Ook een koelprobleem...

Gestart door Alien850, 26-09-2011 11:04:02

Vorige topic - Volgende topic

Alien850

Ik snap het even niet meer...  Een paar weken geleden heb ik mijn kachelradiator vervangen en dus de koelvloeistof volledig ververst.  Mijn 850 is een b**ch om te ontluchten maar na een paar pogingen is het me dan toch gelukt.  Peil bleef op niveau en bovenste radiatorslang kon met gepaste kracht een beetje ingeduwd worden.  Tot gisteren dus.  Mijn vriendin loopt langs de voorkant van de auto en doet me teken dat ik eens moest komen kijken: een waterval en spetteren van koelvloeistof onde de voorbumper.  Ik doe de motorkap open en zie alles vanonder de dop weglopen.  De radiatorslang staat al onder normale druk (na nog geen km rijden).
Later op de dag na het afkoelen gewoon opnieuw bijgevuld en mijn oude dop (ook een groene die gewoon preventief vervangen was) er handvast opgedraaid.  Na aankomst op het werk vandaag kijk ik alles eens na met draaiende motor en merk dat het expansievat aan de buitenkant droog is (dus niet overvloedig gelekt), peil ziet er normaal uit (boven max maar KVS die op temp is, zet gewoon uit) maar ik heb totaal geen druk op het systeem  ???

Ik vermoed dat er ofwel een probleem is met een van beide doppen of kan er nog ergens lucht aanwezig zijn in het systeem? Ik ga vanavond sowieso nog eens ontluchten.

Wat ik ook vreemd vind is dat op het forum beschreven staat dat wanneer de koelvin aanslaat het niveau nog wat zakt maar tegen dat het zover is, is het niveau al zover gestegen dat ik de dop er al moet opdraaien voor alles overloopt!  Leg ik dan de motor stil, zakt het niveau wel snel en kan ik verder.  Initieel vul ik tot min-merkteken.

Voor de volledigheid:
- vers expansievat, 2j oud.
- beide doppen zijn de groene variant
- circulatie is ok (ook onderste darm + radiator wordt warm)
- thermostaat en voeler zijn vorig jaar vervangen, temp-meter blijft ook constant op 3u staan
- LPG-systeem met verdamper. (maakt deel uit van het koelcircuit)

Alvast bedankt voor suggesties!

Alien850

Vanavond nog eens ontlucht en na een paar pogingen toch het niveau (sterk) zien zakken bij het aanslaan van de ventilator.  Ook de nieuwe dop er weer opgezet aangezien de oude het koelwater gewoon doorlaat wanneer het te hoog staat dus die sluit m.i. toch niet echt goed meer af  ;D  Dat verklaart meteen het gebrek aan druk.
Nu afwachten.  Bevindingen zet ik hier wel weer neer, kan maar handig zijn voor iemand met hetzelfde probleem.

Bestaat er eigenlijk niets om het circuit vacuum te trekken en zo de koelvloeistof te laten opzuigen in het systeem oid? Desnoods zelfbouw, 'k heb nu toch een dop over die ik kan aanpassen voor dat doel.  Ik kan me moeilijk voorstellen dat er in de autofabrieken (van welk merk dan ook) een team voltijds bezig is met koelcircuits te ontluchten.

grijzev70tdi

Op stage hebben we wel een apparaatje waar je lucht er uit zuigt en nieuwe kvs er in doet. Lucht is dan zo goed als weg. Werkt door de regel goed
Grolsch, het klinkt al lekkerder

thuur

Citaat van: Alien850 op 27-09-2011 22:03:06
Vanavond nog eens ontlucht en na een paar pogingen toch het niveau (sterk) zien zakken bij het aanslaan van de ventilator.  Ook de nieuwe dop er weer opgezet aangezien de oude het koelwater gewoon doorlaat wanneer het te hoog staat dus die sluit m.i. toch niet echt goed meer af  ;D  Dat verklaart meteen het gebrek aan druk.
Nu afwachten.  Bevindingen zet ik hier wel weer neer, kan maar handig zijn voor iemand met hetzelfde probleem.

Bestaat er eigenlijk niets om het circuit vacuum te trekken en zo de koelvloeistof te laten opzuigen in het systeem oid? Desnoods zelfbouw, 'k heb nu toch een dop over die ik kan aanpassen voor dat doel.  Ik kan me moeilijk voorstellen dat er in de autofabrieken (van welk merk dan ook) een team voltijds bezig is met koelcircuits te ontluchten.

Klik:

Gr :D

grijzev70tdi

juist, dat bodoel ik. Kende het tot 3 weken terug ook niet. Dank je thuur
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Alien850

Ahaaa, mijn brainfart was nog zo dwaas niet blijkbaar ;)  Zeker een (betaalbare!) optie als je regelmatig een circuit moet ontluchten.
Kan iemand uitleggen hoe dat juist werkt? Of link naar een handleiding?  Misschien is er met wat huisvlijt wel een variatie op te maken.

Vanmorgen leek alles normaal bij het aankomen op m'n werk, niveau stond normaal, druk op het systeem was normaal en zo op 't eerste zicht geen koelvloeistof uitgespuwd langs de dop.  Ik hou't zeker nog een week in de gaten en kruis m'n vingers...

Alien850

En 2 weken later (gisteren dus) weer de inhoud van 't vaatje eruit gegooid langs de dop...  Gisteren nog opnieuw proberen te ontluchten maar zonder positief resultaat: koelwater kookt (over  :-\ ) voor de ventilator aanslaat.  De motor een aantal keer uitgeschakeld en herbegonnen maar dat had allemaal geen zin.  Vanavond of morgen nog meer eens een poging wagen.
Iemand een idee hoe dat kan na 1 week rijden (auto heeft nog een week stilgestaan wegens vervangen remmerij achteraan) en terwijl er tijdens die week geen peilverandering was?  Is er een mogelijkheid dat het circuit ergens lucht aantrekt?  Of moet ik richting verdamper gaan denken?  Koppakking neem ik niet in overweging voor alle randapparatuur is nagekeken en de symptomen wijzen ook (nog) niet in die richting.

Alien850

Man man man, om apenkl**** van te krijgen  :eusa_wall:
Ontluchten is eergisteren "gelukt" nadat hij er weer een substantiele hoeveelheid KVS heeft uitgeworpen/laten overkoken...  Alles wordt nu binnengehouden maar krijg amper druk op 't systeem.  KVS-niveau blijft wel stabiel.  KVS bleef ook helder en borrelt niet bij gasgeven.  Circuleert ook mooi langs retourleiding boven op het thermostaathuis vanaf een bepaald moment.
Dit weekend nog maar eens een poging wagen.
Me dan even concentreren op een te hoge CO-uitstoot voor de keuring (motor begon bij de meting ineens te bokken op LPG en is dit blijven doen) en daarna verdamper vervangen en later distributie, waterpomp en koppelstukjes van de koelleidingen naar de verdamper. Verdamper heb ik liggen en distributie + pomp moet toch gebeuren.
Als het dan nog niet lukt overweeg ik toch dat vacuumvulsetje aan te schaffen.  Kan er ook lekdichtheid mee testen terwijl een vacuumgenerator + druk/vacuummeter zeker dezelfde prijs is.

Iemand nog een andere suggestie?  Begin het een beetje beu te worden.... :eusa_snooty:  Niet de auto uiteraard, wel dat koelsysteem.

daytonawim

Blaas eens in de slang van je verdamper, die op je gasklephuis zit aangesloten, als je em hoort borrelen dan weet je de oorzaak.

Ook kan je even je ventilator van de verwarming er uit trekken en kijken of daar alles droog is.
(lekke kachelradiator)

cas

ik had laatst een ventilator die was vastgelopen, en daarna gaat hij dan natuurlijk koken.  en die van iemand anders op het forum ook. wellicht begint die van jouw ook zwaarder te lopen en soms vast waardoor je gaat koken.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

jwrtuning

Misschien ligt het toch aan je dop.
Heb je deze wel nieuw gekocht samen met het expansievat?

