Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Eindelijk tijd om dit blog ook weer eens bij te lezen. Leuke verslagen Ewout! :D (jammer van dat poets-geneuzel  :-* )

Ook wij vonden het erg leuk dat jullie er weer waren. Volgende keer hoop ik ook weer iets minder te hoeven werken en wat meer tijd aan jullie te kunnen besteden maar het was even niet anders. Wel erg grappig dat jullie 's nachts aangekomen zijn en wij niets gehoord hebben ;D

De volgende morgen is Ewout amper een half uur wakker (ik heb geen garagedeuren om mijn bezoek te wekken om half 11 's morgens maar wel een grasmaaier  :eusa_whistle: ) of al zo blij als een kind:



Na een leuke middag met buggy-en en het beklimmen van de tv-toren in Goes (voor Ewout en Claire iets minder boeiend, voor Daniëlle en mij erg leuk om onze eigen omgeving te zien, toren was voor het eerst in 35 jaar voor publiek toegankelijk) en een leuke avond met Arjen en Sjaakie aan het water bij Westkapelle besloot Ewout onderweg terug naar huis dat het gekraak van de interieurdelen in mijn kofferbak N-onwaardig is en het ter plekke te verhelpen. Helaas zat er bij beide heren iets te weinig bloed in de alcohol (de dames mochten chauffeuren) om daar nog iets aan te doen:





Jammer genoeg moest ik de volgende dag voor het eerst na onze te korte vakantie weer op tijd gaan werken. Dat viel zwaar :-X De dames hadden besloten een strandrit te paard te gaan maken dus Ewout en ik zijn na het eten ook richting het strand gegaan in de hoop dat we de dames misschien zouden spotten:



Uiteindelijk dachten we ze te zien maar toen ze dichterbij kwamen, bleken we totaal wildvreemde vrouwen te paard aan het fotograferen te zijn ;D :angel:

Het was gezellig, tot september voor de return :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 15-07-2015 22:32:12
Demonteren. Er zit een schat aan nieuwe onderdelen in. Tot vlak voor de crash zelfs nog de wissermechanieken voor en achter vervangen voor splinternieuwe, origineel Volvo.

Het is jammer dat het economisch echt niet meer haalbaar is om het ding op te knappen. Ik vind 't best een beetje zonde van de netste en fijnste TDI waar ik ooit in gereden heb  :eusa_shhh:

Sbv

Koop een zwarte koets Ronald dan bouwen we de rest over

Ewout Schalkwijk

Kleine update-jes en ander geneuzel.

Voor het eerst drie weken met de sleurhut en de 'nieuwe' XC70 op vakantie geweest. In de Ardèche met het mooiste weer van de wereld. Een dag met 42 graden, maar verder lekker tussen de 32 en de 36 graden. Drie weken niet veel gedaan behalve genieten van bier drinken, kanoën, klein beetje cultureel doen en het lokale ziekenhuis bezoeken. Ohja, ook weer eens m'n wervelklepstangetje terug plaatsen. :-[

Leffe it is


Erdinger natuurlijk ook. ;D


De Pont d'Arc



Het verdomde stangetje is er weer af geschoten. Je merkt dat doordat je gevoelsmatig 100 PK mist. Niet leuk, zeker niet met een hut achter je.



En weer op weg naar huis. Wel even via Nederland om nog wat mensen te bezoeken.




Op de terugweg van vakantie zijn we nog even een paar dagen in Nederland geweest (vierde keer voor mij vanaf de Kerstboommeet) en heb ik m'n vers aangeschafte set velgen met banden bij Maruska opgehaald. Ik mocht ze bij Maruska metten wisselen en m'n oude velgen met banden achterlaten. Nu ben ik met hulp van Sander op zoek naar nog een set velgen voor de winter zodat ik de lelijke velgen niet meer naar Noorwegen hoef te laten transporteren.

