Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

leons850

Soooo dat is een lekkere update!  :o
Ik begon je blog al te missen, lees deze altijd met plezier door.
Mooi dat je je kennis zo ten goede gebruikt, echt leuk om te lezen!  :eusa_clap:

Het blijft mij altijd verbazen dat jij/jullie zo (relatief) weinig problemen hebben met de N(N). Ik mocht van de 1 naar de andere met mijn ex V70NT5.
Geniet van het tripje en blijf lekker schrijven.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Taranis

Citaat van: leons850 op 09-05-2018 09:27:31
Het blijft mij altijd verbazen dat jij/jullie zo (relatief) weinig problemen hebben met de N(N). Ik mocht van de 1 naar de andere met mijn ex V70NT5.

Ik ken het gevoel ;D

Mooie update Ewout! Grappig dat je 't zo leuk bent gaan vinden en tof dat de ouwe trouwe N weer aandacht krijgt :)

De DAB+ unit voor een MY2011 kan dus gewoon volledig achter het dash weggebouwd worden?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 09-05-2018 20:43:50
Citaat van: leons850 op 09-05-2018 09:27:31
Het blijft mij altijd verbazen dat jij/jullie zo (relatief) weinig problemen hebben met de N(N). Ik mocht van de 1 naar de andere met mijn ex V70NT5.

Ik ken het gevoel ;D

Mooie update Ewout! Grappig dat je 't zo leuk bent gaan vinden en tof dat de ouwe trouwe N weer aandacht krijgt :)

De DAB+ unit voor een MY2011 kan dus gewoon volledig achter het dash weggebouwd worden?

De Modellen MY'09 > kunnen de originele Volvo hardware achteraf ingebouwd krijgen. Je moet dan aanpassingen in je glasvezel net hebben, nieuwe DAB+ module + bracket, waarschijnlijk een nieuwe antenne, een nieuwe versterkermodule voor DAB+. Hier komt dat op ongeveer 11.000 kronen. Behalve dat het niet kan bij een '08, vind ik het toch een best schokkend bedrag. In de praktijk voor mij was ik ook weer uitgekeken op de DAB+ kanalen en luister nu de hele dag naar Radio538 in de auto.

Het is een hele aparte ervaring om door een paar haarspeldbochten naar beneden te komen en dan te horen dat er een file staat voor de Ketelbrug omdat die open is geweest. ;D


Net weer terug van een avondje stappen in Oslo en toch weer een motorstoring. Nu even omkleden en de distristeun monteren en wederom de auto weer uit te lezen. :)

Citaat van: Claudia op 09-05-2018 08:49:22
Citaat van: elianmars op 09-05-2018 00:00:18
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/vanalleswat/IMG_1751.jpg

Wat heeft zo'n R toch een lekker snuitje  :eusa_drool:



Je bedoelt dat Mac een lekker snuitje heeft! :D
Goed bezig, E!
Precies een jaar geleden waren we nu onderweg naar jullie. :)

Tijd gaat hard he? Soms vraag ik me af of ik wel lang genoeg zal leven om alle spannende technische ontwikkelingen nog mee te maken. Er worden hier wegen projecten gestart die pas over 25 à 30 jaar klaar zouden zijn. Nog zoveel mee te maken, dat de tijd van mij wel op halve snelheid mag gaan draaien ;D

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Dat was weer heel plezierig bijlezen Ewout.
Je hebt niet stilgezeten. Complimenten voor je kunnen!

StefanCJ

Lekker bezig Ewout! Hoe doe je het qua garantie en als je zelf iets stuk maakt? Heb je een soort disclaimer oid?

Ewout Schalkwijk

#7265
Distributie steun gemonteerd en nog steeds EGR problemen

Gisteren ben ik gaan stappen in Oslo en dat was een mooie reden om de N even uit te laten op de snelweg. Na een kilometer of 30 kwam er toch weer een oranje driehoekje met de melding motorservice vereist. Nog weer veel kilometers later op de ring van Oslo in een dikke file. De rijwind was al 23 graden maar in de file liep het op naar zo'n 28 graden. Het viel me op dat de motor wat rauwer liep. Dat wil zeggen het leek een beetje of je over een grindpad reed. Ook met de keuzehandle in 'N'. Dit alles bij snelheden rond stapvoets en rustig aan joggen. Behalve dat lampje was er verder weinig aan de hand. De motor trok er prima aan, daar waar mogelijk.

Vandaag thuis aangekomen gelijk even de auto in de garage. Steun wisselen kost ook nauwelijks meer dan een kwartier ondertussen. Leuk om te zien hoe snel de sleutelsnelheid omhoog gaat zodra je het een keer gedaan hebt. :D



Nadat de steun gemonteerd was en ik een klein proefritje gemaakt had heb ik toch nog maart eens naar de EGR gekeken. Bij het verwijderen van het gashuis viel me op dat er toch alweer een dekkende roetlaag zich had meester gemaakt van de binnenkant van het huis. Vind ik toch wel snel zo na een kilometertje of 300. :eusa_think:

Ik had gelezen dat slijtage aan de tandwielen van de gasklep ook er voor konden zorgen dat de motor ruw stationair liep en soms wat wilde bokken. Omdat het gashuis er nu toch weer uit was heb ik het gelijk nog maar eens gereinigd. Het tandwiel wat de vlinderklep bediend was gelukkig totaal niet versleten, dus dat dure onderdeel kon ik van m'n lijstje wissen.

Helaas maakte ik op het laatst nog een forse 'fuckup' door met een doekje te blijven 'haken' in de 'schrapertjes' (iets anders kan ik het niet noemen) die over de contactbaan schrapen. :-[

Ipv van vier keurig uitgelijnde contactjes was het nu een klein kluwentje... :-[

Toch best veel roet voor zo weinig kilometers


glijbanen nog keurig




Vooral dit tandwiel schijnt nogal te kunnen slijten. Hier is er dus niks aan de hand :laugh:


Met al m'n superfijne tooltjes, was ik niet meer in staat om ze nog echt netjes op een lijn te krijgen, maar ik denk dat het voldoet. Proefrit ging prima  :laugh:





Wat me op dit moment echt begint te irriteren is dat een klein aantal hardnekkige foutmelding steeds weer terugkomen in Vida. Ik zoek nog steeds een verbinding.

De melding op de Lambda komt al meer dan twee jaar op. De eerste keer vervangen door een originele, haast gouden gezien de prijs, in 2012 en toen nog een keer vorig jaar kerst.
de melding blijft evengoed steeds terugkomen. Zelfs na calibratie komt die na een aantal dagen weer terug.

De melding van de gloeirelaisregeling komt ook te pas en te onpas. De auto start gewoon prima, ook bij hele lage temperaturen. Relais al eens vervangen, maar ook deze lijkt schier onoplosbaar.






Morgen gaat we naar Kristiansand op en neer en daarna ga ik de EGR voor de laatste keer, nu nog verder, uit elkaar halen. Als dat niet helpt, dan moet er maar een andere in.
Deze N heeft dan niet veel problemen, maar die er zijn, zijn wel focking hardnekkig... ;)



Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Zit er geen oude diesel in, waardoor er meer roetvorming is?


Ik roep ook maar wat, hoor  :eusa_shifty:

san

Leuk om weer eens wat te lezen in je blog!
Heb speciaal de laptop maar aangeslingerd en een bak koffie gepakt,wat een tekst!
zo'n EGR blijft een probleem bij de diesels begrijp ik? Toch knap dat je dit allemaal zo doet... :)

ps stappen in Oslo... :eusa_clap:

Taranis

Die verwarmde lambda sonde: volgens Vida ontbreekt het signaal soms. Heb je de bekabeling en stekker al eens doorgemeten op draadbreuk?  :eusa_think:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 10-05-2018 21:47:50
Die verwarmde lambda sonde: volgens Vida ontbreekt het signaal soms. Heb je de bekabeling en stekker al eens doorgemeten op draadbreuk?  :eusa_think:

Bedoel je de kabel die aan de sonde vastzit? Dit is al de tweede nieuwe. Hoogstpersoonlijk door jou gemonteerd op 29 december 2016. :D
Vanwege die fout hebben we deze toen nieuw gemonteerd. Het zou kunnen dat de ontvangende kabel een probleem heeft. :eusa_shifty:




Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Dat weet ik nog maar die stekker klik je ergens aan vast en dan? Die kabel gaat verder de kabelboom in toch? Heb je die al eens doorgemeten?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 10-05-2018 22:11:38
Dat weet ik nog maar die stekker klik je ergens aan vast en dan? Die kabel gaat verder de kabelboom in toch? Heb je die al eens doorgemeten?

Daar zal ik dan nu toch maar eens naar gaan kijken. :eusa_angel: Thanx voor de tip
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

The Volvoboy

Zo dan, wat een lap tekst ;D Leuk om te lezen, je bent lekker bezig Ewout! :D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Ewout Schalkwijk

Nog steeds EGR problemen, toch heerlijk 1000 km in een paar dagen 'gecruised'.


Vrijdagochtend zijn we met een kleine omweg via Kongsberg naar Kristiansand vertrokken voor een heerlijk weekend met zo'n, eten, drinken en vooral vrienden (en m'n (Noorse) moeder. Op weg naar Kongsberg na al een kilometer of 12 floepte het storingsdriehoekje weer aan. Motor service vereist... De auto schokt een paar keer en rijdt dan gewoon verder. Nog weer 10 kilometer verder moest ik vol in de ankers omdat vanuit een busplaats ineens een traktor besloot om te gaan rijden. Toeval zal het zijn geweest, maar meteen nog een storing. Roetfilter vol. Die zal normaal gesproken altijd zelf moeten regenereren, vooral ook omdat ik de dag ervoor nog ruim 200 kilometer snelweg had gereden. Met die storing gaat de auto echt in noodloop en het duurt een eeuwigheid bij een helling om op snelheid te komen. 7 kilometer later waren we op het adres waar we moesten zijn en we hadden al besloten om op de weg terug toch maar even van auto te wisselen. Een uur later weer in de auto en gestart. De auto reed daarna of er weinig aan de hand was en reageerde vlot op het gaspedaal. Ik durfde de gok wel aan en dus zijn we gewoon doorgereden naar Kristiansand. Soms een hikje (bijna altijd bergje op) maar verder prachtig rustig lopen met soms een flinke inhaalactie. Op de terugweg ook geen probleem behalve dat de storing niet meer vanzelf verdwijnt. Eerder was het na elke vierde start weer een poosje weg.

Vandaag thuis dan maar vorbereidend aan het werk gegaan om nu de gehele EGR unit te verwijderen. Dat is een best geheel met de daaraanvast gekoppelde koeler. Het allergrootste deel van de kabelboom is weggehaald (de rechtsom loop) dwz, de watersensor, alle verstuivers, de nokkenassensor, de turbodruk, nogiets, en Lambda.

Ook de turbobuis is weg, de EGR hangt nu los aan slechts de koelwaterleidingen en de metalen ribbelbuis die naar het spruitstuk gaat. Hier kon ik even niet verder en tevens begon het flink te schemeren.

Lekker spelen met de auto. Echt gers om zo steeds een paar stappen verder te gaan. :D




Roet in de pijp, dat hoort helemaal niet. :eusa_think:


Een afgedopte vacuumslang voor de achterste motorsteun. Ook niet helemaal zoals het hoort. Mogelijkheden tot het verbeteren van de auto dus ;D


Nu hangt die op de laatste drie dingetjes...


De overgang naar de ribbelbuis krijg ik nog niet los, ook al is de slangklem dat al wel helemaal. Daar moet ik morgen nog maar eens mee puzzelen.


Die paarse koppeling op het onderste plaatje...


Morgen maar weer verder kijken :D


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjenT5R

Die klem ziet er uit als een soort V-band klem die moet je helemaal los halen als ik t zo zie.

Suc6 :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!