Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

CarolineB

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 14-08-2012 10:36:19
Vuistregel: rij niet harder dan je beschermengel kan vliegen.

Dat is een mooi gezegd!

elianmars

Citaat van: CarolineB op 14-08-2012 12:41:25
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 14-08-2012 10:36:19
Vuistregel: rij niet harder dan je beschermengel kan vliegen.

Dat is een mooi gezegd!


Dan heeft Ewout toch een behoorlijk snelle beschermengel ;D

widebody

Citaat van: Taranis op 14-08-2012 11:13:20
Citaat van: widebody op 14-08-2012 10:21:56
Daarna verder naar Kopparberg(ludvika). Latere jaren nog verder zelfs, tot Sundsval. Altijd veel profijt gehad van die prikkertjes. Misschien dat t klimaat zo veranderd is dat ze inmiddels niet meer nodig zijn ;D.

Ik heb een stukje ten noorden van Ludvika gestudeerd en je zag daar inderdaad circa 70% v/d bevolking met spikes rijden. Dat was vooral omdat er in de binnenlanden amper gestrooid werd, grit danwel zout. Op ijs zijn ze echt in het voordeel zoals Ewout aangeeft. Soms werd er op de weg van Borlänge naar Örebro pas 2-3 dagen na sneeuwval gestrooid. Ondertussen was alle sneeuw vastgereden tot een dikke ijslaag waarop de plaatselijke malloten al knipperend en seinend dat je door moest rijden met 100+ km/h voorbij kwamen stuiven. Na een paar maanden rij je zelf zonder spikes ook steeds harder, net zo hard tot je inderdaad een keer van de weg afschuift.

Overigens vind ik het nadeel van de XC nu dat dat AWD onterecht zoveel vertrouwen schept dat je steeds een beetje harder gaat, terwijl je echt niet meer grip hebt in bochten. Mijn ervaring is dat als ie dan eenmaal gaat glijden, je 'm ook echt kwijt bent.

Klopt allemaal wat jullie zeggen. Was in mijn jeugd, met een jeugdvereneging naar zweden. Ik was rond de 15-17 jaar en dus gedoemd als passagier de reis te ondergaan. We hadden altijd een busje en 1 of meerdere volgauto's. En wat Ronald zegt in die contreien, Kopparberg, Borlänge en het huis wat we huurden aan de Södra Barken was een niet geruimd wegennet. Dus idd ijs met en beetje split. En met heuveltjes had je dan soms een probleem. En dan denk je dat je redelijk doorrijd dan komen ze idd als gekken voorbij op die ijspistes.

Mooie omgeving en ik ga beslist nog eens terug. Hoop dat ik alles nog kan vinden, na zoveel jaren.

dbs1

Citaat van: dbs1 op 08-08-2012 09:58:06
Maar als de voorspelling hieronder klopt kan ik wellicht wat beter weer meebrengen volgende week  :D
Voor Larvik is de voorspelling soortgelijk.

Zojuist in Oslo aangekomen en onderweg schitterend weer gehad, het mooie weer meebrengen is dus tot nu toe gelukt!
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

Chris

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 14-08-2012 10:36:19
Absoluut niet vervelend bedoeld, maar het komt heel veel aan op rijvaardigheid in de winterse omstandigenheden. Dit doe je niet op met een paar vakanties in de sneeuw. Het heeft mij een paar winters gekost om het door te krijgen. Let wel dat een winter hier normaal gesproken wel iets langer duurt dan twee weken. Ik ben tot nu toe zes keer van de weg geraakt, gewoon omdat je niet alle situaties kent als hollander in de winter.

Ik vond het de eerste winters erg stoer met spijkerbanden, maar nu kunnen we ook prima op ijsvlaktes rijden zonder spijkers. Veel wegen worden in de winter niet gestrooid of geschoven en zijn daarom zo'n vier à vijf maanden achtereenvolgens met een dikke ikslaag belegd. Ondertussen is zo'n 60% van de bevolking overgestapt op spijkervrije banden.

Vuistregel: rij niet harder dan je beschermengel kan vliegen.



Ewøut

Meerdere winterseizoenen langere tijd met verschillende Volvo's rondgereden rond Frederikstad... prima te doen op reguliere winterbanden. Spijkerbanden heb je daar echt niet nodig.

Verder eens dat rijvaardigheid erg belangrijk is, zo niet het belangrijkste. Ongeacht technische middelen, een foute keuze of manouvre kan funest zijn.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: dbs1 op 14-08-2012 21:06:45
Citaat van: dbs1 op 08-08-2012 09:58:06
Maar als de voorspelling hieronder klopt kan ik wellicht wat beter weer meebrengen volgende week  :D
Voor Larvik is de voorspelling soortgelijk.

Zojuist in Oslo aangekomen en onderweg schitterend weer gehad, het mooie weer meebrengen is dus tot nu toe gelukt!

Mooi zo, maak er maar een lange vakantie van. Dan hebben wij tenminste mooi weer. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

dbs1

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 14-08-2012 21:45:30
Mooi zo, maak er maar een lange vakantie van. Dan hebben wij tenminste mooi weer. ;D

We blijven 2 weken....., rijdt wel zuinig zo, 70 km/u voor een deel van de route van Larvik naar Oslo, flinke bouwput daar. De 1e kennismaking met de Noren was heel positief, het kantoortje bij de LPG pomp in Larvik was net dicht ( dan alleen nog automatisch betalen), maar de vriendelijke medewerker stapte weer uit zijn auto om even te helpen.  :)
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

Sbv

Kom dan graag in september terug, dan hebben wij ook mooi weer

Ewout Schalkwijk

#1583
Citaat van: Sbv op 14-08-2012 22:28:17
Kom dan graag in september terug, dan hebben wij ook mooi weer

Hierzo, zit ik vanavond RTL4 weer te kijken, hebben jullie G*D 30 graden!!! En dan moet je in september weer goed weer hebben??? Hebberd. ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 15-08-2012 00:01:31
Citaat van: Sbv op 14-08-2012 22:28:17
Kom dan graag in september terug, dan hebben wij ook mooi weer

Hierzo, zit ik vanavond RTL4 weer te kijken, hebben jullie G*D 30 graden!!! en dan moet je in september weer goed weer hebben??? Hebberd. ;D

Ewøut

Je mag van mij die 30 graden hebben, hoor. Ik vind het helemaal niks. Is ook niet fijn werken in die warmte. Wat dat betreft vond ik de temperatuur in Scandinavië heerlijk. 20, 22 graden. Prima.

Ewout Schalkwijk

#1585
Naar aanleiding van een Blogje van Thijs (Klik) heb ik ook even de EGR definitief afgedopt. De EGR zat al wel dicht met een, door de vorige bewoner, zelf gefabriceerd plaatje, maar dat zweette nogal.

alle foto's zijn zoals gewoonlijk te vergroten, maar ik weet nog steeds niet hoe ik dat binnen m'n blog moet doen. Dus gewoon van: klik, en je hebt een grote foto.

Zo was het: zweten op de pakking.


Met m'n ¼" set kwam ik er niet bij, dus heb ik even de zwarte buis losgemaakt zodat m'n ½" materiaal er wel bij kon.


EGR weg, en de boel even goed met remmenreiniger schoongemaakt. Ronald, ik heb nog maar anderhalve fles... HELP!


De mooie, originele, zwaar uitgevoerde, afdekplaatjes op hun plek.


Te koop! Z.G.A.N. EGR: nauwelijks gebruikt (380.000km) Alleen serieus bod graag... ;D



Hoewel de EGR dus officieel al dicht was, heb ik het nu gewoon wat 'netter' gemaakt. Tevens hou ik niet van vet op m'n blok, dus dat moest ook opgelost worden. Bij deze dus.



Ook heb ik nog wat speelgoedjes gekocht deze week. Leuk om te hebben. Je gebruikt het zeker niet dagelijks, maar ik ben een 'sucker' voor wat betreft gereedschapjes.

Verenspanners...


Hoe noem je zoiets, maar om bouten op 'graden' vast te zetten


Veren ringetjes tangetje (of zoiets) :eusa_whistle:



Terwijl m'n XC even stond af te koelen om de olie te peilen, kwam Marije langs met een theekan en kop. Meteen degradeert ze m'n autootje tot een ordinaire aflegplaats voor haar 'troep'... :eusa_wall: :evil:



Weet je trouwens hoe Marije bijhoudt wat ik allemaal aan haar 'V' doe? Je checkt zo af en toen m'n blog. :eusa_wall: Vrouwen... :o


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

ik blij dat de vrouw hier een toyota heeft ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Sbv

Is mijn parkeerplaats naast de XC nu weg  ;D

Het zweten bij de EGR ben je nu vanaf

elianmars

Citaat van: Sbv op 17-08-2012 20:27:57
Is mijn parkeerplaats naast de XC nu weg  ;D


Ja. Dat is nu het domein van Mac en het konijn  ;D

Sbv

Citaat van: elianmars op 17-08-2012 21:47:28
Citaat van: Sbv op 17-08-2012 20:27:57
Is mijn parkeerplaats naast de XC nu weg  ;D


Ja. Dat is nu het domein van Mac en het konijn  ;D
Dat past beide onder de voorbumper  :eusa_whistle: