Improvements aan de 850 -> Eenmaal, andermaal.... Verkocht!

Gestart door Broabander, 04-11-2011 20:52:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ZC3rr0r

Die Fiat die ik heb is prima als daily driver hoor, en kost ook qua onderhoud niet de kop.

Zo lang er niks stuk gaat dat niet van een Fiat Punto af te schroeven is, want vrijwel alle onderdelen voor de Barchetta zijn niet meer te koop. En dat is uiteraard exclusief het jaarlijkse ontroesten en tectileren, want ze zijn allemaal "Italiaans gegalvaniseerd"...

Broabander

Alleen een diesel Barchetta, dat is weer een geldverslindend projectje op zichzelf :P
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

ZC3rr0r

Citaat van: Broabander op 17-12-2012 23:20:30
Alleen een diesel Barchetta, dat is weer een geldverslindend projectje op zichzelf :P

Blok en bak van een Punto diesel past erin, alleen de klokkenwinkel wordt een hobbyproject ;)
Maar for the record: Barchettas rijden prima op LPG, blokje heeft net als dat van de Punto hydraulische stoters en draait probleemloos meerdere tonnen op LPG (tenzij je er een uit 1996 hebt, maar die gaan sowieso stuk als gevolg van een productiefoutje op het gebied van smering)

Broabander

Heb nu deze auto op het oog:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m623189165-volkswagen-golf-1-9-tdi-highline.html


Zitten uiteraard wat puntjes aan de auto, wat wil je met mijn budget, maar het meest opvallend is de kilometerstand en volgens NAP 'onlogische kilometerstand'. Iemand die in zo'n NAP kilometersysteem kan kijken heel toevallig ;D

Qua historie heeft hij niet veel eigenaars gehad, volgens zomoto in ieder geval 1 van 2003-2009, drie dagen bij een autobedrijf en toen 2009-jan 2012 in bezit van een particulier en dan 2012 in bezit van een particulier.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

elianmars

Toen ik de 850 kocht, heb ik de km.stand/NAP gewoon bij een Volvo dealer opgevraagd. Ik kreeg zonder problemen duidelijk antwoord.

Je zou eens een dealer kunnen bellen om het te vragen?

Broabander

Okee dan ga ik kijken of ik morgen of anders maandag iemand van de VW dealer te pakken kan krijgen! Die zullen ook eventueel dealeronderhoud wel terug kunnen zien denk ik. Geven ze deze info zo af? Of zou ik beter langs kunnen gaan?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Broabander

Al een tijdje geen updates gemaakt, maar er is dan ook weinig aan de hand met de auto ;) Kilometerstand nadert nu vrij rap de 649.000, de stand waarop de distributie aan de beurt is. Voor de rest roffelt 'ie lekker door en start elke ochtend braaf.

De financiele situatie laat een nieuwe Volvo echter nog steeds niet toe en er lijkt ook nog geen verbetering op
komst te zijn. Een kleinere en zuinigere auto is nou eenmaal véél goedkoper, en zonder auto gaat gewoon niet want dan kom ik zelf niet meer op mijn werk.


De zoektocht naar een crisismobiel is nog steeds gaande, de Golf 4 wordt het sowieso niet meer... Toch dat imago hé, en het feit dat mijn vriendin haar veto gaf ;D


De beoogd opvolger is nu een Seat Ibiza 1.9TDI/SDI. Liefst een van de >2003 generatie, en anders een van de 2000-2002 generatie, met minder dan 3 ton op de teller. Schoonmoeder heeft een 2005 versie op benzine en daar kan ik vrij aardig in zitten en rijden en ziet er goed uit vind ik zelf. SDI is natuurlijk wel onmogelijk traag (17 seconden van 0-100 ofzo) dus het liefst gewoon een TDI, maar ik wil dit jaar liever iets minder dan €1700 naar het CJIB brengen dus dan is een wat trager hok ook geen ramp, dan kom je ook niet in de verleiding zuwwe maar zeggen.


Wil eigenlijk deze of volgende week (mits het autoaanbod het toelaat) de Volvo in gaan ruilen op zo'n kleine Spanjaard. De laatste kilometers gaan dus langzamerhand in...


Mocht iemand nog deze of volgende week serieuze interesse hebben in de roffel voordat ik hem inruil, hij kan weg voor wéénug, stuur even een PB.


EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

UserID6342

Camiel, het is geen advies wat ik graag deel of 100% achter sta maar gezien de situatie wel wel geven.  Is het geen idee om alleen maar de riem te vervangen en voorlopig gewoon door te rijden met de 854 totdat je tegen een leuke Spanjaard ofzo bent gelopen ?  Het geeft je natuurlijk wel heel veel ruimte en om de kosten hoef je het niet te laten...

Laguna-S60R

Citaat van: Dirk342 op 12-02-2013 09:19:30
Camiel, het is geen advies wat ik graag deel of 100% achter sta maar gezien de situatie wel wel geven.  Is het geen idee om alleen maar de riem te vervangen en voorlopig gewoon door te rijden met de 854 totdat je tegen een leuke Spanjaard ofzo bent gelopen ?  Het geeft je natuurlijk wel heel veel ruimte en om de kosten hoef je het niet te laten...

Dat + dat je nu weet wat je hebt..., met zo'n ibiza met 300.000km zul je eerst ook nog wel wat oh tegen komen...
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

Matthieu123

#729
Ik deel Dirk zijn mening wel.

Ik heb zelf overigens ook een golf 4 gehad. De 90pk tdi.

Ik heb inderdaad voor de km's die ik toen maakte nog nooit zo goedkoop auto gereden. Ook met mijn postuur zat ik in die wagen prima. Samen met de volvo's één van de fijnste auto's die ik heb gereden. Had toen ook al dik 2,5 ton gedraaid, gebruikte geen druppel olie en liep als een zonnetje. Smerig doorgassen: 1:16, maar 1:20 gemiddeld was goed mogelijk.
En die golfjes zijn wel gewoon kwaliteit. Sommige dingen kan volvo nog wat van leren.

Maar...je weet nu wel wat je hebt. Ik zou dan eerder deze fixen, en misschien wel voor een tdi'tje gaan, maar dan een wat nieuwere met niet al teveel km op de klok.


kulk

Ik zou ook gewoon de riem (laten) vervangen als ik jou was.

1. Dan kun je nog even door met de 850.
2. Met een verse distributieriem is de auto wat makkelijker te verkopen

henry classic v70

Citaat van: kulk op 12-02-2013 15:02:17
Ik zou ook gewoon de riem (laten) vervangen als ik jou was.

1. Dan kun je nog even door met de 850.
2. Met een verse distributieriem is de auto wat makkelijker te verkopen

Is inderdaad zo, als je de riem niet vervangt wordt daar met de "inruilprijs" rekening mee gehouden..
Gewoon riempje vervangen en trouwens heb ik ook een golf IV tdi gehad en kwam duurder uit dan een 2.5 10V (wegenbelasting/verz./brandstofverbr.) met 30.000 km/jr
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

marrrcel

Citaat van: Broabander op 12-02-2013 01:48:34
De zoektocht naar een crisismobiel is nog steeds gaande, de Golf 4 wordt het sowieso niet meer... Toch dat imago hé, en het feit dat mijn vriendin haar veto gaf ;D


Het is persoonlijk, maar ik snap niet wat jou tegenstaat aan het veronderstelde imago van een Golf (IV). Die auto heeft toch een neutrale uitstraling? Of is dat juist het probleem? Natuurlijk heeft VW een breed koperspubliek, waaronder petjes, maar ook – bijvoorbeeld – mijn  schoonmoeder. Zo'n Golf IV kan nog prima mee in het straatbeeld.

Broabander

Zo, hoop reacties!


Het punt van de riem vervangen heb ik over nagedacht, maar ondanks dat het voor de verkoopwaarde misschien iets zal schelen zal het dan ongeveer het verschil tussen €200 of €300 zijn. Haal de onderdelen en brughuur eraf en je schiet nog niets op.

Om het dan te doen om wat langer door te kunnen rijden; kan, maar in maart is de APK datum weer en ik weet inmiddels genoeg van auto's om te bedenken dat hij afgekeurd gaat worden op remschijven + blokken en draagarm(en), in het gunstigste geval. Dus dan ben ik er liever zo snel mogelijk vanaf, dan dat ik straks een auto zonder APK moet laten ophalen door de metaalrecycling.

Op deze manier doorrijden kan dus nog een maand kostenloos, en dan staat er zegmaar €5-600 aan onderhoud op het programma. Voor de inruilprijs zal dat dus €1-200 schelen misschien (immers, het blijft een 18 jaar oud zuipend hok met mankementen en zesenhalve ton op de teller, even qua handelprijs gezien).


We hebben de afgelopen maanden qua boodschappen etcetera ontzettend knieperig gedaan dus hebben nu de (financiele) mogelijkheid tot een auto in de €1500-€2000 ruimte waarmee de maandelijkse kosten zo'n €150-€200 omlaag gaan (beetje rondshoppen met verzekeringen loont wel). Over een jaar gezien is dat €1800-€2400 besparing op vaste kosten (ex onderhoud), voor dat geld kan er wel flink wat onderhoud gedaan worden, dan kun je haast 3x per jaar de turbo vervangen. Tuurlijk komt er onderhoud aan met een andere auto, maar juist omdat ik nu weet wat ik heb en wat ik ga krijgen moet ik reeël blijven; €600 in de roffel investeren en nog steeds 'duur' rijden, of het spaargeld en een paar €100 aan onderhoud investeren maar dan wel maandelijks veel meer ruimte overhouden.


Vwb de Golf 4; mijn vriendin haar (petjes-)ex had er ook een... Letterlijke woorden: 'Als je een Golf koopt stap ik g*dverd*mme nooit meer bij je in de auto'. Sommigen zouden dit wellicht lekker rustig vinden ;D maar ik vind haar het wel waard ;D


EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

marrrcel

Citaat van: Broabander op 12-02-2013 16:54:48
Vwb de Golf 4; mijn vriendin haar (petjes-)ex had er ook een... Letterlijke woorden: 'Als je een Golf koopt stap ik g*dverd*mme nooit meer bij je in de auto'. Sommigen zouden dit wellicht lekker rustig vinden ;D maar ik vind haar het wel waard ;D

Duidelijke woorden... Dan houdt het een beetje op.
En een Ford Focus ('98-'02)?
Rijdt lekkerder dan hij er van buiten uitziet. Goed onderstel!