koppakking lek?

Gestart door jwrtuning, 22-08-2011 18:23:40

Vorige topic - Volgende topic

jwrtuning

Beste technici,

Sinds een dikke maand ben ik de trotse eigenaar van een DOP 850 T5R. Daarvoor had ik een grijze 2.0 T5.
De T5R is een geweldige auto, maar ik ben bang dat ik een "goedkoop-duurkoop" aanschaf heb gedaan. Na gebruik van de zoekfunctie op dit forum begin ik me ook enigzins zorgen te maken...

Tijdens de proefrit viel het me op dat hij in lage toeren soms heel iets de neiging had om te bokken. Met de nadruk op heel iets want mijn vader die naast me zat viel het totaal niet op (zegt natuurlijk niet alles..). Verder reed de T5R heerlijk, en beduidend sneller/feller dan de T5. 330.000km op de klok maar loopt als een zonnetje.
Probleemloos van Hoogerheide naar Enschede gereden. Af en toe op de snelweg even lekker de turbo aangesproken. Eenmaal thuis gekomen even de motorkap geopend. Het koelwater in het reservoir was aan het borrelen, en er kwam een beetje stoom door de dop. De dop bleek aan vier zijden gescheurd te zijn. Direct maar een nieuwe dop gekocht en verder niet meer naar omgekeken.
Een paar dagen later mijn neef even een proefritje laten rijden. Bij 5000 toeren begon de auto ineens flink te stotteren. Gelijk naar de Volvo dealer gereden en nieuwe boegies gekocht. Ook maar even een nieuwe distributieriem, rolllen en waterpomp gekocht want dat was ik toch al van plan.
De boegies waren de oorzaak. Eén daarvan was een beetje nat (roestwater). Vond het een beetje vreemd, maar de auto ging weer als de brandweer.
Uiteindelijk na de vakantie de distributieriem toch maar door de dealer laten vervangen. Wel gevraagd of ze nog eventuele storingen wilden uitlezen maar er was geen storing geregistreerd.

Nu komt het.. En misschien verbeeld ik me het, dat is het vervelende ervan.
Ik heb het idee dat het vermogen niet meer is zoals toen ik hem kocht. Voor mijn gevoel is de auto een stukje tammer dan voorheen. Bij acceleratie vanuit de 1e versnelling voelt hij wel snel aan, maar als ik bijvoorbeeld vanuit de 2e versnelling een bocht uitkomend flink gas geef heb ik het idee dat hij niet echt sneller is dan de 2.0 T5. Turbodruk meter slaat volgens mij wel voldoende uit. Ook hoor ik de turbo aanzuigen en afblazen. Maar hij lijkt me langzamer in toeren klimmen dan normaal.
Gisteren (het was warm buiten) had ik alweer het koelwater aan de kook in het reservoir. De temperatuurmeter komt overigens niet boven bedrijfstemperatuur uit. Het peil in het reservoir zit tussen min en max. Misschien hebben ze bij de dealer er minder koelwater in gedaan. Voor de distr.riem en waterpomp wissel stond het peil wel aan de max. Ik zal het peil in de gaten houden de komende dagen.
Waar ik erg bang voor ben is een lekke koppakking of een gescheurde kop. Heb nog niet wat kunnen ontdekken aan de peilstok of onder de vuldop. Geen schuim bijvoorbeeld. Koelwater is donkergroen van kleur. Helaas kan ik pas volgende week dinsdag terrecht bij de garage. Hoop dat ik tot die tijd voorzichtig kan doorrijden.

Ik ben totaal geen autotechneut (meer thuis in 2-takt crossmotoren) dus misschien trek ik totaal voorbarige consusies. Het overmatig opwarmen van het koelwater en het mindere vermogen geeft me een beetje zorgen. En die ene boegie die een beetje nat was. Is dat normaal? Kan dat misschien het resultaat zijn van een waterlek?

benvolvo20

het hoeft niet  meteen de koppakking zijn.

heb je al naar de slangen van je turbo gekeken of daar geen scheuren in zitten?
vacuumslangen?
rookt ie?
olie verbruik?

jwrtuning

voor zover ik kan zien geen gescheurde slangen.
Eveneens geen rook en olieverbruik (tot nu toe dan).

ulkeman

waarom de rest van je ontsteking niet vervangen?

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

jwrtuning

sorry maar ik zie het verband niet.
De rest van de ontsteking??

Wil eerst weten of er lekkage is en of het verband houd met het bokken en hoge temperatuur.
Als er geen lekkage is zou de ontsteking de volgende stap kunnen zijn.

volvo-arie

zie mijn topic hier, zelfde symptomen en bij is gisteren waarschijnlijk de koppakking doorgeslagen en heb ik nu grote problemen.

Mijn advies zou zijn niet doorrijden, en eerst laten nakijken wat er aan de hand is !

arjenT5R

Citaat van: jwrtuning op 22-08-2011 18:37:07
sorry maar ik zie het verband niet.
De rest van de ontsteking??

Wil eerst weten of er lekkage is en of het verband houd met het bokken en hoge temperatuur.
Als er geen lekkage is zou de ontsteking de volgende stap kunnen zijn.

lezen lezen lezen en stage 0 is het motto
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jwrtuning

Citaat van: volvo-arie op 22-08-2011 20:06:56
Mijn advies zou zijn niet doorrijden, en eerst laten nakijken wat er aan de hand is !

Ik denk dat dat inderdaad nu even de beste oplossing is.. Alleen jammer dat ik pas over een week terrecht kan :-(

Citaat van: arjenT5R op 22-08-2011 20:12:46
lezen lezen lezen en stage 0 is het motto

Dat stage 0 topic had ik nog niet gezien. Dank voor de tip.
En voor het geval je denkt dat ik de zoekfunctie niet heb gebruikt... Dat heb ik dus wel, en mede daardoor krijg ik meer twijfels. Er staan namelijk veel posts op met overeenkomstige symptomen.

Rob850turbo

heb je de bougies er nog een keer weer uitgehaald ?  nog steeds een vreemde kleur aan 1 bougie ?

arjenT5R

2 slag guru kan heel wat zelf neem k aan,
- temp sensor vervangen
- thermostaat vervangen
- koelwatervaatje vervangen
- rotor verdeelkap en bougiekabels vervangen

en dan nog eens proberen

jwrtuning

Citaat van: Rob850turbo op 22-08-2011 20:40:58
heb je de bougies er nog een keer weer uitgehaald ?  nog steeds een vreemde kleur aan 1 bougie ?

Nee nog niet gedaan.
Zal morgen na het werk eens kijken.
Nu te donker buiten...

jwrtuning

Citaat van: arjenT5R op 22-08-2011 20:44:28
2 slag guru kan heel wat zelf neem k aan,
- temp sensor vervangen
- thermostaat vervangen
- koelwatervaatje vervangen
- rotor verdeelkap en bougiekabels vervangen

en dan nog eens proberen

Nog nooit gedaan maar natuurlijk moet dat mogelijk zijn.
Maar toch... Ik wil liever eerst weten of er lekkage is. Want dat gaat vast aardig in de papieren lopen!

arjenT5R

Het gebeurt maar zelden dat de pakkingen van onze blokken er van tussen gaan en als het gebeurt heeft dat een reden
dan is ie flink te warm geworden.

Rob850turbo

onverbrande gassen meten in koelsysteem ?

jwrtuning

Citaat van: arjenT5R op 22-08-2011 21:00:13
Het gebeurt maar zelden dat de pakkingen van onze blokken er van tussen gaan en als het gebeurt heeft dat een reden
dan is ie flink te warm geworden.
dat heb ik ook gelezen. Het stelt me enigzins gerust omdat ik best wel zuinig omga met auto's. Maar natuurlijk weet ik niet wat de vorige eigenaar er mee heeft gedaan.

Citaat van: Rob850turbo op 22-08-2011 21:04:49
onverbrande gassen meten in koelsysteem ?
Ik heb niets vreemds geroken en meetapparatuur heb ik niet. Maar misschien kun jij dat doen als ik hem bij je langsbreng?