Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Citaat van: KIM op 04-03-2013 07:48:48
Ewout, ik heb nog 2 zelfstudieprogramma's van VW liggen die ik ook al aan Ronald had gestuurd; die zal ik ook even naar jou toe sturen. Heb je vast lekker leesvoer.

Die AT bak voor Marije... Bewaar de kabelboom van project 019 maar; ik zie er wel een leuke uidaging in.

Dat laatste had ik inderdaad ook al gezegd ja... scheelt weer een koppelingswissel ook ;D

Die zelfstudieprogramma's zijn best interessant, heb ze afgelopen week geprint en eens wat in zitten kijken. Eigenlijk echt doodsimpele techniek zo'n TDI :D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 04-03-2013 07:58:14
Citaat van: KIM op 04-03-2013 07:48:48
Ewout, ik heb nog 2 zelfstudieprogramma's van VW liggen die ik ook al aan Ronald had gestuurd; die zal ik ook even naar jou toe sturen. Heb je vast lekker leesvoer.

Die AT bak voor Marije... Bewaar de kabelboom van project 019 maar; ik zie er wel een leuke uidaging in.

Dat laatste had ik inderdaad ook al gezegd ja... scheelt weer een koppelingswissel ook ;D

Die zelfstudieprogramma's zijn best interessant, heb ze afgelopen week geprint en eens wat in zitten kijken. Eigenlijk echt doodsimpele techniek zo'n TDI :D

Ja, die AT bak gaat niet zomaar weg. Volgens mij is dat wel heel geil om over te zetten. Maar een flinke klus. Dat doe je niet even op een vrijdagavond.

Even uit mijn, ongeleerde, hoofd: Automaat wisselen, schakelkabels, kabelboom, pedaalbak, ECU, en alles wat ik nog vergeten ben.

Eerst maar eens kijken of ik dat blok kan uitbouwen en kan verbeteren.

Blok en bak reviseren zal ook wel een heleboel centjes kosten.  ::) Kan zomaar zijn dat het project twee jaar gaat duren of in de prullenbak beland. We zullen het zien.

Die 'papieren' had ik idd ook van Ronald gekregen, gelukkig is duits lezen niet zo'n probleem, alleen is dit 'technisch' Duits, dus toch wel veel onbekende woorden. Niets wat Google niet kan verhelpen. 'A big thanx' voor het meedenken.

Lekker dromen over dit soort dingen mag volgens mij altijd. :angel:

Citaat van: Jalle op 04-03-2013 07:07:03
Vertel eens wat meer over die meet Ewout. Vanwat ik begrijp is die in Noorwegen.... ;D

Begin hier maar eens te lezen. Dit was de grote meet van september 2012. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1271798.html#msg1271798

Het is de bedoeling dat de 'zomer meet' ook zoiets wordt. Behalve dat dan het akker met haver staat ingezaaid. :eusa_wall:
Filmpjes op YouTube.



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Het is zeker een mooie klus om alles over te zetten, incl ecu etc. Het is van belang om de originele kabelboom uit de 019 geheel in tact te laten en dan deze in zijn geheel over te zetten. Het geluk is dat het beide zelfde model en bouwjaar zijn.

Persoonlijk zou ik het niet even zo doen met 10 man om je heen.

Zorg voor goede bevestiging van takel aan plafond, je kan dan blok omhoog en de auto achteruit rollen

Verdere ombouw,

Gehele kabelboom motorruimte
Middenconsole met pook
gaskabel mogelijk ivm kickdown
pedalenbak
cruiscontrol pedaal standschakelaar
ECU's van beide(motor en bak)

Al met al werk voor aan aantal dagen denk ik zo

GeertG

Leuk om te lezen hoe jullie dit allemaal doen  :eusa_clap:

Succes met het vervolg Ewøut
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

grijzev70tdi

Persoonlijk zal ik er geen blok uithalen tig man om je heen, je schiet dan helemaal niks op.

