Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Die riem kost 21 euro en die spanner + meelooprol iets van 130-140 dacht ik. Ik kan alleen niet echt geloven dat het stotteren daar in zit.

Leg maar een lijstje aan bij Koert en dan hoor ik wel wanneer ik wat af moet halen, dan neem ik 't eind oktober mee.
Vraag gelijk even naar je keerring

KIM

Die orifice kan best een rotklusje zijn: Dat ding zit bijna onder de ECU bak.
Het is wel heel zinvol dit slechts 2,50 Euro kostende onderdeeltje te vervangen; deze bepaalt voor een belangrijk deel de koelende werking van je systeem. De orifice zorgt voor de transformatie van vloeibare naar gasvormige fase van het koudemiddel en hoe beter dit gaat, des te beter kan de verdamper zijn werk doen.

Er zit een soort zeefje in die tevens nog het vuil opvangt uit je systeem.

Marc O.

Ik quote mijn eigen bericht even:

Citaat van: Marc O. op 01-08-2012 17:01:33
Hier de orifice (een nieuwe en degene die uit mijn auto kwam):



Het topje van het 'zeefje' was stuk en zat vol met ralle zooi (en wat metaalsplinters). Is nu een kwestie van het systeem in de gaten houden.

Na vervanging van de orifice koelde mijn ecc ook beduidend beter.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Verslag ervaring inserts (1600km gereden in een week)

Vorige week de inserts gemonteerd en 's-maandags Marije met de V70 op pad gestuurd voor de aircopomp vervanging. Helemaal vergeten dat ik die inserts gemonteerd had. De hele week me toch afgevraagd waarom de auto meer geluid dan anders doorgaf, de versnellingsbak meer 'klappen' geeft bij 'gas los'. en bepaalde voor mij nieuwe geluiden aanwezig waren. Ook leek de auto ineens spoorgevoeliger. Paar keer uitgestapt om te kijken of er iets met m'n banden mis was o.i.d.

Afgelopen donderdag naar Sørlandet vertrokken voor een gezellig weekendje weg. Op en neer zo'n 600 kilometer rijden over vaak niet al te beste wegen. Ik had het er met Marije over dat ik de auto ineens zo 'vreemd' vind de laatste dagen... Toen viel het kwartje (voor de jonkies onder ons) het zijn die inserts! Vanaf dat moment besefte ik dat ik me geen zorgen hoef te maken. Er is niks bezig met stuk gaan, maar die voorkant is echt veel stijver.

Is het positief? Daar ben ik nog niet over uit. De bovengenoemde punten vind ik best vervelend, maar tegelijkertijd gaat de auto wel lekker strak de bocht door. Marije vindt de laatste tijd Old Faithful helemaal niet meer lekker rijden en klaagt zelfs dat de auto erg zenuwachtig op stuurbewegingen reageert. Wij noemen dat direct. ;D

De auto heeft nu een verstevigingsbalk voor over de veerpoten, achterin onder de vloer en nu dan ook de inserts. Voor iemand die dan dagelijks op/in een kameel (XC70) rijdt is dat nog veel meer wennen dan voor mij.

Heel vreemd is wel dat vandaag m'n pas vijf weken oude voorruit gescheurd is zonder dat ik ook maar 1 steenslag heb gehad. Ik reed wel over een heel erg beroerd stuk wegdek. Zou het ermee te maken kunnen hebben? :eusa_think:


Klapsleutel

Donderdagavond, net voor vertrek, lag er een envelop in de bus met de klapsleutel die door Haiko was verstuurd. Vijf dagen, geen douane gezeik. Applaus! :eusa_clap:

Hoewel ik best blij ben met de nieuwe sleutel heb ik heel veel twijfel over de houdbaarheid. De hele constructie voelt erg gammel aan en (helaas) was al een deel van de sleutel aan elkaar gelijmd toen ik hem kreeg. Hierdoor kon ik niks meer aan de enorme speling tussen de sleutel en de behuizing doen.

Het slijpen van de baard was geen enkel probleem bij de sleutelmaker. Ik zag wel dat dat al heel wat jaren geleden was dat ik bij zo'n bedrijf was geweest want het sleutel slijpen gaat niet meer met zo'n oud slijptolletje waar beide sleutels tegelijk worden 'overgetrokken', maar met een laser. Die originele sleutel ging in een apparaat die met een laser de sleutel binnen een aantal seconden scande, daarna ging de originele eruit en de 'lege' sleutel erin. Weer vijf seconden later was de sleutel klaar. Past perfect en soepel in m'n nog bijna nagel nieuwe contactslot. Sleutel omdraaien en lopen. Ik hoop dat die een poosje meegaat en ondertussen zal ik eens rondsnuffelen voor een originele keyfob van Volvo (gebruikt oid.)

Voor het geld (30 euro voor mij incl. weer het door verzenden naar Noorwegen) is het zeker leuk. Ik denk dat ik een splinternieuwe batterij erin zet en daarna de sleutel grondig dicht lijm. Tegen die tijd dat de batterij leeg is, gaat toch al gauw een aantal jaren mee, dan is deze 'keyfob' allang overleden.

Haiko: hartstikke bedankt voor het bestellen en doorsturen naar mij. En de tip natuurlijk. :angel:



Het opereren van de oude, zeer 'ranzige' reservesleutel. Hier komt de transponder vrij.


Tadaa. :laugh: Weer een stukje moderner, en het draagt bij aan een sleutelbos die iets minder losse eenheden heeft.



Tot zover maar weer.


Ewøut


P.S. Morgen ga ik langs het bedrijf die de aico hebben gedaan en ze vragen hoe het ermee zit. Ik heb de foto van Marc op m'n phone staan voor als ze niet weten wat ik bedoel.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Bedankt voor je review over de inserts, dan weet ik nu dus zeker dat ik ze niet ga plaatsen ;D Ik was er een beetje over aan het twijfelen, maar ik mis net als Marije het veel rustigere rijgedrag van de XC soms wel een beetje.

Die klapsleutel staat wel netjes, maar ik ben inderdaad benieuwd hoe het voelt en hoe lang het heel blijft. Forumlid innocenti had er een schroefje in gezet en dat voelde vrij degelijk aan, al haalde die sleutel het ook niet bij de sleutel van een N.

Bouke

Ik ga de inserts vanavond doen bij Marcel,nou ben wel heel benieuwd wat het doet na jouw verhaal :eusa_shifty:

Ewout Schalkwijk

Update klapsleutel.

Toen ik aan het ringetje draaide van de keyfob, boog het plastic van elkaar af en viel de ring al bijna uit de houder. Nu dus de fob weer opengemaakt en rondom, onzichtbaar gelijmd. dit uiteraard met de al aangeschafte nieuwe batterij erin. Met een stevig elastiek erom heen laat ik het maar even een half uurtje liggen ook al heet de lijm 'secondenlijm' te zijn. Hierna denk ik dat het wel een poosje houdt. ;D

Citaat van: Taranis op 09-09-2013 16:16:48
Bedankt voor je review over de inserts, dan weet ik nu dus zeker dat ik ze niet ga plaatsen ;D Ik was er een beetje over aan het twijfelen, maar ik mis net als Marije het veel rustigere rijgedrag van de XC soms wel een beetje.

Ik snap dat best. Als het me te erg wordt, haal ik ze er net zo hard weer uit. Vandaag viel het me al weer mee. Nu weet ik het.  :eusa_whistle:

Citaat van: Taranis op 09-09-2013 16:16:48
Die klapsleutel staat wel netjes, maar ik ben inderdaad benieuwd hoe het voelt en hoe lang het heel blijft. Forumlid innocenti had er een schroefje in gezet en dat voelde vrij degelijk aan, al haalde die sleutel het ook niet bij de sleutel van een N.

De boel dichtgelijmd, dat moet het zeker doen.


Citaat van: Bouke op 09-09-2013 16:26:08
Ik ga de inserts vanavond doen bij Marcel,nou ben wel heel benieuwd wat het doet na jouw verhaal :eusa_shifty:

Gewoon niet vergeten dat je ze erin hebt zitten en vanaf morgen elk rammeltje toedichten aan de toegenomen stijfheid van de auto.  :evil:



Versie 2. gewoon dichtgelijmd. Zo'n batterij houdt het normaal best een aantal jaar uit. :angel:



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Citaat van: Bouke op 09-09-2013 16:26:08
Ik ga de inserts vanavond doen bij Marcel,nou ben wel heel benieuwd wat het doet na jouw verhaal :eusa_shifty:

Volgens mij zijn ze er met enige moeite ook weer uit te peuren, mocht het niet bevallen.

Vergeet niet dat Ewout een diesel heeft. Zwaarder blok dat lekker op het subframe staat te dreunen.

Bouke

Ja das waar je moet geen trekkers met auto's vergelijken :angel: ;D

StefanCJ


Sbv

Sinds vanavond zitten de inserts op banaan en deze is nu weer stuk steviger voor

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 09-09-2013 23:42:37
Sinds vanavond zitten de inserts op banaan en deze is nu weer stuk steviger voor

Da's mooi, en dan nu eens km's gaan maken. Vandaag weer 200km gedraaid en het begint te wennen. ::) Heb jij ook zo'n torsiestang achter? Is ook wel fijn.

Citaat van: Bouke op 09-09-2013 19:03:12
Ja das waar je moet geen trekkers met auto's vergelijken :angel: ;D

:eusa_shifty: ;D


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-09-2013 15:01:16
Citaat van: Sbv op 09-09-2013 23:42:37
Sinds vanavond zitten de inserts op banaan en deze is nu weer stuk steviger voor

Da's mooi, en dan nu eens km's gaan maken. Vandaag weer 200km gedraaid en het begint te wennen. ::) Heb jij ook zo'n torsiestang achter? Is ook wel fijn.

Citaat van: Bouke op 09-09-2013 19:03:12
Ja das waar je moet geen trekkers met auto's vergelijken :angel: ;D

:eusa_shifty: ;D


Ewøut
Yep,
veerpootbrug voor, stang achter en trekhaak

Ewout Schalkwijk

Een keer een ander update-tje:

Elektronisch deurslot.

Toch maar eens aan begonnen. De laatste maanden was ik er al een paar keer achter gekomen dat de kelderdeur niet op slot was. Als ik normaal m'n autosleutels weer eens kwijt ben, dan zitten ze steevast in het contact van de auto. Deuren op slot doen zit niet zo in m'n systeem. Dus dan maar anders oplossen.

Aangezien het merk Yale/Trioving erg goed is, durfde ik het wel aan. Eerste deur is nu uitgerust met een systeem die naar keuze via RFID, code, of afstandsbediening open kan. Combinatie kan ook. Deur heeft 'instant lock' binnen 2 seconden na het sluiten gaat die op slot. Ook kun je tijdelijke code's uitreiken die na 24 uur weer automatisch uit het systeem worden gewist.
Leuke handige gadget. :eusa_whistle:

Stevig sluitwerk


codeslot met RFID ontvanger


Huidige sleutelbos. Precies zoals ik het wil, zo min mogelijk rammelde zooi eraan.




Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Mooi, alleen lijkt mij dat "instant lock" zwaar irritant  ;D