*KLAK* / veel speling op aandrijving

Gestart door Martijn_B, 11-11-2011 17:52:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Martijn_B

Mijn 850 T-5R (handbak) rijdt prima, echter vraag ik mij af of na 380dkm e.e.a. niet versleten is:

Als ik de auto in zijn 1 zet en wegrij merk ik dat er aardig wat speling zit op de aandrijving, wegrijden wordt dan ingeluidt met een luide *KLAK*! Ook moet ik aardig wat gas geven bij wegrijden (+- 1800 rpm) en de koppeling redelijk lang laten slippen wil je zonder trillen/stotteren/KLAK wegrijden.

Bij het snel overschakelen in hogere versnellingen heb ik het zelfde, weer op te lossen door de koppeling flink te laten slippen. Een heuvelproef bijvoorbeeld zorgt bij mij minimaal voor vol gas en 2.000 a 3.000 rpm. (maar hij is sowieso erg lui onder de 2500 rpm!).

Verders geen gekke kraak geluiden of andere bijgeluiden uit de bak, schakelpook schakeld ook nog strak en is niet zoals roeren in een bak met stevige erwtensoep  :)

Iemand een idee? Aandrijfassen? Of toch wat anders?
Koppeling is <10.000 km oud.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Jack v

das wel heel veel toeren zeg om weg te rijden, moet met stationair toerental zelfs normaal lukken.
Foutcodes?
Staat van onderhoud?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

Als je de auto stationait laat lopen en je laat de koppeling opkomen moet de auto gewoon wegrijden zonder bijgeluiden of iets...

Martijn_B

Daarom post ik dit ook  ;D

Foutcodes zal ik uitlezen, staat van verder onderhoud is zeer acceptabel (stage 0 ++)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Jack v

Als je zoveel krachtverlies bij lage toeren hebt, ook al is het een turbo(die laagtoerig toch al niet veel koppel heeft) ga ik denken aan compressieverlies. Maar das een eerste gedachte en ook meteen de ergste.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Martijn_B

Oke, maar dat zorgt niet voor een *klak* bij wegrijden en zou ook in de hogere toeren tot minder vermogen moeten leiden (en met 272pk en 423nm lijkt me dat onwaarschijnlijk?)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

ulkeman

kijk is bij de assen op speling.

ook het lager wat achter op je motor zit voor de rechter as.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Chris

Ik had ook zo'n 'klak' op het moment dat de koppeling aangreep zegmaar. Bij mij zat de 'centrale asbout' of hoe dat ding ook wordt genoemd los. Het is in ieder geval de bout die bij mijn auto achter de naafdop zit.

Ik had echter geen problemen met de aandrijving zover ik me kan herinneren. Nieuwe bouten en het probleem was over.

Overigens gaat het hier over een S60, maar misschien heb je er iets aan.

)()()sT

Citaat van: Dirk342 op 11-11-2011 18:08:27
Als je de auto stationait laat lopen en je laat de koppeling opkomen moet de auto gewoon wegrijden zonder bijgeluiden of iets...

Nou.... Je hoeft maar iets te direct/snel/bruusk de koppeling op te laten komen en die 850 bakken maken dat fijne houterige geluid. ;D

Martijn_B

Oke dank voor de tip van de asmoer. Deze zat inderdaad los, maar is vastgedraaid en maakt geen verschil.

Dus te checken:

auto op de brug: speling op de as checken

Nog meer?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

antraciet

asmoer is maar 1x echt vast te zetten  ;) gewoon nieuwe halen bij de dealer en evt met een beetje locktide

Chris

Citaat van: Martijn_B op 11-11-2011 22:58:06
Oke dank voor de tip van de asmoer. Deze zat inderdaad los, maar is vastgedraaid en maakt geen verschil.

Dus te checken:

auto op de brug: speling op de as checken

Nog meer?

De centrale asbout is een rekbout (bij de S60 in ieder geval, dus neem aan bij jouw auto ook), deze kun je maar 1 keer gebruiken. Als hij los zat, zul je hem dus moeten vervangen. Je zult zien dat hij anders binnekort weer los zit.

*edit: Antraciet was me voor ;) Locktide is zelfs een moetje.

Sbv

Niet van toepassing, er zit een grote moer op(maat 36)

Jack v

is de as ook gelijmd in de naaf? Ook dit kan klak geluiden geven als dit niet gebeurd is.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

MVeldhuis

Je kunt je splines van de aandrijfas in het wiellager verlijmen met locktight, zonder dit willen ze wel eens knappen.