remlichten

Gestart door aardigebas, 27-10-2011 08:24:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

aardigebas

vanmorgen kwam ik er achter dat mijn remlichten het niet altijd doen. (alle 3 niet)
Wanneer deze niet branden krijg ik ook geen storing op het dashboard.

Ik heb al een aantal topics gelezen, maar wordt me niet echt duidelijk.

Moet ik hier denken aan de schakelaar bij het rempedaal die niet goed functioneerd?

meten is misschien weten, maar............ik kan niet meten.
Dus misschien heeft iemand ervaring.

elianmars

Het kan inderdaad de schakelaar bij het rempedaal zijn. Misschien is schoonmaken genoeg, maar waarschijnlijk zal er een nieuwe/andere in moeten.

jeroen74

Doet mij zeer sterk vermoeden dat het inderdaad de remlichtschakelaar is. De lampcontroleunit kijkt eerst of een lampje aan moet en kijkt vervolgens of dat ook gebeurt. Als de schakelaar het niet doet, geeft deze dus ook geen signaal dat het lampje aan moet en is er dus ook geen sprake van een foutsituatie.

Vroeger werd deze situatie opgelost door het systeem zo te maken dat het lampje-kaduuk-lampje pas uitging als er een keertje op het rempedaal  getrapt was (Volvo 400 series had dit meen ik, Ford Sierra). De Saab van mijn vader weigert ook de cruise control te activeren als het rempedaal nog niet ingetrapt geweest is.

haasje

Citaat van: jeroen74 op 27-10-2011 11:41:40
Doet mij zeer sterk vermoeden dat het inderdaad de remlichtschakelaar is. De lampcontroleunit kijkt eerst of een lampje aan moet en kijkt vervolgens of dat ook gebeurt. Als de schakelaar het niet doet, geeft deze dus ook geen signaal dat het lampje aan moet en is er dus ook geen sprake van een foutsituatie.

Vroeger werd deze situatie opgelost door het systeem zo te maken dat het lampje-kaduuk-lampje pas uitging als er een keertje op het rempedaal  getrapt was (Volvo 400 series had dit meen ik, Ford Sierra). De Saab van mijn vader weigert ook de cruise control te activeren als het rempedaal nog niet ingetrapt geweest is.
De lampcontrole in een 850 en x70 werkt door te controleren of er verschil is tussen het linker en het rechter lampje (en eventueel tussen het 3de remlicht en een referentieweerstand) Indien dus beide lampjes (li en re) tegelijk defect zijn, zal er geen waaqrschuwinslampje gaan branden.

Overigens in deze situatie zal het waarschijnlijk de schakelaar zijn.

dopie


Remlichtschakelaar heb dit al zo vaak gehad dat dat ding kapot gaat! Je moet erom denken dat als je een nieuwe haalt en hij in de verpakking zit dat je hem niet gaat indrukken! Hij word namelijk afgestelt als je hem er weer in klikt en het rempendaal voor de 1e keer word ingedrukt.

aardigebas

bedankt voor jullie reacties!

mooi hé dit forum.

Ik wil zelf gaan proberen deze te vervangen. Kan iemand mij vertellen waar deze zit (warschijnlijk achter het plastic (plaat) onder het stuur) of zit deze meer bij het rempedaal zelf?
Misschien een makkelijk klusje, maar wordt wel de eerste keer voor mij dat ik de plaat eraf haal.

Overigens heb ik kort geleden zelf de kachelmotor schoongemaakt (ivm vogel piepje) en dit is mij goed gelukt met behulp van dit forum.

jeroen74

Citaat van: haasje op 27-10-2011 11:51:23
Citaat van: jeroen74 op 27-10-2011 11:41:40
Doet mij zeer sterk vermoeden dat het inderdaad de remlichtschakelaar is. De lampcontroleunit kijkt eerst of een lampje aan moet en kijkt vervolgens of dat ook gebeurt. Als de schakelaar het niet doet, geeft deze dus ook geen signaal dat het lampje aan moet en is er dus ook geen sprake van een foutsituatie.

Vroeger werd deze situatie opgelost door het systeem zo te maken dat het lampje-kaduuk-lampje pas uitging als er een keertje op het rempedaal  getrapt was (Volvo 400 series had dit meen ik, Ford Sierra). De Saab van mijn vader weigert ook de cruise control te activeren als het rempedaal nog niet ingetrapt geweest is.
De lampcontrole in een 850 en x70 werkt door te controleren of er verschil is tussen het linker en het rechter lampje (en eventueel tussen het 3de remlicht en een referentieweerstand) Indien dus beide lampjes (li en re) tegelijk defect zijn, zal er geen waaqrschuwinslampje gaan branden.

Overigens in deze situatie zal het waarschijnlijk de schakelaar zijn.

Interessant, dat ga ik eens proberen... volgens het schema wordt er gewoon per lamp gemeten, maar ik kan er niet uit op maken of er een verschil wordt gemeten (zou wel raar zijn overigens).

Vroeger wikkelde ze de draad voor het linker lampje linksom een magneetkern, en de draad voor rechts rechtsom. Bij geen verschil heffen de beide magneetvelden elkaar op, bij een (groot) verschil niet. Met een derde wikkeling kun je dit verschil dan meten. Alleen bij een 850 werkt het zo niet ;)

-D©©©L-

Citaat van: dopie op 27-10-2011 12:00:26

Remlichtschakelaar heb dit al zo vaak gehad dat dat ding kapot gaat! Je moet erom denken dat als je een nieuwe haalt en hij in de verpakking zit dat je hem niet gaat indrukken! Hij word namelijk afgestelt als je hem er weer in klikt en het rempendaal voor de 1e keer word ingedrukt.

Dan stel je de schakelaar toch even terug ? afstellen gebeurd inderdaad automatisch

aardigebas

CiteerIk wil zelf gaan proberen deze te vervangen. Kan iemand mij vertellen waar deze zit (warschijnlijk achter het plastic (plaat) onder het stuur) of zit deze meer bij het rempedaal zelf?
Misschien een makkelijk klusje, maar wordt wel de eerste keer voor mij dat ik de plaat eraf haal.

??? ???

jeroen74

Drie schroefjes, T20 meen ik, zoals bijna allle schreufjes in het interieur.

aardigebas

Thanx Jeroen,

Het leven kan zo simpel zijn, soms denk ik te moeilijk.

Om even het verhaaltje af te maken heb ik wat foto's gemaakt, ter aanvulling van dit forum.


foto van de stekker (was bij mij vettig en heb ik schoongemaakt)



Palletje wanneer de rem wordt ingetrapt (open)



en rem los (dicht)



palletje heb ik ook even schoon gemaakt.

De remlichten doen het voorlopig weer!

bedankt allemaal voor de reacties!

jeroen74

Wees blij dat het zo simpel is, sommige autotype's (bepaalde amerikaanse bakken meen ik) hebben een drukschakelaar op de hoofdremcilinder zitten die gebruikt wordt als remlichtschakelaar. Dan had je moeten ontluchten enzo :)

Ergo, blij dat het gelukt is ;)

jeroen74

#12
CiteerDe lampcontrole in een 850 en x70 werkt door te controleren of er verschil is tussen het linker en het rechter lampje (en eventueel tussen het 3de remlicht en een referentieweerstand) Indien dus beide lampjes (li en re) tegelijk defect zijn, zal er geen waaqrschuwinslampje gaan branden.

Zojuist even een experimentje gedaan... motor aan, rempedaal ingetrapt en gefixeerd middels stang van de krik en een leeg colablikje:

links rechts controlelampje
aanwezig  aanwezig  uit
afwezig   aanwezig  aan
aanwezig  afwezig   aan
afwezig   afwezig   aan

Conclusie: geen verschilmeting.

NinaPaul

Ja en nee,

Verschil meting met de referentie waarde (in de check control), niet met de andere lamp.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jeroen74

De stelling was:

Citaat van: haasjeIndien dus beide lampjes (li en re) tegelijk defect zijn, zal er geen waaqrschuwinslampje gaan branden.

Mijn experiment toont het tegendeel... Conclusie: ik heb gelijk en haasje zit er naast ;)

Citaat van: haasjeDe lampcontrole in een 850 en x70 werkt door te controleren of er verschil is tussen het linker en het rechter lampje (en eventueel tussen het 3de remlicht en een referentieweerstand)

De context waar ik verschilmeting mee bedoel is vrij ondubbelzinning lijkt me. Dus gewoon, geen verschilmeting.