Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 28-11-2013 17:08:50
Dat koplampwissers niet alleen maar ellende is, wordt hier wel bewezen. Ik vind het nog steeds een zeer waardevolle toevoeging.
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/oldfaithful/IMG_9400.jpg

Zo. En nu wil ik nooit meer lezen dat het een onzin-accessoire is  :eusa_snooty:

elianmars

Citaat van: Taranis op 29-11-2013 09:30:22
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 28-11-2013 17:08:50
Dat koplampwissers niet alleen maar ellende is, wordt hier wel bewezen. Ik vind het nog steeds een zeer waardevolle toevoeging.
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/oldfaithful/IMG_9400.jpg

Zo. En nu wil ik nooit meer lezen dat het een onzin-accessoire is  :eusa_snooty:

Alleen jammer dat Volvo later is overgestapt op hogedruk sproeiers. Die werken voor geen meter.

Bij mijn wagen al helemaal niet meer, want ik heb ze verwijderd  ;D

Taranis

Citaat van: elianmars op 29-11-2013 09:31:52
Alleen jammer dat Volvo later is overgestapt op hogedruk sproeiers. Die werken voor geen meter.

Gek genoeg werken ze beter als je een beetje doorrijdt (rijwind?), als je bij lage snelheden sproeit dan ben ik er ook niet zo enthousiast over. Boven de 100 km/h doen ze 't prima, alleen bleef bij de XC al na 400.000 km soms 1 van de sproeiers uit de bumper steken :eusa_doh:

Het kost alleen wat extra vloeistof maar ach...

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 29-11-2013 09:38:16
Citaat van: elianmars op 29-11-2013 09:31:52
Alleen jammer dat Volvo later is overgestapt op hogedruk sproeiers. Die werken voor geen meter.

Gek genoeg werken ze beter als je een beetje doorrijdt (rijwind?), als je bij lage snelheden sproeit dan ben ik er ook niet zo enthousiast over. Boven de 100 km/h doen ze 't prima, alleen bleef bij de XC al na 400.000 km soms 1 van de sproeiers uit de bumper steken :eusa_doh:

Het kost alleen wat extra vloeistof maar ach...

Ah, vandaar... Ik vind dat ze het echt niet goed doen. Het ligt dus aan de snelheid. :P
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

De tip heet Picoscope.
Een betaalbare scope die aan de laptop gekoppeld kan worden.

t_w


fpede

Citaat van: KIM op 29-11-2013 17:45:49
De tip heet Picoscope.
Een betaalbare scope die aan de laptop gekoppeld kan worden.

hebben we op school ook, handige bakjes, en niet moeilijk om mee te (leren) werken!  ;)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 29-11-2013 17:45:49
De tip heet Picoscope.
Een betaalbare scope die aan de laptop gekoppeld kan worden.

Ooit in een grijs verleden heb ik als Level4 techneut voor Nokia gewerkt. (artikeltje op eigen blog)
Heb toch ook met de scope moeten werken. Dit ziet er dan toch alweer 125 jaar moderner uit. :P

In m'n huidige tijd doe ik alleen nog maar 'boardswap' dus de ervaring en kennis loopt snel terug.

Wellicht voor de toekomst.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Lekker gewandeld met Marije en Mac. In twee dagen heb ik nu bijna 17 kilometer gelopen. Dit moet een lichte compensatie zijn voor de bourgondische manier van leven. :angel:

Vanaf de 'springplaats' voor de Deltavliegers heb je een prachtig uitzicht over Hvittingfoss


Hongkong - Parijs - Berlijn - Hvittingfoss - London - New York. :P Jaja je zou bijna gaan denken dat je in een Metropool woont.


M'n chickie en Mac.






Serieus onderhoud voor de XC:

Nieuwe geleiders voor de gordels en nieuwe steunen voor het luchtfilterhuis.



Tijdens het plaatsen van de nieuwe voetjes voor het luchtfilter zag ik een lichte corrosie op een dikke massakabel.


Dit meteen even grondig geschuurd en in de vaseline gezet. Of het al een probleem was, denk ik niet. Maar nu wordt het er zeker geen.


Licht vochtig rond verstuiver twee. Ik hoop dat het slecht het zweten is van de dieselretour leiding. Zal van de week even nieuwe halen.




De kerst komt eraan:


12:19 uur: Voor ons gaat de zon nu onder.


Verderop blijft die natuurlijk nog een hele poos doorschijnen.


1 december: De lichtjes op het huis mogen weer aan.  :eusa_dance:




Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Ziet er weer gezellig uit! :D

Ik begrijp dat je na Kerst een maand lang elke dag gaat lopen? :angel: ik ook waarschijnlijk

Mooie foto's en helder weer zo te zien :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 01-12-2013 16:40:01
Nieuwe geleiders voor de gordels en nieuwe steunen voor het luchtfilterhuis.

http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/xc70/IMG_9423.jpg

Mooi! Ik weet niet of ze in Noorwegen net zo alert zijn op gerafelde gordels als in Nederland maar dan is dit een mooie manier om 't te voorkomen ;)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 01-12-2013 16:40:01
Licht vochtig rond verstuiver twee. Ik hoop dat het slecht het zweten is van de dieselretour leiding. Zal van de week even nieuwe halen.
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/xc70/IMG_9425.jpg

Ik hoop dat het dat is maar je zou de correctiewaarde eens uit kunnen lezen met Vida. Het viel me laatste keer op dat ie stationair niet mooi rond liep waar het anders juist altijd opviel dat ie zo netjes liep. Puur op het gehoor (jajajaja) gok ik op een versleten verstuiver.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 01-12-2013 18:14:39
Ik hoop dat het dat is maar je zou de correctiewaarde eens uit kunnen lezen met Vida. Het viel me laatste keer op dat ie stationair niet mooi rond liep waar het anders juist altijd opviel dat ie zo netjes liep. Puur op het gehoor (jajajaja) gok ik op een versleten verstuiver.

Ik zal eens gaan kijken in Vida. Volgens mij is het nog steeds wat vanaf de verstuiver sessie in februari. Zit nu nog even in de 'struisvogel' modus. Van de week even kijken en eventueel gelijk bij Koert bestellen. De standkachel doet het prima nu.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Hiker

Die foto met Mac is wel heeeeeeel gaaf. Met zo'n beeld mis ikvShep wel heel erg!

Genieten maar van die mooie landschappen!!
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Ewout Schalkwijk

Lading na een weekend met maar 2 starts en 5 kilometer rijden.

Vanochtend -4 graden, contact uit. Lage beginspanning op de accu. 12,41Volt komt ongeveer overeen met 70% lading.



Min - Max meting tijdens gloeien en start. Verbazend genoeg sloeg de motor goed en snel aan.



Regelmatig meet ik 's-morgens rond de 12,60 volt. Dat maakt 'lekstroom' toch niet echt heel voor de hand liggend. Of er moet iets zijn wat af en toe in rust aan de accu lurkt. In ieder geval geen interieurverlichting. Nu heb ik een mooie en goeie multilmeter, dus die test zal ik een dezer dagen uitvoeren.

Toen ik om 10:00 vanochtend even weg moest, startte de auto prima, maar de eerste 30 seconden ging de dynamo niet echt laden. Voltage bleef zo net boven de 12,80volt hangen. Daarna in een keer door naar de 14,20 > 14,30 volt. Sinds een week rijd ik nu continue rond met de multimeter gekoppeld aan de accupolen en in 95% van de tijd laadt de dynamo boven de 14 volt.

Iemand nog tips?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars


KIM

Die lekstroom kun je met deze meter prima meten.
Gewoon ampere aansluitingen tussen de massa pool en de massakabel aansluiten. Dan wacht je tot de binnenverlichting uit is.
Volgens mij mag je max iets van 0,1 A lekstroom hebben.

Ik vind die 9,4 Volt wel een beetje laag. Dit zou ook evt opgelost kunnen worden met een accu met hogere capaciteit. Of had je al de maximale voor dit formaat?