Advies 850 T-5 2.0 uit 1996

Gestart door __Henk__, 05-08-2011 17:50:57

Vorige topic - Volgende topic

__Henk__

Goedendag allen,

Ik ben opzoek naar een auto met voldoende laadruimte voor mijn werk die ook bij privé-gebruik de caravan kan trekken. Zakelijk en privé samen zal er zo'n 20.000 km per jaar gereden gaan worden.
Zojuist kreeg ik een 850 T-5 2.0 uit 1996 aangeboden. De huidige kilometerstand is ongeveer 200.000 km.
Nu heb ik wat vragen,
1. Op het kenteken staat 155kW. Wanneer ik een verzekeringspremie-check doe rolt daar 93kW uit. Hoe kan dit?
2. De auto rijdt nu op benzine. Deze wil ik dan voorzien van een LPG-G3 installatie onderbouw. Kan mij dit aangeraden worden? Of, waar moet ik rekening mee houden?
3. De auto is ooit vanuit Italië geïmporteerd. Behoeft dit extra aandacht?
4. Er zit geen cruise-control in. Is dit achteraf - niet al te kostbaar - te realiseren?

Kan iemand mij wat adviezen geven? Alvast bedankt

Hans Duiven

Ik zou ivm het trekken van een caravan gaan voor een 2.3 T-5 i.p.v. een 2.0 T-5.
De 2.3 heeft wat meer koppel beschikbaar bij lagere toeren.

-Vraag Dirk342 even voor de inbouw van een Cruise Control. Die kan dat op verzoek en tegen betaling
wel fixen. Tevens slaat ie, ter service ende vermaeck, zijn buurman even het plein rond   ;D

rpakuypers

Bij punt 3 zou ik maar eens goed naar de km-stand laten kijken want vele importwagens hebben een stand die niet geheel klopt.

Groet,
Roger

ulkeman

lpg onderbouw bij een 850 word wel erg krap :eusa_think:
zal gewoon een ringtank worden op de plek van je reserve wiel.
2.0 is minder krachter als de 2.3

cruise control set is achteraf heel makkelijk in te bouwen.
nog geen uur werk inclusief proefrijden.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Misha

Vanuit Italië is het altijd de vraag of de KM-stand klopt.
Bij 200.000 moet je er rekening mee houden dat alles er af valt; draagarmen, keerring, veerpootlagers en schokbrekers achter, vaak koppeling, vaak ontsteking.
Bij elkaar goed voor zo'n 1500 tot 2500 euro.

Daarna is alles weer 200.000 ok, als je tenminste originele onderdelen gebruikt. Bij imitatie kan dat veel eerder zijn.

Daarbij denk ik dat je voor caravantrekken liever een 2.5T zou hebben, die hebben pas echt koppel onderin.
Vermogen is ook bij een 2.0 T-5 zat aanwezig, maar de T5 varianten zijn wat hoogtoeriger dan de 2.5T's

Er gaan allerlei spookverhalen rond over 2.5T's met scheurende onderblokken en kleppen maar dat valt op het geheel gezien erg mee.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Hans Duiven

Citaat van: Misha op 05-08-2011 18:04:49
Bij 200.000 moet je er rekening mee houden dat alles er af valt; draagarmen, keerring, veerpootlagers en schokbrekers achter, vaak koppeling, vaak ontsteking.

Daarna is alles weer 200.000 ok, als je tenminste originele onderdelen gebruikt. Bij imitatie kan dat veel eerder zijn.

Daarbij denk ik dat je voor caravantrekken liever een 2.5T zou hebben, die hebben pas echt koppel onderin.
Vermogen is ook bij een 2.0 T-5 zat aanwezig, maar de T5 varianten zijn wat hoogtoeriger dan de 2.5T's

Er gaan allerlei spookverhalen rond over 2.5T's met scheurende onderblokken en kleppen maar dat valt op het geheel gezien erg mee.

Totdat je er één hebt..

Ludo

Citaat van: __Henk__ op 05-08-2011 17:50:57
1. Op het kenteken staat 155kW. Wanneer ik een verzekeringspremie-check doe rolt daar 93kW uit. Hoe kan dit?

Wellicht beschikken ze niet over de correcte gegevens?.
155Kw is voor de 2.0 T-5.
93Kw is voor de atmosferische 2.0 10v.

