de eerste ervaringen met de V70 2.5 10v

Gestart door Wouter1973, 06-10-2011 11:26:59

Vorige topic - Volgende topic

Jack v

Doe je alles zelf Wouter of laat je het doen? Daar kun je al veel op besparen. Veel dingen die je heb "laten doen"in je lijstje kon je ook makkelijk zelf.

Voor de rest ben ik het wel met Dirk eens, een auto met die km stand hoeft niks mee aan de hand te wezen mits het onderhoud evenredig is. Is dit niet gebeurd dan heb jij nou de pech dat je overal tegenaan loopt en dat kost duiten.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Wouter1973

Citaat van: Jack v op 14-10-2011 10:21:10
Doe je alles zelf Wouter of laat je het doen? Daar kun je al veel op besparen. Veel dingen die je heb "laten doen"in je lijstje kon je ook makkelijk zelf.

Voor de rest ben ik het wel met Dirk eens, een auto met die km stand hoeft niks mee aan de hand te wezen mits het onderhoud evenredig is. Is dit niet gebeurd dan heb jij nou de pech dat je overal tegenaan loopt en dat kost duiten.
Ik laat op dit moment het meeste doen, puur omdat de V70 voor mij (nog) onbekend terrein is. Aan mijn 940 deed ik veel zelf.

Wouter1973

Citaat van: Dirk342 op 14-10-2011 10:15:03
Mooi lijstje, echter het merendeel is symptoombestrijding en dat heb ik, niet allen trouwens, je ook al vaker gezegd....

Voorbeeld: het spruitstuk scheurt niet voor niets, 1 draagarm vervangen is onzin want de andere zit er net zo lang onder, uitlaat bij demper lassen, etc. , etc. zijn allemaal (hoe lullig het ook moge klinken) lapmiddelen, meer niet. Achterbanden kon je al zien bij de aankoop en zijn gewoon slijtagedelen (net zoals de rest eigenlijk).

Van het hele lijstje zijn er maar een aantal dingetjes specifiek 850/V70:

*ABS controller
*Airco
*Achterklepbekleding

Rest is allemaal normale slijtage en/of slechte montage.  Foutcodes ontstaan ook niet voor niets....  Daarbij als je de kmstand van 5 ton in acht neemt zijn het allemaal doodnormale zaken, niets raars aan.  Bovendien vraag ik me bij die kmstand ook nog eens af, mag het ??  Dat is hetzelfde als een mens van in de 80 vragen of hij een marathon wilt gaan lopen.... Lukt/gaat ook niet.  Iedereen met kennis van zaken weet dat je bij alle (zonder uitzondering) 850/V70's om de 2 ton groot onderhoud hebt en zelfs dat vind ik nog normaal.
Ik snap je verhaal heus wel Dirk. Echter, ik heb drie 740's en één 940 gehad met vergelijkbare kilometerstanden. Vergelijkbare aanschafpijzen (zelfs nog minder!) en toch beduidend minder problemen als ik nu met de V70 ervaar. En nogmaals: voor een bedrag van ergens tussen de 1500 en 2000 euro mag je ook zekere verwachtingen hebben. Het is geen sloophok dat je ergens voor 500 op de kop tikt!
Ik vul ook nog even aan op jouw lijstje van specifieke 850/V70 zaken: trillingen (in meer of mindere mate) en krakende interieurdelen. Zonder oordeel, maar je kan toch niet ontkennen dat er typische V70 kwalen zijn?
Ik denk dat wij van mening verschillen over hoe je het onderhoud van je auto aanvliegt. Even zwart-wit gesteld: jij streeft naar nieuwstaat (volledige stage-0), ik streef naar betaalbare oplossingen voor acute en aankomende problemen. Maar als iets uitgesteld kan worden, waarom zou je dat dan niet doen? Je gaat toch ook niet elke maand een nieuwe APK op je auto laten zetten, maar dat doe je toch ook pas als de oude (bijna) verstreken is?
Een voorbeeld nog: de uitlaat. Ik lees op dit forum notabene dat die uitlaten bij 850 en V70 ontzettend lang meegaan. Bij mij blijkt er bij de middendemper een piepklein scheurtje te zitten. Jij zegt dan: hele uitlaat er onderuit en nieuwe eronder. En ik zeg dan: dat scheurtje lassen en dan kan ie er nog even tegen. Jij vind dat een lapmiddel, maar ik vind dit een manier om je onderhoud (en daarmee gepaard gaande uitgaven) een beetje te kunnen plannen. Misschien had jij compleet nieuwe achterveren en nivomats gekocht (voor minimaal 550 - 600 euro, alleen de nivomats!) en weet je -inderdaad- zeker dat ze goed zijn, en ik probeer dan met gebruikte exemplaren (ruim een factor 10 goedkoper) een effect te bereiken. Wetende dat ze niet meer de levensduur van nieuwe nivomats zullen hebben inderdaad. Dit heb ik altijd met mijn auto's gedaan, en daarmee hou je de gebruikskosten betaalbaar. Er zijn namelijk in ons huishouden ook andere uitgaven dan alleen de auto. Ik ben pas sinds enkele jaren nieuwe banden gaan kopen. Voorheen zeker gedurende 10 jaar 2e hands banden op mijn auto gebruikt. Wat is hier mis mee? Zo gaat iedereen hier toch op zijn of haar manier mee om? En de ervaringen kan je met elkaar delen, da's het mooie van een forum. Vind het jammer dat er dan meteen een etiket/oordeel 'hebberig' op geplakt wordt, wat dan misschien oprecht niet opruiend bedoeld is, maar wat als term toch wel een beetje de sfeer van stemmingmakerij in zich draagt.

Jack v

Je begrijpt Dirk verkeerd denk ik. Alles wat Dirk opnoemde zijn gevolgen van.... Zo ook de gescherurde uitlaat dit is met 99% bijna zeker het gevolg van een kapotte of versleten motorsteun, alsmede ook het gescheurde uitlaatspruitstuk. Dit kan je lassen en het blijft misschien een jaar of 2 goed maar dan gaat ie weer omdat nog steeds die motorsteun niet gemaakt is. Snap ie ;) Banden en schokbreker is puur slijtage hebben we allemaal maar er zijn toch dingen die jij opgenoemd heb die allemaal gevolgen zijn van en die moet je eerst oplossen.

Wouter1973

Citaat van: Jack v op 14-10-2011 10:50:23
Je begrijpt Dirk verkeerd denk ik. Alles wat Dirk opnoemde zijn gevolgen van.... Zo ook de gescherurde uitlaat dit is met 99% bijna zeker het gevolg van een kapotte of versleten motorsteun, alsmede ook het gescheurde uitlaatspruitstuk. Dit kan je lassen en het blijft misschien een jaar of 2 goed maar dan gaat ie weer omdat nog steeds die motorsteun niet gemaakt is. Snap ie ;) Banden en schokbreker is puur slijtage hebben we allemaal maar er zijn toch dingen die jij opgenoemd heb die allemaal gevolgen zijn van en die moet je eerst oplossen.
Ik begrijp Dirk wel. En die motorsteunen oplossen heeft pas zin als de carterventilatie gemaakt is, die ligt namelijk open en spuugt de olie over onder andere de rubbers uit. Rubber en olie combineren niet zo fijn.
Het spreekt voor zich (hoop ik toch?) dat mijn verhaal subjectief is, goed dat er ook andere ervaringen zijn. Waar ik me gewoon een beetje aan stoor is de toon: "ja, je moet niet zeuren als je voor een appel en een ei zo'n hok koopt", "op het V700 forum een beetje 'zielig' doen", "alles moet zo goedkoop mogelijk", "hebberig". Daar reageer ik dan ook voornamelijk op. Door dat soort termen te gebruiken word ik in elk geval afgeleid van het eigenlijke onderwerp, en dat is jammer.

Jack v

Das Dirk, recht door zee. Maar met het hart op de goed plaats :D

Wouter1973

Citaat van: Jack v op 14-10-2011 11:11:54
Das Dirk, recht door zee. Maar met het hart op de goed plaats :D
Goed om te weten :-)

Laserblue

Wouter,

Wat had je dan verwacht voor dit geld met zoveel km's?  ???

De meeste andere auto's zijn bij de helft al op  ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

grijzev70tdi

Dat vraag ik me ook al af. Waarom ben je dan niet bij je 940 gebleven? Heeft ook een reden neem ik aan?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Wouter1973

Citaat van: grijzev70tdi op 14-10-2011 13:55:59
Dat vraag ik me ook al af. Waarom ben je dan niet bij je 940 gebleven? Heeft ook een reden neem ik aan?
Uiteraard. Wat ik verwacht had ten opzichte van mijn 940 met vergelijkbare kilometerstand? Simpel. Mijn 940 reed perfect, en alles functioneerde maar hij had ook wat nadelen. Vrij hoog verbruik (een 940 zuiniger dan 1:8 op lpg rijden is een illusie), veel windgeruis op de snelweg, en zelfs de strakst sturende 940 is ten opzichte van een V70 nog vrij vaag in de besturing. Wat ik dus had verwacht voor dit bedrag en deze kilometerstand: uiteraard gebruikssporen (wat ik niet erg vind), maar vooral een stap vooruit, qua comfort, techniek en zeker ook in kwaliteit. De V70 zou immers de modernere opvolger van de 700 / 900 serie moeten zijn. De B230FK uit de 940, bijvoorbeeld, is in feite een doorontwikkelde variant van de allereerste B18 uit de zestiger jaren, maar dan met een turbo erop. De 5-cilinders zijn natuurlijk veel moderner, en je verwacht dus ook dat je dat merkt bij het rijden. De voorwielaandrijving. Onafhankelijke achterveren. Het zou veel en veel comfortabeler en beter moeten zijn dan de 940. Maar vooral dus ook een kwalitatieve sprong. Dat had ik verwacht. Deels waargemaakt, want de V70 is bijvoorbeeld duidelijk stiller op de snelweg. Maar grotendeels zijn die verwachtingen niet waargemaakt.
Nog een voorbeeld, dat nader aanduidt wat ik bedoel: de handrem. Bij de 940 een echt slechte constructie. Je verwacht dan bij de V70 een beter, doorontwikkeld systeem. Niets is minder waar. De handrem van een V70 is net zo bagger als bij de 940 (en oudere types overigens).

grijzev70tdi

de V70 stamt inprencipe ook uit 1991. De 850. Zijn technisch grotendeels de zelfde auto's. Maar klopt, is moderner dan een 940. Betekend ook dat er meer kapot (kan) gaan
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Relaxed

Hallo Wouter,

De essentie van het verhaal is dat je helaas een V70 Classic met achterstallig onderhoud hebt gekocht.

Om aan te geven dat goed onderhoud van belang is voor elk type auto, zie deze review van een 940 liefhebber op autoweek.nl:
http://www.autoweek.nl/autoreview/27662/volvo-940-estate-polar-23-sports-edition

Zoals KIM al terecht opmerkte in zijn reactie op het 700/900 forum: de 850/V70 is een stuk moderner dan de 940 en dat maakt goed onderhoud nog belangrijker omdat de techniek een stuk gecompliceerder is.
Je rijd dan ook een modernere auto en dat heeft ook zo zijn voordelen. Maar die voordelen zijn natuurlijk niet gratis.

Na 1,5 jaar met enorm veel plezier 850 te hebben gereden rij ik nu weer 740 en dat bevalt me ook uitstekend; echter ABS en airbags ontbreken (om maar een voorbeeld te noemen), wat ik eigenlijk wel jammer vind. Maar het zit er niet op, dus het kan ook niet kapot. Ook het door jou al genoemde windgeruis op hogere snelheden is een stap terug in de tijd, maar so be it; het is een heel andere auto, gelukkig ook met een hoop karakter.

Als auto liefhebber heb ik me al een aantal keer laten verleiden een auto te kopen die ik eigenlijk beter had kunnen laten staan. En daar kan ik alleen mezelf de schuld van geven, niet de desbetreffende auto's (dit waren overigens allemaal niet-Volvo's ;)).

Ik denk dat het zaak is om je verlies te nemen en je ergernissen los te laten. Alleen dan kan je ooit nog genieten van de V70.

Heel veel succes met het weer in goede staat brengen van je V70. En ik hoop dat je hem dan gaat waarderen. Maar als je echt het karakter mist van de 940 zou ik de V70 verkopen.

Wouter1973

Citaat van: Relaxed op 14-10-2011 14:53:23
Hallo Wouter,

De essentie van het verhaal is dat je helaas een V70 Classic met achterstallig onderhoud hebt gekocht.

Om aan te geven dat goed onderhoud van belang is voor elk type auto, zie deze review van een 940 liefhebber op autoweek.nl:
http://www.autoweek.nl/autoreview/27662/volvo-940-estate-polar-23-sports-edition

Zoals KIM al terecht opmerkte in zijn reactie op het 700/900 forum: de 850/V70 is een stuk moderner dan de 940 en dat maakt goed onderhoud nog belangrijker omdat de techniek een stuk gecompliceerder is.
Je rijd dan ook een modernere auto en dat heeft ook zo zijn voordelen. Maar die voordelen zijn natuurlijk niet gratis.

