Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 31-03-2013 23:35:33
Je bent toch niet teleurgesteld in de forumleden he?

Nee hoor, was alleen even aan het twijfelen omdat iedereen die auto zo fijn vond rijden. Da's nu over. Eerste onderdelen zijn nota bene in Nederland weer verkocht. :eusa_dance:

Citaat van: KIM op 31-03-2013 23:35:33
Die Comets maken die auto echt 2x zo mooi!

Dank je. :-* Vind ik ook wel.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 31-03-2013 21:33:47
Citaat van: Dirk342 op 31-03-2013 19:29:15
Ronald en Ewout, ik neem aan dat jullie bout nummer 3 of 4 bedoelen (van vooraf geteld) aan de linkerkant van het subframe ? die er nu niet uit wilt omdat hij tegen de bak oploopt ?  Wil je deze bout echt vervangen kun je beter de motor en bak even iets omhooghalen met een goede krik (wel alle motorsteunen even losmaken), de krik midden onder het carter zetten en rustig met beleid het hele spul omhoog halen.

Meestal blijft ook juist deze bout altijd zitten, precies om dezelfde reden, en word hij gewoon weer opnieuw gebruikt ;D ;D

Hee Dirk,

Ja, nummer 3 linkerkant van voren. Diesel handbak. We konden we een ringsleutel erop krijgen, maar de kop is 'rond'. Met losse steunen kregen we de bak niet ver genoeg omhoog om er een dop op te slaan.

Is het mogelijk om aan die kant de linkerkant het subframe iets te laten zakken door de voorste en de achterste bout los te gooien met een krik eronder? Wellicht is het dan mogelijk. We hebben, voor het gemak, alleen de achterste steun laten zitten. Dus 'slechts' drie van de vier steunen 'gelost'.

Ewøut

Als je de motor / bak omhoog haalt, of het subframe laat zakken als alle motorsteunen los zijn is om het even natuurlijk.  Persoonlijk vind ik het eerste makkelijker, je kunt dan ook de kop afslijpen van de bout die je nu tegenwerkt en dan de nieuwe gewoon monteren. Ben er hier ook als een keer mee aan het vechten geweest om die bout eruit te krijgen en idd ook rond gedraaid door de vorige 'prutsert'.

triton

Hallo Noorman ,
Mooi dat je de 019 een tweede leven wilde geven als rijdende auto.
Jammer dat dit niet lukte.
Geef hem nu maar een mooie verspreide reincarnatie in old faithful en de rest
Professioneel raddraaier

Ewout Schalkwijk

#3648
Pasen 2013 is alweer bijna voorbij. Ronald is vrijdagnacht de 019 komen brengen en heeft de paasdagen hier doorgebracht. Zaterdag geen klap uitgevoerd, zondag een beetje geklust met de draagarmen en vandaag velgen gewassen en koffie gedronken.

Gisterenavond hebben we lekker 'ge-tafel-grilled' en daarna weer zitten kantelen tot 01:45 uur. ;D Gezellig. Helaas is Marije geveld door de griep, dus die haakte al vroeg af.

Paasontbijt Schalkies-style


Steengril zonder steen. ;D




Ewout die velgen aan het reinigen is. Eerste keer in m'n leven. Ga ik ook niet te vaak doen. ;D


Lekker poetsen in een heerlijk paaszonnetje. Wat een heerlijk weer.


Resultaat. Niet verkeerd. Nu nog wachten totdat de sneeuw verdwenen is voordat ze op Old Faithful kunnen.



Daarna heb ik Ronald naar Kongsberg gebracht, vanwaar hij met de trein richting Oslo Gardermoen is gereisd. Op de terugweg ben ik nog door een lasercontrole heen gereden, maar gelukkig reed ik de juiste snelheid want op de heen weg had ik ze al gezien. Na terugkomst thuis ben ik begonnen de 019 even snel te wassen zodat ik kan zien welke delen in aanmerking komen voor transplantatie. Helaas is de buitenkraan nog niet aangesloten vanwege dat we volledig nieuwe waterleidingen krijgen in jet hele huis. Ik moest dus met een emmertje en wat MacGyver shampoo de auto wassen. Afspoelen is er dan bijna niet bij zoals te zien op de achterklep..


Het deurrubber rechtsachter kwam altijd los bij Old Faithful en toen ik zag dat die in de 019 wel stevig op z'n plaats bleef zitten, heb ik die maar even snel overgezet. Passagiers stoel verwijderd om de versterker daaronder los te halen. Middenconsole eruit, klokkenwinkel, radio, etc.

Bij de achterklep heb ik de roestige strip eruit geprutst, wisserarmen overgezet omdat die netter waren. Je kan goed zien dat een Nederlandse Volvo een makkelijker leven heeft dan een Noorse. :eusa_shifty: Veel zaken zijn ondanks de hogere kilometerstand mooier.




De definitieve laatste kilometerstand voor Project 019. :'( ;D


Deze originele Volvo centerspeaker zat in de 019.


Achterkant.



En deze heb ik los liggen. Maar welke is nu beter?





Verder demonteren van dashboard


Grote stappen gemaakt in een goed uur tijd.



Komende dagen minder tijd om te schroeven aan de 019, maar ik houd jullie op de hoogte. Werk, gezin, verbouwing, 019, en gewoon onderhoud aan de auto's. Het wordt een beetje passen en meten qua tijd. Mooie reden om eens wat minder voor de buis te hangen. Vandaag hadden we bruikbaar daglicht tot c.a. 20:00 uur. Daarna wordt het voor veel dingen te weinig.


Tot zover,


Ewøut


Citaat van: triton op 01-04-2013 20:08:22
Hallo Noorman ,
Mooi dat je de 019 een tweede leven wilde geven als rijdende auto.
Jammer dat dit niet lukte.
Geef hem nu maar een mooie verspreide reincarnatie in old faithful en de rest

Hee André,

Je ziet het. Ik ben ermee aan de slag gegaan. Ik heb er vrede mee.  ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

je bent al lekker bezig geweest met de demontage ze te zien

Taranis

#3650
Citaat van: Bouke op 30-03-2013 00:25:40
1,5 uur bij die stazie douane :-\ vorige keer ,ik ben benieuwd Ronald ,als ik er niet bij zit of dat wat uit maakt :P

Nee hoor, dat maakte niets uit! Ik werd weer mooi uit de rij geplukt, maar omdat ik vrij ver vooraan op de boot stond, mocht ik meteen door de hal in. En ik stond weer bij hetzelfde tafeltje de auto uit te laden en m'n papieren werden gecheckt. Wat lastige vragen gekregen en uiteindelijk mocht ik door. Het scheelt dat ze het ons vorige keer aardig moeilijk gemaakt hebben, ik wist wat me te wachten stond dus was er nu vrij relaxed onder ;)
Het was gelukkig niet dezelfde nazi als vorige keer want dan zou ik waarschijnlijk meteen een bloeddruk van 200 gehad hebben :P

Citaat van: StefanCJ op 30-03-2013 07:56:22
Mooi zo, en met alleen wat getril achter en een brandend lambdalampje is het toch best netjes.

Ja hoor! Waar het getril precies vandaan kwam weet ik niet, maar het trad pas op vanaf 135 km/h dus de cruise maar iets lager gezet. Het lambda lampje was na een aantal starts weer uit.

Citaat van: Marc O. op 30-03-2013 07:57:06
Dat biertje zal wel lekker gesmaakt hebben na zo'n lange rit :D

Echt wel ;D

Ik was op de veerboot in slaap gevallen en werd in Larvik door de schoonmaakster wakker gemaakt nadat iedereen al in de auto zat  :-X
Ik werd dus beetje rot wakker en had even niet zo'n trek in bier, maar na 45 minuutjes sturen richting Hvittingfoss wel. Ewout een berichtje gestuurd dat ie me kon horen als ie buiten stond en de 019 z'n laatste kilometers richting huize Schalkwijk nog even op z'n staart getrapt (waarschijnlijk de doodstraf als ze me gesnapt hadden :P ). Ewout stond zwaaiend en stuiterend te wachten op de akker en daarna lekker een Chimay en wat Erdinger weggekanteld :)

Citaat van: elianmars op 30-03-2013 09:18:23
Mooi dat het allemaal goed is gegaan!

Ik blijf het super vinden dat Ronald zomaar 'even' een auto komt bengen!  :eusa_clap:


Nog veel plezier aldaar.

Het plezier was geheel aan mijn kant hoor ;D (en ik zou het zo weer doen)
Het was echt een schitterend reisje. Op de heenweg had ik me eigenlijk voorgenomen rustig aan te doen, maar door wat file in Duitsland toch aardig moeten planken om wat tijd in te halen. De 019 hield zich keurig.
De terugreis met openbaar vervoer ging eigenlijk perfect. Gisteren om 15.35 in de trein in Kongsberg gestapt, 19.00 vliegen, 21.15 had ik m'n bagage van de band op Schiphol en 21.45 zat ik in de trein richting Goes. Daar hadden m'n ouders de XC bij het station geparkeerd en 00.45 lag ik in m'n bedje.
Het was gisteren schitterend helder en zonnig weer, dus het vliegen was echt prachtig. De zon onder zien gaan en doordat we door sterke wind mee wat vroeg waren hebben we een extra rondje boven Amsterdam gedaan in de schemering met alle lampjes aan. Beetje spijt dat ik m'n spiegelreflex niet bij had ;)

Citaat van: Marc O. op 31-03-2013 13:33:02
Citaat van: rogerV701998 op 31-03-2013 13:28:04
Citaat van: Marc O. op 31-03-2013 13:27:16
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,63564.msg1361831.html#msg1361831

;D ;D

:eusa_wall:

;D

Misschien is Ronald geïnteresseerd, dan kan ie hem gewoon mee terug nemen ;D

Nee :P Ik heb het kort overwogen want na even wennen aan de soms wat eigenwijs schakelende automaatbak, was het gewoon een fijne auto. Maar voorlopig heb ik de XC al, en dan samen met Sander de V70 nog. Een derde diesel wordt een beetje te gek, de wegenbelasting is niet echt mals :-X

Het is jammer van een goed rijdende auto, maar je kunt nu eenmaal niet alles bewaren tot in het oneindige.

Citaat van: elianmars op 31-03-2013 14:18:38
Citaat van: Marc O. op 31-03-2013 13:27:16
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,63564.msg1361831.html#msg1361831

;D ;D

1 april geintje?  :eusa_whistle:

Ewout werd een beetje aan het twijfelen gebracht doordat ook Marije het wel erg zonde vond om te slopen ;)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 31-03-2013 19:14:51
Al met al een heerlijke eerste klusdag. Gelukkig was de draagarm die 'niet wilde' niet de slechte, dus daar kom ik wel over heen. Toch wil ik hem in de toekomst wel vervangen hebben, gewoon omdat het kan. ;D

Die draagarm wordt ook gewoon vervangen, want ik kan het niet hebben dat de auto wint :P Als een monteur het kan, dan kunnen wij het ook :eusa_snooty:

Verder een heerlijk relaxed klusdagje waarbij op de draagarm na alles lukte :) Lekker in het zonnetje, heerlijk 8)

Citaat van: Dirk342 op 01-04-2013 07:39:57
Als je de motor / bak omhoog haalt, of het subframe laat zakken als alle motorsteunen los zijn is om het even natuurlijk.  Persoonlijk vind ik het eerste makkelijker, je kunt dan ook de kop afslijpen van de bout die je nu tegenwerkt en dan de nieuwe gewoon monteren. Ben er hier ook als een keer mee aan het vechten geweest om die bout eruit te krijgen en idd ook rond gedraaid door de vorige 'prutsert'.

We hebben de achterste motorsteun laten zitten omdat Vida daar ook niet over rept en zo op het oog niet extreem onder spanning leek te staan, maar die zullen we dan van de zomer wel even loshalen en het nogmaals proberen (en als we iets meer tijd hebben).
Deze bout was inderdaad al flink verhoerd door 1 of andere handige harry, dus dat wordt of afslijpen, of dop op rammen of even stripje op lassen om 'm in ieder geval even los te kunnen draaien. Komt wel goed.

Is het trouwens zinvol om de aandrijfassen er even uit te halen of heb je daar meer ellende dan gemak van?

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 01-04-2013 21:14:06
Pasen 2013 is alweer bijna voorbij. Ronald is vrijdagnacht de 019 komen brengen en heeft de paasdagen hier doorgebracht. Zaterdag geen klap uitgevoerd, zondag een beetje geklust met de draagarmen en vandaag velgen gewassen en koffie gedronken.

Ik vond het erg leuk om de Paasdagen zo met jullie door te brengen :D Heerlijk relaxed en gezellig, echt leuk! Dank jullie wel!

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 01-04-2013 21:14:06
Je ziet het. Ik ben ermee aan de slag gegaan. Ik heb er vrede mee.  ;D

Mooi, want het lot is inmiddels bezegeld, de brief is onderweg naar het RDW.

Ik heb weinig foto's gemaakt, de foto's die ik heb gemaakt en het posten waardig zijn, zal ik later in de week thuis wel even posten :)

UserID6342

Het is voor jezelf makkelijker Ronald als je de assen even wegpakt.  Het gebeurt niet vaak maar ik heb het notabene al 2x aan de hand gehad met mijn eigen auto.... De papieren waarschuwing van Volvo, inzake de assen is, niet hoger als max 3 cm opkrikken anders dondert de binnenste homokineet uitelkaar (ja, ook bij de assen met moeren).

Als je ze helemaal weghaalt voorkom je dat in ieder geval.  Zonder goed gereedschap kan het een mooi gepruts zijn om de binnenste homokineet weer goed in elkaar te krijgen (uittrekken en terug laten vallen) en het rubber heel te laten.

Taranis

En dan pak je ze er aan bakkant uit neem ik aan? Of wielkant? Ik heb dat bij een classic nog nooit gedaan dus is voor mij allemaal nieuw :D (bij de N ruk je ze er zo uit zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze uit elkaar donderen)

UserID6342

De assen aan de wielzijde verwijderen.  Die rotte bout zou ik alleen de kop er vanaf slijpen, dan trek je draagarm + bout zo aan de kant van het wiel eruit.

De linkse as kan wel eens wat vast zitten, gewoon even een goede bandenlichter erachter zetten, dan wip je 'm zo los.

Taranis


elianmars

Citaat van: Taranis op 02-04-2013 13:03:29
(bij de N ruk je ze er zo uit zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze uit elkaar donderen)

Fout! Ook bij de N kunnen ze uit elkaar worden getrokken. Zelf aan de hand gehad, met de wagen van Arjen (antraciet).

Geldt trouwens, zowel bij de N als de classic, alleen voor de handbakken.

Taranis

Wie koopt er dan ook een handbak :eusa_doh:

Ik heb ze er laatst bij een collega met een 2003 N met handbak even uitgewipt (ging met niks), heb ik schijnbaar mazzel gehad ;D

Ewout Schalkwijk

OK, Ronald: ik ga je droom op blazen. :-[

Vandaag toch maar besloten de auto vrijdag even weg te brengen voor de draagarm wissel. Ik rijd niet uitgelijnd rond, en om nu uit te lijnen en dan over drie maanden weer... Had ik niet zo'n zin in.
Nu ligt de verantwoordelijkheid bij de garage en in dit geval vind ik dat eigenlijk wel prettig. Ook omdat ik heb besloten dat Old Faithful voorlopig weer m'n 'daily ride' wordt, moet alles gewoon goed voor elkaar zijn.

Als goedmakertje zorg ik dat er over drie maanden nog wat te sleutelen over is aan de 019.



Over de 019 gesproken. Gisteren haal ik het tellerhuis er uit na dat ik een foto had gemaakt van z'n laatste kilometerstand, en vandaag koppelde ik hem weer. Tot m'n verbazing staat de stand ineens 29 kilometer verder. ??? Ik weet niet wat men hier in de omgeving 's-nachts met de 019 uithaalt, maar dit is wel apart.

Omdat ik probeer uit te vinden welke kastjes met elkaar in verbinding staan, koppelde ik de boel weer samen. De deuren gaan wel op slot, maar het rode alarm ledje knippert niet meer.

Tot nu toe uitgevonden dat de 'centerspeaker' niet rechtstreeks aan de radio wordt gekoppeld maar via een (volgens e-bay) dure audio processor is gekoppeld. Zit wel rechtstreeks gekoppeld.

De SC-900 schijnt een soort van AUX 'soldeerbaar' te zijn, zodat ik m'n muziek vanaf m'm iPhone kan afspelen. De kabelboom achter de radio is helaas niet meer zo maagdelijk als dat ik gehoopt had.

Nog wat fotootjes. Ik ver-excuseer mij alvast voor de vele foto's die voor velen als saai of simpel kunnen gelden, maar voor mij is het de eerste keer dat ik een auto mag demonteren, dus alles is nog wat 'speciaal' voor mij.  :-[


Kabeltjes en een hoop 'schoentjes.


Dolby audio processor. (Man, I love Google ;D)


Weer wat meer 'zicht' op de kabelboom gecreëerd.


Helaas geen 'speciale' deurspeakers, maar toch vond ik het geluid heel prima te pruimen.


Ook een airbag kan nog wel wat opleveren.



Nu moet ik gaan sleutelen aan m'n privéleven ;D,  en morgenavond ook nog 'even' een nieuwe douche cabine in elkaar meubelen. ;D




@Dirk, bedankt dat je de moeite hebt genomen zo uitgebreid te antwoorden, maar het totale gebrek aan tijd en m'n zorg voor m'n banden maken het noodzakelijk om dit snel af te handelen.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv


Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-04-2013 17:30:55
Als goedmakertje zorg ik dat er over drie maanden nog wat te sleutelen over is aan de 019.

Je bedoelt dat ik 'm in stukken mag zagen? ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-04-2013 17:30:55
Over de 019 gesproken. Gisteren haal ik het tellerhuis er uit na dat ik een foto had gemaakt van z'n laatste kilometerstand, en vandaag koppelde ik hem weer. Tot m'n verbazing staat de stand ineens 29 kilometer verder. ??? Ik weet niet wat men hier in de omgeving 's-nachts met de 019 uithaalt, maar dit is wel apart.

Had jij Niek afgelopen weekend niet geleerd hoe ie moet starten? :eusa_whistle: