Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: Blackfox op 29-12-2017 16:48:23
Citaat van: Claudia op 29-12-2017 16:12:42
Mijn D5 en ik zijn erg tevreden met de flatblades van Action (bijna gratis). Merk zelf i.i.g, geen verschil met de dure van Bosch, ook niet qua levensduur.

Zelfde ervaring hier  :eusa_clap: Volgens mij zit het al een jaar op mijn S60 ;D en nog geen problemen.

Reserve setje ligt al een jaar in de kofferbak ;D

Serieus? Die dingen hebben er bij mij een week op gezeten. Bij een beetje snelheid sloegen ze de helft van de ruit over. Ik vond ze waardeloos. Ook de reserveset die ik had aangeschaft is de container in gegaan ;D

razorx

Geinig tooltje!

Verder het allerbeste voor jullie in 2018. Dat het een veel beter jaar moge worden!

Ewout Schalkwijk

Een teken van leven: (let op, lange post :-X)

Lang gedacht dat ik niet meer zou posten, maar vandaag toch besloten om het nog maar een keer te proberen. Zo wordt je verwelkomt in je eigen Blog: :eusa_shifty:




Doordat de winter dit jaar heftiger was dan ooit (voor ons dan) heb ik tussen 1 januari en eerste week april eigenlijk helemaal niets gedaan aan de auto's. Gelukkig deden ze wel wat ze moesten doen. De NN tot nu toe een zeer betrouwbare auto gebleken met maar zeer weinig echte gebreken. Daardoor kon Marije gewoon altijd zonder problemen op haar werk komen. Gelukkig rijdt ze ook twee keer per dag een stuk snelweg, dus de auto blijft in beweging.

De N daarentegen staat sinds het aanschaffen van de Tesla bijna helemaal aan de kant en werd slechts sporadisch gebruikt als ik privé moest rijden en niet de NN nam. Sinds vorig jaar zaten er al wat storingen in de auto die niet zodanig waren dat de N onbetrouwbaar werd, maar wel aangaf dat er serieus iets moest gebeuren als de temperaturen de sneeuw zouden laten verdwijnen. Dat is eindelijk gelukt en het voorjaar heeft de ruim anderhalve meter sneeuw in een toch wel onverwacht korte tijd doen verdwijnen. :eusa_dance:

Ooit heb ik geleerd om aan m'n auto's te sleutelen door intensieve cursussen van Sbv, Taranis, maar ook KIM, ArjenT5R etc. Omdat ik zo blij ben met wat ik ondertussen allemaal kan heb ik twee jaar geleden besloten om mijn opgedane kennis belangeloos ten dienst te stellen van het lokale milieu. Andere mensen helpen word ik blij van. Hierdoor heb ik voor de grap Volvo Service Hvittingfoss opgericht op Facebook in de hoop dat er mensen zouden zijn die het niet al te vreemd vonden om ergens gratis je auto te laten servicen. Gelukkig kende ik al een aantal mensen en die waren zo blij met het aanbod dat het nieuws voorzichtig aan zich wat begint te verspreiden.

Begin april meldde de eerste van dit seizoen zich aan. Een C30 1.6D (zeer beruchte motor) met een behoefte aan een servicebeurt. De regels zijn als volgt: De klant koopt zelf de benodigde spullen waar hij dat zelf wilt. Merk maakt me niet veel uit, maar de spec's voor bijvoorbeeld de olie moeten wel kloppen, vervolgens voer ik de service uit, reset de het servicelampje, kijk wat andere dingetjes na zoals bijvoorbeeld de staat van de ophanging, accu,  anden, wisserbladen etc. Allemaal heel simpele zaken, maar niet voor iedereen evengoed uitvoerbaar. Dat is m'n doelgroep. Motoren wisselen kan ik (nog) niet alleen en is me iets te heftig.

De C30 uiteraard geserviced en uitgelezen. De motor liep naar mijn gevoel niet lekker en toen ik een keer goed gas gaf kon ik lokaal m'n grind vervangen. De door Volvo geleverde 'Adblue' achtige vloeistof was op, en de klant had het roetfilter laten verwijderen. Hier heb ik dus verder niks meer meegedaan, maar de auto had in ieder geval weer verse sappen aan boord.

De 1.6D van de C30, niet Volvo's beste zullen we maar zeggen


Er was een tijd dat ik dat van mijn V70TDI gewoon vond. :angel:


Kort daarna kreeg ik een melding of ik ook eens naar een Opel Insignia AWD wilde kijken. De auto was afgekeurd vanwege een gebroken achterveer. Hoewel ik duidelijk aangeef dat ik eigenlijk alleen Volvo's doe, was de nieuwsgierigheid toch degene die won en ik zei dat de persoon de avond erop welkom was. Volgens Taranis is sleutelen aan auto's gewoon Lego 2.0, dus met die gedachte ben ik er maar ondergekropen en me verdiept in wat er los moest om de veren eruit te krijgen. De veer en schokdemper zijn gescheiden van elkaar, dus dat was niet heel spannend. Eigenlijk wel, want het was voor mij de eerste keer :P





Uiteraard heb ik beide veren vervangen. Als dank kreeg ik een literfles Bombay Sapphire Gin (heul duur hier)


Ondertussen zag ik bij een routine controle van de NN dat Vida nog steeds zeurde om de DC motor van de wervelklep besturing. Ondanks dat ik niets vreemd kon ontdekken heb ik die toch maar eens vervangen met een die ik nog had liggen van de N. Hoewel volgens de nummers niet hetzelfde, functioneerd die eindelijk weer eens zonder foutmelding. In de praktijk heb ik er nooit iets van gemerkt. de wervelklep deed het prima.

Al een jaar was de aanstekeraansluiting in het midden console stuk. Dat wil zeggen die was losgekomen en naar beneden gezakt. Bij een standaard NN is het al best een klusje om erbij te komen, bij de onze, voorzien van Multimediasysteem is die klus nog wat pittiger. uiteindelijk lukt het natuurlijk wel, maar je hoopt het niet nog eens te moeten doen. ::) Tegelijkertijd heb ik de auto van DAB+ voorzien aangezien we geen landsdekkend FM net meer hebben.

Fouten op de DCmotor van de wervelklepbediening


Het motortje



Reparatie cigarettenplug en inbouw DAB+




De beruchte aansluiting. Helemaal dichtgeklodderd met Tec7. Dat zit wel vast... :eusa_whistle: tevens de gelekte zooi van Marije opgeruimd. :-[


Niet mooi, wel functioneel. Pas vanaf MY'09 is het officieel in te bouwen, maar kost dan wel een veelvoud aan centjes.



Hierna weer een klant met een op hol geslagen ruitenwisserinstallatie. Of volledige snelheid wissen op een droge ruit, of niet wissen in de regen... Na wat onderzoek was het de motor (inwendig) zelf.
Ik heb de persoon een gebruikte laten halen waarna ik die voor hem heb gemonteerd. Daarna werkte het weer als een zonnetje.






Ook hier wilde de persoon graag DAB+ ingebouwd hebben, zo gezegd, zo gedaan...








Toen was het eindelijk de beurt aan de N. Dat kon niet eerder omdat de N steeds als 'hoer' werd ingezet voor degene die moest rijden terwijl ik met de betreffende auto bezig was. Maar nu kon het dan.
De lijst was ondertussen aanzienlijk en moest nu toch echt even gedaan worden.

U heeft drie meldingen


Motor service vereist (EGR)


ABS/anti slip service vereist (ABS ring)


Spreekt voor zich. ABS uitgeschakeld



Remassistent service vereist (ABS ring)


De EGR had ik al eens geprobeerd te reinigen. Dat wil zeggen ik dacht dat ik de EGR had gedaan maar later bleek dat ik de gasklep (throttle body) had gereinigd. Ook een stukje van de EGR, maar niet de klep.
Hier kun je dat deel nalezen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1743242.html#msg1743242

dit keer de boel maar wat verder bekeken en geprobeerd. net toen ik een filmpje aan het Whatsapp groepje stuurde met een opname van een werkende EGR klep, bleef die ineens hangen in de 'open' stand. dit nadat ik hem wel tien keer open en dicht had laten gaan. dat was wel heel apart, maar begreep dat dit dus precies het probleem was. Filmpje is hier te zien: https://youtu.be/eSVCJ39VoIQ
Na die klep nog eens goed gereinigd te hebben werkte het weer zoals ooit bedacht. Ik denk dat het zo wel blijft werken...

EGR gerelateerde foutmeldingen in Vida. Op een gegeven moment stuurde Marije mij een filmpje waar je zag dat de auto steeds langzamer 'bergje op' ging rijden en dat de toerenteller erg fluctueerde. Komt aardig goed overeen met de beschrijving in vida.









Boeltje nog een keer los gemaakt en de echte EGR klep gereinigd.




De besturing van de DC motor met schakelaar om te zien of de klep ook inderdaad weer sluit. Elektrisch was alles in orden, maar mechanisch bleef de klep soms hangen.


Daarmee is het EGR probleem voor nu weer opgelost, dan bleef de ABS ring nog over. Bij het schakelen in z'n D of weer naar z'n R hoorde ik ook nog een 'klonk' geluid waarvan ik dat dat het de as was. dus makelijk de as met ABS ring in een keer vervangen... Toch niet. De as is prima, maar de distributiesteun was al langer geleden overgegaan naar een 'motorsteunen Valhalla'.

As los met beetje hulp


De gebroken ring lazert er al bijna tussenuit


as los


Oud en nieuw


en weer terugmonteren


Door een rotte steun zakt de motor iets in en maakt een 'klonk' bij lastwissel. Bij een bocht naar links schuurt de as tegen de brandstofleiding. zaak om op te lossen dus.


dit deel van de as komt af en toe tegen de metalen leiding aan...


nieuwe Scanpech steun voor een fractie van de prijs. Gezien de N net aan 500km per maand rijdt... :eusa_whistle:


Deze steun zal ik er donderdag onder schroeven aangezien ik er nu gewoon even geen zin in heb. :eusa_whistle: Donderdag en vrijdag ben ik vrij. Vrijdag gaan we eens een langere tour met de N maken om hem eens aan de tand te voelen. Op en neer Kristiansand is toch al gauw zo'n 600 kilometer.

Ohja, afgelopen zondag mocht ik ook nog een achter wiellager van een V70R AWD N vervangen. Prachtige auto met lekker veel dure opties die kapot kunnen. de eigenaar komt graag in de toekomst z'n service bij mij uitvoeren. :P









Zo, jullie zijn weer een beetje bijgepraat... :-)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Lekker bezig geweest Ewout. Nog even en dan gaat het een baan switch worden ;D

KIM

Sow, jij hebt in ieder geval niet stilgezeten!
Ook niet qua typen  ;D

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

arjenT5R

All mighty de post van t jaar ;D

Zal wel ff een weekje duren voor ik alle foto's hier binnen heb haha.

Lekker bezig zo! :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Emiel


classicT5

Leuk om te lezen en te zien hoe je je ontwikkeld hebt in het sleutelen, ga zo door ;)

elianmars



Wat heeft zo'n R toch een lekker snuitje  :eusa_drool:

Je bent weer lekker aan de knutsel geweest, E  :eusa_clap:







Jammer van die Scanpech steun. Hopelijk houdt-ie het langer vol dan mijn Scanpech veerpootlagers.;D

de Boeing

Citaat van: elianmars op 09-05-2018 00:00:18

Wat heeft zo'n R toch een lekker snuitje  :eusa_drool:



Agree! leuk ook hoe de hond erbij staat, alsof ie het klussen ff niet meer ziet zitten  ;D...

Maar fijn om lezen! Zit er een brug aan te komen? 

volvobug

Haha, geweldige update met die Volvo Service Hvittingfoss  8)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

triton

Professioneel raddraaier

big ben

Goeiedag dan :o, wat een klus! Super dat je jezelf dat allemaal aangeleerd hebt  :eusa_clap: 8)

Claudia

Citaat van: elianmars op 09-05-2018 00:00:18
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/vanalleswat/IMG_1751.jpg

Wat heeft zo'n R toch een lekker snuitje  :eusa_drool:



Je bedoelt dat Mac een lekker snuitje heeft! :D
Goed bezig, E!
Precies een jaar geleden waren we nu onderweg naar jullie. :)
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"