HELP! Deze klus gaat boven mijn pet (koppeling vervangen)

Gestart door RvdO, 24-09-2011 18:51:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RvdO

Inmiddels is mijn auto door de vakkundige handen van Dennis gegaan. Dennis heeft echt vakwerk afgeleverd!  :eusa_clap: Dennis, dankjewel! De eerste twee versnellingen gaan iets stroever dan de rest, maar dat mag de pret niet drukken. Hij rijdt en schakelt verder helemaal goed. Volgens Dennis kan dit stroeve schakelen na verloop van tijd wel wat minder worden, en anders moet er over een tijdje toch maar eens een andere bak in. Voor nu ben ik superblij dat mijn kar weer rijdt.  :eusa_dance:

Ik had het eventjes te druk met werk inhalen om eerder te reageren. Sorry daarvoor.

De volgende klus is het APK gereed maken. CO2 was bij de vorige keuring kritisch, maar dat is voor een ander topic.

Kudos voor Dennis!!!!

stefanhuijser

Hoeft de startmotor er niet alleen uit bij een automaat om de kopprop vormer los te maken met die torx bouten?

Correct me if i'm wrong..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

thuur

Citaat van: stefanhuijser op 28-10-2011 22:06:05
Hoeft de startmotor er niet alleen uit bij een automaat om de kopprop vormer los te maken met die torx bouten?

Correct me if i'm wrong..

Gr. Stefan

De wattes?

Maar de koppelomvormer kun je ook via de andere kant van het blok lossen.


Gr :D

stefanhuijser

Haha.. Lang leve Apple ;) maar je begrijpt dat ik de koppelomvormer bedoel  ;D

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

dennis850estate

Citaat van: stefanhuijser op 28-10-2011 23:12:17
Haha.. Lang leve Apple ;) maar je begrijpt dat ik de koppelomvormer bedoel  ;D

Gr. Stefan

Bij een automaat moet de startmotor eruit om de koppelomvormer van het blok te scheiden. Bij een handbak hoeft het in principe niet maar is het een drama om de bak terug te zetten. Er zit namelijk een paspen op de startmotor die je dan ook weer moet geleiden bij terugplaatsen.

NinaPaul

Citaat van: thuur op 28-10-2011 22:41:31
Citaat van: stefanhuijser op 28-10-2011 22:06:05
Hoeft de startmotor er niet alleen uit bij een automaat om de kopprop vormer los te maken met die torx bouten?

Correct me if i'm wrong..

Gr. Stefan

De wattes?

Maar de koppelomvormer kun je ook via de andere kant van het blok lossen.


Gr :D

Dus moet de startmotor er niet uit.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Wico

Citaat van: beunmaat op 03-10-2011 01:49:31
Ik heb mijn koppeling vervangen zonder de startmotor eruit te halen?
Lijkt me niet nodig, maar ok.

Bij mij bleef de startmotor ook zitten. Wel bleef de bak "hangen" op een pasbout van de startmotor, waardoor het leek alsof er nog een bout van de startmotor op bak vast zat. Hier zat vuil/roest op. Bij montage eerst goed schoongemaakt.

Pieter1976

Citaat van: RvdO op 27-09-2011 02:27:34
Allereerst: Jullie hebben allemaal gelijk. Vakwerk laat je door een vakman doen.

Maar dit is mijn verhaal:
Mijn roffel heb ik in december vorig jaar gekocht voor niet al te veel geld. Maar ik ben zo trots als een ouwe aap met negen l*llen. In de drie jaar daarvoor was autorijden namelijk geen optie. Die drie jaar werden gedomineerd door een heel naar faillissement. Naar als in: Drie keer in de week volkorenpannenkoeken bakken omdat je op die manier voor € 1,40 nog een enigszins voedzame warme maaltijd voor je vier kinderen op tafel kunt zetten. Nieuwe kleren kopen betekende een retourtje naar de kringloopwinkel. Maar gelukkig ligt dat nu achter ons.

Wie failliet is, verliest het beheer over zijn vermogen. Geld en materieel bezit worden je afgenomen. Maar je intellectueel vermogen en je vermogen om nieuwe vaardigheden aan te leren kan niemand je ontnemen. Toen ik vorig jaar eindelijk weer mijn mobiliteit terug had, wist ik dat ik die roffel niet voor iedere reparatie naar Hooftman zou kunnen brengen. En dus begon voor mij het leerproces autotechniek.

Eerst een brandstofpomp. Toen de vacuumslangen, stationairregelaar, gasklepregelaar, ABS-controller, dashbordkastje, gasveren achterklep,veerpootrubbers, dynamo en nog een handvol werkzaamheden. En wat bleek? Ik kreeg er nog lol in ook. Sterker: Het sleutelen aan de roffel is een welkome afwisseling waar ik even een paar uur niet over mijn dagelijkse sores hoef te piekeren. Want het faillissement mag dan wel voorbij zijn, het zal nog wel een paar jaar duren voordat we financieel weer redelijk op nivo zijn.

En dan nu deze klus: Ik wist heus wel dat het geen makkie zou zijn. Maar met een beetje geduld en doorzettingsvermogen kom je een eind. En ja, ik heb mijn voorwerk gedaan. Toegegeven, ik had verder moeten zoeken, en vadis moeten installeren. Maar eenmaal aan het sleutelen sloegen de vermoeidheid en de kopzorgen toe en in combinatie met wat tijdsdruk dat om de hoek kwam kijken was de concentratie niet wat het had moeten zijn. En dan kies je wel eens de verkeerde bout.

Uit het sleutelblunder-topic heb ik in ieder geval kunnen opmaken dat ik me in goed gezelschap bevind. Ik heb het met plezier gelezen. Al lezend vroeg ik me ineens af wie zich nu meer had moeten schamen: De newbie die wellicht wat overmoedig aan een te grote klus begint of de ervaren / professioneel sleutelaar die de wielbouten vergeet aan te draaien danwel vergeet voor het olie bijvullen de carterplug terug te plaatsen? Maar dat terzijde.

Die vergelijking met de stratenmaker en de harttransplantatie vond ik wel toepasselijk. Toch vraag ik me af of de vergelijking niet andersom had moeten zijn. Dat de hartchirurg een stukje sierbestrating in zijn achtertuin wil leggen... Laat me de vergelijking toch maar eens doortrekken: In een afgelegen gebied (zeg jungle) heeft iemand met spoed een operatieve ingreep nodig om in leven te kunnen blijven. De enige die hem kan helpen is een stratenmaker met een mes. Sommige stratenmakers zou het aan lef ontbreken om er aan te beginnen omdat de kans bestaat dat het niet vlekkenloos zou verlopen. Andere stratenmakers zouden hun schouders ophalen en zeggen: "Dit gaat me boven mijn pet, ik doe iets goed of helegaar niet". Persoonlijk ben ik van mening dat zowel de stratenmaker als de patient er beter van zouden worden als ze met de aanwijzingen van een arts via de sateliettelefoon er alles aan doen om het leven van de patiënt te redden. Ook al betekent het dat de patiënt moeilijk zal blijven lopen.

Ik ken mijn plek tussen de sleutelgiganten hier op het forum. Toen ik merkte dat het niet goed ging heb ik erkend dat ik fout zat en nederig om hulp gevraagd. Met mijn opmerking "minimaal een kratje bier en het overige is bespreekbaar" wilde ik laten weten dat ik er in ieder geval niet vanuit ga dat mij die hulp gratis wordt verleend. Ik heb met nadruk gevraagd om hulp. Ik heb niet gevraagd of iemand mijn bende wilde opruimen. Als iemand een uurtje naast me komt staan en me aanwijzingen geeft, ben ik al gelukkig. Die ratel hou ik zelf wel vast. Het gaat me bovenal om het leermoment.

Naast de reacties van azijnpissers heb ik ook behulpzame reacties, pb's en e-mails gelezen. Dus dat met die bak en koppeling komt wel goed denk ik. Mij proberen af te fikken is overigens een zinloze exercitie. In vergelijk met wat ik tijdens mijn faillissement allemaal aan gezeik heb meegemaakt, zijn deze reacties niet meer dan een vonkje van een bougie in een blok zonder brandstof. Ik heb inmiddels wel een huid van asbest ontwikkeld waardoor ik eigenlijk alleen maar om deze jeugdige onbezonnenheid moet lachen.

Sleutelervaring heb ik niet zoveel; levenservaring des te meer. Als je 24 bent (of 27 for that matter), kan het leven er nog erg simpel uit zien en is de weg van A naar B een rechte lijn. Maar als je 41 bent zie je de wereld om je heen wel iets genuanceerder en weet je dat je er meer wegen zijn die je naar je bestemming brengen.

Aan alle ArjenT5R en M.Veldhuis: Eerstvolgende 850 meeting krijg jullie een biertje van me. En dan proosten we op mijn sleutelblunders en kunnen jullie me alles vertellen over je T5[wannabee-R] en "grijze verleden". En daar hoef jullie dan nu helemaal niets voor te doen.

Wow!!! Ik spring er even in na het lezen van dit topic. Heb respect voor je hoor, en na het lezen van je verhaal helemaal! Hulde!