Krukaskeering is aan de beurt!

Gestart door moorf01, 18-08-2011 22:40:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

moorf01

Zijn er nog bepaalde speciale doppen die ik zou moeten halen? Ik denk hierbij aan bijv een grote torx ofzo?

Piere

Een stempel om je krukaskeerring mooi en recht op z'n plaats te krijgen zou wel handig zijn :)
Anders even vragen bij de plaatselijke dealer...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Piere

Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

MVeldhuis


moorf01

Zo..lange sleuteldag...rustig en nauwkeurig gewerkt! Valt toch niet mee om alles zeker en veilig te doen in zo'n klein garagetje. Maar met het nodige geduld is het super goed te doen tot zo ver.

Ik heb de bak er nog niet af  :eusa_whistle: maar dat was nog maar een klein stapje verder.

Ik heb eerst alles boven in het motorcompartiment verwijderd en vrij gemaakt. Vervolgens de auto hoog op pootjes gezet aan beide kanten, linker wielophanging zo goed als totaal verwijderd..etc. ( Foto's volgen)

Het subframe aan de linkerkant heb ik laten zakken ( rechts zit nog losjes vast) en de motor heb ik vanaf een stevige dakbalk en onder op het carter met een krik. Het stuurhuis heb ik met een touw opgehangen en gezekerd.

Morgen ga ik ook het rechter deel van het subframe gewoon losmaken ( anders kan de bak er niet makkelijk worden uit ge"rold" Ik verwacht hier geen probleem aangezien de motor en bak veilig hangen zo..

Mijn plan is om de bak met een zelfgemaakt systeem op de juiste hoogte van de motor af te "rollen", klinkt knullig maar ik gebruik een skateboard met daarop een krik gemonteerd..ga er van uit dat dat lukt.

Daarna zal ik intern het een en ander inspecteren en sowiese alles wat er af is gekomen schoonmaken en waar ik nu goed bij kan ook.

Er zijn geen rare dingen gebeurd...alles kwam keurig los en niks kapot gedraaid ofzo :) 

Morgen weten we meer...goede nacht!

Groet Frank

moorf01

Misschien is het trouwens handig om een goed stappenplan gedetailleerd uit te schrijven. Dit omdat er echt op diverse forums geen doe het zelf beschrijving is. Hiermee bedoel ik, een beschrijving die weergeeft hoe je zonder super geavanceerd volvo gereedschap e.d deze klus toch veilig kan klaren, dit natuurlijk alleen als het vervolg ook succesvol is he ;D

-D©©©L-

Citaat van: moorf01 op 21-08-2011 00:40:39
Misschien is het trouwens handig om een goed stappenplan gedetailleerd uit te schrijven. Dit omdat er echt op diverse forums geen doe het zelf beschrijving is. Hiermee bedoel ik, een beschrijving die weergeeft hoe je zonder super geavanceerd volvo gereedschap e.d deze klus toch veilig kan klaren, dit natuurlijk alleen als het vervolg ook succesvol is he ;D

zoiets ?


Citaat van: -D©©©L- op 14-01-2007 23:52:26het past :eusa_dance:

Wat voorbereidende werkzaamheden:






Rechts kan de steekas blijven zitten, links mag hij eruit. (stukje hulp zichtbaar):





subframe links laten zakken. Rechts blijft ie zitten, staat de motor nog op.  :eusa_hand:




Motor laten zakken:




Bak los en laten zakken op de steun.





Kijkje op de ankerplaat aan de motor:




Andere bak met behulp van de steun eronder gezet:




Hmmm, toch maar een keer een klusje vacuumslangen doen  :eusa_think: :
De grijze en oranje draad gaan naar de snelheids sensor die achterop de bak zit ipv bovenop.




Langzaam wordt het weer een complete 850:




Iene miene mutten:



:eusa_whistle:



en een schroefje, een moertje een boutje en een nippeltje  ;D






Alleen nog PNP afstellen en foutcodes uitlezen, al loopt en schakelt hij al wel weer fantastisch.  :eusa_clap:
Heb de bak voor montage afgetapt en leeg gezogen (ook koppelomvormer) daarna laten lopen en gespoeld met 12 liter no-name dexron IIe. Deze afgelaten en uitgezogen en daarna de boel doorgespoeld met dexron III. Hier ga ik een maand mee rijden, dan krijgt hij voor de navolgende 30.000 km verse dexron III.

Heb er gelijk 6,5 liter verse 5w40 in de motor gekiept (ja 6,5 l), een vers olie filtertje eraan geschroefd, verse verdelerkap (oude zat los  :eusa_eh: en was raar verbrand) gemonteerd, verse rotor (ook verbrand).
En voor het eerst in m'n leven heb ik meer bouten erin gedraaid dan ik er uitgedraaid heb. Kennelijk zijn bij enkele garagebedrijven sommige (stuurhuis, versnellingsbak) bouten optioneel  >:( .
Linker draagarm zat voor demontage ook los, kwam ik achter. Afgezien van een linker schokbreker lager is de auto echt weer verbazend stil.

ja, het is veel werk. Niet zozeer moeilijk, gewoon veeeel.  :)

wordt vervolgt...














moorf01

Zo de bak is er af hoor :eusa_dance: was echt zeker goed te doen. De koppelingsset is nog zo goed als nieuw...plaatdikte is goed, geen slijtage op vliegwiel en drukgroep. Vingers zijn ook gewoon netjes. Alleen morgen even een nieuw druklagertje kopen en alles goed schoonmaken....

Op hoop van zegennnn!

Jack v

Heb je een foto van de drukgroep? Plaat slijt meestal niet echt hard maar de vingers en druklager wel.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

moorf01

#24
Citaat van: Jack v op 21-08-2011 20:35:42
Heb je een foto van de drukgroep? Plaat slijt meestal niet echt hard maar de vingers en druklager wel.

Hey..naja de vingers zijn aan het uiteinde wel dunnig( denk ik moeilijk vast te leggen op foto)..maar zoals ik dit nu zie is dit normaal. Het ziet er verder gewoon goed uit. Het druklager ga ik vervangen..die was gaar ( volgens mij bij vervangen vorige keer van koppeling niet meegenomen) Zoals ik rijdt moet de koppeling minimaal 5 tot 8 jaar nog mee kunnen dus ik denk dat ik het daarbij laat.

Voor de volledigheid waarop moet ik letten dan mbt de vingers van dat diafragma?

Gr

daytonawim

dikte van de vingers, scheurtjes en voel of ze scherp zijn aan het uiteinde.

komt vast nog meer :-)

moorf01

Citaat van: daytonawim op 21-08-2011 23:40:32
dikte van de vingers, scheurtjes en voel of ze scherp zijn aan het uiteinde.

komt vast nog meer :-)

Ik neem aan ALS ze scherp zijn dat dit dan...slecht is. En het druklager is op die plek zegmaar gegroefd he..dus voorgevormd voor die vingers? of is dat ook slijtage.


MVeldhuis


daytonawim

Vervang die zooi nu maar gewoon, die kosten wegen echt niet op tegen het werk weat je er aan hebt.


ulkeman

precies vervangen.

een nieuwe complete koppelings set( platen druk groep en lager) kost helemaal niet veel.

in topic van cas stond ook dat hij vond dat zijn koppeling nog goed was maar na vervanging dacht hij er heel anders over.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen