Revisie dynamo geplaatst -> laadspanning te laag. Wie weet raad?

Gestart door StefanCJ, 09-08-2011 17:48:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

StefanCJ

Beste,

Afgelopen vrijdag samen met Thuur tot de conclusie gekomen dat mijn dynamo niet zo best meer was. Afgelopen vrijdag heb ik hier bij een Bosch servicepunt een revisiedynamo laten plaatsen (Thuur was met vakantie). Ondanks de nieuwe dynamo is de laadspanning te laag (13.55 bij stationair en tot de 13.7 bij gas en heeeeeel soms 14.1 bij gas). Ik heb zowel op de accu als op de dynamo gemeten. Ik heb de accu trouwens ook vernieuwd.

Morgen ga ik terug naar de Bosch garage, maar misschien is er hier iemand die de gouden tip heeft?

Overigens wel prut allemaal, komende vrijdag vertrek ik naar Frankrijk, dus ik wordt niet blij van dat gekeutel de laatste dagen voor vertrek.

Groetjes,
Stefan  :-\

Misha

Kunnen de accuklemmen hiermee te maken hebben ? Oxidatie of zo
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

StefanCJ

Accuklemmen zijn schoon gemaakt en zijn in goede staat (ook, aldus Thuur).

Misha

Citaat van: StefanCJ op 09-08-2011 17:50:42
Accuklemmen zijn schoon gemaakt en zijn in goede staat (ook, aldus Thuur).
Slechte dynamo wellicht  ?
Meet je direkt aan de dynamo of op de accu ?
Of spanningsregelaar natuurlijk, misschien wel meest logische om te beginnen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

ulkeman

#5
der was laatst eerder iemand met dit.

13,7 volt is netjes voor volvo ;)

even een citaat van thuur er bij gepakt.

Citaat van: thuur op 14-11-2004 21:34:20
Citaat van: Daan op 13-11-2004 22:41:04
Ik meet wel 13,9 Volt op de accu zelf, dus massa wel goed? 't zou natuurlijk kunne dat er bij het laden niet genoeg Ampere's bi komen maar dat is natuurlijk weer lastig te meten. Iemand een idee hoe hoog de laadstroom kan zijn tijdens het rijden?
Laadspanning is verschillend bij stationair of hogere toeren! Stationair ligt idd rond de 13,5 Volt, dus dat ziet er ook goed uit. Rijd je soms extreem korte stukjes (5 km of minder). Dan kun je je accu nooit opladen na een start.




ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

StefanCJ

Citaat van: Misha op 09-08-2011 17:52:12
Slechte dynamo wellicht  ?
Meet je direkt aan de dynamo of op de accu ?
Of spanningsregelaar natuurlijk, misschien wel meest logische om te beginnen.

- Slechte dynamo -> kan, maar dat moet de Bosch garage meneer dan maar vertellen, dat kan ik lastig beoordelen.
- Meten -> zowel gemeten aan de dynamo als op de accu (0,2v minder op de accu dan aan de dynamo).
- Spanningsregelaar -> kan ook, maar deze zit in de dynamo, kan ik helaas ook lastig beoordelen.

@ Ulkeman, ik lees verschillende dingen op het forum, als stationair écht 13,5 kan/moet zijn, dan is het wel goed, alleen lees ik genoeg berichten over 13,8 en 13,9.

:)

ulkeman

Citaat van: StefanCJ op 09-08-2011 18:14:43
Citaat van: Misha op 09-08-2011 17:52:12
Slechte dynamo wellicht  ?
Meet je direkt aan de dynamo of op de accu ?
Of spanningsregelaar natuurlijk, misschien wel meest logische om te beginnen.

- Slechte dynamo -> kan, maar dat moet de Bosch garage meneer dan maar vertellen, dat kan ik lastig beoordelen.
- Meten -> zowel gemeten aan de dynamo als op de accu (0,2v minder op de accu dan aan de dynamo).
- Spanningsregelaar -> kan ook, maar deze zit in de dynamo, kan ik helaas ook lastig beoordelen.

@ Ulkeman, ik lees verschillende dingen op het forum, als stationair écht 13,5 kan/moet zijn, dan is het wel goed, alleen lees ik genoeg berichten over 13,8 en 13,9.

:)

het zal gemiddelt liggen rond de 13,5. ;)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

StefanCJ

Net nog even gemeten;

Zonder verbruikers:
                    Stationair      Toeren
Accu:            13.82            13.87
Dynamo:       13.89            13.95

Met verbruikers:
Accu:            12.53             13.20

Schiet mij maar lek, vanmiddag meerdere malen gemeten en toen kwam de 13.82 (zonder verbruikers, aan de accu, bij stationair) niet boven de 13.55 uit en nu zit het op de 13.82.

ulkeman

en morgen als je meet zal het wel weer 13,5 wezen.

ik zou me nergens zorgen om maken :D


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

StefanCJ


UserID6342

Zou persoonlijk hier toch niet helemaal blij mee zijn en wel om het volgende.  Stationair lopend met verbruikers aan trekt hij nu je accu leeg.  Je klemspanning van je accu is al 12.6 V.  Dit moet je dus minimaal kunnen geven aan je accu, alles eronder betekent simpel gezegd dat er stroom uit de accu word getrokken ipv er stroom bij komt.

Het multimetertje is in orde neem ik aan ?

StefanCJ

#12
Ik ga morgen ook terug naar de Bosch garage, had toch wel gehoopt op een 13.8 of 13.9 met een nieuwe dynamo.
Overigens was de 13.6 12.53 wel met ALLE verbruikers aan, achteruitrijverwarming, dimlicht, grootlicht, stoelverwarming links/rechts/achterbank, ECC, mistlichten voor en achter en de radio.

Multimeter twee weken vergeleken met een Fluke en het verschil was zeeeeer minimaal (lees: 0,01 of 0,02).

UserID6342

Citaat van: StefanCJ op 09-08-2011 19:07:37
Ik ga morgen ook terug naar de Bosch garage, had toch wel gehoopt op een 13.8 of 13.9 met een nieuwe dynamo.
Overigens was de 13.6 wel met ALLE verbruikers aan, achteruitrijverwarming, dimlicht, grootlicht, stoelverwarming links/rechts/achterbank, ECC, mistlichten voor en achter en de radio.

Multimeter twee weken vergeleken met een Fluke en het verschil was zeeeeer minimaal (lees: 0,01 of 0,02).
Je geeft aan dat tie dan 12.53 volt laad stationair lopend met verbruikers aan..... waar haal je die 13.6 nu dan weer weg ? Als tie daadwerkelijk 13.6 volt laad stationair lopend met verbruikers aan, is er helemaal niets mis mee.

StefanCJ