Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-07-2018 19:54:27

Citaat van: elianmars op 06-07-2018 18:56:28
Eindelijk dan toch!  :eusa_dance:  :eusa_clap:


:eusa_pray:  :eusa_pray: ;D

Voor jou heb ik nog wat in petto he. ;D :eusa_whistle:



Ik ben al onderweg  :eusa_drool: ;D

Emiel

Goed gedaan Ewout! 8)

big ben

Mooie klus Ewout !! Respect hoe je dit als "hobby-ist" voor elkaar freubelt  8) :eusa_clap:

Ewout Schalkwijk

407 kilometer later 8)

Ik ben tevreden en durf te zeggen dat dit probleem opgelost is.


Je zou bijna kunnen stellen dat na zo'n 200-250k, het kan lonen om eens goed naar je IC te kijken, ook al heb je geen directe klachten. Oplopend verbruik kan zo'n indicator zijn. Of je dat det moet natuurlijk een ieder voor zichzelf weten. Ik heb lang rond gereden met een hoog verbruik en een IC is eigenlijk helemaal geen duur onderdeel. Je verdient het redelijk vlot weer terug.


Als je dan na maanden puzzelen, sleutelen en ploeteren dan dit ziet als je de auto uitleest, dan kan je alleen maar glimlachen.

Geen enkele fout mbt motor oid. :laugh:



Dus.... Nu dat is opgelost mag ik weer wat andere kleine ergenisjes oplossen. :eusa_dance:

Vorig jaar al eens geprobeerd om te fixen, maar toen met Plastidip. Dat hield niet lang. Nu compleet geschuurd tot blank staal en in de Hammerite gezet. Ben benieuwd.

Die roestige ellende recht voor je neus ziet er niet leuk uit.


Drie lagen Hammerite. Ze zeggen dat je geen primer nodig hebt.


Ziet er, voor nu, in ieder geval veel beter uit. Helaas was het wel glanzende lak. Klikkerdeklik.



Omdat Volvo net als andere fabrikanten geld moet verdienen zijn ze ergens begin 2000 begonnen de houdbaarheid van de auto's beduidend te verminderen. Je ziet/leest dit veel in de media (bijv. Autoweek) en ik zie het ook aan de N en NN. Carrosserie technisch zijn ze behoorlijk kwetsbaar geworden en de auto's lijken soms wel gemaakt door de VAG groep. Roest begint echt een probleem te worden. Wellicht niet direct bij jullie, maar hier met lange winters en veel zoutgebruik... :eusa_shifty: Ook onder de auto is het steeds vaker bruin.

De bestuurdersdeur bij de N, net boven de spiegel, roest. De achterdeuren hebben last van roest bovenop de deurlijsten. Dit constateerde Taranis al bij zijn eerste XC70 een aantal jaren geleden. Aangezien ik niets van roestpreventie weet ga ik maar eens een beetje onderzoeken hoe ik dit het beste, onzichtbaar kan aanpakken. Hoewel in eerste instantie nog puur optisch gaat dit op termijn natuurlijk wel voor problemen zorgen.

Dit blog kan voorlopig nog niet op slot. Er is nog genoeg te doen.



Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

volvobug

Goed werk met die IC  :eusa_clap: fijn dat je hardnekkige probleem is opgelost.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Taranis

Dat roesten is niet alleen bij jullie een probleem. Mijn 7 jaar oude NN roest fors aan beide subframes en ook al aan de carrosserie. Mijn XC70N kreeg nieuwe achterportieren, van mijn latere V70N roestten er ook 3 portieren toen ik 'm inruilde. Danielle d'r toen 7 jaar oude C30 roestte ook al op meerdere plaatsen aan de carrosserie toen ze 'm inruilde. Zelfs pa z'n 3 jaar oude XC60 heeft al serieuze roestvorming aan het voorste subframe.

Als je je auto oud wil zien worden, ben je dus genoodzaakt om zelf een antiroestbehandeling te laten geven. Ik twijfel nog of ik dat met de XC70NN ga doen of accepteer dat ie over een paar jaar plaats maakt voor een andere. Voor de V40XC wil ik zoiets wel laten doen: ze is er zo wijs mee, die auto gaat voorlopig niet meer weg.

Ik ben benieuwd hoe je 't aan gaat pakken, ik leer er ook graag iets van om op m'n eigen auto's toe te passen.