Vulk

Overigens spoelt de turbo van een 2liter T-5 sneller op dan die van een 2.3. Die van de 2.3 gaat wel langer door.

rogerV701998

Citaat van: Hans Duiven op 05-08-2011 17:57:12
Ik zou ivm het trekken van een caravan gaan voor een 2.3 T-5 i.p.v. een 2.0 T-5.
De 2.3 heeft wat meer koppel beschikbaar bij lagere toeren.

-Vraag Dirk342 even voor de inbouw van een Cruise Control. Die kan dat op verzoek en tegen betaling
wel fixen. Tevens slaat ie, ter service ende vermaeck, zijn buurman even het plein rond   ;D

;D

sven0503

ik rijd nu sinds een maand ook in een 2.0 t5 uit 1994. Moet de km stand nog even echt checken onder de kap. Maar ben er mee de bergen ingeweest en loopt als een trein ( wel zonder caravan ).

Tja en die paar PK's die je meer hebt bij een 2.3.... ga je het gebruiken in Nederland ... het is leuk, maar moet zeggen dat mijn 2.0 ook genoeg plezier geeft.

Vulk

Het verschil is overigens niet ZO groot hoor. Ik heb zelf een 2 liter met 3inch downpipe, en als ik in een stock 2.3 T-5 rijd, vind ik die laatste nogal tam aanvoelen.

Misha

Citaat van: Hans Duiven op 05-08-2011 18:21:35
Citaat van: Misha op 05-08-2011 18:04:49

Totdat je er één hebt..
Nee hoor, dan valt het nog steeds mee op het geheel gezien, statistisch gezien verandert daar niks aan.

Je baalt dan alleen dat je dat exemplaar hebt.
En er worden hier ook genoeg T5's opgeblazen, al dan niet door ralle tuning.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

__Henk__

Dank jullie allemaal. Dat ik zo snel zoveel bruikbare reacties zou krijgen.

Op het rijtje af,
@Hans Duiven. Betreft mijn caravan gaat het - op dit moment - om een Eriba-Pan van 490kg. Later mischien/hooguit om een Touring van ca. 800 kg. Die Pan trek ik nu met een V40 waar de puf behoorlijk uit is. (ook daarom moet ie weg. 420.000 km. Dus geen schuld, hoor.) Die 155kW zal - wanneer de koop door zou gaan - dan wel lekker aanvoelen.
Mocht e.e.a. doorgaan dan zal ik aan Dirk342 denken.

@rpakuypers. Die km-stand zal ik laten checken. Ik heb begrepen dat dat middels ODB (o.i.d.) onder de motorkap kan. Ga ik achteraan.

@ulkeman. Zo'n ringtank heeft naar mijn idee wel wat weinig inhoud. Goed om mij erop attent te maken dat het anders krap zal worden. Zal dit van tevoren met verkoper en gasinbouwinstallateur bespreken.
Gelukkig lijkt de cruise-control geen probleem te zijn.

@Misha. De genoemde punten zal ik nalopen. Evenals de genoemde punten in het topic "Aankooptips".
Originele onderdelen gebruiken is inderdaad een verstandige tip.

@Ludo. Dus die 155kW klopt en weten de verzekeraars het verschil tussen die twee uitvoeringen niet.

@Vulk. Is deze 850 een zuipschuit? In mijn eerste kostenberekening ben ik uitgegaan van 1:8 met LPG. Hoop dat het niet veel doller wordt.

@sven0503. Dat stelt me gerust. Zeker na mijn ervaringen met de V40 (voorheen 85kW).

@Misha. Ook jij stelt mij gerust. Uitersten zijn overal wel te vinden.

Vulk

Het verbruik is gelijkaardig aan een 2.3 T-5.
Ik rijd op gas (en goed onderhouden) 1 op 7,5 ongeveer.

Hangt veel af van het onderhoud en de rechtervoet!

)()()sT

De ringtank is bruto 61 liter, netto 48. Ik heb deze tank in de 850 sedan en in m'n V70R.
Het verbruik is ongeveer 1:8 bij de 850 nu (handbak, de V70 wordt ook een handbak), maar met de caravan was het gasverbruik 1:5-1:6 ;D

Succes met de keuze 8)