Ik had een heel klein scheurtje boven op het vat in een klein mondstukje, wat resulteerde in kokend water. Temperatuur meter bleef op 3 uur staan. Achteraf logisch want door het scheurtje heb je drukverlies, water onder druk heeft een hoger kookpunt en daarom was het water al bij 90 graden aan de kook.
Nieuw vat + nieuwe dop gemonteerd en het probleem was verholpen.
Natuurlijk gelijk de thermostaat en temperatuursensor vervangen.

Alien850

Ik denk dat de tip van Daytonawim het probleem heeft bovengehaald...  Vandaag in de slang geblazen tussen actuator/stappenmotor en verdamper(richting verdamper uiteraard  ;D )  en ik hoor geborrel na loslaten.  Ik kan echter niet doorblazen dus ik neem aan dat het membraan nog ok is maar dat er toch een luchtbel inzit en dat komt denk ik dan weer omdat de aansluitpunten van de koelleidingen boven de radiator liggen.  Was me eigenlijk nog nooit opgevallen.  De verdamper (OMVL R90E) is naast de batterij gemonteerd en de KVS-aansluitingen bovenaan de verdamper liggen volledig boven de bovenkant van de radiator.

Is het een optie om die te verplaatsen voor een betere ontluchting?  Lager hangen indien mogelijk of op een totaal andere plaats?  Is er een maximum gasleidinglengte naar het mengstuk?  Of vraag ik dat beter in het LPG-gedeelte?  Uiteraard monteer ik meteen de nieuwe verdamper.

Kachelradiator is onlangs pas opnieuw vernieuwd en alles is daar droog.  Ook geen KVS-lucht meer in het interieur.
Ventilator draait niet zwaar en slaat gewoon aan zonder bijgeluiden.
Dop en expansievat zijn samen gekocht inderdaad maar denk de dop toch nogmaals te vernieuwen als het hierna nog niet (helemaal) opgelost is.

Ludo

Citaat van: Alien850 op 22-10-2011 13:56:05
De verdamper (OMVL R90E) is naast de batterij gemonteerd en de KVS-aansluitingen bovenaan de verdamper liggen volledig boven de bovenkant van de radiator.

Is het een optie om die te verplaatsen voor een betere ontluchting?  Lager hangen indien mogelijk of op een totaal andere plaats?  Is er een maximum gasleidinglengte naar het mengstuk?  Of vraag ik dat beter in het LPG-gedeelte?  Uiteraard monteer ik meteen de nieuwe verdamper.

De koelwaterslangen naar de verdamper, moeten altijd lager liggen dan het hoogste punt van de radiator.
Hoger liggende slangen betekent luchtbellen, vandaar je ontluchtingsprobleem, je krijgt bevriezingsverschijnselen in de verdamper.
Tijdens ontluchten, ook altijd even de benzinestand selecteren.

Hans Duiven

Lekke koppakking?

Je motor liep bij aanschaf ook al niet zo fris toch?

Hans

Alien850

@Ludo: Dan ga ik hem eerst gewoon 10 cm lager monteren.  Dan moet ik nog geen leidingen loshalen.  Ik heb even vergeleken met de verdamper van razorx in zijn blog en die ligt effectief een dikke 10cm lager.

@Hans: Bij aanschaf is een goede 100.000km/4 jaar geleden en boven de 1500rpm draait hij bovendien wel mooi.  Ik denk dat ik met een lekke koppakking die van toen zou dateren al even zou stilgestaan hebben.  Stationair heeft hij idd altijd wat ruw gelopen maar dat is met de tijd en wat aandacht (gasklep, stappenmotor, ...) al gevoelig verbeterd.  Momenteel ligt hier ook een verse carterontluchting en een paar meter vacuumslang te wachten en daar verwacht ik toch wel iets van.  Schijnt bij een 10V serieus merkbaar te zijn.  Enfin: een lekke koppakking overweeg ik pas als laatste optie wil ik maar zeggen  :)