scheur in spruitstuk

Gestart door Wouter1973, 17-09-2011 16:07:14

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Citaat van: Dirk342 op 22-09-2011 18:12:18
Citaat van: Wouter1973 op 22-09-2011 17:31:48
..... bedankt voor de uitleg! Een complete leek ben ik overigens niet, heb al langere (sleutel-)ervaring met 700's, 900 en 140's.
Zoals de anderen ook al zeggen Wouter, kun je een 700/900 en/of 140 niet met de 850/x70 vergelijken. Pak maar eens een heel simpel ding als de motorophanging, de door jou genoemde series hebben 2 motorsteunrubbers, de 80/x70 heeft er 5.  Is een klein verschilletje.  Dit komt ook omdat de motor er dwars in ligt.  Overdreven gezien lijkt het blok van de 960 nog het meest op een 850/x70 blok, echter heeft 1 cilinder meer.  Verder is de electronica van een II serie 960 bijna gelijk aan die van een 850/x70.  Zelfde relais, schakelaars, etc.  Bekabeling weer compleet anders, en zo zijn er nog wel meer verschillen.
Als er geen verschil zou zijn, zou ik hier niet op het forum komen kijken! Inderdaad, de V70 komt compleet anders over. Fijn dat hier zoveel expertise zit, en nogmaals, ik ben misschien wat eigenwijs (en leergierig), neem niet alles zomaar aan, maar neem alle tips wel zeker mee! Bedankt daarvoor.

arjenT5R

Ik heb nog nooit een 850/V70N etc gekocht met een bovenste motorsteun die nog heel was
ze scheuren allemaal dus de kans is vrij aanwezig dat die van jou dat ook is  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 22-09-2011 20:15:43
Ik heb nog nooit een 850/V70N etc gekocht met een bovenste motorsteun die nog heel was
ze scheuren allemaal dus de kans is vrij aanwezig dat die van jou dat ook is  ;)
Ehm. Een scheur is zichtbaar toch? Ik heb het ding serieus van alle kanten goed bekeken en geen scheur kunnen ontdekken. Maar goed, ik zal 'm vervangen. Tips? Originele steun of zijn er steviger alternatieven?

arjenT5R

Citaat van: Wouter1973 op 22-09-2011 20:32:30
Ehm. Een scheur is zichtbaar toch? Ik heb het ding serieus van alle kanten goed bekeken en geen scheur kunnen ontdekken. Maar goed, ik zal 'm vervangen. Tips? Originele steun of zijn er steviger alternatieven?

Stevugggg!!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

maartendeb

grijzev70tdi

Citaat van: Wouter1973 op 22-09-2011 20:32:30

Zet er eens en bandenlepel of ijzer tussen en beweeg je hem heen en weer. Dan merk je snel genoeg of hij kapot is of niet
Grolsch, het klinkt al lekkerder

MVeldhuis

We gaan toch geen motorsteunen vervangen die nog heel zijn? Gewoon bekijken dat ding en als ie stuk is vervangen en anders niet, tenzij je inderdaad voor een steviger alternatief wilt.

volvobug

Citaat van: volvobug op 22-09-2011 09:56:30
Citaat van: Dirk342 op 22-09-2011 08:14:12
De vervelende toon komt gewoon van het feit vandaan dat je niet goed wilt luisteren.  Vanaf het begin af aan word er al tegen je gezegd dat dat je de motorsteunen goed na moet kijken.  Is niet van vandaag dat dit tegen je word gezegd. zelfs meerdere keren.  Uiteindelijk komt er dan een antwoord van 'de motorsteunen zijn goed' , wat gewoon niet kan !

Het is een kwaaltje bij de 10 kleppers, heel simpel.  Jij zou dan de eerste zijn met goede motorsteunen, heel simpel.  En nee, het kan echt niet.  Loop dus, zoals al gezegd, je motorsteunen goed na.
Hij is de tweede, ik ben de eerste  ;)

Ik durf inmiddels blind te varen op jouw mening Dirk die gebaseerd is op uitgebreide en langdurige ervaring, maar de uitzonderingen zullen de regel bevestigen. Deze 10 klepper heeft zijn gescheurde uitlaatspruitstuk ruim 3 jaar geleden laten lassen, de motorsteunen op eigen oordeel goed bevonden en het gaat nog steeds goed. En ja, uiteraard heb ik met inmiddels 330K op de teller allang de bovenste motorsteun en steun distributiezijde een keer vervangen.

Op mijn knieën bied ik mijn nederige excuses aan aan Dirk, gelukkig heb ik zelf nog wel geschreven dat ik "blind durf te varen op zijn mening" ter verzachting. Wat doet zich voor, in mijn speurtocht vandaag naar een storing zie ik met draaiende motor rook onder het hitteschild op het spruitstuk komen. Hitteschild eraf, oeps:

Gebroken naast de las die (toch wel) 3 jaar geleden is gemaakt. Eerlijk is eerlijk, het is geen permanente oplossing gebleken. Zou het ook geen kaaiwerk  ;D willen noemen na 3 jaar, maar eerder uitstel van executie.

En oja, de motorsteunen zijn goed   ;)

Nou zit ik met de vraag wat voor spruitstuk dit is. Vadis geeft voor mijn auto een plaatje van een uit pijpen gelast spruitstuk inclusief flexibel deel. Maar mijn spruitstuk ziet er zo uit:

Gietijzer (gietstaal?) met rechthoekige flens maar zonder flexibel deel. Het flexibele deel zit op de eerste uitlaatpijp. Nummer op het spruitstuk is 9180998 - 005. Het is een vroeg V70, is dit een spruitstuk uit late 850'ers?

