Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: KIM op 12-12-2013 17:24:29

Citaat van: viking_in_shorts op 12-12-2013 13:06:43
Citaat van: elianmars op 12-12-2013 09:06:14
Voor de apk wordt toch gekeken naar de afstelling in de hoogste stand?
Ik moest hem ook twee keer lezen, maar nu lees ik dit:

CiteerIk vind mijn lampen in de APK stand te hoog staan en stel ze met het knopje binnen in de auto naar beneden.

als: standaard dus omlaag gedraaid, zodat hij voor de APK op "gewoon" kan staan ...

Zo was het inderdaad bedoeld.
Mijn koplampen staan goed afgesteld. Dat afstellen dient te gebeuren met het stelmechanisme in de hoogste stand.
Omdat ik het gevoel heb dat ze in die stand verblindend zouden kunnen werken, heb ik het knopje altijd drie tandjes naar beneden gedraaid waardoor de koplampen minder ver schijnen (lager ingesteld zijn).



Ja, nu zie ik het ook...  :eusa_doh:  ;D


Ik heb precies hetzelfde. Ik vind de APK-stand ook te hoog. Ik draai 'm ook altijd naar beneden.

KIM

Citaat van: Dirk342 op 12-12-2013 19:02:39
Eensch, en ook al heb je de verstelling van binnenuit op de hoogste stand staan, en stelt handmatig 1 koplamp bij dan zal de motor toch automatisch willen gaan (bij)corrigeren.  Vanmiddag heel mooi gehad met de auto van Marcel om alleen de linkerlamp wat hoger te krijgen.

Nee. Onze stelmotoren worden alleen door de schakelaar aangestuurd. Daar zijn ik dacht 5 verschillende posities in mogelijk.
Zelfs bij een auto met automatische koplamphoogteregeling wordt de basisafstelling mechanisch bepaald. De hoogteregeling gebruikt deze instelling als referentie.

Indien je rechts dus richting de sterren afstelt, zal dit zo blijven. Je kan alleen kiezen voor de grote beer of de kleine beer met je stelknopje  ;D

Ewout Schalkwijk

#4772
Citaat van: KIM op 12-12-2013 20:19:35
Citaat van: Dirk342 op 12-12-2013 19:02:39
Eensch, en ook al heb je de verstelling van binnenuit op de hoogste stand staan, en stelt handmatig 1 koplamp bij dan zal de motor toch automatisch willen gaan (bij)corrigeren.  Vanmiddag heel mooi gehad met de auto van Marcel om alleen de linkerlamp wat hoger te krijgen.

Nee. Onze stelmotoren worden alleen door de schakelaar aangestuurd. Daar zijn ik dacht 5 verschillende posities in mogelijk.
Zelfs bij een auto met automatische koplamphoogteregeling wordt de basisafstelling mechanisch bepaald. De hoogteregeling gebruikt deze instelling als referentie.

Indien je rechts dus richting de sterren afstelt, zal dit zo blijven. Je kan alleen kiezen voor de grote beer of de kleine beer met je stelknopje  ;D


Maar da's toch precies wat ik schreef? Je stelt met het knopje in de auto op stand '0' de koplampen af op de de hoogste stand die je hebben wilt. Daarna kun je alleen nog maar lager stellen in de auto. En, nee ik schijn niet hoger dan de horizon ;D want ik krijg geen 'commentaar' door middel van seintjes.

Het aanbod neem ik graag aan. Voorlopig laat ik het even zo. OF hoeft pas in april weer voor de keuring, maar die doe ik lekker met 'hallo geen licht'. Als ik de xenon dan überhaupt nog heb. Het mag niet haperen of verblinden.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM


UserID6342

Citaat van: KIM op 12-12-2013 20:19:35
Citaat van: Dirk342 op 12-12-2013 19:02:39
Eensch, en ook al heb je de verstelling van binnenuit op de hoogste stand staan, en stelt handmatig 1 koplamp bij dan zal de motor toch automatisch willen gaan (bij)corrigeren.  Vanmiddag heel mooi gehad met de auto van Marcel om alleen de linkerlamp wat hoger te krijgen.

Nee. Onze stelmotoren worden alleen door de schakelaar aangestuurd. Daar zijn ik dacht 5 verschillende posities in mogelijk.
Zelfs bij een auto met automatische koplamphoogteregeling wordt de basisafstelling mechanisch bepaald. De hoogteregeling gebruikt deze instelling als referentie.

Indien je rechts dus richting de sterren afstelt, zal dit zo blijven. Je kan alleen kiezen voor de grote beer of de kleine beer met je stelknopje  ;D
Eensch, maar ik denk dat je mij niet begrijpt in deze....  Je zet de regeling binnen op 0, koplamp afstelapparaat ervoor en de linker koplamp staat te laag, handmatig de stelunit (dus bij de koplamp) L omhoog draaien, dan hoor en zie je het motortje L zich keer op keer bijstellen / corrigeren.  Let wel, het omhoog draaien gebeurt gewoon met de stekker aangesloten, dus je gaat zijn zg 0-punt veranderen.

KIM


Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 12-12-2013 22:49:06
Ik snap je nog steeds niet...

Ik ook niet. Ik heb de lampen precies zo afgesteld als jij nu stelt, behalve dan dat de motortjes zich er absoluut niet tegen aan bemoeien. Van correctie of bijstellen is echt geen sprake.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Er is bij de afstelling ook geen enkele trigger die de motortjes zou moeten gaan aansturen.

UserID6342

Het gaat mij ook niet over een 'trigger' ofzo, de motor stelt zichzelf gewoon bij !  Gaan we het anders proberen uit te leggen. Ik koppel jouw koplampen los en schroef deze bij mij in de auto, wat is het eerste wat je hoort zodra je de stekkers van de lampen en hoogtestellers aansluit ?  Precies, de stelmotor gaat zich zetten.  Het ding heeft geen enkele trigger of what so ever, maar toch gaat het stelmotortje draaien. Je ziet en hoort dit ook gebeuren.

Mijn eigen auto, koplampen eruit voor de apk incl hoogtestellers, 2 originele koplampen met hoogtestellers erin, aansluiten en motortjes gaan zich 'zetten', na de apk wisselen en mijn originele koplampen met stellers (die ik er dus een uur geleden heb uitgehaald) zetten zich wederom.

Het is een heel bekend iets bij deze motortjes, het waarom weet ik niet en kan ik ook niet verklaren, maar het gebeurt wel.  Gisteren met de APK van Marcel was het gewoon perfect om te zien (we staan er met 3 man bovenop) dat in de spiegel van het koplamp afstelapparaat de motor zich bijstelde.  Heb dit ook wel vaker gezien bij vooral de 850's.

Marc O.

Gaan die stelmotortjes niet gewoon draaien omdat jij op dat moment het knopje in het dashboard op een andere stand hebt staan dan het stelmotortje? Anders zouden ze dat toch ook doen bij iedere keer dat je het contact aan zet?
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Even voor de duidelijkheid Marc, knopje in het dashboard is altijd in dezelfde stand gebleven (dus op 0), is dus niemand aangeweest.  Niet bij mijn eigen auto en gisteren ook niet bij de auto van Marcel.

Ewout Schalkwijk

Ik heb dit alleen indertijd bij m'n BMW 520 E39 gezien. Die deed bij iedere start zo'n test, toch was het geen xenon-auto. Old Faithful, een V70, doet dit dus echt niet.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

)()()sT

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-12-2013 19:22:50
Citaat van: KIM op 10-12-2013 18:45:22
Ik heb de lampen van Irikro ook gezien (achter me) en die, in tegenstelling tot die van die van Marc, heb ik die wel als verblindend ervaren. Ik weet dat Marc H7R heeft; misschien maakt dat het verschil?

Ik denk dat die 'R' in H7R heel veel zegt. Je kijkt niet direct in die ontzettend felle pit. Al het licht gaat via de reflector waardoor je redelijk goed in de lamp kan kijken.

Dat zou bij een heldere lampunit niet uit moeten maken; deze unit heeft zo'n paraplu voor de de lamp, dus je kijkt niet recht in de pit ;)

KIM

Citaat van: Dirk342 op 13-12-2013 08:06:40
Even voor de duidelijkheid Marc, knopje in het dashboard is altijd in dezelfde stand gebleven (dus op 0), is dus niemand aangeweest.  Niet bij mijn eigen auto en gisteren ook niet bij de auto van Marcel.

Ik zal eens in het schema gaan zoeken als ik thuis ben, maar dat knopje is niets anders dan een potmeter met een aantal vaste standen. Als een weerstand in jouw knopje een haartje anders is, zal inderdaad het stelmotortje gaan draaien.
Nogmaals: Het enige waarop het stelmotortje reageert is de aansturing van de stelknop.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: )()()sT op 13-12-2013 08:35:37
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-12-2013 19:22:50
Citaat van: KIM op 10-12-2013 18:45:22
Ik heb de lampen van Irikro ook gezien (achter me) en die, in tegenstelling tot die van die van Marc, heb ik die wel als verblindend ervaren. Ik weet dat Marc H7R heeft; misschien maakt dat het verschil?

Ik denk dat die 'R' in H7R heel veel zegt. Je kijkt niet direct in die ontzettend felle pit. Al het licht gaat via de reflector waardoor je redelijk goed in de lamp kan kijken.

Dat zou bij een heldere lampunit niet uit moeten maken; deze unit heeft zo'n paraplu voor de de lamp, dus je kijkt niet recht in de pit ;)

Niet helemaal goed uitgedrukt van mij, maar idd het parapluutje 'does the job'.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein