Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

KIM

Ach in NL gaat het niet anders. Leuke regelingen zijn er alleen voor mensen die flink kunnen investeren in de aanschaf van hun auto. Mooie voorbeelden zijn de XC90 T8, de V60 Twintig engine, de Outlander, Tesla en noem ze allemaal maar op.
Voor de gewone man is er niets; ook niet 2e hands want dat wordt allemaal geëxporteerd naar het Oostblok.

Ik ben overigens ook niet zo overtuigd van elektriciteit als oplossing. Ons netwerk zal het nooit aankunnen als iedereen elektrisch gaat rijden. Helaas roeptoetert iedereen over elektrisch als oplossing.

Ik denk echter dat in NL de diesel iets langzamer ontmoedigd wordt als in Noorwegen. Belastingen zullen er voor zorgen dat diesel langzaam uitsterft. De nieuwe normen die om SCR vragen dragen ook niet bepaald bij aan verlaging van de kosten van het autorijden....

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 17-09-2017 23:38:33
De nieuwe normen die om SCR vragen dragen ook niet bepaald bij aan verlaging van de kosten van het autorijden....

SCR? ???
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Selectieve Catalytic Reduction = NOx kat (AdBlue)

UserID6342

Citaat van: mario850 op 17-09-2017 10:54:40
b4  cover is niets meer als een dekseltje met veer.

en makkelijk te verwisselen
Precies, en die veer word gewoon slapper wat botter schakelen oplevert.  Bij de Volvo kun je ze vrij makkelijk vervangen, bij een Saab (waar dezelfde bak in ligt) is het een iets groter probleem want je kunt er niet zo bij. Is ook een reparatie setje voor te verkrijgen bij Volvo.

Chris

Leuk dat je weer wat over de N schrijft... leer ik wellicht ook weer wat ;D!

En het blijft een gave auto :angel:.

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-09-2017 20:50:19
Citaat van: KIM op 17-09-2017 10:49:31
Hoe is het sentiment rondom diesel in Noorwegen trouwens? Met iedereen die roept dat diesels niet langer geproduceerd gaan worden en dat elektrisch de oplossing is. Weert Noorwegen actief de diesel?

Dat gaat snel de verkeerde kant op. De tol regelingen zullen uiteindelijk twee tot drie keer duurder worden dan benzine, en geef politici de vrije hand en het wordt een drama. Voor ons geldt dat we wel regelmatig naar o.a. Oslo rijden en dat dan de kosten met parkeren etc toch aardig beginnen op te lopen, maar dat het niet de lening op de Tesla dekt om dan gratis naar Oslo te kunnen.

Heel leuk is vaak dat de extra belastingen vaak de mensen met weinig geld treffen. Er zijn legio mensen die nog in hele oude diesel gebakjes rond rijden en die letterlijk uit hun auto worden gedwongen. Vaak kunnen die mensen helemaal geen nieuwere, en dus schonere auto betalen. Natuurlijk geldt dat probleem overal en niet alleen hier. de wegenbelasting gaat vooralsnog niet omhoog en is dus nog steeds ongeveer 25% van Nederland.

Kom naar de USA: daar is geen CO2 probleem :D
Ik begin me serieus af te vragen waarom relatief kleine landjes als Noorwegen of Nederland het verschil zouden moeten maken als daar tegenover circa 50 staten staan die vrolijk CO2 de lucht in blijven pompen met hun V8 of V10. Afgelopen weekend stonden we op zo'n camping waarbij je camper pas een camper is als deze minstens 3 assen en 4 slide-outs heeft en je nog een flinke V8 of V10 pick-up met minimaal 12 meter powerboat erbij hebt staan. Zelfs deze eco-hater kijkt er toch met een beetje wrang gevoel naar.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-09-2017 20:50:19
Ook wat TLC nodig. Massakabel van de startmotor. toch geeft het geen problemen.
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/xc70/IMG_5620.jpg

Wacht daar niet te lang mee: mijn XC strandde er destijds op.

Ewout Schalkwijk

Dessverre peanutsmør. (helaas pindakaas) :eusa_shifty:


De motorstoring is toch weer terug. Het heeft even geduurd, dat wel... Gelukkig had ik m'n laptop (naast Arrrr z'n broek) op de achterbank liggen dus ik kon meteen uitlezen en resetten.










Het gaat hier dus (IMHO) om dit onderdeel:






De complete EGR dus. Nu zou ik wel het onderdeel kunnen losmaken en dan verder onderzoeken, maar die klep in de EGR lijkt op een voorspanning te staan. Iets buiten m'n comfort zone.
Aan de andere kant kan de XC70 rustig een paar dagen aan de kant staan dus het is niet de stress van als het stuk gaat dat je dan niet aan het werk kunt.

Een gebruikt onderdeel van Bildelbasen kost rond de 2000-2100 NOK en dan weet je ook de staat niet helemaal. Toch nog maar eens proberen nog verder uit elkaar te meubelen dus. :P

Bij de weg, die melding verwarmde Lambda sonde komt ook soms en daarom heb ik afgelopen kerst samen met Ronald vervangen. (2e keer in bijna zes jaar). die vervanging had dus niet het gewenste resultaat. Dat wist ik overigens al vrijwel meteen na de vervanging.


To be continued...




Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

haasje

mijn ervaring is dat bij het minste er al een melding komt op dat tabblad (niet geselecteerde crc).
ik kijk alleen maar naar de meldingen die echt een probleem geven (eerste of vierde blad)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: haasje op 18-09-2017 21:16:58
mijn ervaring is dat bij het minste er al een melding komt op dat tabblad (niet geselecteerde crc).
ik kijk alleen maar naar de meldingen die echt een probleem geven (eerste of vierde blad)

Nu krijg ik wel een melding in m'n display, dus dat betekent dat er wel enige mate van urgentie is. Driehoekje is wel 'gewoon' oranje.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

haasje

Dan zal de melding ook in die andere tabbladen te zien zijn en moet er dus ook wel iets aan gedaan worden, maar er staan ook vaak meldingen in van iets dat ooit een keer voorgekomen is.

Ewout Schalkwijk

Daar ben ik idd bekend mee. Eergisteren nog gereset na de servicebeurt. Nu gelijk weer, dus oude meldingen zitten hier in ieder geval niet bij. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Vijf jaar geleden...


Klik voor SuperDuperGroot










































Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

Dat dat al zo lang gelden weer is ???  Wel geweldig leuke foto's !

Marc O.

Mooi! Jammer dat ik er toen niet bij kon zijn.
...The Nile isn't just a river in Africa...