Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 25 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Ja, de huurder van september heeft dit al uitgezocht. ;D @Taranis kom er eens in...

Komt er op neer dat ik als 'verhuurder' de hut gewoon maximaal moet verzekeren en dat een Nederlandse 'trekker' gewoon de verzekering op de auto heeft zolang er een fysieke koppeling is met de hut. Zodra afgekoppeld is het weer mijn verzekering. Eigen risico moet de huurder wel dragen bij eventuele schades.

Let wel. Ik doet dit niet met een commercieel oogpunt, maar beetje als kostendekking, en mensen die ik het gun de mogelijkheid te bieden hier wat verder rond te kijken dan ons eigen erf..

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

er is toch niets mis met jullie erf ?  :eusa_pray:  :eusa_think:

wel mooi dat het zo kan... ik zou maar een extra schuur gaan maken, of laat je de caravan buiten staan @ all weather ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-06-2014 22:46:07
Mijn lichte frustratie even in de Whatsapp gegooid en binnen een minut kwam het antwoord al van Taranis. De spanning op de riem van de brandstofpomp. Toen Project850TDI naar Noorwegen zou komen was de pomptiming heel erg verkeerd. Inspuithoek van 648,9 graden is best wel een beetje extreem. :eusa_whistle:

Het schijnt dat als die meter meer dan 17 graden meet, dat ie dan ~ 650 graden aangeeft omdat het simpelweg buiten z'n meetbereik valt. Het is dan inderdaad een kwestie van geluk wil de motor een keer aanslaan.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-06-2014 22:46:07
Hoewel we allebei van huis uit geen sleurhutten mensen zijn hebben we eergisteren toch een caravan gekocht. Ooit hadden we al eens een klein 4 meter hokje, maar die viel na een paar vakantie van ellende uit elkaar. Nu met kinderen van 11 en 13 jaar hebben we een slagje groterder (7,30 meter) gekocht. Hutje is helemaal nieuw en wordt volgende week geleverd. Kan ik er over twee weken gelijk mee naar Zuid Frankrijk rijden. Hopelijk blijft de XC70 die als trekauto gaat dienen wel betrouwbaar functioneren. :eusa_pray:

Tuurlijk wel, goeie auto zo'n N ;D En anders ben je in de buurt voor een reparatie onderweg :D

Maar nogmaals gefeliciteerd met jullie mooie aanwinst! Ik ben erg benieuwd hoe het jullie gaat bevallen. Als je maar niet het halve forum gaat vervuilen met die zigeunermeuk :evil:

Alvast een fijne vakantie ;)

Citaat van: elianmars op 20-06-2014 22:54:44
Ah, daar zijn de foto's van ons vakantieverblijf van 2015  :eusa_dance: :D
Eens kijken of ik 'm uit elkaar kan trekken met de T5  :eusa_angel:

Mijn 480 dieselkoppels hebben dat ding in september al een halve meter langer gemaakt joh :D (al ga ik de AWD tussenas wel missen dan waarschijnlijk, arme voorbandjes)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-06-2014 23:00:56
:-* Vast wel, maar gewoon kødt dat het zo kort na de wissel alweer fout gaat.

Ik kan je begrijpen dat 't gewoon een rotgevoel is, maar 't was natuurlijk al wel een beetje bekend ;) Het valt me mee dat het nog zo lang gehouden heeft aangezien ie gewoon boerig op gevoel lomp vast gezet is met het idee 'dat houdt wel tot Noorwegen'. Misschien dat je 't in de hectiek om de blokwissel heen een beetje vergeten was :angel:

Citaat van: elianmars op 21-06-2014 11:22:30
Hoe zit het eigenlijk als je als Nederlander met een caravan met Noors kenteken rijdt? Mag dit zomaar?

Interpolis moest 't ook even uitzoeken, die vraag kregen ze niet dagelijks ;D
Mijn auto is all-risk verzekerd met alles erop en eraan. Helaas is de aanhanger altijd slechts WA verzekerd zolang deze fysiek aan de auto gekoppeld zit. Als ik dus achteruit tegen een paaltje rij, dan is de schade aan de ander verzekerd maar die aan de caravan niet. De caravan moet daar los voor verzekerd zijn door de eigenaar.
Dat de caravan op een andere nationaliteit kenteken staat maakt niet, mits het maar een Europese nationaliteit is. Voor landen die niet bij Europa horen, gelden andere regels.

elianmars

Citaat van: Taranis op 25-06-2014 08:25:12

Citaat van: elianmars op 20-06-2014 22:54:44
Ah, daar zijn de foto's van ons vakantieverblijf van 2015  :eusa_dance: :D
Eens kijken of ik 'm uit elkaar kan trekken met de T5  :eusa_angel:

Mijn 480 dieselkoppels hebben dat ding in september al een halve meter langer gemaakt joh :D (al ga ik de AWD tussenas wel missen dan waarschijnlijk, arme voorbandjes)



Oh, dat zijn er slechts 20 meer dan van mijn wagen  ;D

Maar wel mooi dat je 'm wat langer maakt, des te meer ruimte is er in de caravan  :D

viking_in_shorts

Ze zijn onderweg hoor. Zullen wel rond half 7 aankomen ...

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 25-06-2014 08:25:12
Als je maar niet het halve forum gaat vervuilen met die zigeunermeuk :evil:

Ik beloof het. :angel:


Citaat van: viking_in_shorts op 28-06-2014 13:56:12
Ze zijn onderweg hoor. Zullen wel rond half 7 aankomen ...

Ze zijn er bijna. ETA idd c.a. 18:30 uur. :eusa_dance:



Deze moest dan toch nog even. Ik had gevraagd of ze voor aflevering nog een accu wilde installeren. Natuurlijk: geen probleem, die hoort bij de caravan...

Ben ik nou gek? :eusa_think:


Stomweg in het midden voor het laadluik een accu doos vastschroeven in de bodem. :-[


Dit lijkt mij praktischer. ::)




Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv


Ewout Schalkwijk

Nee, die slome duikelaar rijdt totaal niet door. :'(














;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

widebody

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-06-2014 10:25:44
Citaat van: KIM op 21-06-2014 07:53:49
Ewout, in een autoleven heb je soms van die periodes dat je sch*tziek wordt van elke keer weer een reparatie. Het blijven per slot van rekening oude hokken. Gelukkig heb je de oplossing nu snel gevonden en kun je straks weer gaan bouwen aan het vertrouwen.

Wat een lel van een caravan zeg! Ik vind mijn 4,60 m al een groot ding; wat is deze opbouw? 5,30? En is het ook een 2,25m brede?

Ik heb het even opgezocht. 5,32m binnenruimte en 2,32 m buiten in de breedte. Schijnt een voordeel te zijn dat deze niet 2,50 breed is. De Fendt die ik op het oog had, was dat wel. Deze was veel praktischer qua inrichting. Achter een stapelbed (2.05m x 72cm) en voor tweepersoonsbed 1,98m x 1,37m. Da's prima voor mijn 1,86m. Met deze opstelling hoef je niet iedere keer je treinzit om te bouwen naar bed en andersom. Voordeel van deze hut is dat die ook gewoon in de winter in Noorwegen gebruikt kan worden. Goede isolatie, vloerverwarming, Truma hete luchtkachel en nog meer van die termen. ;D

Citaat van: widebody op 21-06-2014 03:34:18
Ewøut, ik heb laatst voor 6 tientjes een kabelset gekocht. Met 13-polige stekker gekocht. Wel een jeager. Instaleren, uurtje werk. Vraag maar eens bij de dealer wat een setje kost ;D.

Groetjes Marc

De vorige haak heb ik ook zelf geïnstalleerd, maar toen kon ik niet bedenken dat ik ooit nog zo'n caravan zou kopen. Volgens mij moet bij de XC er dan ook nog software ingeschoten worden. Ik zal het maandag gelijk even vragen.

Na de 'maiden voyage' van deze vakantie is het ook de bedoeling dat de caravan hier wordt verhuurd aan vrienden/gasten die wel eens vanuit Noorwegen een rondrit willen maken. Dan kun je hier starten en hier eindigen zonder dat je die 3000km tussen Nederland en Noorwegen al moet rijden.
De eerste boeking voor september staat al. Het is wel de bedoeling dat ik de huurders selecteer en dat ik het vertrouwen heb dat je ook 'netjes' zijn. Kost toch best geld zo'n ding.