Tevens vanuit Frankrijk een set nieuwe xenon pitten besteld en bij m'n schoonmoeder laten bezorgen. Ook hier gold weer het standaard riedeltje: In Noorwegen 129 euro per pit, in Nederland 'slechts' 65 euro per pit. Dan zou ik toch gek zijn als ik ze niet 'ff' meeneem toch? :eusa_whistle:

'Nieuwe' velgen met goeie Michelin banden.


Nieuwe xenonpitten. M'n rechter pit scheen al twee maanden roze.


nieuw (links) vs oud (rechts).


Na vier dagen Nederland zijn we weer doorgereden naar huis en wederom is het 'stangetje' er weer af gelazerd. Thuis maar eens 'patchen'.

Wervelklep patch:

Aangezien ik het al eens eerder heb gedaan bij onze andere XC, heb ik het nu nog eens geprobeerd. Bij de XC70 van Marije heb ik eerst de patch gedaan, maar even later tijdens de wintermeet van 2013 toch gewoon de hele wervelklep vervangen. Deze keer ga ik dat niet meer doen. Een wervelklep laten vervangen kost tussen de 700 en de 900 euro. Zelf doen is uiteraard goedkoper, maar met de klep, pakkingen, brandplaatjes en verstuiverklemmen ben je toch al gauw rond de 350 a 400 euro kwijt. Dan heb je een nieuwe klep die na 100k weer versleten is. nu ga ik eerst kijken hoelang m'n patch houdt. :angel:

Stap 1: Kopje fixeren zodat je er een stukje ijzerdraad doorheen kan smelten.


Stap 2: Ijzerdraad goed verhitten en in meerdere stappen door de kop heen smelten. Niet te lang anders smelt het draad vast in de kop.


Stap 3: Helemaal door de kop heen



Stap 4: een nieuw stangetje (om geen risico te nemen) met een dremel inslijpen. Daarna het stangetje over de kop van de klep heen en een stukje draad er doorheen steken.


Stap 5: vooral geen foto maken van het eindreultaat... :eusa_wall:

De wervelklep verbinding houdt nu al bijna 2000km en ik hoop dat het voorlopig goed blijft gaan. Geld uitgeven kan altijd nog.





Sensor van de ECC reinigen en audiokabel met USB monteren.

De XC70 heeft een 'Dynaudio Premium sound system' met daaraan een kabel voor een Apple product met 30 polige aansluiting. Aangezien Apple in 2008 is overgestapt van FireWire laden naar USB laden, en mijn auto ook MY'08 is, wordt mijn iPhone 6 niet opgeladen. Nieuwe kabel geregeld via mijn 'preferred' dealer in Zeeland. Deze kabel heeft als tweede ook nog een extra USB poort. de kabel 'loopt' vanaf het MOST netwerk via een kastje achter het centerconsole naar onder de middenarmsteun. Om dat netjes te monteren moest het boeltje er even uit. Gelijk mooi de kans om het ventilatortje van de ECC te reinigen.


Middenconsole uit elkaar gepulkt. Zit toch wel wat meer elektronica in dan in een Classic. Vooral de glasvezelkabels moet je voorzichtig behandelen.





Ventilator na zeven jaar in het console.



Radio eruit.



Gelijk alles maar eens 'likbaar' schoonmaken. Is een tik van me, maar ik hou van schoon.


Ventilatortje weer klaar om terug te plaatsen.


Kabel gemonteerd, console weer in elkaar. Nu gewoon een 16Gb stick vol muziek onder m'n armsteun en spelen maar. :laugh:



Totaalplaatje met de nieuwe velgen. Is al echt helemaal mijn 'tuut' geworden.


Old Faithful kwam ook nog even een paar dagen op bezoek, maar is nu weer verhuurd aan een andere collega. Hopelijk brengt de auto op deze manier nog wat op.




Dashboard paneeltje vervangen. Gewoon omdat ik het leuk vind.


Het originele paneeltje begint al een beetje te bladderen en dat vind ik onacceptabel. :eusa_whistle:


Klokkenwinkel eruit. Uuhhh weinig ruimte...


Helemaal rechts achter de luchtbuis zit de contactmodule. Daar kom ik dus niet bij.


Meer ruimte maken dus. Kan dat ook allemaal even afgelapt worden. ;D



Navigatie eruit.


Contactsleutel module.



Nieuw paneeltje, net even wat mooierder.




Ik heb nu alweer 25.000 km met de XC gereden sinds half mei en ben er heel blij mee. Op naar de 500.000km.


Ewout


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Volvovirus is nog láng niet verdwenen, zo te zien  ;D  :eusa_clap:

Bouke

Je leert de xc weer aardig kennen zie ik  ;D niks gesloopt hoop ik of nare rammels gecreeerd. Nette upgrade rond je start knop, sjiek hoor.

de geneRaal

leuk weer om te lezen .....ik ben weer bij  :)
Blackstone under construction

big ben

Phoeoeoeoeo...... "dikke" Volvo  :eusa_clap:, mooi verslag met dito foto's.

Goed idee van de wervelklep .....



;D

Sbv

Hey weer een update van je blog.

weer mooie upgrade. De hoeveelheid kabels was mijn bij de XC60 ook al opgevallen na de achteruitrij camera inbouwen.

Wintervelgen heb je al wat ideeën in de email zitten

RoelNL

Leuk blog Ewout en de foto's van het kanovaren zijn prachtig!

Misschien toch maar een keer een vakantie naar het noorden van Europa boeken om zelf is te kijken hoe het daar is.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

maruska

die foto van de 3 generaties is gaaf.. eigenlijk had je ze even moeten "neuzen"
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Sbv

Citaat van: RoelNL op 27-08-2015 08:14:35
Leuk blog Ewout en de foto's van het kanovaren zijn prachtig!

Misschien toch maar een keer een vakantie naar het noorden van Europa boeken om zelf is te kijken hoe het daar is.
zeer de moeite waard kan ik uit ervaring zeggen

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Bouke op 26-08-2015 21:14:11
Je leert de xc weer aardig kennen zie ik  ;D niks gesloopt hoop ik of nare rammels gecreeerd. Nette upgrade rond je start knop, sjiek hoor.


Vandaag weer zo'n 200 km getest Bouke. Niks te horen. :eusa_dance:
Deze auto's zitten echt goed in elkaar geschroefd. Zo gezegd hebben ze blijkbaar iets van Ford kunnen leren.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 27-08-2015 14:43:42
Citaat van: Bouke op 26-08-2015 21:14:11
Je leert de xc weer aardig kennen zie ik  ;D niks gesloopt hoop ik of nare rammels gecreeerd. Nette upgrade rond je start knop, sjiek hoor.


Vandaag weer zo'n 200 km getest Bouke. Niks te horen. :eusa_dance:
Deze auto's zitten echt goed in elkaar geschroefd. Zo gezegd hebben ze blijkbaar iets van Ford kunnen leren.

Ik moet zeggen dat mijn wagen nog altijd kraak- en rammelvrij is (even afkloppen). Zo om me heen hoor ik toch wel andere verhalen van andere N-rijders.....

Ewout Schalkwijk

Nou heeft jouw N ook maar de helft gereden van de andere bekende Nnen hier een dat scheelt wel natuurlijk. Marije's N was helemaal stil, maar heeft in het laatste jaar toch wat rammeltjes ontwikkeld in de achterbak. Gelukkig is Marije niet zo'n autist als ik en maakt het haar niet uit. :laugh:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

FGG

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-08-2015 21:02:01
De Pont d'Arc


Ha, daar waren wij 3 jaar geleden vanuit Caldanazzo. Wel een stoer ding en een mooie wandeling. Ook bovenop geweest?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: