HELP! Deze klus gaat boven mijn pet (koppeling vervangen)

Gestart door RvdO, 24-09-2011 18:51:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

)()()sT


Boeijke

Citaat van: @®- op 26-09-2011 15:15:06
Ik vindt het knap om gewoon aan zo'n klus te beginnen. Ik weet uit ervaring dat een koppeling van een 850/X70/V70N en S60 gewoon een rot klus is.

Wat ik weer heel erg jammer vindt is, is dat de TS helemaal tot z'n veters afgebrand wordt door bepaalde mensen die vervolgens ook geen enkele moeite doen om TS verder op weg te helpen, en verder helemaal stil blijven toe kijken hoe iemand met zweet in z'n handen de klus zo goed als mogelijk probeert af te maken. Dus eigenlijk gewoon leedvermakend toekijken.

Volgens mij is dit forum er ook om elkaar te helpen.

Mocht je hulp nodig hebben moet je me maar een Pb sturen (ik zit zelf wel krap in tijd maar woon redelijk dicht bij)

Dat bedoel ik.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

niwesa

Helemaal eens met bovenstaande. Eén keer moet de eerste zijn, dus ook als je de koppeling gaat vervangen. Knap dat hij er aan begint want ik weet niet of ik er zelf aan zou beginnen.

Met klussen kan er altijd eens iets mis gaan. Dat hoort er bij. En of dat nu is omdat je iets doms doet of er een bout o.i.d. breekt maakt niet uit.

Helaas kan ik je niet helpen, maar ik vind het goed dat je hier op het forum hulp vraagt. Jammer dat er dan mensen zijn die je dan nog dom vinden.
Verkoopt helaas zijn mooie V70

MVeldhuis

Als een stratenmaker met een mes boven iemand staat en zegt dat ie een harttransplantatie wil uitvoeren, probeer je hem er dan zo goed en kwaad als het wil doorheen te loodsen of adviseer je hem zijn slachtoffer naar een dokter te brengen?

De enige hulp die ts hier echt kan gebruiken is sleutelhulp en geen langeafstandsadviezen want dan ben ik bang dat het nog niet goed komt.

RvdO

Dank allen voor de reacties via dit topic en via pb. Ik zal hier vanavond uitgebreid op terugkomen.  ;D

daytonawim


RvdO

Allereerst: Jullie hebben allemaal gelijk. Vakwerk laat je door een vakman doen.

Maar dit is mijn verhaal:
Mijn roffel heb ik in december vorig jaar gekocht voor niet al te veel geld. Maar ik ben zo trots als een ouwe aap met negen l*llen. In de drie jaar daarvoor was autorijden namelijk geen optie. Die drie jaar werden gedomineerd door een heel naar faillissement. Naar als in: Drie keer in de week volkorenpannenkoeken bakken omdat je op die manier voor € 1,40 nog een enigszins voedzame warme maaltijd voor je vier kinderen op tafel kunt zetten. Nieuwe kleren kopen betekende een retourtje naar de kringloopwinkel. Maar gelukkig ligt dat nu achter ons.

Wie failliet is, verliest het beheer over zijn vermogen. Geld en materieel bezit worden je afgenomen. Maar je intellectueel vermogen en je vermogen om nieuwe vaardigheden aan te leren kan niemand je ontnemen. Toen ik vorig jaar eindelijk weer mijn mobiliteit terug had, wist ik dat ik die roffel niet voor iedere reparatie naar Hooftman zou kunnen brengen. En dus begon voor mij het leerproces autotechniek.

Eerst een brandstofpomp. Toen de vacuumslangen, stationairregelaar, gasklepregelaar, ABS-controller, dashbordkastje, gasveren achterklep,veerpootrubbers, dynamo en nog een handvol werkzaamheden. En wat bleek? Ik kreeg er nog lol in ook. Sterker: Het sleutelen aan de roffel is een welkome afwisseling waar ik even een paar uur niet over mijn dagelijkse sores hoef te piekeren. Want het faillissement mag dan wel voorbij zijn, het zal nog wel een paar jaar duren voordat we financieel weer redelijk op nivo zijn.

En dan nu deze klus: Ik wist heus wel dat het geen makkie zou zijn. Maar met een beetje geduld en doorzettingsvermogen kom je een eind. En ja, ik heb mijn voorwerk gedaan. Toegegeven, ik had verder moeten zoeken, en vadis moeten installeren. Maar eenmaal aan het sleutelen sloegen de vermoeidheid en de kopzorgen toe en in combinatie met wat tijdsdruk dat om de hoek kwam kijken was de concentratie niet wat het had moeten zijn. En dan kies je wel eens de verkeerde bout.

Uit het sleutelblunder-topic heb ik in ieder geval kunnen opmaken dat ik me in goed gezelschap bevind. Ik heb het met plezier gelezen. Al lezend vroeg ik me ineens af wie zich nu meer had moeten schamen: De newbie die wellicht wat overmoedig aan een te grote klus begint of de ervaren / professioneel sleutelaar die de wielbouten vergeet aan te draaien danwel vergeet voor het olie bijvullen de carterplug terug te plaatsen? Maar dat terzijde.

Die vergelijking met de stratenmaker en de harttransplantatie vond ik wel toepasselijk. Toch vraag ik me af of de vergelijking niet andersom had moeten zijn. Dat de hartchirurg een stukje sierbestrating in zijn achtertuin wil leggen... Laat me de vergelijking toch maar eens doortrekken: In een afgelegen gebied (zeg jungle) heeft iemand met spoed een operatieve ingreep nodig om in leven te kunnen blijven. De enige die hem kan helpen is een stratenmaker met een mes. Sommige stratenmakers zou het aan lef ontbreken om er aan te beginnen omdat de kans bestaat dat het niet vlekkenloos zou verlopen. Andere stratenmakers zouden hun schouders ophalen en zeggen: "Dit gaat me boven mijn pet, ik doe iets goed of helegaar niet". Persoonlijk ben ik van mening dat zowel de stratenmaker als de patient er beter van zouden worden als ze met de aanwijzingen van een arts via de sateliettelefoon er alles aan doen om het leven van de patiënt te redden. Ook al betekent het dat de patiënt moeilijk zal blijven lopen.

Ik ken mijn plek tussen de sleutelgiganten hier op het forum. Toen ik merkte dat het niet goed ging heb ik erkend dat ik fout zat en nederig om hulp gevraagd. Met mijn opmerking "minimaal een kratje bier en het overige is bespreekbaar" wilde ik laten weten dat ik er in ieder geval niet vanuit ga dat mij die hulp gratis wordt verleend. Ik heb met nadruk gevraagd om hulp. Ik heb niet gevraagd of iemand mijn bende wilde opruimen. Als iemand een uurtje naast me komt staan en me aanwijzingen geeft, ben ik al gelukkig. Die ratel hou ik zelf wel vast. Het gaat me bovenal om het leermoment.

Naast de reacties van azijnpissers heb ik ook behulpzame reacties, pb's en e-mails gelezen. Dus dat met die bak en koppeling komt wel goed denk ik. Mij proberen af te fikken is overigens een zinloze exercitie. In vergelijk met wat ik tijdens mijn faillissement allemaal aan gezeik heb meegemaakt, zijn deze reacties niet meer dan een vonkje van een bougie in een blok zonder brandstof. Ik heb inmiddels wel een huid van asbest ontwikkeld waardoor ik eigenlijk alleen maar om deze jeugdige onbezonnenheid moet lachen.

Sleutelervaring heb ik niet zoveel; levenservaring des te meer. Als je 24 bent (of 27 for that matter), kan het leven er nog erg simpel uit zien en is de weg van A naar B een rechte lijn. Maar als je 41 bent zie je de wereld om je heen wel iets genuanceerder en weet je dat je er meer wegen zijn die je naar je bestemming brengen.

Aan alle ArjenT5R en M.Veldhuis: Eerstvolgende 850 meeting krijg jullie een biertje van me. En dan proosten we op mijn sleutelblunders en kunnen jullie me alles vertellen over je T5[wannabee-R] en "grijze verleden". En daar hoef jullie dan nu helemaal niets voor te doen.

Boeijke

Wow.... wat een verhaal. En maakt dingen ook wat duidelijker.
Knap dat je je zo over die ellendige tijd hebt heen gezet.
:eusa_clap:

Hoop dat je ondertussen ook echte sleutelhulp gevonden hebt.

Succes

)()()sT


peteRRR

Moedig zijn is een prachtige eigenschap van de mens en sjapo voor je eerlijkheid.

Mooi om dit te lezen. :eusa_clap:

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

daytonawim

Met veel " plezier " je stukje zitten lezen, bewondering voor je doorzettingsvermogen kerel  :eusa_clap: :eusa_clap:

Nou wer snel rijden met die hap  :eusa_dance: :eusa_dance:

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

 :eusa_clap: En ja, een roffel is een fantastisch leerproject. Ben twee jaar geleden begonnen met nulkommanul kennis en eerlijk: het is best een beetje verslavend.  Ik heb er in ieder geval een leuke hobby bij. Kost alleen wel veel tijd.  ;D

Hou vol! Dan komt het goed. Hulp en kennis is hier genoeg aanwezig.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Mooi stukje heb je geschreven.
Met je faillissement moet je door de hel zijn gegaan.
Bewondering voor je doorzettingsvermogen. Armoede is niet leuk. Kinderen die op hun kleding aangekeken worden e.t.c..

Mooi dat je je er uit hebt weten te werken.
Ennuh wat je roffel betreft: Succes!

T5turbo

Heb bewondering voor je positieve houding en doorzettings vermogen.  8)
Succes met de reparatie en al het goede voor jou en je gezin toegewenst.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!