Ik ga de N-en en NN-en overigens niet afkraken want het zijn fijnere reiswagens dan de 850/x70 maar qua roestpreventie doen die ouwe hokken het wel echt beter. Ik heb nog nooit een verroest subframe van die dingen gezien.

leons850

Mooi dat het gelukt is en mee viel Ewout!
En fijn dat de storing nu eindelijk weg lijkt te blijven, ga ik weer lekker mee lezen hoe je hem weer netjes maakt.
Bij de Classic TDI was dat ook prima leesvoer, succes.

@Ronald, wat gebruikte jij ook alweer tegen de roest op de deuren van je laatste N?
Vriend van mij heeft er ook 1 gekocht en die heeft het ook een beetje.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

StefanCJ

Fijn dat de N weer storingsvrij is Ewout!

Sbv

Citaat van: leons850 op 08-07-2018 19:08:45
Mooi dat het gelukt is en mee viel Ewout!
En fijn dat de storing nu eindelijk weg lijkt te blijven, ga ik weer lekker mee lezen hoe je hem weer netjes maakt.
Bij de Classic TDI was dat ook prima leesvoer, succes.

@Ronald, wat gebruikte jij ook alweer tegen de roest op de deuren van je laatste N?
Vriend van mij heeft er ook 1 gekocht en die heeft het ook een beetje.
Fluidfilm volgens mij

razorx

Goed bezig geweest Ewout! En je weblog leest inderdaad heel fijn.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

leons850

Citaat van: Sbv op 08-07-2018 19:55:06
Citaat van: leons850 op 08-07-2018 19:08:45
Mooi dat het gelukt is en mee viel Ewout!
En fijn dat de storing nu eindelijk weg lijkt te blijven, ga ik weer lekker mee lezen hoe je hem weer netjes maakt.
Bij de Classic TDI was dat ook prima leesvoer, succes.

@Ronald, wat gebruikte jij ook alweer tegen de roest op de deuren van je laatste N?
Vriend van mij heeft er ook 1 gekocht en die heeft het ook een beetje.
Fluidfilm volgens mij

Dank je wel Sander, dat was het inderdaad.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Taranis

Fluidfilm NAS. Werkt prima maar je moet 't helaas wel elke paar maanden herhalen. Het spoelt uiteindelijk weg.

Chris

Wat Ronald zegt..met enige regelmaat even de rubbers eruit trekken en vol klodderen met Fluidfilm. Het vertraagd in ieder geval het proces. De deurrubbers worden van steeds loshalen overigens ook niet beter, maarja... kiezen tussen twee kwaden.

Overigens herkenbaar Ewout. De meeste mensen hoor je alleen over de achterdeuren, maar bij mijn V70 waren de portieren voor ook vrolijk bezig.

Het ligt gewoon aan de constructie. Er blijft water in die rubbers zitten, en dus is het continu vochtig onder die u-profielen. Het idee dat die rubbers enigszins aan de bovenzijde van het portier plakken en zo afsluiten voor water was wat mij betreft een missertje ;)

elianmars

Citaat van: Chris op 08-07-2018 21:24:52
Wat Ronald zegt..met enige regelmaat even de rubbers eruit trekken en vol klodderen met Fluidfilm. Het vertraagd in ieder geval het proces. De deurrubbers worden van steeds loshalen overigens ook niet beter, maarja... kiezen tussen twee kwaden.

Overigens herkenbaar Ewout. De meeste mensen hoor je alleen over de achterdeuren, maar bij mijn V70 waren de portieren voor ook vrolijk bezig.

Het ligt gewoon aan de constructie. Er blijft water in die rubbers zitten, en dus is het continu vochtig onder die u-profielen. Het idee dat die rubbers enigszins aan de bovenzijde van het portier plakken en zo afsluiten voor water was wat mij betreft een missertje ;)

Ik heb de (toentertijd) lichte roestvorming iets opgeschuurd en ingesmeerd met Noverox. Daarna met lakstift behandeld en als laatste de rubbers volledig in polymeerkit gedrukt Overtollige kit uiteraard verwijderd). Hierdoor kan er geen water meer tussen rubber en deur blijven staan.
Hierna nooit meer roest gezien :)

StefanCJ

Ik heb toen ik mijn N kocht hetzelfde gedaan als Marcel; vier jaar later nog steeds geen roest terug zien komen.