Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Lunadust

Zou je ruimte hebben om schroefdraad te maken in dat kunststof?
Dan zou je er een 6mm kogelkopje van een achterklepgasveer in kunnen zetten.
Techneut, geen dichter.

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 22-12-2015 22:49:11
Wervelklep weer FUBAR( ;D)

;D


Citaat van: Ewout Schalkwijk op 22-12-2015 22:49:11
Op 9 augustus heb ik m'n zelfontwikkelde wervelklep patch (V1.1) toegepast op mijn versleten wervelklepkopje. Gedaan bij kmstand 256.517 en gisteren ontdekte ik bij 275.030 dat de kop compleet in een wokkel is veranderd. Tevens hing het stangetje weer op half zeven. De patch heeft het dus net geen 20k volgehouden.

Hoewel resultaten uit het verleden vast geen garanties bieden voor de toekomst, kan ik het dan net halen tot in februari bij jullie ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 22-12-2015 22:49:11
Tevens is het morgen tijd voor al weer de derde oliebeurt voor de NN. Ook een flush van de stuurolie staat op de planning. Gisteren heb ik die samen met m'n broer uitgevoerd op de XC70 van Marije. Marije merkt niks, maar ik wel. Stuurt weer wat minder vaag/zwabberig.

Hoe heb je die flush uitgevoerd? Met een grote injectiespuit oid? Ik begin me ook steeds meer te ergeren aan het vage stuurgedrag dus als uit de APK geen versleten stuurkogels/fuseekogels oid komen, dan is een flush wel de volgende optie.

Hiker

Citaat van: Taranis op 23-12-2015 09:53:25

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 22-12-2015 22:49:11
Tevens is het morgen tijd voor al weer de derde oliebeurt voor de NN. Ook een flush van de stuurolie staat op de planning. Gisteren heb ik die samen met m'n broer uitgevoerd op de XC70 van Marije. Marije merkt niks, maar ik wel. Stuurt weer wat minder vaag/zwabberig.

Hoe heb je die flush uitgevoerd? Met een grote injectiespuit oid? Ik begin me ook steeds meer te ergeren aan het vage stuurgedrag dus als uit de APK geen versleten stuurkogels/fuseekogels oid komen, dan is een flush wel de volgende optie.

Mmmmm, zou dat het bij onze XC kunnen zijn? Die stuurt mi ook wat vaag.....
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Sbv

Citaat van: Hiker op 23-12-2015 10:23:11
Citaat van: Taranis op 23-12-2015 09:53:25

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 22-12-2015 22:49:11
Tevens is het morgen tijd voor al weer de derde oliebeurt voor de NN. Ook een flush van de stuurolie staat op de planning. Gisteren heb ik die samen met m'n broer uitgevoerd op de XC70 van Marije. Marije merkt niks, maar ik wel. Stuurt weer wat minder vaag/zwabberig.

Hoe heb je die flush uitgevoerd? Met een grote injectiespuit oid? Ik begin me ook steeds meer te ergeren aan het vage stuurgedrag dus als uit de APK geen versleten stuurkogels/fuseekogels oid komen, dan is een flush wel de volgende optie.

Mmmmm, zou dat het bij onze XC kunnen zijn? Die stuurt mi ook wat vaag.....
Het kan zeker geen kwaad. Jullie nog geen wervelklep problemen ?

viking_in_shorts


Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 23-12-2015 07:39:09
Kopje van wervelklep eraf halen en dan vervangen door stukje metaal een optie ?klein draadeindje erin zetten ?

Citaat van: Lunadust op 23-12-2015 09:20:27
Zou je ruimte hebben om schroefdraad te maken in dat kunststof?
Dan zou je er een 6mm kogelkopje van een achterklepgasveer in kunnen zetten.

Zoiets zal het toch wel moeten gaan worden. Eigenlijk is het m'n eer te na om nu meteen de klep te vervangen. Uitstellen is leuker.
Is het kopje zes millimeter of de draad wat ik dan zou moeten gaan tappen? Dat laatste lijkt me we erg op het randje. Ik kan geen boutje met moertje doen aangezien er aan de achterkant geen ruimte is.

Citaat van: Taranis op 23-12-2015 09:53:25
Hoe heb je die flush uitgevoerd? Met een grote injectiespuit oid? Ik begin me ook steeds meer te ergeren aan het vage stuurgedrag dus als uit de APK geen versleten stuurkogels/fuseekogels oid komen, dan is een flush wel de volgende optie.


Het is eigenlijk heel simpel. Ik had al eens een filmpje in de appgroep gegooid, maar die is blijkbaar ondergesneeuwd in de dagelijkse hoeveelheid berichten. ;D

1) Leeg het reservoir
2) Maak de dunne retourleiding los en koppel daar een doorichtige slang op die in een emmer kan hangen.
3) Maak het vrijgekomen tuitje op het reservoir dicht met bijvoorbeeld ducttape (gaat prima).
4) Krik de auto op zodat de voorwielen vrij zijn.
5) Een persoon in de auto draait de hele tijd de wielen heen en weer naar de uiterste bereiken (is dat Nederlands? :eusa_think:)
6) Tweede persoon blijft rustig aan nieuwe vloeistof in het reservoir gieten. Door het draaien wordt de oude vloeistof afgevoerd en zie je bij gebruik van een doorzichtige slang de vloeistof steeds     groener worden. Na ongeveer twee liter is alles mooi schoon. Gebruik de derde liter om het tankje weer te vullen.

Het is belangrijk dat je de flush doet met de auto op contact, vanwege het stuurslot). GEEN draaiende motor, dat gaat echt veel te snel. C.a. 1 liter per seconde ipv 1 liter in een paar minuten.


Citaat van: Hiker op 23-12-2015 10:23:11
Mmmmm, zou dat het bij onze XC kunnen zijn? Die stuurt mi ook wat vaag.....

Zeker niet ondenkbaar. In de garage wordt het niet gedaan. Geen enkele olie heeft een levensduur van 10 jaar.



Volgens mij heb ik nu bij de NN de vloeistoffen op orde.

1) Olie en filter
2) differentieel olie
3) remvloeistof tevens nieuwe nippels
4) automaatflush bij Olov
5) stuurbekrachtigingsolie. Deels gewisseld. Binnenkort ook deze nog eens flushen.


Citaat van: viking_in_shorts op 23-12-2015 10:30:58
Vill ha!

http://i234.photobucket.com/albums/ee125/viking_in_shorts/Capture_zps1k265ukt.png

Ik denk dat je in Nederland bent. Conrad heeft ze. Supersnelle levering. Ik heb hem nu een paar dagen in de 'lucht'.


Ewout


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

#6141
Nope. Nu onderweg. Was een screenshot van die van jou.

<edit> dit was dus een erg snel berichtje aan de pomp. Net aangekomen in NL en tevens een mailtje gekregen van Netatmo dat hij binnen 48 uur voor dispatch klaar is. Als ik terug thuis ben is hij dus wel aangekomen ...

Chris

Die methode van jou voor het 'flushen' van stuurolie klinkt wat handiger en naar mijn idee ook veiliger dan wat ik wel eens eerder had gevonden. Met name dat je het direct weer aanvult al sturende. Ik had eens iets gevonden van maximaal een kant op sturen, reservoir legen, ik meen dan alvast iets bijvullen, en dan maximaal de andere kant uit sturen en weer bijvullen. Ik herinner me in ieder geval dat ik bij die methode toen bang was dat de pomp mogelijk droog zou draaien, mede door enkele reacties op die methode.

Ik onthoud hem in ieder geval even!

Marc O.

Mooi, dan kunnen we die flush halverwege februari ook bij mijn auto doen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Hiker

Citaat van: Sbv op 23-12-2015 10:26:32

Het kan zeker geen kwaad. Jullie nog geen wervelklep problemen ?