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

wepster

Citaat van: volvobug op 02-10-2011 00:04:39
De vervelende toon komt gewoon van het feit vandaan dat je niet goed wilt luisteren.  Vanaf het begin af aan word er al tegen je gezegd dat dat je de motorsteunen goed na moet kijken.  Is niet van vandaag dat dit tegen je word gezegd. zelfs meerdere keren.  Uiteindelijk komt er dan een antwoord van 'de motorsteunen zijn goed' , wat gewoon niet kan !

Het is een kwaaltje bij de 10 kleppers, heel simpel.  Jij zou dan de eerste zijn met goede motorsteunen, heel simpel.  En nee, het kan echt niet.  Loop dus, zoals al gezegd, je motorsteunen goed na.

Ik durf inmiddels blind te varen op jouw mening Dirk die gebaseerd is op uitgebreide en langdurige ervaring, maar de uitzonderingen zullen de regel bevestigen. Deze 10 klepper heeft zijn gescheurde uitlaatspruitstuk ruim 3 jaar geleden laten lassen, de motorsteunen op eigen oordeel goed bevonden en het gaat nog steeds goed. En ja, uiteraard heb ik met inmiddels 330K op de teller allang de bovenste motorsteun en steun distributiezijde een keer vervangen.

Op mijn knieën bied ik mijn nederige excuses aan aan Dirk, gelukkig heb ik zelf nog wel geschreven dat ik "blind durf te varen op zijn mening" ter verzachting. Wat doet zich voor, in mijn speurtocht vandaag naar een storing zie ik met draaiende motor rook onder het hitteschild op het spruitstuk komen. Hitteschild eraf, oeps:

http://iloapp.familieleenen.nl/data/_gallery//public/3/1317503927_resized.jpg?width=640&height=478

Gebroken naast de las die (toch wel) 3 jaar geleden is gemaakt. Eerlijk is eerlijk, het is geen permanente oplossing gebleken. Zou het ook geen kaaiwerk  ;D willen noemen na 3 jaar, maar eerder uitstel van executie.

Nou zit ik met de vraag wat voor spruitstuk dit is. Vadis geeft voor mijn auto een plaatje van een uit pijpen gelast spruitstuk inclusief flexibel deel. Maar mijn spruitstuk ziet er zo uit:

http://iloapp.familieleenen.nl/data/_gallery//public/3/1317503950_resized.jpg?width=640&height=478

Gietijzer (gietstaal?) met rechthoekige flens maar zonder flexibel deel. Het flexibele deel zit op de eerste uitlaatpijp. Nummer op het spruitstuk is 9180998 - 005. Het is een vroeg V70, is dit een spruitstuk uit late 850'ers?

klinkt misschien niet leuk maar omhet eerlijk te zeggen vind ik het knap dat dit braadwerk nog 3 jaar gehouden heeft  :eusa_clap:
mocht je je spruitstuk nu toch nog willen lassen maar dan goed zou ik zeggen stel de juiste mensen de juiste vraag en je kan geholpen worden ;D

volvobug

Citaat van: wepster op 02-10-2011 00:15:16
klinkt misschien niet leuk maar omhet eerlijk te zeggen vind ik het knap dat dit braadwerk nog 3 jaar gehouden heeft  :eusa_clap:
mocht je je spruitstuk nu toch nog willen lassen maar dan goed zou ik zeggen stel de juiste mensen de juiste vraag en je kan geholpen worden ;D
Is me inmiddels duidelijk geworden op dit forum. Braadwerk is destijds noodgedwongen tijdens een vakantie uitgevoerd in de eerste de beste lokale garage die ik tegenkwam. Die 3 jaar valt inderdaad niet tegen, 2 weken was ook genoeg geweest om weer thuis te komen  ;D

)()()sT

Lijkt net alsof dat spruitstuk roodgloeiend is  :o ;D

volvobug

Citaat van: )()()sT op 02-10-2011 00:37:54
Lijkt net alsof dat spruitstuk roodgloeiend is  :o ;D
Er wordt flink getrapt met de 10 kleppert ja  :eusa_whistle:

UserID6342

Het spruitstuk is het zelfde als van een '95-96 er 10 klepper.  Alleen even opletten op de rechte flens.  Niet ieder spruitstuk heeft een flex. stuk er tussen zitten.

Wouter1973

Citaat van: volvobug op 02-10-2011 00:04:39

http://iloapp.familieleenen.nl/data/_gallery//public/3/1317503927_resized.jpg?width=640&height=478

http://iloapp.familieleenen.nl/data/_gallery//public/3/1317503950_resized.jpg?width=640&height=478

Om het leerproces (voor mij wel te verstaan, ik ben hier duidelijk de leek) even compleet te maken: ik zie dat de scheur op exact dezelfde plek zit als bij mij, dus als je er bovenop kijkt helemaal links. Waarom scheuren ze juist daar? En jouw motorsteunen zijn goed zeg je, hoe kan het dan dat er toch een scheur in het spruitstuk zit? Zijn er andere oorzaken voor scheuren in het spruitstuk dan enkel de motorsteunen? Wat is die nattigheid op het spruitstuk? En bekijk voor de gein eens de buitenste moeren / tapeinden waarmee je spruitstuk aan het blok bevestigd zit. Zijn deze nog heel? Als het goed is, is je motormanagement-lampje (lambda-lampje) gaan branden, klopt dat?