Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Emiel

Die klep noemen ze ook wel een sneeuwklep. Kan het nog ergens heen als je de voorkant vol hebt zitten met die natte drek ipv dat het 't luchtfilterhuis inloopt.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Emiel op 10-11-2011 19:53:06
Die klep noemen ze ook wel een sneeuwklep. Kan het nog ergens heen als je de voorkant vol hebt zitten met die natte drek ipv dat het 't luchtfilterhuis inloopt.

Neem je me nou in de zeik? :eusa_think: :angel: Hoe wordt die bediend dan?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Zo te zien heb je maar 1 defect lampje. Ik had onlangs ongeveer hetzelfde in het donker

Emiel

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-11-2011 20:05:34
Citaat van: Emiel op 10-11-2011 19:53:06
Die klep noemen ze ook wel een sneeuwklep. Kan het nog ergens heen als je de voorkant vol hebt zitten met die natte drek ipv dat het 't luchtfilterhuis inloopt.

Neem je me nou in de zeik? :eusa_think: :angel: Hoe wordt die bediend dan?

Neehoor, als ik je in de zeik neem dan doe ik dat met een veel beter verhaal. :evil:

Het is echt zo, d'r zit een temperatuurvoeler links van de klep...waar dat stangetje naartoe gaat. Bij een bepaalde temperatuur gaat die klep open.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 10-11-2011 20:22:11
Zo te zien heb je maar 1 defect lampje. Ik had onlangs ongeveer hetzelfde in het donker

1,5 Want die linker wisselt. Er zitten totaal 6 lampjes alleen al in de ECC. Als ik het uit elkaar haal en weer in elkaar zet is vrijwel zeker de volgende stuk. Daarbij wil ik ook geen helderheids verschillen. :angel:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Emiel op 10-11-2011 20:31:50
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-11-2011 20:05:34
Citaat van: Emiel op 10-11-2011 19:53:06
Die klep noemen ze ook wel een sneeuwklep. Kan het nog ergens heen als je de voorkant vol hebt zitten met die natte drek ipv dat het 't luchtfilterhuis inloopt.

Neem je me nou in de zeik? :eusa_think: :angel: Hoe wordt die bediend dan?

Neehoor, als ik je in de zeik neem dan doe ik dat met een veel beter verhaal. :evil:

Het is echt zo, d'r zit een temperatuurvoeler links van de klep...waar dat stangetje naartoe gaat. Bij een bepaalde temperatuur gaat die klep open.

Dus, als er geen verse lucht meer door de grille heen komt dan gaat die klep open en haalt die het uit de motorruimte? Die is dan waarschijnlijk al wel wat voorgewarmd.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Ik heb vandaag ook een duidelijke bevestiging gekregen, lees: met eigen ogen in het Volvo dealersysteem gelezen, dat zowel de motor als de geartronic bij 167.000km vervangen zijn. Reden onbekend. Dat betekent dat mijn motortje pas 123.000km getokkeld heeft. Zo goed als nieuw dus. :eusa_dance:

Het wordt vaak niet in de servicepapieren aangetekend als het om een garantiezaak gaat.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

daytonawim

Zo, das altijd een leuk bericht ;D ;D

toppertje

is 700gr niet wat weinig voor een N?
volgens mij hoort er 1000gr in.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: toppertje op 10-11-2011 20:45:09
is 700gr niet wat weinig voor een N?
volgens mij hoort er 1000gr in.

Niet volgens het stickertje van Volvo in het motorruim. In het boekje staat het wel, maar dat is meer algemeen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

toppertje

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-11-2011 20:49:51
Citaat van: toppertje op 10-11-2011 20:45:09
is 700gr niet wat weinig voor een N?
volgens mij hoort er 1000gr in.

Niet volgens het stickertje van Volvo in het motorruim. In het boekje staat het wel, maar dat is meer algemeen.

oh,in jouw oude N, je weet wel, de enige echte ;D
staat wel 1000gr op de sticker.
kan mij niet voorstellen dat er in de XC minder moet.

zelfs in een 850 moet al 850gr.

Ewout Schalkwijk

#86
Citaat van: Emiel op 10-11-2011 20:31:50
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-11-2011 20:05:34
Citaat van: Emiel op 10-11-2011 19:53:06
Die klep noemen ze ook wel een sneeuwklep. Kan het nog ergens heen als je de voorkant vol hebt zitten met die natte drek ipv dat het 't luchtfilterhuis inloopt.

Neem je me nou in de zeik? :eusa_think: :angel: Hoe wordt die bediend dan?

Neehoor, als ik je in de zeik neem dan doe ik dat met een veel beter verhaal. :evil:

Het is echt zo, d'r zit een temperatuurvoeler links van de klep...waar dat stangetje naartoe gaat. Bij een bepaalde temperatuur gaat die klep open.


I'll be damned. Krijg ik dit onder m'n neus. Het verhaal van Emiel plus nog wat extra info.







An air inlet housing (6) with shutter and thermostat is located on the duct for the incoming external air. The shutter is designed to prevent snow entering with the intake air. If snow does enter with the air flow then there is a risk that the air filter will become clogged resulting in impaired performance. By opening the shutter at low outside temperatures the snow is separated from the air by means of its weight and viscosity. The snow continues straight back toward the engine while the air turns off and reaches the air filter.
A wax thermostat regulates the position of the shutter depending on the outside temperature. At an outside temperature of between approx. +5 - +10°C the shutter starts to open gradually, and at approx. +5 - +/-0°C it is fully open. From being fully closed to fully open can take up to a couple of minutes.
If the shutter jams in open position then impaired engine performance at "take off" can arise at high outside temperatures. This is because the hot air is directed the "back way" from the engine compartment to the engine (and the combustion chamber).
In addition, if the shutter jams open, the cooling capacity can be impaired at high outside temperatures. This is because a certain amount of air passes by the side of the radiator instead of through it.
• Variable throttle, a so-called "swirl throttle" (7), located in the cylinder head's tangential ducts. Regulates the air distribution between the tangential and swirl ducts to the cylinders. Proportionately more air through the swirl ducts results in a more powerful swirl formation which improves the combustion process.


Zo, het is maar dat je het weet ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: toppertje op 10-11-2011 21:00:39
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-11-2011 20:49:51
Citaat van: toppertje op 10-11-2011 20:45:09
is 700gr niet wat weinig voor een N?
volgens mij hoort er 1000gr in.


Niet volgens het stickertje van Volvo in het motorruim. In het boekje staat het wel, maar dat is meer algemeen.

oh,in jouw oude N, je weet wel, de enige echte ;D
staat wel 1000gr op de sticker.
kan mij niet voorstellen dat er in de XC minder moet.

zelfs in een 850 moet al 850gr.



Misschien klimaatverschil tussen hier en daar? Mijn N en jouw N zijn bijna het zelfde hoor. De mijne heeft alleen meer plastic op de bumpers.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

toppertje



[/quote]
Misschien klimaatverschil tussen hier en daar? Mijn N en jouw N zijn bijna het zelfde hoor. De mijne heeft alleen meer plastic op de bumpers.

Ewøut

[/quote]

ruilen dan maar? :eusa_whistle:

Emiel

Oudere N'nen hebben een 'aircoinhoud' van 1000 gram. De condensor van de nieuwere types zijn ongeveer de helft dunner...en kwetsbaarder.