Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

NinaPaul

Als je dat allemaal los haalt moet je zeker opnieuw uitlijnen, het is dus veel meer "sleutelwerk".
En ik weet dat je het "bijna zo goed als hetzelfde" terug kan plaatsen, maar losgehaald is veranderd.

Als je toch al moet uitlijnen, is meer loshalen makkelijker werken. Maar niet iedereen zit op "meerwerk" te wachten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Bouke

Ja die fuseepen vervangen is idd een K#%*$e klus , vooral omdat je het er bijna niet recht in kan krijgen :evil: en volgens mij zijn de xc-draagarmen ook wat zwaarder uitgevoerd, wat het allemaal niet makkelijker maakt. Maar het is je wel gelukt iig :eusa_clap:

Lunadust

Mooi dat het vervangen van dat ringetje het probleemverholpen heeft.

Ik ben van mening dat het op deze manier goed gedaan is, het losmaken aan het subframe lukt nog wel,
Het daarna terugmonteren kun je vergeten.
Wat ik zekf doe bij een N, de constructie ziet er bij deze ongeveer hetzelfde uit, is de draagarm idd losmaken aan het fusee en dan met een pijp van  een meter ofzo, de arm naar beneden drukken zodat de kogel eruit kan.
Terugmonteren werkt ook goed met de draagarm naar beneden geduwt.

Ik kan me voorstellen dat een XC daar iets meer kracht voor nodig heeft omdat die wat hoger staat.
Techneut, geen dichter.

Bouke

Citaat van: Lunadust op 04-10-2016 20:40:42
Mooi dat het vervangen van dat ringetje het probleemverholpen heeft.

Ik ben van mening dat het op deze manier goed gedaan is, het losmaken aan het subframe lukt nog wel,
Het daarna terugmonteren kun je vergeten.
Wat ik zekf doe bij een N, de constructie ziet er bij deze ongeveer hetzelfde uit, is de draagarm idd losmaken aan het fusee en dan met een pijp van  een meter ofzo, de arm naar beneden drukken zodat de kogel eruit kan.
Terugmonteren werkt ook goed met de draagarm naar beneden geduwt.

Ik kan me voorstellen dat een XC daar iets meer kracht voor nodig heeft omdat die wat hoger staat.
Zo staat het in vida ook ongv idd.

UserID6342

Citaat van: elianmars op 04-10-2016 20:27:53
Citaat van: Dirk342 op 04-10-2016 19:43:37
Mooi gedaan, maar met die fusees kan echt makkelijker maar is iets meer sleutelen.  Wees verstandig en pak de draagarm incl fuseestuk compleet weg (dus losmaken op de veerpoot).  Je schuift het spulletje als je klaar bent er zo weer in en loop je niet te vechten met de weerstand van de draagarm en een kogel die niet echt wilt, etc.

Hoe doe je dat dan met terugplaatsen, Dirk? Ik heb het op die manier ook geprobeerd, maar als de draagarm niet precies recht (horizontaal) voor het gat in het subframe zit, krijg ik de achterkant er met geen mogelijkheid in. Bovendien ben ik bang dat ik op die manier de as uit elkaar trek.
Gaat an sich heel goed, juist omdat de draagarm aan het fusee blijft zitten.  Je hangt eerst de achterzijde van de draagarm erin, daarna pas de voorzijde (met die 2 bouten) en als laatste de as erin.  Dan terugdrukken op de voorpoot.  Wij hebben het ook heel lang volgens de Vida methode gedaan en voor ons is gebleken dat het op die manier gewoon teveel tijd kost.  We zijn sneller op deze wijze en idd moet de auto daarna wel uitgelijnd worden.  Maar persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, omdat alle Volvo's heel gevoelig zijn op het onderstel en verkeerde uitlijning.  ik bedoel hiermee, bij 9 van de 10 auto's die hier komen staat de uitlijning toch al verkeerd, zonder dat de eigenaar het door heeft..

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 05-10-2016 07:16:02
Citaat van: elianmars op 04-10-2016 20:27:53
Citaat van: Dirk342 op 04-10-2016 19:43:37
Mooi gedaan, maar met die fusees kan echt makkelijker maar is iets meer sleutelen.  Wees verstandig en pak de draagarm incl fuseestuk compleet weg (dus losmaken op de veerpoot).  Je schuift het spulletje als je klaar bent er zo weer in en loop je niet te vechten met de weerstand van de draagarm en een kogel die niet echt wilt, etc.

Hoe doe je dat dan met terugplaatsen, Dirk? Ik heb het op die manier ook geprobeerd, maar als de draagarm niet precies recht (horizontaal) voor het gat in het subframe zit, krijg ik de achterkant er met geen mogelijkheid in. Bovendien ben ik bang dat ik op die manier de as uit elkaar trek.
Gaat an sich heel goed, juist omdat de draagarm aan het fusee blijft zitten.  Je hangt eerst de achterzijde van de draagarm erin, daarna pas de voorzijde (met die 2 bouten) en als laatste de as erin.  Dan terugdrukken op de voorpoot.  Wij hebben het ook heel lang volgens de Vida methode gedaan en voor ons is gebleken dat het op die manier gewoon teveel tijd kost.  We zijn sneller op deze wijze en idd moet de auto daarna wel uitgelijnd worden.  Maar persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, omdat alle Volvo's heel gevoelig zijn op het onderstel en verkeerde uitlijning.  ik bedoel hiermee, bij 9 van de 10 auto's die hier komen staat de uitlijning toch al verkeerd, zonder dat de eigenaar het door heeft..


Dan ben ik toch blij dat ik het op deze manier gedaan heb Dirk. Jouw beschrijving zal wellicht beter gaan als je vaker dit soort klussen onder tijdsdruk moet doen, maar zelf vond ik dit, ondanks het gekloot, toch de beste manier. Scheelt idd ook weer een ronde uitlijnen. Gezien de slijtage aan de banden zal die toch wel goed staan. Dat ik wellicht meer tijd gebruikt heb komt mede doordat ik in het grind moet liggen. ;D

Citaat van: Lunadust op 04-10-2016 20:40:42
Mooi dat het vervangen van dat ringetje het probleemverholpen heeft.

Ik ben van mening dat het op deze manier goed gedaan is, het losmaken aan het subframe lukt nog wel,
Het daarna terugmonteren kun je vergeten.
Wat ik zekf doe bij een N, de constructie ziet er bij deze ongeveer hetzelfde uit, is de draagarm idd losmaken aan het fusee en dan met een pijp van  een meter ofzo, de arm naar beneden drukken zodat de kogel eruit kan.
Terugmonteren werkt ook goed met de draagarm naar beneden geduwt.

Ik kan me voorstellen dat een XC daar iets meer kracht voor nodig heeft omdat die wat hoger staat.


Ik vond het vooral lastig om een punt te vinden waar ik er een wringijzer tussen kon krijgen. Ik wilde natuurlijk niet de aandrijfas belasten.



In ieder geval bedankt voor de vele tips hier. :eusa_clap:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Lunadust

Ik zelf zet hem tussen subframe en dan over de arm heen.

enige wat nog wel eens wil gebeuren naderhand is dat dat boutje van je aandrijfas los wil lopen, dat is een rekboutje, heb je die er nieuw ingezet?
bij mij zijn ze nu van de XC90, daar zit een rubber in, dat borgt het boutje een beetje zodat het niet losloopt,

Advies, voel over een paar 100 km even of die nog lekker vast zit.

Techneut, geen dichter.

UserID6342

Eens met Bas wat die bout betreft.... Ik zet zet hier altijd opnieuw in de Locktite als ik geen nieuwe bout erbij heb...

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Lunadust op 05-10-2016 12:29:20
Ik zelf zet hem tussen subframe en dan over de arm heen.

enige wat nog wel eens wil gebeuren naderhand is dat dat boutje van je aandrijfas los wil lopen, dat is een rekboutje, heb je die er nieuw ingezet?
bij mij zijn ze nu van de XC90, daar zit een rubber in, dat borgt het boutje een beetje zodat het niet losloopt,

Advies, voel over een paar 100 km even of die nog lekker vast zit.



Ik heb geen nieuwe gebruikt, maar er zit wel zo'n dikke rubberen ring op. Ik zal idd binnenkort nog even checken of die goed vast zit. :)





Andere vraag: Ik heb nu bij Marije's XC70 zo'n beetje alles vervangen aan remmen, remleidingen, klauwen etc. Nu zou ik graag willen dat al dat nieuwe spul goed door de winter heen komt. M.a.w. dat ik de boel volgend jaar nog net zo makkelijk kan losdraaien zoals nu. Wat kan ik nou het beste gebruiken om de ontluchtingsnippels en remslang aansluitingen te beschermen tegen corrosie? Wellicht een 'bodyspray o.i.d.?

Ik begin te vermoeden dat de komende winter weer zo slecht wordt. September was de warmste in meer dan 116 jaar volgens de meteorologen. Als we dan weer zo'n 'slapswinter' krijgen worden er weer duizenden tonnen aan 'kauwgomballenkleefpekel' over de wegen uitgestort.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke

Over je onderkant(van je auto ;D ) berschermen , motip heeft een soort waxcoating en auto coating. Maar misschien is een busje plastidip ook een idee om over je veren, remleidingen enz te spuiten. dat blijft flexibel en verwijderbaar.

classicT5

Plastidip lijkt me een goed idee Bouke.

Anders good old tectyl?

volvobug

Ik zet altijd alles wat weer los moet in de amber tectyl, bevalt mij uitstekend.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Lunadust

Tectyl beschermt wel goed, maar is ook erg kleverig.

Ik zou het eigenlijk niet weten.
Elke dag wassen en afspoelen denk ik dan maar.
Of overwinteren in zuid spanje
Techneut, geen dichter.

Ewout Schalkwijk

Plastidip zie ik niet zo zitten. Het is waar dat Tectyl kleverig is, maar misschien werkt het dan toch door de boel in te spuiten en in het voorjaar alles weer schoon te blazen met de hogedruk spuit. Daarna weer opnieuw behandelen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

NinaPaul

Ik gebruik tectyl glashelder voor zulk soort dingen. Groot voordeel is dat je visueel kan inspecteren of het eronder nog goed gaat.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz