Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-05-2014 18:02:00
Project DOP850TDI is goedgekeurd door Sbv en Taranis, en is ondertussen officieel aangekocht. :eusa_dance: Motor scheen mooi te lopen en sloeg goed aan na vijf dagen stilstand.

De motor slaat goed aan maar het starten zelf gaat niet echt van een leien dakje. Hopelijk verandert het afstellen van de brandstofpomp daar nog iets aan.

Verder snap je niet dat mensen zoiets weg doen. Ik zal v/d week proberen nog wat foto's te posten (beetje drukke week met een aantal sollicitatiegesprekken en medische bezoeken) maar het is echt een strakke auto. Het interieur is ongekend netjes met niet eens instapschade. Jammer dat er geen airco op zit en dat er in de auto gerookt is, maar verder echt keurig. Exterieur is grotendeels strak op een schram op de voorbumper, put in de motorkap en knauwtje aan het spatbord na. Uiteraard een paar krasjes hier en daar maar dat mag na 18 jaar.

De techniek is gewoon keurig: op een kapot koplampje na, werkt echt alles. Waar het blok van OU wat vettig is, is deze kurkdroog bij de EGR, het uitlaatspruitstuk, oliefilter, enzovoorts. Het ding hangt best lekker aan het gas en de eerste 100-200 meter loopt ie ook gewoon goed zonder niet van z'n plek te willen.
Bak en koppeling zijn zo goed dat ik het wel aan zou durven om de boel zo over te hangen. Zelfs met mijn krakkemikkige pootje kan ik goed met de koppeling omgaan. In het onderstel heeft duidelijk iemand ooit geinvesteerd, het ding rijdt echt keurig.

Bijna zonde om als donor te dienen :-X (vergeleken hiermee was de 019 wel een beetje aan 't eind van z'n Latijn)

Citaat van: elianmars op 05-05-2014 19:25:48
Ronald is al volop kilometers aan het maken met de nieuwe aanwinst  ;D

Met toestemming van Ewout rij ik deze week in de 850, dan weten we ook een beetje wat voor vlees we in de kuip hebben :)

Ik werd gisteren al aangespoord om het gas erop te zetten om te zien of het lambda lampje wil gaan branden maar bij 200 km/h brandt 't nog steeds niet :angel:

Ik ben erg benieuwd wat het resultaat van (ver)stuivertje wisselen is... als 't dan toch alleen maar een verstuiver is (ook al klonk dat bij de roetmeeuw echt heel anders) dan heb je een mooi reserveblok staan.

elianmars


Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 06-05-2014 09:01:45
OU ;D

OU? :eusa_shifty:


Collega heeft aangeboden morgen zijn 'verstuiververwijdergereedschap' mee te nemen naar het werk. Dan kan ik het overmorgen proberen.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Old Unfaithful :evil:

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-05-2014 09:34:51
Collega heeft aangeboden morgen zijn 'verstuiververwijdergereedschap' mee te nemen naar het werk. Dan kan ik het overmorgen proberen.

Ik ben benieuwd :D

Sbv

ben benieuwd of het een verstuiver is. Indien ja zou je die ook nog uit de 850 kunnen halen en dan even met OF rijden en op geschikt moment blok overhangen

petrolhead2.5

schitterend verhaal  :eusa_clap: wat een passie voor de Roffel, ik volgt dit met grootse interesse en ben héél benieuwd wat het euvel is. Op basis van het filmpje is 't toch allemaal lastig te bekijken

de geneRaal

Hoop voor je dat het enkel een verstuiver is, scheelt een hoop hoofdpijn
Blackstone under construction

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 06-05-2014 07:17:48
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-05-2014 21:10:26
Citaat van: KIM op 05-05-2014 19:49:44
Dat heet diagnose Ewout.
Je weet nu dat het cilinder 5 is. Verstuiver wisselen is nog verder uitsluiten. Als het deze niet is, zal de kop er af moeten voor verdere diagnose.

Volgens mij krijg je die dingen er niet zomaar uit toch?
Met goed passend gereedschap en wat spierkracht is het allemaal wel te doen.  Maar zet er geen wingping doppen of iets van die meuk op want je draait alles naar zijn moer.

Doppen? :eusa_think:

De bovenste moer (nr. 17) houdt de leidingen op z'n plaats.
Dan zitten er van die 'plaatjes' met boutjes die de verstuiver op z'n plek houdt. Boutjes eruit..
Verstuiver zit gewoon 'strak' in de kop toch? Of zit die nog anders vast?
Contra de leidingen ook op de pomp iets lossen zodat je ze kan wegdraaien volgens mij. Of helemaal verwijderen natuurlijk.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

#5228
Citaat van: Taranis op 06-05-2014 08:01:03
Ik zal v/d week proberen nog wat foto's te posten

Tadaaaa:







Jammer van de krassen op het scherm:



Smetteloze kofferbak:



Interieur:



Foto van mezelf:



Nog een nieuwsgierig aagje erbij:



Supergave strakke wieldoppen (jammer van het knauwtje aan de spatbordrand):



Jammer van de schram op de hoek van de bumper rechtsvoor en de put in de motorkap, maar let ook even op hoe strak het ding rondom de grille nog is en de niet-doffe lampen:



Inmiddels rij ik er sinds maandagmiddag in en ik vind het echt oprecht zonde om deze auto als donor te gaan gebruiken. Het is de fijnste 850 waarin ik tot nu toe gereden heb: er rammelt echt niets, het onderstel is spelingvrij, de motor loopt als een zonnetje, de bak is stil (geen zagen of knarsen) en schakelt geweldig zacht,  de koppeling is licht en feilloos (geen ge-eikel met druklager) en verder werkt echt alles tot aan de lampjes van de tellerwinkel.

Het tandwieltje van de teller is ooit stuk geweest maar dat is gerepareerd en de teller is weer op de juiste stand gezet (296.000 en een beetje). Niettemin wordt de auto morgen even uitgelezen om de tellerstand te controleren. Daarnaast wordt de brandstofpomp op tijd gezet om te zorgen dat Ewout het blok om kan hangen en meteen van start kan gaan. Hopelijk start de auto dan ook wat beter want dat is nu soms wel erg beroerd al kan dat ook aan de wel heel zwakke accu liggen. Soms krijgt de accu de startmotor namelijk amper rond.

Het interieur is geweldig: geen instapschade, geen beschadigingen. Vanmorgen in de regen viel me op dat de regendruppels wel heel netjes over de motorkap liepen dus de auto staat zelfs nog in de wax. Jammer van ons zieke belastingklimaat waarin dit soort auto's voor erbij niet te betalen zijn, anders had ik Ewout al een aanbod gedaan (ik heb het serieus overwogen ;D ). Dit is echt de perfecte auto voor woon-werk-verkeer voor een zacht prijsje. Strakker dan deze ga je ze gegarandeerd niet meer vinden  :-\

De auto schijnt ongechipt te zijn maar dan is 't wel een bijzonder vlot exemplaar, de gang zit er lekker in. Wel walmt ie onder de 2000 toeren nogal, wat te meer een reden is om aan te nemen dat het timen wellicht ook zorgt voor wat vlotter starten.

The Volvoboy

Wow die ziet er echt strak uit! :o Best zonde om te slopen ja :-\
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

viking_in_shorts

Jeetje - als zelfs jij zegt dat er niets rammelt dan moet het wel erg stil zijn in die auto ?!

Hij ziet er wel een stuk beter uit dat die van mij ja :/

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 07-05-2014 21:33:47
Jeetje - als zelfs jij zegt dat er niets rammelt dan moet het wel erg stil zijn in die auto ?!

Er rammelt minder dan in mijn N (die soms wel een 850 lijkt). Deze auto is duidelijk van een liefhebber geweest of iemand die gewoon erg zuinig is op z'n spul want er is duidelijk in geinvesteerd. Een auto van 18 jaar oud met 3 ton op de teller rijdt normaal echt niet meer zo strak als deze.

UserID6342

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-05-2014 16:08:01

Doppen? :eusa_think:

De bovenste moer (nr. 17) houdt de leidingen op z'n plaats.
Dan zitten er van die 'plaatjes' met boutjes die de verstuiver op z'n plek houdt. Boutjes eruit..
Verstuiver zit gewoon 'strak' in de kop toch? Of zit die nog anders vast?
Contra de leidingen ook op de pomp iets lossen zodat je ze kan wegdraaien volgens mij. Of helemaal verwijderen natuurlijk.
Je hebt helemaal gelijk Ewout, dieselleiding eraf, inbusbout (6mm) los, beugel eraf pakken, verstuiver met steeksleutel 14/15 heen en weer draaien rustig tot deze los komt en dan pak je hem er zo uit.  Ik was in de war met het oude type verstuiver van de 760 want daar je moet een goed passende dop voor hebben en een heeeeel lang verlengstuk (anders krijg je ze echt niet los)

Een manneke van 16 jaar (stageloper momenteel bij me heeft het vandaag ook gedaan)


Ewout Schalkwijk

Wat een O N G E L O O F L I J K mooie auto is dat. Ik heb zelfs uitgerekend wat het moet kosten om hem op Noorse platen te krijgen: 4.273 euro :-X
T'is dat er geen ECC in zit.

Ik MOET er vrijdag of zaterdag mee hebben gereden voordat de demontage begint. Krijg net al de eerste Whatsapp binnen voor onderdelen. :angel:

De 'breekbout' over de ECU heen doet mij toch echt vermoeden dat daar nooit mee gedonderd is. Of er moet een 'powerbox' onder de schopplaat liggen oid.
Als nou de ECU ook voor mij bruikbaar zou zijn, zou dat helemaal super zijn. Maar de 850 heeft nog zo'n oude telerbak en de V70 heeft een digitale. Ik ben er bang voor.

Dank je wel voor de foto's Ronald. :eusa_clap:


Ewøut


@Dirk342: Ik heb nu zelfs al zo'n 'trekker' met zo'n gewicht liggen om de verstuivers eruit te halen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

850-2.520V-Driver

Bohh wat zonde om die 850 als donor te gebruiken zeg...

Ik heb nog een gaaf voorscherm in de juiste kleur liggen  :angel: