Trucking

Gestart door widebody, 08-10-2011 10:12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

widebody

Plm 150tkm per jaar. Een automaat is een must! Anders kan ik tijdens het rijden geen koffie drinken ;D.

Zonder gekheid. Er zijn disciplines die met een AT niet goed werken, zoals Jeroen al aangeeft. Maar bij distributie BeNeLux is toch wel heel fijn om met een AT te kunnen doen. Lange afstand kan daarentegen weer uitstekend met een MT gedaan worden.

V70 classic

Citaat van: NinaPaul op 16-04-2016 19:30:09
En die uren aan een stuk rechtdoor, wat wil je daarvoor verzinnen dan?

Het is onzin om te denken dat die oude meuk "echte chauffeurs" maakt, dat is net zoiets als zeggen dat een 4x4 auto rijden je ineens een off-road specialist maakt.

Tevens is het ongeschikt om ermee te rijden heden ten dage, er is gewoon meer verkeer en men verlangt dat je van je plek af komt als het groen is.

Dan als laatste is veel schakelen gewoon slecht voor je lichaam, legio chauffeurs met kapotte knieën en zelfs schouders.

Beste stuurlui staan aan wal, toch?!

Das geen probleem als je iets te doen heb.
Wat jullie tegewoordig willen, is op een stoel zitten en verder zo min mogelijk doen.
Dan ga je je vervelen.
Je bezig houden met dingen die niets met rijden te maken hebben.
Met als gevolg dat t halve land op je staat te wachten.

Net die halve zolen die met windkracht 10 en een lege vrachtwagen de brug over willen.
Je kunt ook een keer je verstand gebruiken he.

En ja dit telt ook voor veel personenwagen chauffeurs.
En ook ik zondig wel eens.

groet.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

dielie850

Citaat van: V70 classic op 16-04-2016 20:31:32
Citaat van: NinaPaul op 16-04-2016 19:30:09
En die uren aan een stuk rechtdoor, wat wil je daarvoor verzinnen dan?

Het is onzin om te denken dat die oude meuk "echte chauffeurs" maakt, dat is net zoiets als zeggen dat een 4x4 auto rijden je ineens een off-road specialist maakt.

Tevens is het ongeschikt om ermee te rijden heden ten dage, er is gewoon meer verkeer en men verlangt dat je van je plek af komt als het groen is.

Dan als laatste is veel schakelen gewoon slecht voor je lichaam, legio chauffeurs met kapotte knieën en zelfs schouders.

Beste stuurlui staan aan wal, toch?!

Das geen probleem als je iets te doen heb.
Wat jullie tegewoordig willen, is op een stoel zitten en verder zo min mogelijk doen.
Dan ga je je vervelen.
Je bezig houden met dingen die niets met rijden te maken hebben.
Met als gevolg dat t halve land op je staat te wachten.

Net die halve zolen die met windkracht 10 en een lege vrachtwagen de brug over willen.
Je kunt ook een keer je verstand gebruiken he.

En ja dit telt ook voor veel personenwagen chauffeurs.
En ook ik zondig wel eens.

groet.
Ik weet dat je bij scania kan instellen dat je om de zoveel tellen/minuten een akkoestisch (of zoiets) signaal kan laten gaan tegen indutten  ;D

V70 classic

Citaat van: dielie850 op 16-04-2016 20:38:31
Citaat van: V70 classic op 16-04-2016 20:31:32
Citaat van: NinaPaul op 16-04-2016 19:30:09
En die uren aan een stuk rechtdoor, wat wil je daarvoor verzinnen dan?

Het is onzin om te denken dat die oude meuk "echte chauffeurs" maakt, dat is net zoiets als zeggen dat een 4x4 auto rijden je ineens een off-road specialist maakt.

Tevens is het ongeschikt om ermee te rijden heden ten dage, er is gewoon meer verkeer en men verlangt dat je van je plek af komt als het groen is.

Dan als laatste is veel schakelen gewoon slecht voor je lichaam, legio chauffeurs met kapotte knieën en zelfs schouders.

Beste stuurlui staan aan wal, toch?!

Das geen probleem als je iets te doen heb.
Wat jullie tegewoordig willen, is op een stoel zitten en verder zo min mogelijk doen.
Dan ga je je vervelen.
Je bezig houden met dingen die niets met rijden te maken hebben.
Met als gevolg dat t halve land op je staat te wachten.

Net die halve zolen die met windkracht 10 en een lege vrachtwagen de brug over willen.
Je kunt ook een keer je verstand gebruiken he.

En ja dit telt ook voor veel personenwagen chauffeurs.
En ook ik zondig wel eens.

groet.
Ik weet dat je bij scania kan instellen dat je om de zoveel tellen/minuten een akkoestisch (of zoiets) signaal kan laten gaan tegen indutten  ;D


Ach ik zet t wat zwart wit neer hier.
Maar dr is toch niets mis met af en toe iets te moeten doen.
Hele volksstammen staan int zweet voor hun boterham.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

BBS

Als je 17 adressen mee krijgt in de grote steden, sta je nog voor een redelijke uitdaging hoor.
Dan rustig zitten niksen is er niet meer bij....
Volvoloos....

UserID6342

Helemaal eensch !  En in de distributie kan een automaat een uitkomst zijn, in het grondverzet of echt zwaar transport zul je ze nog niet veel tegenkomen.  Sterker nog in de beginjaren 90 bracht Volvo de FH16 uit, een beul van een vrachtwagen en soms met automaat.  Een klant van het vrachtwagenbedrijf (Volvo Truck dealer) waar ik werkte toentertijd kocht zo'n ding voor stenen transport internationaal en binnen 1 maand heeft Volvo zelf die auto weer teruggenomen.... Cardanas knapte gewoon een aantal keren, bak gemold (alles onder garantie moeten vervangen), die hele automaat kon dat immense gewicht gewoon niet aan (altijd >50 ton).

Dus ja, kan mij voor stelen dat voor distributie een automaat fijn kan zijn, maar ook in bijvoorbeeld het geval van paardentransport met een Volvo FM7 (waar ik zelf af en toe nog mee rijd) is de automaat zwaar K*T met hoofdletters.  Ik rij soepeler weg met een handbak en merken de paarden achterin minder van als met die vlooienbak.  En ja, ook een nieuw aangeschafte auto, altijd dealer onderhouden, etc.

Het geintje van Scania om met die 'piep / toon' de chauffeur alert te houden is an sich een goed iets maar kan helaas overruled worden door de chauffeur (zou ik ook doen)

NinaPaul

Citaat van: Dirk342 op 16-04-2016 22:06:27
Helemaal eensch !  En in de distributie kan een automaat een uitkomst zijn, in het grondverzet of echt zwaar transport zul je ze nog niet veel tegenkomen.  Sterker nog in de beginjaren 90 bracht Volvo de FH16 uit, een beul van een vrachtwagen en soms met automaat.  Een klant van het vrachtwagenbedrijf (Volvo Truck dealer) waar ik werkte toentertijd kocht zo'n ding voor stenen transport internationaal en binnen 1 maand heeft Volvo zelf die auto weer teruggenomen.... Cardanas knapte gewoon een aantal keren, bak gemold (alles onder garantie moeten vervangen), die hele automaat kon dat immense gewicht gewoon niet aan (altijd >50 ton).

Dus ja, kan mij voor stelen dat voor distributie een automaat fijn kan zijn, maar ook in bijvoorbeeld het geval van paardentransport met een Volvo FM7 (waar ik zelf af en toe nog mee rijd) is de automaat zwaar K*T met hoofdletters.  Ik rij soepeler weg met een handbak en merken de paarden achterin minder van als met die vlooienbak.  En ja, ook een nieuw aangeschafte auto, altijd dealer onderhouden, etc.

Het geintje van Scania om met die 'piep / toon' de chauffeur alert te houden is an sich een goed iets maar kan helaas overruled worden door de chauffeur (zou ik ook doen)

Welk bedrijf had een ontheffing voor het maximale gewicht in alle omliggende landen of land en welke waren dat dan? En wat voor stenen?


"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

dielie850

Citaat van: NinaPaul op 16-04-2016 22:35:54
Citaat van: Dirk342 op 16-04-2016 22:06:27
Helemaal eensch !  En in de distributie kan een automaat een uitkomst zijn, in het grondverzet of echt zwaar transport zul je ze nog niet veel tegenkomen.  Sterker nog in de beginjaren 90 bracht Volvo de FH16 uit, een beul van een vrachtwagen en soms met automaat.  Een klant van het vrachtwagenbedrijf (Volvo Truck dealer) waar ik werkte toentertijd kocht zo'n ding voor stenen transport internationaal en binnen 1 maand heeft Volvo zelf die auto weer teruggenomen.... Cardanas knapte gewoon een aantal keren, bak gemold (alles onder garantie moeten vervangen), die hele automaat kon dat immense gewicht gewoon niet aan (altijd >50 ton).

Dus ja, kan mij voor stelen dat voor distributie een automaat fijn kan zijn, maar ook in bijvoorbeeld het geval van paardentransport met een Volvo FM7 (waar ik zelf af en toe nog mee rijd) is de automaat zwaar K*T met hoofdletters.  Ik rij soepeler weg met een handbak en merken de paarden achterin minder van als met die vlooienbak.  En ja, ook een nieuw aangeschafte auto, altijd dealer onderhouden, etc.

Het geintje van Scania om met die 'piep / toon' de chauffeur alert te houden is an sich een goed iets maar kan helaas overruled worden door de chauffeur (zou ik ook doen)

Welk bedrijf had een ontheffing voor het maximale gewicht in alle omliggende landen of land en welke waren dat dan? En wat voor stenen?



Wij hebben een 10x6 met een max van 50 ton maar die toch regelmatig met 55 tot 60 ton de plek verlaat hoor ;)

BBS

#488
Citaat van: NinaPaul op 16-04-2016 22:35:54
Citaat van: Dirk342 op 16-04-2016 22:06:27
Helemaal eensch !  En in de distributie kan een automaat een uitkomst zijn, in het grondverzet of echt zwaar transport zul je ze nog niet veel tegenkomen.  Sterker nog in de beginjaren 90 bracht Volvo de FH16 uit, een beul van een vrachtwagen en soms met automaat.  Een klant van het vrachtwagenbedrijf (Volvo Truck dealer) waar ik werkte toentertijd kocht zo'n ding voor stenen transport internationaal en binnen 1 maand heeft Volvo zelf die auto weer teruggenomen.... Cardanas knapte gewoon een aantal keren, bak gemold (alles onder garantie moeten vervangen), die hele automaat kon dat immense gewicht gewoon niet aan (altijd >50 ton).

Dus ja, kan mij voor stelen dat voor distributie een automaat fijn kan zijn, maar ook in bijvoorbeeld het geval van paardentransport met een Volvo FM7 (waar ik zelf af en toe nog mee rijd) is de automaat zwaar K*T met hoofdletters.  Ik rij soepeler weg met een handbak en merken de paarden achterin minder van als met die vlooienbak.  En ja, ook een nieuw aangeschafte auto, altijd dealer onderhouden, etc.

Het geintje van Scania om met die 'piep / toon' de chauffeur alert te houden is an sich een goed iets maar kan helaas overruled worden door de chauffeur (zou ik ook doen)

Welk bedrijf had een ontheffing voor het maximale gewicht in alle omliggende landen of land en welke waren dat dan? En wat voor stenen?




Bij mijn vorige werkgever had ik ook zo'n oplegger mee waar een kooiaap aan kan hangen.
Span leeg weegt al bijna 20 ton. Doe er dan 32 ton cement in zakgoed in, en je zit al aan de 52 ton trein gewicht in NL. In Nederland mag je gewoon nog 50 ton wegen in tegenstelling tot België en zijn bekrompen 10 ton trekas gewicht...
Zo bijzonder is dat hedendaags nog niet NP.
En vroegâh waren er nog geen maximale treingewichten in B en De. Hoe meer er mee kon, des te meer er verdient werd...

Dan erbij, even kijkend naar mijzelf, ik zit zelf ook regelmatig in de binnenstad te trekken voor bouwmarkten en zo. ik heb daar bewust een raam open zodat ik eventuele geluiden van buiten goed horen kan. Piepjes en andere goedbedoelde geluiden om de chauffeur "bij de les" te houden zou ik ook uitschakelen. Je wilt je kop er goed bij houden want een fractie van een split-second is voldoende om een ongeluk met een fietser/auto te krijgen.
En juist om reden blokkeer ik wel eens een stuk rijbaan om er voor te zorgen dat er geen fietsers of auto's staan op die plek waar ik ze niet wil hebben.
Meestal wordt mij dat niet in dank afgenomen, maar ze beseffen gewoon niet dat ik dat doe voor hun veiligheid.
Als ik eenmaal een bocht begin te maken ontneemt het kopschot van de oplegger als het complete zicht naar achteren toe.

Geloof je het niet, wees vrij en ga een week met mij mee. Werkt erg verhelderend :eusa_whistle:
Volvoloos....

widebody

Vroeger met een trekker/kipperoplegger gereden. Zand uit de groeve in Heerlen naar de Beatrixhhaven in Mestreech brengen. Werd in Frankrijk glas van gemaakt. Waren regelmatig tegen de 70! ton aan. Met een 5assige combi. :eusa_whistle:

Scooby Doo

Citaat van: NinaPaul op 16-04-2016 19:30:09
En die uren aan een stuk rechtdoor, wat wil je daarvoor verzinnen dan?

Het is onzin om te denken dat die oude meuk "echte chauffeurs" maakt, dat is net zoiets als zeggen dat een 4x4 auto rijden je ineens een off-road specialist maakt.

Tevens is het ongeschikt om ermee te rijden heden ten dage, er is gewoon meer verkeer en men verlangt dat je van je plek af komt als het groen is.

Dan als laatste is veel schakelen gewoon slecht voor je lichaam, legio chauffeurs met kapotte knieën en zelfs schouders.

Beste stuurlui staan aan wal, toch?!

Als je wil dat dat ding van z'n plek afkomt moet je met die AS-tronic als niet afkomen, dat trekt echt op geen kl*ten. Traag, foutief opschakelen, opschkelen als net in 4 bergop moet trekken, en bijgevolg met je smoel tegen het raam hangt   :eusa_wall:

Mijn oude handgeschakelde Euro2 DAF met 380 PK reed m'n huidige Euro 6 DAF met 400 PK het snot van voor de ogen.
In de file is het relaxter rijden dat dan wel. Maar je bent altijd 2e (en dat was met die andere echt niet waar, meerderen Audi's en GLS busjes zich aan mispakt)
Puppy Power!!!

marc-850

Citaat van: BBS op 16-04-2016 23:27:49

En juist om reden blokkeer ik wel eens een stuk rijbaan om er voor te zorgen dat er geen fietsers of auto's staan op die plek waar ik ze niet wil hebben.


Breek me de bek niet open..

Ik rij regelmatig met overmaatse lading (buizen tot ca. 32 meter, beton elementen tot ca. 4,5 meter breed), en doe dan het zelfde.
Maar als je ooit ziet wat personenauto's voor capriolen uithalen om er toch voorbij te komen: levensgevaarlijk! Die hebben totaal geen idee waar jij mee bezig bent.

