Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Sbv

Citaat van: viking_in_shorts op 12-01-2012 21:57:11
Dat doet hij nu ook niet meer. Was in zijn jonge jaren :)
Afgelopen zomer dus toen hij nog jong wild en vrijgezel was ;D

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Citaat van: Marc O. op 12-01-2012 22:05:11
Citaat van: viking_in_shorts op 12-01-2012 21:57:11
Was in zijn jonge jaren :)

De komende 5 jaar dus nog ;D

;D :eusa_clap:

@ Ewout: ach... iets met drank in de man :eusa_whistle:
Tijdens Concert at Sea is mijn auto altijd erg gewild: alles kan mee want het past toch wel, en roofrails kunnen prima dienst doen als droogrek :P

elianmars

Citaat van: Taranis op 12-01-2012 21:37:43
Voor wat betreft die spoiler: neem geen risico en boor gewoon. Hij piept of kraakt pas als je er met 2 man op gaat zitten. En ik kan het weten :eusa_whistle: (daarna maar iets verder op de auto gaan zitten :eusa_shifty: )

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/264654_138487299561294_100002000746471_252265_601902_n.jpg

Op de 940 van pa heeft de dealer de spoiler met dubbelzijdig plakband gemonteerd want dat was beter, na een jaar of 3 flikkerde ie er af. 3 jaar later weer ::)

Als iemand het flikt om dit te doen met mijn wagen, ros ik 'm er toch echt af.

Die persoon dan, hè, niet de spoiler  ;D

Ewout Schalkwijk

*klopt af op hout* Het lijkt erop of die melding van de DSTC weg blijft nadat de accu is vervangen en de pluspool is gereinigd.
Vrijdag is de 'einde garantie' keuring bij de NAF (Noorse ANWB). Ben benieuwd.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Volgens mij is je standkachel defect  ;D

Het zou mooi zijn als je nu van alle meldingen af bent, dan nu weer genieten.

Heb je de achterspoiler al binnen ?

Taranis

Citaat van: Sbv op 17-01-2012 11:22:15
Volgens mij is je standkachel defect  ;D

We zullen 'm er over 2 maanden ter inspectie wel even onder vandaan halen :eusa_whistle:

Apart dat de te lage accuspanning cq te hoge weerstand een DSTC melding kan veroorzaken, maar laten we hopen dat de melding weg blijft :)
Worden de foutcodes ook uitgelezen tijdens de keuring vrijdag?

Ewout Schalkwijk

#487
Standkachel doet iedere ochtend netjes z'n werk behalve laatste zondag..... Te weinig diesel in de tank ;D. s'-Morgens ligt de temp toch wel rond de -10 graden dus das lekker...

Spoiler nog niet binnen en kan hem vandaag ook niet meer halen als die nog komt, maar dat vind ik niet belangrijk. Als die nog wat later komt kun je me mooi meehelpen tussen de BBQ's door. ;D

Ewøut

@Ronald. Als het goed is wordt alles uitgelezen. Ik had eerder ook een opgeslagen 'fout' Lambda waarde te laag. Maar geen lampje op het dashboard. die is gewist door de dealer, dus ik zal zien of die terug is gekomen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

#488
He he, de winter is begonnen. 82 dagen later dan vorig jaar. :eusa_wall:
Vannacht matige vorst -17,1 graden en vanochtend tegen zessen is het gaan sneeuwen. De rest van de dag en morgen sneeuwt het ook. Het zijn geen 'Alpen' omstandigheden maar genoeg om er vrolijk van te worden. Ff een paar plaatjes.

Eindelijk... We komen nog steeds anderhalve meter sneeuw te kort, maar het is een begin. :eusa_dance:



Claire maakt de auto schoon zodat ze dadelijk naar een vriendinnetje op het dorp kan. Ze baalt nu natuurlijk dat ze nog niet mag skiën.



Kerstboompje zoals die hoort te zijn.




De weg van het dorp naar huis.






Oh ja, ik zou het bijna vergeten maar ik had gisteren de 'einde garantie' keuring. Die is redelijk goed gegaan alleen kreeg ik het advies om de olie van de geartronic te spoelen. Soms schakelt die wat steviger. En de auto is toe aan een beurt met multiriem e.d.. die staat dus geplanned voor komende vrijdag bij de dealer. Totaal gaat het NOK 12.500 kosten. :eusa_doh: Da's toch zo'n €1600,00. De bak spoelen kost al zo'n €450,00. Duur land hoor. Ik had het liever in NL gedaan, maar dat duurt nog twee maanden en zolang wil ik niet wachten. De auto rijdt toch bijna 1000 km per week. Oftewel de beurt is even duur als 3 weken rijden met vergoeding. In dat licht bezien valt dat wel mee. Hierna ga ik de gewone beurten weer zelf doen. Ik mis wel de goede 'how to's' voor de 'N'. Is het daar niet eens tijd voor?

Tevens is er een tikje in de motor gehoord, hier zal ik melding van maken bij de verkopende partij. Of het helpt weet ik niet en of het tikje ernstig is weet ik ook niet. Het hoort er niet te zijn...maar ja die airbag die ik zelf heb hoort er ook niet te zijn... :eusa_whistle: Uitlijning moet ook in orde gemaakt worden en twee nieuwe voorbanden.

Al met al voor een auto met 300.000km ervaring geen schokkend lijstje.

Ewøut

PS, vandaag de auto eens gestart zonder standkachel, maar da's gewoon 2 seconden gloeien en starten alsof het helemaal niet vriest. Geinig.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Grrrr! Zo'n winter wil ik ook!!  >:( :eusa_snooty:

Sbv

Eindelijk eens echt wat winter daar.

Distributie is iedere 150000(model 2006) dacht ik, je hebt toch een andere motor erin zitten ? of is deze nu ook ongeveer aan vervanging toe

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 21-01-2012 13:46:37
Eindelijk eens echt wat winter daar.

Distributie is iedere 150000(model 2006) dacht ik, je hebt toch een andere motor erin zitten ? of is deze nu ook ongeveer aan vervanging toe

De distributie is anderhalf jaar geleden (276.000km) vervangen, dus die kan nog even.

Ondertussen is er 20 cm gevallen en het gaat lekker door bij een milde -6,5 graden.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

san

Oh lekker al die sneeuw,maatje van me is net vertrokken naar Noorwegen voor wintertraining.Is er nog wel een beetje te rijden daar.....?

Ewout Schalkwijk

#493
Op dit moment begint het verkeer echt hinder te ondervinden. Auto's moeten regelmatig aan de kant omdat de ruitenwissers het niet meer aankunnen en vele 2WD's staan tegen de hellingen op stil. Dit komt omdat de sneeuwschuivers vooral nu ingezet worden op de snelwegen en stamwegen.Lokale wegen worden minder en minder toegankelijk. Ik kan nog gewoon rijden, :eusa_dance: maar m'n velgen slaan dicht met sneeuw waardoor je bij 60km/h toch echt trillingen gaat voelen. De rit naar huis vanuit Holmestrand heb ik dan ook niet harder gereden dan 40km/h. 2 kilometer voor huis begonnen m'n ruitenwissers toch echt te bevriezen en daardoor zeer slecht te wissen. He wat HEERLIJK dit weer. ;D
Er ligt nu 47 centimeter nieuwe sneeuw.




Nu heb ik toch echt een vraag aan de auto/accu wizzards op het forum (KIM/Yits/Jack e.a.) maar ik weet niet of ze meelezen...


Ik heb twee weken geleden m'n accu vervangen voor een nieuwe op advies van de Volvodealer. De accu was nog maar voor zo'n 25% geladen. De nieuwe accu is 800A en na twee weken rijden ook maar deels geladen. Volgens de NAF (ANWB) is de laadcapaciteit bij draaiende motor 14,36volt en bij draaiende motor met volle belasting (alle verbruikers op max) 13,95volt. Niet verkeerd dus.

Hoe zit dat nou met laden? Volgens de NAF is m'n verbruik te hoog waardoor je de accu eigenlijk niet volledig geladen krijgt en moet die af en toe aan de lader. Ze adviseren de auto iedere twee weken bij te laden in dit seizoen. Ik denk dan: Huh? ik rij twee à drie uur per dag, dat zou toch genoeg moeten laden om geen problemen te krijgen?

De dynamo levert tussen de 75 en de 140A en de accu is 800A met 120min reserve capaciteit. In mijn theorie zou dan 800/140=5,7 uur opgeladen moeten zijn. Natuurlijk is dat theoretisch, maar hoelang duurt dat dan wel in de praktijk?

Bij normaal verkeer rijd ik met dimlicht, stoelverwarming en c.a. 6 à 7 'starts' per dag. Ik rij zo'n 2 a 2,5 uur per dag, maar 60 a 70% van de tijd op de cruise zo'n 85km/h. De motor draait dan zo'n 1600 a 1700 rpm. Ik ben geen 'mistlampen Harry' dus die extra Watts gebruik ik ook niet.

Vraag:

Bij welke (circa) toeren laadt een dynamo die 70 of 140A?
Hoeveel neemt die stoelverwarming en verlichting?
Hoe meet ik met mijn multimeter het actuele verbruik in A in m'n auto?


Ik heb de auto nu met afgekoppelde minpool aan de onderstaande lader staan. Vreemd genoeg geeft het metertje aan dat de accu vol is, of snap ik het niet?
Volgens mij heb ik de accu op een lage laadstand staan. Klopt het dat die dan 14A laadt? Hoe lang moet ik dan laden voordat ik er vanuit kan gaan dat de accu echt vol is?

Ik snap de 4 mogelijke standen o de lader ook niet echt. Wat 'doet dat mannetje op z'n knieën? :eusa_think: 'Boost' snap ik nog en 'min' ook.
Is deze lader 'wat'? Of is het rotzooi?

Wie kan mij de verhelderende antwoorden geven? De globale theorie snap ik wel, maar hoe moet ik met de variabelen omgaan?




Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-01-2012 13:35:59
Ik mis wel de goede 'how to's' voor de 'N'. Is het daar niet eens tijd voor?

Wat wil je weten?

450 euro om de bak te spoelen vind ik echt belachelijk. Zelf zou ik ervoor kiezen om gewoon af te laten en weer bij te vullen, dat kun je zelf en en kost je 5-6 tientjes bakolie.

Dat je accu niet netjes opgeladen wordt, heb ik niet direct een verklaring voor. Pa sukkelt met z'n XC60 met hetzelfde probleem, die heeft regelmatig een te lage accuspanning.