trillen

Gestart door Red Devil, 03-10-2011 20:00:14

Vorige topic - Volgende topic

Red Devil

Ja, ongelofelijk dat een set wielbouten zoveel effect heeft.

Gr.
Ted

Red Devil

Afgelopen zaterdag de winterbanden laten omleggen. Nieuwe velgen en nieuwe banden. Toch is de trilling niet weg. Ik verdenk dan ook dat mijn lv remklauw niet helemaal zuiver meer is. Af en toe hoor je na het remmen ook een piepen geluid, alsof hij los komt. Toch wordt hij niet echt warm, hetgeen ik dan weer niet kan verklaren. daarnaast is het trillen niet continu. Ik kan niet aangeven wanneer wel en wanneer niet.

Gr.
Ted

Jack v

Misschien een wiellager die niet helemaal zuiver meer is, dan word het straks wel erger en krijg je bijgeluiden zoals brommen.

Ik heb laatst een lager bij die van mij gewisseld trilde eerst ook en na een tijdje begon ie te brommen, na demontage het lager uitelkaar getrokken en dan zie je dat het vet wat erin zit totaal is verhard/uitgedroogd.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Red Devil

Dat zou ook nog wel kunnen. De velgen worden niet warm bij het remmen. Ik heb overigens ook weer last van de irritante piep lv bij lastwissel. Deze is weg zodra je de constructie voor bijv met WD40 inspuit. De rem lv is al los geweest en schoongemaakt.

Hoe kan ik het lager controleren. Bijgeluiden heb ik (nog) niet.

Gr.
Ted

mitchelli

Heeft het effect bij belasting. Als het trilt,en je laat je gas los,gaat het trillen dan meteen weg? Zou dan evt een aandrijfas kunnen zijn. En voel je het in het stuur,of meer in je stoel?

Het mooiste om een lager te controleren is rijdend op een brug in de werkplaats,en luisteren met een Stethoscoop. Maar je kan ook met de hand het wiel snel draaien,en aan de veer voelen...
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Red Devil

Die piep hoor je als de auto in de versnelling staat en je hem probeert de duwen. Vor af achteruit maakt geen verschil. De peip zit in de buurt van de remschijf/naaf. De trilling is niet meteen weg als je gas loslaat. Als je bijv 130 rijdt en je laat het gas los dan voel je de trilling bij 120 even terugkomen. Accelerend voel je hem niet. Zodra je rond de 120 rijdt komt ie op. trekt je hem bijv van 110 meteen door naar 130 dan voel je niets.

Gr.
Ted

Jack v

probeer de methode van Mitchelli eens even het wiel in de lucht en dan zoo snel mogelijk met de hand rond draaien en je andere hand op de veer leggen. Voel je dan een trilling is het bijna 100% je lager.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Red Devil

Gaan we doen. Wordt vervolgd!

Gr.
Ted

Red Devil

Vandaag verschillende topics doorgeworsteld. Hierbij gelezen dat een defecte handrem ook trillingen kan veroorzaken. Nu werkt mijn handrem voor geen meter. Als ik hem aantrek rolt hij er of doorheen of de rechter achterkant komt omhoog. Het lossen van de handrem gaat gepaard met een luide klonk. 

Tijdens het rijden blijven de velgen overigens mooi koud.

Het eerst volgende project wordt dus de handremvoeringen vervangen, schijf aan de binnenzijde reinigen en meteen alles even schoon en gangbaar maken.

Gr.
Ted

jony

voor het eerst kan ik ook een bijdrage doen hoera  ;D

enkele weken geleden ook handremschoenen vervangen en moet zeggen dat het een vrij makkelijke klus is

miss is het overbodig maar zal even een korte beschrijving geven hoe het ging

- wiel afhalen ( en in geval je al trillingsgevoelg bent positie wiel markeren )

- remblokken verwijderen

- remklauw lossen en met touw goed ophangen dat lijding niet stuk gaat

- centreerpin verwijderen

- handremkabel lossen ( in jou geval miss niet nodig  ;D )

- regelaar handremschoenen volledig los draaien

- schijf verwijderen ev door met hamer slagje te geven ( best op deel die op naaf zit en niet op schijf zelf)

-  goed kijken hoe handremschoenen zitten ( vooral veertjes)

- veertjes lossen en goed bijhouden en indien nodig nieuwe plaatsen

- alles mooi kuisen en indien mogelijk lakje hitte bestendige verf ( normaal is 350 voldoende )

- nieuwe schoenen monteren en letten op boven en onderzijde

- beetje kopervet doen op raakpunten

- alles terug monteren

- regelaar handremschoen volledig vast draaien en enkele toertjes terug draaien zodat alles vlot draaid

( lichte sleep is normaal en bijna niet te vermijden  :eusa_wall:

alles terug monteren en miss even remmen ontluchten nu je toch bezig bent

- dan kabel wat spannen maar nog niet op max en paar honded meter rijden met handrem op zodat alles zich zet

- handremkabel terug spannen zodat je ong 3 a 4 tandjes nodig hebt om te spannen

hopelijk hebben jullie er wat aan ( en is alles correct )

o ja nog enkele tips

doe de 1 ste keer best ene kant en daarna pas de andere zodat je nog vergelijkpunt hebt indien je niet zeker bent

en vervang handremschoenen best preventie zeker regelmatige car wash gebruikers

Red Devil

vanmiddag de handremmen vervangen. 2 uur bezig geweest. Helaas eerder dan gepland. Vanochtend begon de rem rechts achter te gillen. Toen de schijf er af haalde vielen de delen zo uit de trommel. Meteen de ander ook maar gedaan Moesten eigenlijk weg, vrouwtje alleen op pad gestuurd). Hier zat alles nog vast maar vraag niet hoe.

Nu proefrijden en fijn afstellen. ben benieuwd of trillen ook minder is geworden!!

Gr/.
Ted

zwamborn

Citaat van: Red Devil op 11-10-2011 22:42:18
Ja, ongelofelijk dat een set wielbouten zoveel effect heeft.

Gr.
Ted

Ik heb die ervaring ook:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41771.msg856591.html#msg856591

Red Devil

Ik rij nu ook weer met originele bouten.

Net proef gereden; handrem werkt weer, loopt niet aan (velgen blijven koel), auto blijft weer staan met de handrem er op. Tot vanmiddag rolde hij gewoon weg. Dus goed werk  :eusa_clap: .

Maar de trlllingen bij 120 blijven. Vanaochtend zijn de wielen en banden opnieuw gebalanceerd op een uitgebreidere en nauwkeuriger apparaat. Het is niet een trilling zoals bij onbalans. Het is meer een verticale trilling.

Ik moet maar weer verder gaan zoeken. Ideeën zijn welkom.

Ted

jacques1967

Ook mijn roffel trilt de laatste 2 weken enigzins . Dit dan bij hogere snelheden 120-180 km/p uur. Heb alles gecontroleerd en kom tot de conclusie dat bij mij de binnenste stuurkogel(spoorstang) vervangen moet worden. Er zit speling op bij specifieke standen, dus niet de gehele tijd waarneembaar. Ben van plan een setje (l+r) te bestellen bij Nordicar. Bij mij zijn het zeker weten niet de draagarmen , fusees, of de binnenste stuurkogels , remschijven, aandrijfassen of de lagers. Deze zijn recentelijk allemaal gecontroleerd of vernieuwd. De speling zit bij mijn auto aan de linker zijde.Voelbaar aan het het wiel , met de handen op kwart over drie . Normaal vind ik het niet erg om bepaalde onderdelen in gebruikte staat te nemen maar voor deze dingen (die binnenste stuurkogels ) lijkt het mij veel beter om nieuw te monteren.

Gaan die dingen een beetje makkelijk los? Of wordt het een middagje :evil: :evil: ???. Iemand dus recentelijk die stangen vervangen? , en zo ja ook ervaring met die dingen van Nordicar (zijn lekker voordelig), of maar gewoon exemplaren van Moog erop? En moet ik ook per se nieuwe hoezen erbij nemen , de oude zijn nog fris en niet kapot.

daytonawim

Ik kreeg de binnenste kogels redelijk eenvoudig los, heb de binnenste en buitenste wel aan el kaar laten zitten.

Kan de handel zo de bankschroef in om ze uit elkaar te halen.

Als je even bij estate services kijkt, die heeft nu een flinke kortings actie, en anders
is deze ook cheap 

http://www.volvoselectparts.nl/index.php?action=home&lang=NL