Wat automaat betreft, ik zal er wel een paar keer overna denken :eusa_shifty: ;D
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Ewout Schalkwijk

Citaat van: GeertG op 04-03-2013 09:09:17
Leuk om te lezen hoe jullie dit allemaal doen  :eusa_clap:

Succes met het vervolg Ewøut


Dank je Geert, maar voorlopig hebben we nog niks gedaan. ;D


Ik snap dat jullie het me afraden, maar voor zo'n project heb ik toch echt de hulp nodig van minimaal een a twee man. Ik kan toch niet iedere keer vragen of Sbv en Taranis komen. Die zijn me binnen de kortste keren helemaal zat. :angel:

Ik denk dat ik ook meer in 'Babysteps' moet gaan denken en m'n hoofd niet helemaal op hol moet laten jagen door dit project.

Of ik nu aan een prachtige chick denk of aan dit project: in m'n hoofd ben ik al drie stappen verder dan in de werkelijkheid. :eusa_whistle:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

)()()sT

Wat betreft die automaat... Tja. Die bak heeft toch ook al 4,5 ton gedraaid? En AT-bakken voor een diesel zijn dun gezaaid.....
Succes met het project blackstone 8)

Jalle

Bedankt voor de toelichting :) We gaan erover nadenken....

GeertG

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-03-2013 09:26:23
Citaat van: GeertG op 04-03-2013 09:09:17
Leuk om te lezen hoe jullie dit allemaal doen  :eusa_clap:

Succes met het vervolg Ewøut


Dank je Geert, maar voorlopig hebben we nog niks gedaan. ;D


Daarom schreef ik ook jullie. Tot nu toe alleen Sander en Ronald  :D

Citeer




Ik snap dat jullie het me afraden, maar voor zo'n project heb ik toch echt de hulp nodig van minimaal een a twee man. Ik kan toch niet iedere keer vragen of Sbv en Taranis komen. Die zijn me binnen de kortste keren helemaal zat. :angel:

Ik denk dat ik ook meer in 'Babysteps' moet gaan denken en m'n hoofd niet helemaal op hol moet laten jagen door dit project.

Of ik nu aan een prachtige chick denk of aan dit project: in m'n hoofd ben ik al drie stappen verder dan in de werkelijkheid. :eusa_whistle:


Ewøut

Is die buurvrouw echt zo knap dan  ::)


;D
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Sbv

Gewoon kalm aan, anders ben je in de zomer klaar. Heb je veel haast dan bouwen we eea in Nederland wel om.
Misschien Marije eerst eena laten rijden met de automaat, misschien heeft ze wel zoiets van laat maar maar schakelen.
Het is best wel wat werk en meer een klus als het redelijk weer is, dan is het wat aangenamer klussen.

Zelf zou ik deze zaken niet doen met midzomernacht meeting, dan ben je enkel aan het sleutelen.

Taranis

Citaat van: Sbv op 04-03-2013 09:05:11
gaskabel mogelijk ivm kickdown

Eh?

Bij mijn weten hebben al die dieseltjes een elektronisch gaspedaal (vandaar ook de elektronische cruise control), maar misschien zit ik er dan naast.

Citaat van: )()()sT op 04-03-2013 09:32:49
Wat betreft die automaat... Tja. Die bak heeft toch ook al 4,5 ton gedraaid?

Als het de originele bak is nog is... die op de roetmeeuw sneuvelde ook na 3 ton. Niettemin, zolang ie 't doet: lekker af blijven.
De motor ben ik erg benieuwd wat je aan gaat treffen als je 'm open haalt, want hij loopt koud echt als een rauwe chagrijnige beer en heb je het idee dat je dashboard straks uit elkaar rammelt op je schoot, maar zodra alles lekker op temperatuur is (nou ja, bijna dan, thermostaat is stuk), loopt ie echt keurig netjes afgezien van een licht tikkende vacuumpomp.

