Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Als je tegen een Tesla of dergelijk auto's wilt rijden met een benzineblokje, ben je echt dom want dat ga je never nooit niet winnen !  De trekkracht van zo'n electromotor is ongekend en red je nooit met een benzineblok, geen enkele.

rappendaf

850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

peteRRR

Zijn er best die wat sneller zijn dan een Tesla of het top model Tesla,..zo is het niet.
Maar de tractie die de batterij auto overal hebben is natuurlijk super en dat is met een benzine
auto toch nog wel een ding,...te veel vermogen geeft weer het wielspin/onbalans en daar ga je.

In de dragsport is dit ook aanwezig welk vermogen waar loslaten,wat kan er op de baan.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

san

Ik vind zo'n Tesla een hoog 007 gehalte hebben.Supergave wagen. :)

leons850

#6694
Ik vind het een bijzonder ding, in positieve zin.
Het ziet er allemaal ook gewoon erg gelikt uit bij zo'n ding.

Heb er helaas nog nooit in gezeten oid maar ik kan ze best waarderen.
Stiekem hoop ik ook nog eens zo'n ding mee te mogen maken in ludicrous mode.  :eusa_whistle:

Veel plezier er mee Ewout.

Edit: sorry ik had je naam verkeerd geschreven.  :-[
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

arjen850

Prachtige auto zeg, veel plezier en geluk ermee :D

Walter

 :eusa_whistle: :evil:
Citaat van: maruska op 06-02-2017 15:56:55
Veel plezier er mee Ewoudt.

Toch niet met dt Mark...

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-02-2017 22:25:38
Moet bij mij alleen nog geactiveerd worden. Daarvoor moet er eerst een 'change of ownership' doorgevoerd worden door Tesla in Tilburg. Dat schijnt een week te moeten duren. :eusa_whistle:

Die slome Brabanders toch ook altijd :D

Ben je ondertussen al een beetje gewend aan je nieuwe ride? Moet je 'm met de huidige temperaturen binnen in de verwarmde garage zetten om nog een beetje actieradius te hebben of valt het mee?

Jans Duiven


Ewout Schalkwijk

Update na een week rijden:

Na een aanvankelijk wat moeilijke start vanwege laadproblemen thuis en op het werk, ging het van lieverlee uiteindelijk wat beter. Precies ook deze week doet de winter een klein beetje wat die moet doen en dan merk je dat elektrisch rijden toch echt even wat anders is.

Omdat de elektriciën stiekem een weekje naar de zon was vertrokken en mij daar niet persoonlijk van op de hoogte had gesteld, bleef ik dus dagen achter elkaar vruchteloos bellen naar hem. Uiteindelijk wilde ik niet langer wachten, en ben ik  samen met een Nederlandse vriend Cees in z'n Beemer naar Kongsberg gereden om daar 15 meter 10 kwadraat kabel te halen.

Terug thuis aangekomen een nieuwe 32A 3 fasen groep geïnstalleerd en de kabel getrokken. De lader aangesloten en twee en een half uur later waren we klaar. Vreemd genoeg krijg ik niet de 'volle' 32 ampere in de auto gedrukt. Deze blijft hangen op 23A, maar geeft toch 25 kilometer per uur aan de batterij af. Dit moet nog uitgezocht worden. Het zou eventueel ook aan de temperatuur kunnen liggen (-7 tot -10 graden)


De nieuwe 'wall charger' met 7,5 meter kabel




Elektrisch rijden, met een Tesla, is zeker leuk, maar het is een andere manier van rijden. Je moet het accepteren dat je moet laden en dat dat tijd kost. Dat is niet erg, maar je moet het jezelf wel aanleren. Nou ben ik redelijk uniek dat ik iedere dag door de week m'n batterij voor 85% leeg rijd. Bijna geen Tesla rijder doet dat. Volgens een aantal op het Noorse forum hoeven die maar twee keer per week aan de laadkabel. Omdat ik zoveel rijd kan het dus ook uit dat ik zo'n dure auto rijd. Zonder die kilometers en de daarmee geldende vergoeding zat ik hier gewoon over m'n oude Golfje te bloggen :eusa_shhh:

Echt sneeuwwitje :P



Je rijdt met een Amerikaanse sportauto, maar je moet met de huidige vorst wel rekening houden met hoe vaak en hoe diep je het gaspedaal indrukt. Da's eigenlijk jammer. Dit is natuurlijk op te lossen met een extra 'Type 2' kabel en/of een ChadeMo adapter. Vooral de ChadeMo adapter is leuk want dat geldt als 'snelladen' en na een half uurtje kun je gewoon weer een flink stuk rijden. De Type 2 kabel is 'semi snelladen', en wordt wel redelijk vaak 'gratis' aangeboden op publieke parkeerplaatsen.


