vervangen achterveren+nivomats

Gestart door marcelV70R, 21-09-2011 19:02:53

Vorige topic - Volgende topic

marcelV70R

staat er egens een beschrijving hoe je de achterveren van een V70R 98 moet vervangen
ga er morgen aan beginnen, maar alle tips zijn welkom

Marcel

francois

daytonawim

Wel even goed kijken hoe de veren zitten, en ze ook weer zo terug monteren !!!!!

KIM

Wanneer je de nivomats loshaalt wanneer de wagen op de grond staat, kun je daarna de auto met de voetjes van de vloer tillen. De achteras zakt dan zover naar beneden, dat je de veren er zo tussenuit kunt halen.
Monteren in omgekeerde volgorde.

Zoals Wim aangeeft even kijken bij demontage hoe de veren hebben gezeten en ze zo terug monteren.

Misha

Citaat van: daytonawim op 21-09-2011 19:16:15
Wel even goed kijken hoe de veren zitten, en ze ook weer zo terug monteren !!!!!
Zeker, anders krijg je mooie aanslaggeluiden van de veren tegen de draagarmen en dat klinkt echt heeeeel ral.

En de schotel die de veer vasthoudt onderin is ook leuk, die bestaat uit een verzonkenkop bout met karteltjes en die gaat gegarandeerd doordraaien.
Met een breekijzer spanning op de schotel zetten werkt terwijl je de bout losdraait, een laspuntje werkt fijner.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

CarolineB

Mooi klusje, als er nog geen beschrijving is.....fotoreportage met uitleg  8)

Niet voor mij natuurlijk, maar dat snap je wel  ;)

snix

Kofferbak leeghalen :D Vloerdelen van de kofferbak eruit. Eerste haal je er zo uit. Zijpaneeltjes (weet niet of het nodig is) met een stevige ruk omhoog. Achterste klep zit vast met 4 boutjes (2 links en rechts) dan klep pakken en naar voren trekken. Dan zie je de topboutjes van de nivomats. Los halen auto omhoog. Onderste bouten nivomats los: Klaar! De veren verschilt een beetje want mijn onderste veerschotels zaten anders vast. Die los halen, veer eruitpakken. Voor het mooie eigenlijk boven nieuwe veerrubbers (hoeft niet als ze nog heel zijn). Montage omgekeerd. Bij het vastzetten van de nivomats is het handig als een persoon onder de auto zit en een in de kofferbak. Dus als de veren gemonteerd zijn. Een voert de nivomats door naar de kofferbak en de ander draait het moertje een beetje vast. Dan auto laten zakken totdat de onderste ogen van de nivomat voor de bout aan de draagarm zitten. Vast zetten. Auto laten zakken. Bovenste moeren van de nivomats vastzetten. Vloerdelen terug monteren: Klaar !

Succes

EDIT: Te laat :-\ mosterd na de maaltijd.

marcelV70R

ok, bedankt voor de beschrijving
ga het een andere keer doen,
op de lokatie met brug waar ik het zou doen, kwam er wat tussen
dus kon er niet terecht
wat ik nog even niet begrijp is hoe ik de veren eruit haal
de een zegt je kan ze er zo uitpakken, en de ander heeft het over de veerschotel die vast zit!!
nivomats op zich is geen probleem, heb ik al meerdere keren vervangen!! ;)

Citaat van: CarolineB op 21-09-2011 22:17:53
Mooi klusje, als er nog geen beschrijving is.....fotoreportage met uitleg  8)

Niet voor mij natuurlijk, maar dat snap je wel  ;)

zal kijken of ik een foto reportage kan maken

Marcel

daytonawim

Je hebt echt geen brug nodig hoor, kan gewoon en echt makkelijk op de garage krik.

Als je verlagingsveren hebt, en die zitten vast onder je R, dan kan je de veren er makkelijk tussenuit halen, niet verlagingsveren
moeten even een zetje hebben met een plankje of zo.

snix

Citaat van: marcelV70R op 23-09-2011 12:12:16
wat ik nog even niet begrijp is hoe ik de veren eruit haal
de een zegt je kan ze er zo uitpakken, en de ander heeft het over de veerschotel die vast zit!!
Aan de onderkant zitten de veren vast geschroeft aan de veerschotel. Aan de bovenkant zit hij in een veerrubber die om een staafje gaat aan de koets. Als je de nivomats los hebt zakt de achter as verder naar beneden en dan komt de veer makkelijke los.
Dus nivomats los
Veer aan de onderkant losmaken.
Veer bovenaanpakken en naar beneden trekken.
Hebbes :D

volvobug

Onderste moer nivomat pas op moment zetten als de auto weer op zijn wielen staat (80 Nm zo uit mijn hoofd).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

marcelV70R

ok, duidelijk
bedankt weer voor deze aanvullende info
gaat vast lukken, heb geen garage krik,
heb er ook niet heel veel haast mee,
dus wacht ff tot ik de brug tot mn beschikking heb

Marcel