Geen idee. Ik zal de garage eens vragen voor de vloeistof, kwenie of ik dat zelf moet aan doen. Vwb de wervelklep: geen idee. De XC doet het verder prima......denk ik ;D
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Lunadust

Ik zal zo een foto maken van het kogelkopje wat ik bedoel.
Welke lengte heeft het stangetje, en hoe zit de andere kant vast?
Techneut, geen dichter.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Lunadust op 23-12-2015 20:36:12
Ik zal zo een foto maken van het kogelkopje wat ik bedoel.
Welke lengte heeft het stangetje, en hoe zit de andere kant vast?


Stangetje is uit m'n hoofd een centimeter of zeven lang en heeft aan beide zijden een oogje wat over de kopjes heen valt. De kop op de wervelklep is van Playmobil kunststof en de kop op de DC motor (actuator) is metaal.

Ik kan eens zien of ik die DC motor nog heb van het ruilblok.


Citaat van: Marc O. op 23-12-2015 19:09:07
Mooi, dan kunnen we die flush halverwege februari ook bij mijn auto doen.

Ik denk dat het maximaal een half uur / drie kwartier aan tijd kost om de flush te doen. U is welkom ;D

Citaat van: Hiker op 23-12-2015 20:17:34
Citaat van: Sbv op 23-12-2015 10:26:32

Het kan zeker geen kwaad. Jullie nog geen wervelklep problemen ?

Geen idee. Ik zal de garage eens vragen voor de vloeistof, kwenie of ik dat zelf moet aan doen. Vwb de wervelklep: geen idee. De XC doet het verder prima......denk ik ;D

Is heel makkelijk te zien Haiko. Je haalt de kunststof plaat van de motor af en je kijkt bij cilinder 1 of er een plastic stangetje naar beneden hangt. Zo ja, dan kapot.
motor rijdt verder prima, en alleen als je precies weet hoe je motor aanvoelt merk je dat die eraf ligt. Als je sporadisch in die auto rijdt zul je het niet merken.

Tot en met MY'06 of 07 krijg je wel een melding op je scherm dat motorservice vereist is. Die melding komt pas als je boven de 2500/3000 toeren komt.
Mijn MY'08 geeft de melding alleen in Vida, niet in het display.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 24-12-2015 01:08:41
Ik denk dat het maximaal een half uur / drie kwartier aan tijd kost om de flush te doen. U is welkom ;D

Mag ik ook aansluiten? Wil je dat we olie uit NL meenemen? Zo ja, wat mag er in?

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 24-12-2015 01:08:41
Tot en met MY'06 of 07 krijg je wel een melding op je scherm dat motorservice vereist is. Die melding komt pas als je boven de 2500/3000 toeren komt.
Mijn MY'08 geeft de melding alleen in Vida, niet in het display.

Uitsluitend MY06 heeft die voor Volvo omzet-verhogende feature. MY05 heeft geen wervelklepstang en MY07 toont het ook niet. Je merkt alleen dat het ding boven de 3000 toeren niet meer vooruit wil.

Chris

Citaat van: Taranis op 24-12-2015 10:24:35
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 24-12-2015 01:08:41
Ik denk dat het maximaal een half uur / drie kwartier aan tijd kost om de flush te doen. U is welkom ;D

Mag ik ook aansluiten? Wil je dat we olie uit NL meenemen? Zo ja, wat mag er in?


In de oudere modeljaren schijnt nog ATF te mogen. In de mijne moet daadwerkelijk speciale stuurpompolie, ATF schijnt de pomp niet zo leuk te vinden. Ik neem aan dus bij jou ook aangezien jouw auto nog iets nieuwer is. Zelf gewoon bij de dealer gehaald (kleur: groen).

Ewout Schalkwijk

+ 1. De groene van Volvo.
Tuurlijk mag je aansluiten Ronald. Dan zouden er negen liters gehaald moeten worden. Doe ik de mijne ook meteen.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein