LPG-stationair: elke drie seconden trilt de motor

Gestart door ris, 12-03-2011 18:02:40

Vorige topic - Volgende topic

MVeldhuis

Wellicht een idee om ook de bougiekabels te vervangen?

ris

thuur

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het topic niet helemaal heb gevolgd, maar vermogenstekort (niet willen trekken) kan ook door een verstopte katalysator komen. Meestal rammelen ze dan als je er tegen schopt.

Gr ;)

ris

Ik ga er vanavond een schop tegen geven. (Als ik erbij kom).

snix

Ik ga even aanhaken bij dit topic.

Ik heb mijn problemen al eens eerder besproken hier. Maar ben heel benieuwd naar jou oplossing.
Ik heb dezelfde reproduceerbare problemen:
Inhouden bij gas geven vanuit stationair als de auto net warm begint te worden (tempratuurmeter een halve tot hele centimeter vanaf nulpunt)
Heel even inhouden bij 4000 toeren als ik, bijv. in de 2e versnelling(handbak) vanaf 1500 toeren volgas geef houd hij altijd bij 4000 toeren even in om vervolgens weer achter in de stoel gedrukt te worden. Dan tot toerenbegrenzer geen probleem.

Overigens loopt de mijne wel 200+ op lpg

Systeem is Vialle verdamper

Ben benieuwd naar de afloop

ris

Snix, Herkenbare problemen.
Vanavond heb ik op gas en benzine gereden en het valt mij op dat er toch een groot verschil tussen zit.
Op gas trekt de motor stukken minder en het stotteren komt bij gas ook veel meer voor.
Het terugvallen in toeren is tot nu toe  niet meer voorgekomen. Of het schoonmaken van de gasklep de oorzaak is? Wie weet.

Verder een schop tegen de katalysator gegeven. Het enige wat nu rammelt ben ik.   :-\
Misschien is er nog een alternatief.

MICHEL306

Heb je hele verhaal doorgespit, super die hulp van mede forumers, dan misschien de oplossing maar in iedergeval een tip van mij met een korte inleiding.
Het probleem van inhouden zou wel eens aan de bougies kunnen liggen, gas is nou eenmaal wat gevoeliger dan benzine.
Mijn tip is om de afstand van de electrode van de bougies iets krapper te zetten dan ze nu zijn, bijvoorbeeld 0.6mm, en het dan eens kijken wat het resultaat is. Het klinkt misschien suf, maar bij mij was het DE oplossing na een jaar lang sukkelen en garage bezoeken.
Een andere oplossing is een 6de injector plaatsen in de lucht toevoer, iets wat vaker gedaan wordt bij voornamelijk turbo motoren, juist om bij vollast voldoende gas ingespoten te krijgen.
Die kar moet op gas echt bijna net zo hard lopen als op benzine, en kwa trekkracht idem.
Affijn ik hoop dat mijn tip bij jou weer een brede smile oplevert.

gr M

ris

Ha Michel,

Ik ben ook heel gelukkig met al die adviezen.
Het probleem zit niet specifiek alleen in gas dat maakt het gecompliceerder.
Dus eerst maar de benzineproblemen oplossen.

Wat ik ga doen:
- Lambdasonde en mapsensor kopen en vervangen
- Distributie controleren
- Katalysator onderzoeken
- Bougies-electroden krapper zetten

p.s. Ik heb een verdamper

snix

Citaat van: ris op 16-05-2011 23:52:43
Snix, Herkenbare problemen.
Vanavond heb ik op gas en benzine gereden en het valt mij op dat er toch een groot verschil tussen zit.
Op gas trekt de motor stukken minder en het stotteren komt bij gas ook veel meer voor.
Het terugvallen in toeren is tot nu toe  niet meer voorgekomen. Of het schoonmaken van de gasklep de oorzaak is? Wie weet.

Verder een schop tegen de katalysator gegeven. Het enige wat nu rammelt ben ik.   :-\
Misschien is er nog een alternatief.
Een verschil zit er altijd tussen. Je schakeld over van multi point injectie over naar mono point (beetje carburateur achtig). De auto wordt daardoor minder direct. Dat verschil merk ik ook maar heb het gevoel dat het bij jou erger is. Op gas trek ik zo'n daapjes Golf er gewoon uit. In houden heeft volgens mij niet met te weinig gas te maken dat de verdamper het niet aankan Ludo dacht bij mij meer aan de stappenmotor op de verdamper, maar die is bij jou ook nieuw, toch? Want uiteindelijk is 6000 toeren met redelijke vollast geen probleem (even een reactie op Michel).
Dat inhouden vanaf stationair doet hij bij mij nu ook minder omdat het buiten warmer is. In de winter begin ik er niet meer aan dan rijdt ik hem warm op benzine en dan verder met gas. (Hetzelfde als met de sludge in de winter sludge nu niets meer :-\ )

Wat ik zei jij blijf je even volgen voordat ik teveel geld ga uitgeven. Vind het probleem in mijn geval nog niet storend genoeg daarvoor :D

ris

De volvo vandaag weer bekeken.

De electroden van de bougies kan ik niet stellen (3 puntjes per bougie)

De distributiekap losgemaakt. De bougie aan de distributiezijde eruit gedraaid. (ter controle)
De krukas exact op het merkteken gezet.

Resultaat zie hieronder.

Ik twijfel of de motor goed op tijd staat.

Zoals eerder in dit topic vermeld, hebben we op de sleuteldag de net vervangen distributieriem
opnieuw op tijd gezet. (1 tandje). Daarna reed de auto ook feller, maar dat kon ook gekomen zijn doordat ik er een nieuwe rotor en verdeler opgezet heb.

Zou de oorspronkelijke stand toch goed geweest zijn?
Die garage heeft gemerkt met de blauwe tekens.

Zie hieronder.

p.s. Op gas houdt de motor weer regelmatig  in bij wegrijden. (LPG)  
Dus het reinigen van het gashuis heeft toch geen effect gehad.

razorx

Ik blijf van mening dat bij twijfel de originele merktekens je enige referentie zijn.

Zo horen ze te staan:

volvobug

Citaat van: razorx op 22-05-2011 15:01:38
Ik blijf van mening dat bij twijfel de originele merktekens je enige referentie zijn.

Zo horen ze te staan:
Lijkt me ook. Maar er is nog een derde variabele, de stand van de krukas. Hoe staat die t.o.v. de nokkenassen bij ris?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

ris

Ik heb de krukas op b.d.p gezet (cilinder aan de distributiezijde)

En ik heb nu gekeken naar de orginele merktekens. Toch twijfel ik of ze goed staan. Scheelt een half tandje?

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Om de merktekens echt goed te kunnen zien:
1. Duw het plastic kapje wat naar binnen zodat het stukje met de merktekens ook echt haaks/verticaal staat.
2. Kijk op ooghoogte met de merktekens naar de stand
3. Gebruik een hulpmiddel om te bepalen waar de tekens uitkomen.

Sommige roffels zitten inderdaad, en dan typisch aan de inlaatzijde, binnen de "marges" van de uitsparing. Dus aan de onderste of bovenste rand van de "vierkante uitsparing".

Overigens zal een foutieve timing altijd lijden tot vermogensverlies, niet af en toe.

Gr 8)