Citaat van: )()()sT op 21-06-2014 08:44:21
Misschien dacht OF met die kapotte motor dat ie eindelijk eens even mocht chillen, nu mot ie gelijk weer door met z'n nieuwe hart ;D ;)

Chillen doet die maar als ik definitief met hem klaar ben. Niet nu.  :evil:
Citaat van: )()()sT op 21-06-2014 08:44:21
Dikke caravan Ewøut! Of je vind kampeervakanties leuk, of je vindt ze verschrikkelijk. Ik behoor tot de eerste categorie, alvast fijne vakantie :)

We gaan het (opnieuw) beleven. Ik ben zelf altijd vroeger in hotels en huisjes op vakantie geweest en heb het dus niet 'meegekregen', maar als ik zie hoe de kinderen en Marije dit 'gaaf' vinden, dan vind ik dat toch ook best leuk. Gelukkig ben ik de laatste jaren veel rustiger gaan rijden. Mijn vorige hut heb ik van Budapest naar Zeewolde gereden met m'n 855tdi en dat ging de hele weg met 160km/h.  :eusa_shifty:


Ewøut


Als er al een trekhaak met bekabeling ligt hoeft er waarschijnlijk geen nieuwe sw in. Omdat het alleen een uitbreiding betreft van twee + kabels en een extra massa. Kan je zelf makkelijk aansluiten. Min aan chassis en de ene + geschakeld en de andere permanent. Bij zat er links achter de bekleding een paneel met een aantal zekeringen en relaix. Daar loopt een draad welke 5 of 10 seconden na het uitzetten van de motor de stroom afsluit :eusa_clap:. Heb je dus geen lege accu als je 'm aangekoppeld laat staan zonder draaiende motor. Maar vraag maar na voor de zekerheid. Wat voor stekker zit er aan de caravan? Jaeger of WestCon? Meeste auto's in NL rijden met WestCon( of 7polig).
Succes!

Ewout Schalkwijk

Ik kan weinig updaten. Internet ligt er al dagen uit of is zeer instabiel.

Old Faithful rijdt als een tiet en de XC heeft z'n aangepaste 13 polige stekker.


Meer volgt als Telehoer eindelijk weer eens internet kan leveren.


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID25761

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 30-06-2014 20:16:54
Ik kan weinig updaten. Internet ligt er al dagen uit of is zeer instabiel.

Meer volgt als Telehoer eindelijk weer eens internet kan leveren.


Ewout

oh vandaar! :eusa_wall: vond het al zo stil  :eusa_think:

StefanCJ

In de app-groep is het ook al zo stil de laatste dagen.

Ewout Schalkwijk

ArjanT5R en de robbelende pompriem.


Afgelopen zondag hebben Arjen en ik de lichtelijk losgelopen pompriem vervangen en is me eindelijk echt duidelijk geworden waar het probleem nou lag. Hoewel dit al m'n derde motor is waar een helicoil in is gezet, is dit de eerste keer dat ik er bij ben.

Arjen kwam, zag en wist niet wat hij zag... (zo'n mooi schoon blok/motorruim) :angel:


Dit is het draadeind waar het (letterlijk) om draait. Hier zit de geleiderol op gemonteerd. Deze draadeind zit niet helemaal meer zoals het hoort. Of die ooit goed heeft gezeten vraag ik me echt af. Volgens mij laat de draad zien dat die nooit helemaal goed is teruggeplaatst. Tevens is de draad waar de meelooprol zit zwaar beschadigd.


Toen het draadeind eruit was, zagen we ook dat een deel van de draad in de kop was meegekomen.


Deze helicoilset moet de klus gaan klaren.


Na het verwijderen van de draadeind zie je dat het buitenste deel van het draad compleet weg is.


Boren met een 'overmaat' 10


Tappen nieuwe draad


Helicoil met een likje Loctite er weer in draaien.


Nieuwe draadeind halverwege...


...en weer op z'n plek


Het laatste moertje weer aandraaien en dan alles 'op tijd' zetten en weer terugbouwen


Ziet er weer fris uit.


Hoewel de spanrol pas anderhalf jaar oud was, was de meelooprol al ruim 10 jaar oud. Deze voelde verder nog perfect aan, dus met de kwaliteit zit het wel goed. Of de draadeind nou regelmatig tijden een wissel wordt verneukt of dat de kwaliteit van Volvo/Audi niet zo goed is weet ik niet, feit blijft dat het geen 'incident' is dat daar problemen mee zijn.

Overigens is het ergste wat er kan gebeuren dat de geleiderol te ver loskomt zodat de spanrol buiten z'n bereik komt. De riem gaat dan liggen klapperen en draai er uiteindelijk af. De pomp stopt met de inspuiting en de motor stopt dus met draaien. Niets ernstigs dus, wel vervelend.



Gisteren heb ik bij de XC70 de kabel vervangen en overmorgen wordt er software in de 'trailermodule' geschoten om de 12v lijn te acitiveren.

Tot zover weer.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

vincen tdi

Mooi dat ie weer in orde is  ;)
Heb je op deze motor nou ook drie verwarmpluggen voor de KVS of heb je dat huisje van OF overgezet?
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

elianmars