LPG-stationair: elke drie seconden trilt de motor

Gestart door ris, 12-03-2011 18:02:40

Vorige topic - Volgende topic

ris

Ik ben er nog niet uit.

Ondanks dat de motor niet meer afslaat, heeft hij veel moeite zich staande te houden als de ventilator en de compressor gelijktijdig draaien.

Als alleen de aircocompressor ingeschakeld is, loopt de motor veel rustiger.
Als de koelventilator draait zonder aircocompressor gaat de motor onregelmatig lopen (schudden).

- Ligt het dan toch aan de ventilator?
- Vraagt een ventilator meer vermogen dan een aircocomressor?

p.s. Als je aan de ventilator een slinger geeft, draait hij soepel.

jeroen74

Een ventilator vraagt redelijk wat vermogen, vooral tijdens op toeren komen; maar ik vermoed niet lang zoveel als een compressor.

Het zal niet aan de ventilator liggen, ook niet aan de compressor. Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld grootlicht aanzet, aanjager voluit en achteruitverwarming aan?

Laag toerental + hoge electrische belasting -> iets lagere spanning.... misschien dat je LPG ECU daar niet happy van wordt.

Misschien ergens een slechte massakabel, waardoor de stationairregelaar niet goed kan werken?

daytonawim

Kijk eens naar je hoofd massa kabel ( das de dikste van de 2) die loopt van je accu en zit aan de onderzijde aan je blok vast.
Die wil nog wel eens afbreken door slijtage.

ris

FANTASTISCH!  Ik wil jullie bedanken voor deze tip.

Volgens mij is het al een keer eerder genoemd. Maar ik heb het over het hoofd gezien.
De kabel ziet er als nieuw uit, maar vlak bij het blok is hij voor de helft door.
Het lijk wel of koper verpulverd is.

Snel wat aan doen.
Waar kan ik het beste zo'n kabel bestellen?

Bedankt en groet van Ris

daytonawim

Er loopt een forum actie voor deze kabels, moet je even neuzen.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,49296.0.html

Natuurlijk geen garantie dat dat je probleem oplost.

Kijk ook eens naar je massa aansluitingen die zitten onder de koplamp (accu zijde)

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Vergeten jullie niet dat een aircocompressor misschien maar 3 Ampere verbruikt?

Maar gebroken/slechte/halve kabels altijd vervangen!

Gr :eusa_whistle:

ris

Maar ik ben benieuwd wat de koelventilator verbruikt.
Want daar heeft de motor de meeste problemen mee.

thuur

Citaat van: ris op 21-07-2011 13:25:02
Maar ik ben benieuwd wat de koelventilator verbruikt.
Want daar heeft de motor de meeste problemen mee.

Even naar de zekering kijken. Grofweg 50-60% hiervan.

Gr ;)

ris

Citaat van: ris op 25-06-2011 09:02:07
Een week geleden de lambdasonde vervangen. Beduidend beter resultaat. Het vermogen is toegenomen.
Verbruik moet ik nog controleren.

Ik zou nog reageren op het verbruik na het vervangen van lambdasonde en mapsensor.

Het verbruik is beduidend beter geworden.

Op de snelweg gemiddelde snelheid 125 km/u. Verbruik = 52 liter lpg / 510 km (was 440 km)
In de stad en snelweg 52 liter lpg /  440 km (was 390 km)

Nog een vraagje.
Klopt het als je op gas (verdamper) rijdt, dat de laatste 50 km, voordat de tank leeg is, het vermogen afneemt?

snix

Citaat van: ris op 04-09-2011 09:05:38
Klopt het als je op gas (verdamper) rijdt, dat de laatste 50 km, voordat de tank leeg is, het vermogen afneemt?
Zou kunnen omdat de druk in de tank dan afneemt. Maar wat mij een keer geadviseerd is, is:

Laat die laatste 50 km voor wat het is en rijdt je tank niet helemaal leeg. Ook zoals jij nu zegt klinkt het mij in de oren als dat het mengsel armer gaat worden en daardoor neemt de tempratuur in de motor toe. De kleppen van de motor vinden dit het minst leuk...

Ludo

Citaat van: snix op 06-09-2011 23:38:33
Citaat van: ris op 04-09-2011 09:05:38
Zou kunnen omdat de druk in de tank dan afneemt. Maar wat mij een keer geadviseerd is, is:

Laat die laatste 50 km voor wat het is en rijdt je tank niet helemaal leeg.

Met een literje of 5-6 nog in de tank, moet er niet veel moeite gedaan worden, om lucht aan te zuigen.
Een scherpe bocht bv is al voldoende...

ris

De volvo loopt bijna perfect. In Alkmaar bij Ton van Kuyk hebben wij ook gekeken naar een eerder bovengenoemd verschijnsel.
Dit is het enige probleem wat de auto (tot nu toe) nog heeft.

Probleem:
Als de airco en de koelventilator aan gaan of als alleen de koelventilator draait, loopt de motor stationair onregelmatig.
Op benzine kan de ECU op tijd het toerental bijregelen. Op gas slaat de motor af. Dat kan ik alleen compenseren door de stationairschroef van de verdamper helemaal open te draaien.

Wat is er tot nu toe gedaan:
Ik heb de koelventilator gedemonteerd. Deze loopt heel soepel.
De draden van de massa van de ECU bij het motorblok losgehaald. Zij zien er nog als nieuw uit. Geen roest.
De massakabel tussen accu en  motorblok had ik al vervangen.
De stationairregelaar los gehaald. Deze klikt soepel.
De vlamdover schoongemaakt.
Een pootje van de 'kerstboom' was afgebroken. Deze dicht gesmolten en de  vacuumslang op een ander punt aangesloten.
Alle slangen met remmenreiniger op lekken gecontroleerd. Enkele rubberen knietjes vervangen.

Wie heeft nog een suggestie?

p.s.  Als ik meer energievernruikers aanzet (kachelventilator, raamverwarming) heeft dat geen invloed op het onregelmatig stationair lopen.