Een commercieel laadstation in Kongsberg.


Type 2 connector. Deze connector is veel voorkomend en de op twee na snelste manier van laden.


Ook is er een 'app' beschikbaar met een overzicht van alle commerciële laadstations in het land en met de daaraan verbonden kosten. Ook geeft de app 'realtime' aan of een laadpunt in gebruik is, buiten gebruik is of gewoon beschikbaar. Direct gekoppeld aan je creditcard kun je gelijk beginnen te laden na het koppelen. Type 2 laden kost NOK 1,- per minuut (32A 400V AC) en ChadeMo kost wel NOK 2,50 per minuut. Hier krijg je dan wel 125A 400V DC voor. Da's dus wel 'direct' laden op de batterij. DC laden is veel sneller dan AC laden, dit ter info. :)


Laden met een app. Handig.




Oeps, bijna niet gehaald... althans zo voelt het.



Na een poosje stevig laden...


We kunnen weer. ;D



De Type 2 kabel ligt sinds vanmiddag in de 'Frunk' (Front trunk) en kan af en toe redding bieden als ik eens lekker een paar keer 'gegast' heb. :eusa_whistle:




Tesla biedt levenslang gratis laden aan bij hun 'SuperChargers', maar helaas heb ik er maar een in m'n rayon zitten en daar ben ik niet vaker dan eens in de twee weken. Dat helpt dus niet heel erg.
Op dit moment laadt de auto met gemak over de nacht helemaal op en staat 's-morgens klaar met zo'n 350km reikwijdte. dit bij de huidige vorst. Het lukt me na ruim 200km rijden idd met zo'n 100 km 'over' weer thuis te komen. Dit zou dus in het voorjaar en de zomer alleen maar beter kunnen worden. Mocht de winter nog een keer echt beginnen dan heb ik nu die extra kabel liggen.


Toen ik vorige week aan Tesla in Drammen vroeg of ze de app voor me konden activeren kreeg ik te horen dat dat wel kon maar dat dat wel een paar weken kon duren. Gisteren dan maar gewoon Tesla zelf gebeld in Tilburg. de dame die de telefoon beantwoorde was heel vriendelijk (voor een Brabo ;D) en vertelde mij dat ze anderhalf jaar in Trondheim had gewoond. Dat schiep meteen een band en sinds vandaag werkt de app. :eusa_whistle:
Hiermee kan ik vanuit m'n bed de interieur verwarming aanzetten, laadstatus zien en veel andre dingen regelen.



Waar stond m'n auto ook alweer? Is die op slot?



Overzicht vanaf de bank.



Leuk hoor, als Marije niets vermoedend haar auto naast de mijne parkeert... Even laten toeteren van binnen uit het huis. ::)



En het interieur opwarmen wanneer je maar wilt en vanaf waar je maar wilt.




Binnen de eerste week dus veel moeten leren en ervaren. dat had ik een week geleden eigenlijk niet verwacht. Dit was gewoon auto nummer zoveel voor mij en het was letterlijk instappen en wegwezen vorige week. De dagelijkse praktijk is wat weerbarstiger, maar ik geloof dat ik de 'hang of it' begin te krijgen.

Navigatie op het kleine scherm, prachtig weergegeven en continue 'up to date'.


Parkeersensoren voor. Achter werkt via het grote scherm met camera en afstandssensoren.


Het centrale scherm waar 'alles' op gebeurt.



Tot zover weer. Hoop niet dat jullie in slaap zijn gevallen. ;D

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Niet in slaap gevallen. Is juist leuk leesvoer :)

Jans Duiven

Dank voor je verhaal. Leuk lees- en kijkvoer  :D

V70geRwin

Fantastische wagen en leuk om te.volgen  :eusa_clap:

volvobug

Kijk aan, zo leren wij de Tesla ook weer beter kennen  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.