Improvements aan de 850 -> Eenmaal, andermaal.... Verkocht!

Gestart door Broabander, 04-11-2011 20:52:31

Vorige topic - Volgende topic

Broabander

Zag het in zijn blogje, inderdaad een 100L tank dus heb hem even gepbt!

Even nagemeten en de 1e tank op deze pagina: http://www.autogasparts.eu/webshop/docs/webshop.asp?act=catalog&view=sub&cid=2&code=02 zou net moeten passen. Breedte is 1.10 tussen de wielkasten en hoogte vanaf stellage-hoedenplank is bijna 40cm.

Tenminste, uiteraard ga ik geen €700 uitgeven aan een nieuwe tank van 30L groter maar als ik hem ergens op MP tegenkom voor weinig is het een redelijke optie ;)
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

UserID6342

Je hebt bij jou een G2 installatie erin zitten Camiel, dus als je wat sloperijen afgaat voor een 100 ltr tank moet dat wel lukken.  Dan koop je zo'n ding voor een appel en een ei.  Omschroeven is niet zo'n hereje, valt allemaal wel mee.  De afsluiters die op de tank zitten zijn tegenwoordig allemaal electronisch dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn.  Als je een tank op de sloop koopt, neem dan wel het frame mee want je zult hoogstwaarschijnlijk een paar gaten opnieuw moeten boren.

Dat frame er netjes inzetten zal hoogstwaarschijnlijk het meeste tijd kosten / meeste werk zijn.  Anders kun je ook altijd nog het frame van jezelf aanpassen.

Broabander

Afgelopen weekend weer naar België geweest, ook even getankt voor éénenvijftig cent per liter (over lachen aan de pomp gesproken :P Rijd ik van daar naar huis voor €8 ofzo). Vandaag even uit laten lijnen, rijd nu iig weer rechtdoor bij loslaten van het stuur! Stuur staat ook weer helemaal recht ipv klein beetje naar rechts gedraaid. Ook trilt hij niet meer, moet het nog even op hogere snelheid testen. Alleen bij stevig remmen wil hij nog wel een beetje naar een kant duiken, soms links en soms rechts. Maargoed, eerst maar even een dag of 2 aankijken en dan besluiten ja dan wel te nee terug naar de uitlijning. Overigens kreeg ik geen opmerkingen over hoe het er 'vanaf de onderkant' uitzag, man van de garage meldde mij dat hij normaal gesproken slijtagedelen wel op of aangemerkt kreeg van de monteur maar nu dus niks. Score!

Voor kerst krijg ik in ieder geval wieldoppen dus dan rijd ik niet meer helemaal op staal, staat weer wat netter.

Ben trouwens nog steeds op zoek naar een LV spatbordje. Laatste keer dat ik op Onderdelenlijn keek stond er iig niks en er is al een tijdje niks meer langsgekomen op het forum! Dus als iemand nog iets weet te staan ;)

Douwe

Citaat van: Broabander op 25-11-2011 16:47:47
Ah en de koper heeft ook een lekke band. Lekker bezig!

Vandaag wilde ik ff de trekhaak eraf beunen maar bleek dat mijn inbusjes er niet op pastten. Heb een maat 8 en maat 10 maar die bout is maat 9 volgens mij. Bah, zo maar ff naar de hornbach kijken of ze daar iets hebben.

Ohja en ook even de LPGtank ongeveer 30 graden verdraaid zodat het +je horizontaal staat. Gaf de tankmeter ook ineens duidelijker de werkelijke stand aan, net getankt, 30L erbij en meter stond op 40 waar hij voor het tanken op 30 stond dus toen maar even verdraaid. Nu wel 55 ongeveer na voltanken. Score!

Even voor de fun: wat is trouwens de grootste tank die er in de 854 past? Wat er nu in zit is 70 liter dus 55 liter effectief en 350-400km actieradius. Voor als ik volgend jaar zomer nog wat ga ondernemen zou het wel handig zijn! Ik heb aan zij-en bovenkanten nog 5 cm ruimte, dus veel groter zal niet gaan. Dus nog iets voor de fun: is het mogelijk/ongevaarlijk/legaal om 2 tanks te hebben en aan elkaar te koppelen? Dus de sigaar die er nu in ligt en bijvoorbeeld een ringtank bij het reservewiel? Geeft je toch al gauw 120-/-24 liter dus bijna 700km actieradius. Is zeker op vakantie wel ideaal.

Rijstijl aanpassen :angel: en een smallere bandenmaat  :eusa_shhh: wil ook wel helpen om de actieradius te vergroten.Ik reed vandaag op de CC 100 km/h en zit nu makkelijk op 500 km op een tankbeurt van 52 liter :eusa_whistle: .Normaal met 120/130 km/h 300/350 km op een tank (LPG)
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Broabander

Haha voor mij een nadeel van LPG, je geeft de auto wat meer op z'n donder bij het stoplicht want even stevig wegtrekken 'kost toch haast niks!' :P

Maar had inderdaad laatst met al die mist vanaf mijn werk naar huis (60km, waarvan de helft 120 en de helft 80weg) uiteraard even wat rustiger gereden, op de A2 90 en de A/N65 80, en was volgens mij maar een liter of 6 kwijt bij tanken (dezelfde pomp als voor vertrek). Werkelijk gemeten verbruik is nu ongeveer 1:7 met gemengd (50/50) stadsverkeer en stukjes 130-140, dus heel redelijk eigenlijk.

En bandenmaat gaat denk ik niet veel smaller lukken, zit nu 195/60/15 onder ;) Anders worden het fietsbandjes!

Broabander

Ohja, onlangs nog even motorkapje gepoetst. Paar weekjes terug. Wilde de hele auto doen maar was al zo lang bezig met motorkap  :eusa_wall: Misschien ooit nog maar 'ns iets op stroom... Let wel, dit is na inweken, afspuiten met de hogedruik en 2x wassen met de hand én na het kleien.

Lak van tevoren

Lak van tevoren II

Deel van de 'wapens'

Pompiedom, polijstpad na het eerste stukje van 20x20cm

Duidelijk, onder net gedaan, boven moet nog (nogmaals, dit is pas na 2x wassen, kleien en polijsten!)

Vóor

Na

En omdat ik weet dat jullie van plaatjes houden

Nog eentje van het dashboard

Airco en radio, wat wil een mens nog meer

'Van achteren'

'Van achteren II' (AH tas met de poetsspulletjes staat nog in de auto ;) )

UserID6342

Leuk om te zien Camiel dat de auto zo goed terecht is gekomen, doet me echt goed dat tie zo vertroeteld word en het ding is het ook waard ook.  Hij word steeds mooier en beter !

Jack v

ja dit word weer een beauty goed bezig Camiel :eusa_clap:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Broabander

Haha, ik doe m'n best, zolang het maar niet meer the beast is! :P

Maar ik vind het zelf ook wel belangrijk om het er een beetje mooi uit te laten zien, ik schreeuw altijd wel heel hard tegen iedereen van 'zolang hij motorisch maar goed is!' maar als het erop aankomt ben ik nog best wel ijdel op dat gebied ;) Dus ik doe m'n best!

Overigens is de uitlijning toch wel goed gedaan, ontzettend zware gereedschapstas rechts achter naar binnen gebracht en rijd nu wel normaal, rechtdoor! Maar denk dat er op termijn draagarmen aankomen, en waarom: rijgedrag is nog steeds een beetje zoekerig, alsof hij twijfelt over naar links en rechts duiken, met name op 160+ en bij remacties.

Toekomstplannen waar ik nu zo snel op kom:

- Spatbordje scoren en dan deur + spatbord monteren zodat ik weer 'schadevrij' rond kan rijden
- Volledig poetsen, al denk ik dat dat met de aankomende temperaturen buiten niet echt prettig is en dus wel eens opgeschoven kan worden naar het voorjaar (daarnaast, met de pekelzooi gaat toch niemand er wat van zien)
- Tellerwieltje fixen (Staat inmiddels al bijna 2500 stil, vandaar mijn onderschrift! )
- Blokje bij het contactslot vervangen (@Dirk: tijdgebrekkkkkk om naar Nijmegen te rijden :P )
- Keer een nieuwe antenne (deze is versleten en krom bovenaan)
- Mogelijk een interieurwissel, ooit, of anders een zelfde, 'versere' bestuurdersstoel

... en de rest is nog in te vullen!

Broabander

Tijdje alleen maar probleemloos gereden, niet zoveel gedaan aan de auto. Zit nu in de tentamenperiode dus doe maar effe wat rustig aan. Donderdag op en neer naar Groningen maar dat zal geen probleem zijn! Merkte vanmiddag wel dat mijn linker koplamp even niet werkte, paar keer licht aan-uit en toen deed ie het weer. Nou ja, zal wel ;)

Tellerwieltje bij ET is ook besteld en (hopelijk) onderweg, kijken of hij er morgen is en zo ja, even dash uit elkaar trekken! Inmiddels al bijna 3000km na het sneuvelen, is wel weer genoeg ;) Heb al een howto gevonden dus dat is weer een leuk klusje.

Luc

Is zo gebeurd hoor. Ik wilde bij de mijne de km-stand weer kloppend hebben, ik moest m een 6500 km vooruit draaien, en dat gaat het beste met een accuboortje met een flinke kop erop, tegen het tandwieltje houden. TV aan, leuke serie of film opzetten, positie innemen en boren maar, duurt wel een half uurtje.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

Broabander

Oh ik dacht dat het dan een kwestie was van het pinnetje dat erin zit loshalen en dan de nummertjes verdraaien totdat hij op de goede stand staat, maar dat zou idd ook wel makkelijk zijn! Nou heb ik wel werkelijk waar géén idee hoeveel ik er daarna precies mee gereden heb en met een Yazaki teller is dat volgens mij ook niet uit te lezen, maar ik gok dat het inmiddels rond de 3K is.

Overigens heb ik het wieltje vandaag binnen gekregen, waarvoor dank Marc van ET! Morgenavond misschien tijd om eea los te klussen. Moet zeggen dat ik er niet heel veel zin in heb, op vrijdagavond op de stationsparkeerplaats tegenover de coffeeshop dus met alle drugstoeristen en junkies om me heen het halve dashboard uit elkaar te trekken, maargoed, zal wel fijn zijn als de teller het weer gewoon doet ;)

Piere

Citaat van: Broabander op 15-12-2011 18:05:03
Oh ik dacht dat het dan een kwestie was van het pinnetje dat erin zit loshalen en dan de nummertjes verdraaien totdat hij op de goede stand staat

Dat is het ook, pb Douwe maar even ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Broabander

Haha, dat met dat draaien heb ik dan ook juist van hem ;) Dat was toen ik m'n nieuwe deur ging ophalen in Hoogerheide en mijn teller eigenlijk net gesneuveld was!

Broabander

Vandaag toch maar even overdag het dashboard losgebatst, ging eigenlijk binnen no-time, aangezien hij maar met 9 schroefjes vast zat. Bovendekje eraf, teller losgehaald en mee naar binnen, waar ik hem open geschroeft heb, niet zo speciaal allemaal. Zat nog het gele tandwieltje in, en zoals verwacht met een tandje minder. Had gisteravond al wat berekeningen gedaan qua kilometerstand, dat was ongeveer 404.650 (iets minder dan ik verwacht had) en teller stond stil op 402.334. Heb er dus ongeveer 300km bij gedraaid via de boor-machine-manier (Grote Torx op de boormachine die mooi in het tandwiel pastte) maar om de tandwielen niet teveel te belasten doe ik de Douwe-manier voor de laatste 2.000km een andere keer.

Toen ik nog verder keek zag ik dat er een aantal lampjes mistten achter de teller, het betrof de Service, Tracs, Low Oil Level en een uitlaat of een kat of iets? Met kringeltjes erboven, zit links onderin 2e van rechts. Ben maar even langs de dealer gereden, nieuwe lampjes gehaald en zal straks de teller terug monteren en kijken en bidden dat er niks gaat branden.

Ohja en het lampje van de klok is ook vervangen, maar die klok moet volgens mij in zijn geheel vervangen worden. Valt op de raarste momenten uit en telt niet lekker, maargoed hij is vrij eenvoudig te vervangen zo.