Zaterdag heb ik afhaaleten gehaald en op de weg naar de frietboer even bij een vriend langs om wat lege fusts af te geven. 019 stond stationair te draaien en hij en z'n vriendin konden er niet over uit dat je zo'n ding tegenwoordig voor zo weinig koopt (ze hadden 'm geschat op 5000 euro) en dat ie na 4,5 ton nog zo netjes liep :)

Citaat van: Sbv op 04-03-2013 09:49:04
Zelf zou ik deze zaken niet doen met midzomernacht meeting, dan ben je enkel aan het sleutelen.

+ 1, beetje zonde.

@ Ewout: het ding kost je zodra we de kentekenplaten opgestuurd hebben qua vaste lasten niks meer. Je hebt ruimte genoeg om het ding te laten staan.... alvast doe je er 2 jaar over, who cares?

Als we 'm komen brengen zit ie nog in de wegenbelasting en verzekering dus ik zou inderdaad Marije eens een stukje laten rijden dan om te zien of ze 't wat vindt. Misschien vindt ze een handhark wel prettiger?

UserID6342

Citaat van: )()()sT op 04-03-2013 09:32:49
Wat betreft die automaat... Tja. Die bak heeft toch ook al 4,5 ton gedraaid? En AT-bakken voor een diesel zijn dun gezaaid.....
Weet nog wel iemand die er een heeft ;D ;D

Ewout Schalkwijk

#3312
Citaat van: )()()sT op 04-03-2013 09:32:49
Wat betreft die automaat... Tja. Die bak heeft toch ook al 4,5 ton gedraaid? En AT-bakken voor een diesel zijn dun gezaaid.....
Succes met het project blackstone 8)

Volgens Ronald schakelde de bak als nieuw. De bak heeft zelfs Ronald overleefd, dus die is nog wel goed.

Ik denk dat ik me behoorlijk aan het vergalopperen ben qua ideeën, dus even terug naar de basis.

OK, geen motorproject tijdens de zomermeet. Ik begrijp dat. Ik hou het project klein qua hulp. Die automaat overbouwen was ook helemaal niet de opzet toen ik de 019 kocht. Ik moet zeggen dat tussen dat ik het linkje kreeg naar de site, en de daadwerkelijke aanschaf niet meer dan twee uur heeft gezeten.

Over drie weken komt de 019 hiernaartoe en ga ik rustig aan de volgende zaken overzetten:

1.)   Comet velgen
2.)   Motorkap
3.)   Achterklep met spoiler
4.)   Elektrische stoel met behoud van het leer in Old Faithful
5.)   Hondenrek
6.)   Achterbank met verwarming
7.)   Radio met Centerspeaker en eventueel een versterker als die aanwezig is.
8.)   Kunstof geval wat de lampen op z'n plek houdt
9.)   Alu elementen van het dashboard
10.) TCV (De 019 geeft geen motorstoring bij 180+ km/h)

Conserveren of verkopen:

Turbo
Uitlaat
Dynamo
Startmotor
Automaat plus kabelboom
ECU
Koplampen
etc.

Ik denk dat dat voor mij voorlopig genoeg hooi op m'n vork is. Daarbuiten heb ik nog een verbouwing lopen, gezin te onderhouden, etc. Het leven als ADHD-er is køt. ::)

Oh ja, vandaag zou Old Faithful even uitgelijnd worden ivm de veerwissel van een paar weken geleden tijdens de Meet, maar de garage belde Marije dat dat niet ging lukken vanwege versleten rubbers in de draagarm rechtsvoor en een versleten stuurstang kogel linksvoor.

Ik zei al tegen Bouke tijdens het testrijden dat ik de V70 erg 'zoekerig' vond. Dat kan dus aardig kloppen. Door compleet tijdgebrek mag de garage het voor me doen. Dan is het donderdag weer klaar. Een week voordat ik naar Nederland ga.

