Buitentemperatuurmeter

Gestart door mehn, 08-06-2004 19:07:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehn

Vandaag weer een hittegolf, voor de tweede keer dit jaar  8)

Bij deze temperaturen valt me het volgende op:
Mijn buitentemperatuurmeter (die van de boordcomputer) geeft tijdens het rijden 'normale' waarden aan. Ergens tussen de 28ºC en 33ºC.

Zit ik echter in stadsverkeer (verkeerslichten op rood  >:( e.d.) dan loopt de temperatuur snel op.

Ik ben er vandaag achter gekomen dat niet alleen de verbruiksmeter een maximum kent (50l/100km  ;D), maar ook de genoemde buitentemperatuurmeter (59ºC). Als de temperatuur onder de motorkap verder oploopt (koelvloeistoftemperatuur = OK) dan het maximum wordt mijn T5 zelfs héél erg vriendelijk. Daarna (verkeerslicht weer groen) loopt de temperatuur langzaam terug.

Zijn er anderen die hetzelfde waarnemen met deze temperaturen?

Daarnaast heb ik bij een hoge temperatuur onder de motorkap (koelvloeistoftemperatuur = OK) af en toe last van een rooksignaal (blauw = olie) uit de uitlaat als ik voor een verkeerslicht stilsta. Niet zo erg als S©ub@ had in z'n filmpje ;D maar een kortstondige flinke pluim  :-\.

Iemand suggesties?

Maikel.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jan_D.

Hi, ( ;D)

Zoiets heb ik nog niet gezien!

Stond vorig jaar zomer tijdens hittegolf in in Midden Frankrijk in de file maar de buitentemperatuur meter gaf nooit meer dan 45 aan. De officiele temperatuuraanduiding gaf aan 39 tot 42 graden.

Bij mijn huidige auto is het wel zo dat de temperatuuraanduiding een paar graden te hoog is als de auto na een rit  een kwartiertje stil heeft gestaan.  Na een paar honderd meter rijden is de weergave weer goed.

Ik denk dat de plaats van de sensor niet helemaal goed is en dat deze teveel stralingswarmte van de motor krijgt. Bij jouw auto dus nog wat meer dan bij die van mij!

Groet,

Jan

rogier

Tijdens het rijden vandaag kreeg ik 32 graden, bij het stoplicht ongeveer 36. Valt bij mij dus helemaal mee!

mehn

Citaat van: Ludo op 08-06-2004 21:38:55
mehn, op 29 april waren we beide in Gemert, samen met Guido en scuba, ik zei toen al dat ik het vreemd vond dat de koelfan zo snel ging draaien na 2-2,5 uur stilstand.
wellicht een verband !.  
???

Hmmm, dan moet s©ub@ er vandaag zéker last van hebben gehad  ;)
Koelvloeistoftemperatuurmeterwijzer (scrabble???) staat overigens normaal  :-\

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

s©ub@

temp meter gaf netjes 34 aan (ook bij stilstand) dus dat viel wel mee...

fan draait bij mij eigenlijk altijd als de auto onder de 10km/u rijd (of stilstaat) met de airco aan
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

george

Vreemde temperaturen heb ik ook ooit eens gehad.
Bleek dat de sensor uit zijn houder was geschoten en op de oliekoeler van de automaat lag, dan krijg je dit soort vreemde aanwijzingen. ;)
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

ed

Zoiets lijkt mij ook waarschijnlijk. Het kan ook dat de auto ooit schade heeft gehad, en dat de sensor op de verkeerde plek is terug gezet.

Wat die pluim betreft: Waarschijnlijk heeft je turbo zijn beste tijd gehad. Ik heb er na (erg) lang stationair draaien ook een beetje last van. Als je dan ineens volgas weggaat komt er een zwart pluimpje uit de uitlaat (midland circuit). Ik zie dat zelf niet vanuit de auto, maar buiten wel. Ik zou me er niet te druk om maken, tenzij de rook heel erg wordt, of de auto slecht gaat lopen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

)()()sT

Ik merk wel altijd dat, wanneer de airco aanstaat, de temperatuur op de meter inderdaad flink oploopt. Lijkt er dus op dat de fan de warmte richting de sensor blaast. Ik heb ook nog een tweede temp.meter van de ECC (Deltamil) en die geeft dan altijd wat betrouwbaardere waarden aan...

Daarnaast blijft de meter van de koelvloeistof altijd netjes in het midden staan, terwijl ik me kan voorstellen dat het water toch wel warmer wordt  ??? Neem toch niet aan dat die meter een maximum uitslag heeft, toch?

Wat betreft die rook kan ik je geen advies geven als turboloze volvorijder  ;), maar dat het iets met de turbo te maken kan hebben kan idd. best (gezien eerdere vragen van turborijders met rook uit de uitlaat)..
Maarrreee.... turbo op zijn retour??? met 159000 km  ??? ???

In ieder geval succes Maikel, misschien even bij de garage langsrijden m.b.t. de turbo?

Joris_Scholte

Citaat van: ed op 09-06-2004 09:13:01
Zoiets lijkt mij ook waarschijnlijk. Het kan ook dat de auto ooit schade heeft gehad, en dat de sensor op de verkeerde plek is terug gezet.

Herken het probleem. Moet bij de mijne ook eens wat gaan verplaatsen.
Het hele jaar de R in de maand

denkweb

Op de radiateur is niet handig nee.. ;)

Joris_Scholte

Er hangen inderdaad wat kabeltjes verkeerd.... :-[
Het hele jaar de R in de maand

mehn

#11
<update>

Het probleem van de buitentemperatuur lijkt opgelost, de sensor zat niet op z'n plek. Hing los onder de auto, achter de bumper. (thanx Ludo  ;))

Het blauw roken heb ik al een tijdje niet meer gezien...fingers crossed  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Sbv

@Mehn,

Waar zit die sensor precies, ik had gisteren ook opeens last van 56 C op mijn meter terwijl het er echt maar 31 waren. Zodra ik even stil sta met dit warme weer gaat het ding langzaam omhoog. Na stukje rijden is het ook wel "normaal".

konniekip

#13
mijn meter stond net ook op 51C :D
Kan overigens best zijn dat ie de Temp van de reflectie van warmte van het asfalt meet..

Sbv

Zou kunnen, was dan wel erg warm asfalt bij de Mc Donald. Ik heb het wel vaker, maar gisteren viel me deze extreem pas echt op.