Bah... mijn Estate heeft Nivomats

Gestart door jeroen74, 11-09-2011 11:50:39

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

Ik zou ook liever de Nivomats laten zitten/vervangen, maar echt nodig heb ik ze niet, en ze zijn toch wel heel erg duur :/

mehn

Citaat van: -D©©©L- op 11-09-2011 12:10:42
Citaat van: COPPEHER op 11-09-2011 12:09:44
Citaat van: -D©©©L- op 11-09-2011 12:05:59
Citaat van: COPPEHER op 11-09-2011 12:05:04
ben benieuwd waneer er nou nivomats onder zitten. ik weet het namelijk ook nog steeds niet, in ieder geval merk ik het niet.
Je zou er eens onder kunnen kijken ?!
ja ga ik zo doen, waaraan herken ik ze? omdat ze een grotere diameter hebben?
Ja, bovenin een grotere diameter, onderin rubber hoezen. maikel zal zo wel met een foto komen

"Gewone" schokdemper:

Nivomat:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

innocenti

En om de info dan compleet te maken.

een nivomatveer is dunner en slapper dan een gewone veer. Wil je dus nivomats vervangen door gewone dempers moet je altijd ook de veren vervangen.

COPPEHER

Heb voor de zekerheid voor het rijden de hoogte gemeten en na het rijden, en hij stond inderdaad hoger.
kan iemand mij vertellen hoeveel hoger hij zou moeten staan?

BBS

Hier nog een foto van een nivomat. ;) Dit is wel 1 van een awd, maar duidelijk is wel te zien dat de cilinder veel "dikker" is ;)

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,47227.msg1012629.html#msg1012629
Volvoloos....

innocenti

Citaat van: COPPEHER op 11-09-2011 20:39:33
Heb voor de zekerheid voor het rijden de hoogte gemeten en na het rijden, en hij stond inderdaad hoger.
kan iemand mij vertellen hoeveel hoger hij zou moeten staan?
Zakken hoort niet per se bij nivomats. Meestal beginnen ze wat te zakken als ze gebruikt zijn of als er permanent last achterin licht zoals bv een LPI tank. Mijne zakken nu max 1 cm in na minimaal 4 uur stilstaan en langer stil staan heeft verder geen invloed meer op zakken.

COPPEHER

Zou het kunnen zijn dat ze eigenlijk niet meer goed functioneren?
Ze zien er namelijk wel droog uit, of zijn ze niet allemaal olie gevuld?

Jack v

Ze worden natuurlijk na verloop van tijd minder, dan hoeven ze nog niet eens te lekken. Eigenlijk net zoals met gewone schokbrekers.

Ze zijn allemaal oliegevuld.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

innocenti

Citaat van: COPPEHER op 11-09-2011 20:49:37
Zou het kunnen zijn dat ze eigenlijk niet meer goed functioneren?
Ze zien er namelijk wel droog uit, of zijn ze niet allemaal olie gevuld?
Als ze met ballast achterin snel op hoogte komen als je een stukje rijdt hoef je je nog geen zorgen te maken denk ik.

BBS

Nivomats zijn normaal gesproken olie gevuld.

Je kunt kijken of ze goed werken. Meet eerst maar eens de hoogte op (wielkast => grond) en donder dan maar eens goed gewicht in de koffer.
Dan zakt 'ie in en als je dan na een stukje rijden de hoogte op de zelfde plaats weer meet als de eerste keer moet deze net zo hoog staan als bij de eerste meting.
Blijft doorgezakt staan zijn ze versleten en kun je ze weggooien ;)

En als je over een drempel rijd en je voelt ook niet eerst rechts omhoog komen en korte tijd later de linker kant van de wagen, zijn ze ook goed.

Ehmm, Jack was met net voor ;) ;D
Volvoloos....

COPPEHER

Citaat van: BBS op 11-09-2011 20:56:01
Nivomats zijn normaal gesproken olie gevuld.

Je kunt kijken of ze goed werken. Meet eerst maar eens de hoogte op (wielkast => grond) en donder dan maar eens goed gewicht in de koffer.
Dan zakt 'ie in en als je dan na een stukje rijden de hoogte op de zelfde plaats weer meet als de eerste keer moet deze net zo hoog staan als bij de eerste meting.
Blijft doorgezakt staan zijn ze versleten en kun je ze weggooien ;)

Ehmm, Jack was met net voor ;) ;D

Dat is idd wel een goede test, ik hoop dat ze nog goed zijn.

BBS

Vandaag nog geprobeerd, 100 Kg voortent erin, plus boodschappen, gereedschap etc. Ik denk al met al 250 kilo in de koffer, 3 personen in de wagen met de geladen sleurhut erachter. (85kilo kogeldruk)

De achterkant van de wagen was goed ingezakt, maar na een paar honderd meter rijden stond de wagen weer mooi op de rijstand.
Schokbrekers zijn bij mijn wagen nog prima voorelkaar ;)
Volvoloos....

jeroen74

Ik neem aan dat dit de juiste veren zijn voor een Estate met LPG?

link

COPPEHER

Citaat van: jeroen74 op 13-09-2011 13:05:33
Ik neem aan dat dit de juiste veren zijn voor een Estate met LPG?

link

Volgens mij wel in combinatie met normale schokbrekers

jeroen74

Dat is ook de bedoeling :) Conversie naar normale schokbrekers.