Ach ja, Old Faithful nadert de 400.000km dus dan krijg je weer wat zaken tegelijkertijd. :eusa_whistle:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Alu elementen is al een leuk klusje, enkel het deel rond de pookknop moet je even kijken of een automaat anders is als een handbak. Bij mijn weten bij beide gelijk. Het deel rond de radio doe ik met dashbord eruit, dat gaat bij mij sneller dan lopen kl*ten in de auto. uurtje of 3 werk denk ik zo.
In de 019 zit een versterker, anders werkt de radio namelijk niet(zit onder de bijrijdersstoel)

-1- heel verstandig, kan je alleen
-2- 2 man zijn handig ivm tillen en vast zetten
-3- zie 2
-4- lekker prullen met haakje en kabelbinders, mooi klusje voor op een regenachtige dag
-5- kan je zo doen, eventueel de hele achterbank met rugleuning overzetten uit de 019
-6- zie 5
-7- zo overgezet
-8- front voorzijde dient de bumper eraf te gaan, dan is het een paar boutjes en je bent er
-9- zie begin bericht
-10- Chippen eruit halen dan ben je de melding ook kwijt en daarbij je jij denk ik iet vaak 180+ in noorwegen  ;D


Ik heb geen idee hoe de handel in gebruikte onderdelen in Noorwegen is, wie weet redelijk goede handel.


Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-03-2013 15:05:19
Volgens Ronald schakelde de bak als nieuw. De bak heeft zelfs Ronald overleefd, dus die is nog wel goed.

Ik ook van jou hoor :-*

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-03-2013 15:05:19
7.)   Radio met Centerspeaker en eventueel een versterker als die aanwezig is.

De versterker ben ik gisteren tegengekomen onder de passagiersstoel. Zijn de speakers niet ook anders?

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-03-2013 15:05:19
9.)   Alu elementen van het dashboard

Rondom de pook zit er een klein knikje in, verder is 't nog erg netjes. De verlichting van het paneel rond de keuzehendel is wel defect trouwens, maar dat moet toch nog uit elkaar.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-03-2013 15:05:19
10.) TCV (De 019 geeft geeft motorstoring bij 180+ km/h)

Heb ik toch maar weer mooi getest voor je 8)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-03-2013 15:05:19
Conserveren of verkopen:

Turbo
Uitlaat
Dynamo
Startmotor
Automaat plus kabelboom
ECU
Koplampen
etc.

Koplampen zijn weliswaar imitatie, maar echt letterlijk zo goed als nieuw. Ik zou ze bewaren. Automaat en kabelboom misschien het oordeel van Marije even afwachten wat ze wil?
Turbo is ook al 450.000 km oud dus je kunt je afvragen of bewaren zin heeft en een nieuwe of revisie-turbo tegen die tijd niet zinvoller is. De dynamo lijkt niet al te oud dus zou ik lekker overzetten. Startmotor en uitlaat zal nog wel origineel zijn.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-03-2013 15:05:19
Ik denk dat dat voor mij voorlopig genoeg hooi op m'n vork is. Daarbuiten heb ik nog een verbouwing lopen, gezin te onderhouden, etc. Het leven als ADHD-er is køt. ::)

;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-03-2013 15:05:19
Oh ja, vandaag zou Old Faithful even uitgelijnd worden ivm de veerwissel van een paar weken geleden tijdens de Meet, maar de garage belde Marije dat dat niet ging lukken vanwege versleten rubbers in de draagarm rechtsvoor en een versleten stuurstang kogel linksvoor.

Die stuurkogel kan ik in komen, maar die draagarmrubbers sta ik van te kijken. Ik heb ze volgens mij in september met de zaklamp staan te bekoekeloeren en toen waren ze nog niet echt heen. Wel wat minieme scheurtjes maar meer ook niet :eusa_think: