
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Dan nog even een toevoeging: in augustus haalde in met een "normale" kop zonder VVT 284pk met Turbonetics met een formaat van een GT35xx turbo, op 1.55 bar. Hier miste ik dus ook al 100 wiel pk..

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Maarten-t5

symptoombestijding imo. Het zou wel helpen, maar ik zou eerst proberen op zijn minst ongeveer hetzelfde resultaat te halen met als een 19t met dezelfde of lagere laaddruk, met de hardware ongeveer gelijkwaardig. Daarna zou ik gaan denken aan de FMIC etc. om nog meer winst te behalen. Die gtx zou nog lang niet uitgeblazen moeten zijn op 1.2 bar. Zoals het er nu voor staat zou de 19t beter zijn in hogere drukken dan de gtx. Lijkt mij niet echt reëel.
Het is een mooi puzzeltje in ieder geval 0o. Ik zet ook in op de timing van de assen op de een of andere rare manier. Daarnaast heb ik het RN spruitstuk ook in mijn handen gehad en als ik ooit begin aan het upgraden van mijn motor gaat deze er gelijk op.

Broabander

Citaat van: MrCain op 19-12-2013 11:34:24
Omdat het verhogen van de turbodruk geen tot bijna niets van een vermogenstoename laat zien lijkt het er op dat je "te hoog" in de performance grafiek van de turbo zit => buiten zijn ideale berijk komt. Met het goed/beter terugkoelen van je lucht kan je dit verschijnsel terug brengen: koudere lucht bevat meer zuurstof dus kan je met minder druk voldoen.

Zomaar een brein scheet ;D

Edit: choke/restrictie kan dit fenomeen ook veroorzaken...

Klinkt voor mij ook redelijk aannemelijk. Als die EGT alleen maar omhoog gaat als je de druk verhoogd maar het vermogen niet lijkt het mij alsof de turbo wel wil maar de inlaattemperatuur evenredig zoveel stijgt dat de nog hetere aangeleverde zuurstof niet meer kan zorgen voor extra vermogen. Dus ook al draai je op 2 bar, dan heb je puur warme lucht in je motor en een klein beetje zuurstof. Denk dat een 'ruimer' en dus koeler inlaattraject daar zeker voor verbetering kan zorgen. Het is dat het om een daily driver gaat die zijn rijdbaarheid moet houden, anders zou je er altijd nog een Aquamist/NOS/CO2 systeem op kunnen zetten om je inlaattemperatuur te verlagen.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Martijn_B

Citaat van: Maarten-t5 op 19-12-2013 11:42:47
symptoombestijding imo. Het zou wel helpen, maar ik zou eerst proberen op zijn minst ongeveer hetzelfde resultaat te halen met als een 19t met dezelfde of lagere laaddruk, met de hardware ongeveer gelijkwaardig. Daarna zou ik gaan denken aan de FMIC etc. om nog meer winst te behalen. Die gtx zou nog lang niet uitgeblazen moeten zijn op 1.2 bar. Zoals het er nu voor staat zou de 19t beter zijn in hogere drukken dan de gtx. Lijkt mij niet echt reëel.
Het is een mooi puzzeltje in ieder geval 0o. Ik zet ook in op de timing van de assen op de een of andere rare manier. Daarnaast heb ik het RN spruitstuk ook in mijn handen gehad en als ik ooit begin aan het upgraden van mijn motor gaat deze er gelijk op.

Maarten, hoe zet jij in op mijn post voor de jouwe (eerder behaalde resultaat in augustus). Toen zat er een normale kop op.

De LPT kop heeft de zelfde uitlaat nokkenas als een HPT kop. De inlaat nokkenas heeft 0.05mm meer lift. Ik denk niet dat het hier in zit.

Aquamist e.d. is leuk, maar ook in het verleden geen vereiste geweest bij andere setups om boven de 310pk te komen en vind ik altijd een beetje symptoombestrijding ipv root cause wegnemen.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Piet

Citaat van: Martijn_B op 19-12-2013 12:47:20
De LPT kop heeft de zelfde uitlaat nokkenas als een HPT kop. De inlaat nokkenas heeft 0.05mm meer lift. Ik denk niet dat het hier in zit.

Kan best zijn dat er verder geen verschil zit tussen de nokken assen van een LPT en een HPT en dan zit het inderdaad hier niet in.

Maar dat is ons nog onbekend, zou zo maar kunnen dat de plaatsing van de nokken bij een lpt tov  het gleufje waar het blokkeertool in gaat toch anders is dan bij een hpt ( maar dat weet ik dus niet) waardoor je toch een heel andere timing zou krijgen met wellicht meer overlap.
Dat zou namelijk best kunnen want hoe hoger de turbodruk is waar mee gewerkt wordt hoe ongunstiger overlap is terwijl bij een N/A motor enige overlap wel wenselijk is. Een LpT zit hier dan ergens tussenin.
Maar nogmaals ik heb geen idee of volvo hier verschil in heeft gemaakt, maar zo maar aannemen dat de nokkenassen wat dat betreft wel hetzelfde zullen zijn zou ik niet doen.
Daar zou je eerst eens zekerheid over moeten zien te krijgen.

Wout309t

Ik heb nog een setje nokkenassen liggen mocht je het willen proberen. Maar ik denk niet dat het daar in zit. Er zijn er zoveel die met een LPT RN flinke vermogens halen. 

Edit:  RN spruitstuk heb ik ook liggen btw.
2011 V70 2.0T R-Design MT

Piet

Het is maar een verdraaid lastig probleem!

MrCain

Citaat van: Piet op 19-12-2013 12:51:10
Wat leesvoer:
http://www.sonicperformance.com.au/documents/Garrett%20Turbo%20System%20Optimisation.pdf

:eusa_clap:

Kiek daar kan je wat mee! Duidelijk verhaal met de nodige berekeningen er in!

Nou Martijn, nu de formules in een excelsheet zetten en je parameters invullen :P
Heb je wat te doen van het weekend ;D

MrCain

Citaat van: Piet op 19-12-2013 13:15:37
Het is maar een verdraaid lastig probleem!

Inderdaad.....is een echt flinke uitdaging aan het worden...Maar toch ook weer een erug leuke, vind ik dan.... :eusa_shifty:

Piet

Jawel voor ons wel... zeker.....: maar die arme Martijn heeft er duizenden euro's ingestoken die wil nu wel eens een keer resultaat zien denk ik.

Martijn_B

Mwoah, het is ook wel een interessante leerschool, stukje braintraining en grote uitdaging. Ergens anders de auto laten tunen is ook gewoon out-of-scope, ik verwacht niet dat dit een software probleem is. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het heel blijft, een 3e revisie zie ik niet zitten. Ik ga eens beginnen met:

- het luchtfilter
- de IC buis, die is van IC naar TB maar 2"
- 2,5" uitlaat demper
- Nokkenastiming controleren

Piet

-3" gasklephuis met S90/960 klep er in.  ;)

Een Glt inlaatspruitstuk met 3" gasklephuisopening en gasklephuis is redelijk makkelijk aan te komen.