LPI en vermogensverlies/winst

Gestart door paul-r, 25-06-2004 08:38:43

Vorige topic - Volgende topic

paul-r

Gasrijders,

Woensdag mijn T5 opgehaald na inbouwen van een LPI installatie. Flink prijzig, maar bij het benzinestation staat deze eigenaar met een glimlach te tanken. Op de terugweg naar huis natuurlijk even uitgeprobeerd of hij nog net zo lekker dat duwtje in de rug geeft. Dat leek een beetje tegen te vallen. Nu heb ik al eerder verhalen gehoord/gelezen over vermogenswinst bij LPI. Hoe zit dat? Mijn T5 is niet getuned en Mesman (inbouwstation)  heeft geen extra injectoren geplaatst omdat dat bij een gewone T5 niet nodig is. Heeft iemand dezelfde ervaring met het vermogen en zou dit eventuele verlies toch de wijten zijn aan het ontbreken van die extra injectoren?

Overigens ben ik gisteren, donderdag, weer helemaal naar Eindhoven gereden omdat 's ochtens de auto verschrikkelijk hikte, enorme rookontwikkeling gaf en slecht reed. Na veel bellen en omzwervingen terug naar Mesman, bleek een slangetje bij de turbo gescheurd! Nu rijdt hij weer helemaal top (behalve dan dus het iets mindere vermogen. Het lijkt maar weinig, maar ik voel het toch net wel)

Paul

ed

Op LPi levert je auto normaal gesproken meer vermogen op lpg dan op benzine. Ik heb de uitdraai van de testbank liggen, en op lpg 13 pk meer en 30 Nm. Hetzelfde zie je met andere LPG rijders. ik ga er vanuit dat jij standaard 225 pk hebt. Dan is een extra injector niet nodig. Ik heb standaard 240 pk (boekje), en op lpg op de bank bijna 260. Hij trekt ook gewoon voelbaar harder op lpg.
Doe eens wat acceleratie metingen, dat is objectief, en weet je gelijk of hij inderdaad minder presteert.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

paul-r

Ed,

Ik zal inderdaad eens wat metingen doen. Toch was ik gisteren i.v.m. een lambda sonde storing bij mijn garage om het lampje uit te laten zetten. De monteur heeft meteen even gekeken in de computer naar de afstellingsgegevens en hij zag dat de afstelling iets veranderd was, waardoor vermogensverlies wellicht te verklaren zou zijn. Maar helemaal zeker ben ik er ook niet van. Het is ook maar een gevoel. Vanochtens dacht ik weer: wat rijdt hij toch lekker! Dus ik twijfel. Winst voel ik in ieder geval niet.

Paul

ed

Dat de auto afgesteld wordt vanwege lpi geloof ik niet. Er wordt helemaal niets veranderd aan de chip.
Wat er gebeurt is het signaal van de chip "aftappen", en dat gaat de LPi computer in. Daar kan de afstelling van LPi verder aangepast en geoptimaliseerd worden. Als het goed is heb je voor en na inbouw geen verschil op benzine.

Overigens gebeurde dat vroeger wel met conventionele gasinstallaties. Deze hadden dan ook geen electronica om bij te regelen, en de auto werd maximaal op LPG afgesteld, met als gevolg verminderde prestaties op benzine.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Aswin

Wordt de vermogenswinst niet teniet gedaan door het extra gewicht?

De vermogenswinst is in het voorbeeld zo'n 5%, bij een gewicht van 1500 kilo komt dit overeen met 75 kilo extra gewicht. Het lijkt me dat een gastank met vulling wel meer weegt.

TTT242

Kijk, ik heb een rollentestbankmeting gedaan in Goes ll met de club, en daar heb ik 'm laten rollen op Benzine en LPG. Op Lpg had ik 5pk meer(bij mij een LPT met rica chip)
Wat je wel nog altijd hebt met gas - ook met lpi - is dat je ontsteking natuurlijk goed moet werken. ( rotor/verdelerkap/ bougiekabels en bougies)
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

TTT242

Citaat van: Ludo op 04-08-2004 00:18:32
Citaat van: TTT242 op 04-08-2004 00:01:17
.... en daar heb ik 'm laten rollen op Benzine en LPG. Op Lpg had ik 5pk meer(bij mij een LPT met rica chip)

volgens mij deugd die chip niet. ! ;D
zónder chip had ik al 15pk meer.   :P

Zou kunnen, misschien toch nog eens bij Rica langsgaan. Maar vergeet niet dat mijn wagen een LPT is. Van 80 tot 200 gaat het toch wel zéér goed.  Iemand anders een LPT met rica chip en LPI-Vialle en meetbankresultaten ?

BenC70ES

Dat vraagt om een sprintje tussen jullie twee...  ;D

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

TTT242

Citaat van: BenC70ES op 04-08-2004 10:32:20
Dat vraagt om een sprintje tussen jullie twee...  ;D

Ben ik helemaal niet vies van.  Wel op afgesloten of verlaten stuk weg dan. Waneer Ludo?

TTT242

Citaat van: Ludo op 04-08-2004 13:12:49
Lean Mesman deed vorig jaar bij speedcentre 220pk / 340Nm met een LPT en rica chip (met 6 injectors !).

220 pk op wielen zeker? Ja, heb wel geen 6e injector. Misscien toch eens "downpipe-time" en chipie laten aanpassen.

Entuscan

Heb het al vaker gezegd die 6de injector zat daar voor niks in.
als ludo's (en andere hier op't forum) 5 injectors 250pk aankunnen waarom zouden de andere dat dan niet kunnen?

220pk en 340nm is volgens mij echt niet op de wielen, maar al omgerekend.
En dan hangt het weer van de omrekenvariabele af. Zelfde wielpk is bij de een 220 tal pk en bij de ander 240pk
Dat heb jij zelfs zwart op wit staan Tom ;)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

TTT242

Ja IDD,

Beste is nog eens op de weg een door te scheuren waar het kan, en daar blijken de weinige pk's  ??? toch nog zééR goed mee te vallen. Zaterdag een BMW Z4 zoek gereden. Toch jammer als je dan zo'n dure auto koopt en dan maar de lichte motorisatie hebt...

Entuscan

Citaat van: TTT242 op 05-08-2004 02:04:13
Toch jammer als je dan zo'n dure auto koopt en dan maar de lichte motorisatie hebt...

Tja het willen maar niet kunnen fenomeen is hier in B zeer zwaar vertegenwoordigd :(
Om nog maar over die 316/318i 's met volledige M3 kit te zwijgen.
All show no go ... maar toegegeven hier in B is een "zware" motor ook wel vééél duurder dan in onze buurlanden
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

Wat wil je dan softwarematig voor elkaar krijgen?

ed

Ahaa. Heb je het idee dat er te weinig wordt ingespoten?