UserID6342

Citaat van: NinaPaul op 16-04-2016 22:35:54
Citaat van: Dirk342 op 16-04-2016 22:06:27
Helemaal eensch !  En in de distributie kan een automaat een uitkomst zijn, in het grondverzet of echt zwaar transport zul je ze nog niet veel tegenkomen.  Sterker nog in de beginjaren 90 bracht Volvo de FH16 uit, een beul van een vrachtwagen en soms met automaat.  Een klant van het vrachtwagenbedrijf (Volvo Truck dealer) waar ik werkte toentertijd kocht zo'n ding voor stenen transport internationaal en binnen 1 maand heeft Volvo zelf die auto weer teruggenomen.... Cardanas knapte gewoon een aantal keren, bak gemold (alles onder garantie moeten vervangen), die hele automaat kon dat immense gewicht gewoon niet aan (altijd >50 ton).

Dus ja, kan mij voor stelen dat voor distributie een automaat fijn kan zijn, maar ook in bijvoorbeeld het geval van paardentransport met een Volvo FM7 (waar ik zelf af en toe nog mee rijd) is de automaat zwaar K*T met hoofdletters.  Ik rij soepeler weg met een handbak en merken de paarden achterin minder van als met die vlooienbak.  En ja, ook een nieuw aangeschafte auto, altijd dealer onderhouden, etc.

Het geintje van Scania om met die 'piep / toon' de chauffeur alert te houden is an sich een goed iets maar kan helaas overruled worden door de chauffeur (zou ik ook doen)

Welk bedrijf had een ontheffing voor het maximale gewicht in alle omliggende landen of land en welke waren dat dan? En wat voor stenen?

Dat speelde toen allemaal nog niet zo hoor..... Ontheffing was wel aanwezig voor Duitsland en Oostenrijk.  En net zoals bij Marc betrof dit een 6 assig span waarvaan 2 trekkende assen op de vrachtwagen met bogielift en 3 assige oplegger met kooiaap.  Merendeel waren stenen voor wegenbouw, die fijne k*tklinkers....  De naam van het bedrijf noemen vind ik niet zo netjes, maar kun je zelf wel vinden als je een beetje googled.

UserID6342

Citaat van: NinaPaul op 16-04-2016 19:30:09

Dan als laatste is veel schakelen gewoon slecht voor je lichaam, legio chauffeurs met kapotte knieën en zelfs schouders.

Ook dit is pertinente onzin, in zoverre dit speelde vroegah wel gedeeltelijk toen de koppelngspedalen nog  niet bekrachtigd waren en je onderhand 2 handen nodig had om te schakelen (denk o.a. aan Mack, waar datzelfde bedrijf waar ik het over had mee begonnen is lang geleden en tot de jaren '80 heeft gereden), maar is al sinds lange tijd totaal niet meer aan de hand.  Er zijn legio chauffeurs, ja zelfs al bijna op pensioengerechtelijke leeftijd die weigeren in een automaat te rijden en die tot aan hun pensioen ook met een handbak zullen blijven rijden.

Vraag mij toch echt serieus af of je ooit wel eens zelf op een vrachtwagen gereden hebt met een beetje lading aan boord.....  Zou het aanbod van BJ eens aannemen als ik jou was.

V70 classic

#494
Ik ben dus nooit beroeps rijder geweest.

Mn ervaring komt vanuit de jaren 80/90/00.
Toen reed ik wel als inval of voor t terug halen van auto's

Heb er aring met de ZF stapel met en zonder koppelingsbekrachtiger.
Verder reed ik zowat wekelliks met de Fuller en later de Eaton/fuller.

Met de laatse 2 gebruik je de koppeling enkel om te gaan rijden of te stoppen.
Schakelt als een warm mes door de boter.
Kan geen automaat tegen op
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.