Na 1,5 jaar met enorm veel plezier 850 te hebben gereden rij ik nu weer 740 en dat bevalt me ook uitstekend; echter ABS en airbags ontbreken (om maar een voorbeeld te noemen), wat ik eigenlijk wel jammer vind. Maar het zit er niet op, dus het kan ook niet kapot. Ook het door jou al genoemde windgeruis op hogere snelheden is een stap terug in de tijd, maar so be it; het is een heel andere auto, gelukkig ook met een hoop karakter.

Als auto liefhebber heb ik me al een aantal keer laten verleiden een auto te kopen die ik eigenlijk beter had kunnen laten staan. En daar kan ik alleen mezelf de schuld van geven, niet de desbetreffende auto's (dit waren overigens allemaal niet-Volvo's ;)).

Ik denk dat het zaak is om je verlies te nemen en je ergernissen los te laten. Alleen dan kan je ooit nog genieten van de V70.

Heel veel succes met het weer in goede staat brengen van je V70. En ik hoop dat je hem dan gaat waarderen. Maar als je echt het karakter mist van de 940 zou ik de V70 verkopen.

Met dank voor deze wijze woorden. Ik denk dat je gelijk hebt!
Vandaag weer lichte progressie geboekt: uitlaat lassen blijkt niet nodig, wel vraagtekens bij de vermoedelijk lege katalysator (in combinatie met G3).
Over ergernissen gesproken. Het is lang geleden dat ik me zo in een auto vergist heb en me daar aan geergerd heb. De laatste keer dat ik dat had was met een classic Mini 1000 cc. Daarna heb ik gezworen nooit meer een impulsaankoop te doen wat auto's betreft, en eigenlijk ben ik toen bewust op de betrouwbaardere merken overgestapt: Subaru, en later Volvo.
Ik denk dat één ding zeker geconcludeerd kan worden: zowel 700/900 serie als 850/V70/S70 serie zijn auto's met karakter. Je bent er hé-le-maal weg van of je hebt er niks mee....

Wouter1973

Citaat van: grijzev70tdi op 14-10-2011 14:25:49
de V70 stamt inprencipe ook uit 1991. De 850. Zijn technisch grotendeels de zelfde auto's. Maar klopt, is moderner dan een 940. Betekend ook dat er meer kapot (kan) gaan
Wikipedia: "De Volvo V70 en S70 (de vierdeursvariant) kwamen in 1997 op de markt als opvolger van de Volvo 850, en is feitelijk een op ruim 1400 punten verbeterde 850."
Niet om er flauw over te doen, maar toch: je verwacht dan toch dat bepaalde essentiele onderdelen ook onder die 1400 verbeterpunten vallen toch?

wepster

Citaat van: Wouter1973 op 15-10-2011 14:32:28
Citaat van: Relaxed op 14-10-2011 14:53:23
Hallo Wouter,

Als auto liefhebber heb ik me al een aantal keer laten verleiden een auto te kopen die ik eigenlijk beter had kunnen laten staan. En daar kan ik alleen mezelf de schuld van geven, niet de desbetreffende auto’s (dit waren overigens allemaal niet-Volvo’s ;)).

Met dank voor deze wijze woorden. Ik denk dat je gelijk hebt!
Vandaag weer lichte progressie geboekt: uitlaat lassen blijkt niet nodig, wel vraagtekens bij de vermoedelijk lege katalysator (in combinatie met G3).
Over ergernissen gesproken. Het is lang geleden dat ik me zo in een auto vergist heb en me daar aan geergerd heb. De laatste keer dat ik dat had was met een classic Mini 1000 cc. Daarna heb ik gezworen nooit meer een impulsaankoop te doen wat auto's betreft, en eigenlijk ben ik toen bewust op de betrouwbaardere merken overgestapt: Subaru, en later Volvo.
Ik denk dat één ding zeker geconcludeerd kan worden: zowel 700/900 serie als 850/V70/S70 serie zijn auto's met karakter. Je bent er hé-le-maal weg van of je hebt er niks mee....

wout

ikheb hier nog een goede kat liggen mocht je intressen hebben ;D
die moet ik er dan wel even onder bakken voor je want hij is officieel van een T5 maar dat past er zeker onder en je bent weer klaar voor de APK kwa kat en geluid  ;)