CD-Wisselaar geeft "No Disc"

Gestart door Hen3, 29-06-2004 23:51:19

Vorige topic - Volgende topic

Hen3

Ik heb een Volvo 6CD-wisselaar op de kop getikt (volvo nummer: 3533022), maar krijg hem nog niet aan de praat op m'n SC-901. Volgens de verkoper werkte hij voor het versturen (getest op SC-700)

Wanneer het magazijn in de wisselaar wordt geplaatst, worden alle cd's een stukje uit de slede geduwd en direct daarna weer terug geplaatst. Dit is neem ik aan om te bepalen in welke slede's een cd is geplaatst. Alle cd's worden terug geplaatst, is het niet zo dat disc 1 (of de eerste geplaatste) dan standaard in de speler blijft?
Tijdens deze actie zie ik op het display van de radio staan dat de wisselaar aan het zoeken is. Er staat iets van CD6 - D01 T01 te knipperen. Exacte tekst weet ik zo niet. Wanneer de wisselaar klaar is komt er 'No Disc' in beeld te staan.

Een heel verhaal.... wie weet wat hiervan de oorzaak kan zijn. Moet ik het zoeken in de wisselaar? Is bijvoorbeeld een sensor defect die de cd's uit de lade moet zien komen? Als normaal gesproken de eerste cd in de speler blijft zitten (wie kan bevestigen dat dit zo is?) kan dit het euvel zijn.
Of is deze wisselaar niet compatibel met de SC-901 (werkt in ieder geval wel op de SC-700). Ik kan bar weinig (lees: niks) info vinden over een wisselaar met dit artikelnummer. Hij ziet er wel anders uit dan de wisselaar die bijvoorbeeld in de optiefolder staat bij Entuscan.

Trouwens... de bekabeling ligt in het kleine compartiment onder het linker vloerdeel (V70). Hier past de wisselaar niet in en ik wil hem dan ook onder het voorste vloerdeel monteren. De kabel is dan echter veeeel te kort. Zijn hiervoor verlenkabels verkrijgbaar?

Peth©oni

Speel je gekopieerde cd's of orginele? Dat geeft voor de volvo wisselaars nog wel eens verschil.....

Hen3

Citaat van: Pethconi op 30-06-2004 07:55:31
Speel je gekopieerde cd's of orginele? Dat geeft voor de volvo wisselaars nog wel eens verschil.....

Originele. Buiten dat... hij komt aan het lezen van de cd's niet eens toe. Hij detecteerd alleen of er cd's geplaatst zijn. Ze worden niet eens in de speler geplaatst (en aan dus ook niet draaien)

ed

Citaat van: Pethconi op 30-06-2004 07:55:31
Geen problemen mee met mijn wisselaar.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

killhorst

vraagje,

waar zit dat linkervloerdeel en dat voorste vloerdeel precies? in de bagageruimte?

rene

mehn

Citaat van: Hen3 op 29-06-2004 23:51:19
Trouwens... de bekabeling ligt in het kleine compartiment onder het linker vloerdeel (V70). Hier past de wisselaar niet in en ik wil hem dan ook onder het voorste vloerdeel monteren. De kabel is dan echter veeeel te kort. Zijn hiervoor verlenkabels verkrijgbaar?

Volgens mij is DIT de bedoeling. Zie 2e en 7e foto.

Dit beantwoord meteen de vraag van killhorst

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

855-Champagne

Heb je ze er wel goed om inzitten

Hen3

Citaat van: 855-Champagne op 30-06-2004 17:54:29
Heb je ze er wel goed om inzitten

:P

tuurlijk.... hoewel dit volgens mij pas een fout zou moeten geven zodra een cd daadwerkelijk gelezen wordt. Die fase kom ik nog niet in...

850fan

Misschien is de lens van de wisselaar vuil? Ik herken namelijk dat niet 'laden'  van de cd's. Ik heb er ook heel wat ellende mee gehad en uiteindelijk hielp het lensje schoonmaken en doet ie het weer ok. Overigens is mijn wisselaar een VDO, maar misschien heeft het zin 'm eens schoon te maken (wel voorzichtig natuurlijk)

Hen3

Citaat van: 850fan op 30-06-2004 23:54:48
Misschien is de lens van de wisselaar vuil? Ik herken namelijk dat niet 'laden'  van de cd's. Ik heb er ook heel wat ellende mee gehad en uiteindelijk hielp het lensje schoonmaken en doet ie het weer ok. Overigens is mijn wisselaar een VDO, maar misschien heeft het zin 'm eens schoon te maken (wel voorzichtig natuurlijk)

Ik heb het idee dat de lens nog helemaal niet gebruikt wordt.... Ik heb hem opengeschroefd om te kijken wat er precies gebeurd. Een voor een worden alle 6 cd's een paar centimeter uit de lade geschoven en direct weer terug geplaatst. Ik denk dat de aanwezigheid dat getest wordt door een optische sensor. De lens van de laser wordt echter pas gebruikt als een cd op het draaimechanisme wordt geplaatst. Dat gebeurt echter al helemaal niet...

850fan

Mijn wisselaar gebruikte dus wel dat laser-oogje, want hij plaatste toen ook geen cd's op het draaimechanisme. Dat in- en uitschuiven van die cd's doet de mijne ook na het laden van een nieuwe cassette.  Na het schoonmaken laadde hij wel op dezelfde manier de cd's maar speelde ze toen ook weer af.
Zou ook anders niet weten wat het is, misschien toch niet compatible?  ???

Hen3

Citaat van: 850fan op 01-07-2004 00:33:47
Mijn wisselaar gebruikte dus wel dat laser-oogje, want hij plaatste toen ook geen cd's op het draaimechanisme. Dat in- en uitschuiven van die cd's doet de mijne ook na het laden van een nieuwe cassette.  Na het schoonmaken laadde hij wel op dezelfde manier de cd's maar speelde ze toen ook weer af.
Zou ook anders niet weten wat het is, misschien toch niet compatible?  ???

Het kan in ieder geval geen kwaad het geheel eens goed (voorzichtig) schoon te maken denk ik.... dat ga ik maar eens proberen.
Iemand een idee waarmee ik dat het beste kan doen?

Peth©oni

@Hen3, Alcohol + watestaafjes, alcohol heb je in spuitbusjes trouwens.....

denkweb

Hele boeltje (Radio, kabels en wisselaar) naar electronicabedrijfje brengen dat ook videorecorders e.d. repareert (zit altijd wel zo'n bedrijfje in de buurt).

Die lossen het vaak voor een klein prijsje prima op! Vast bedrag voor een diagnose en een prijsopgave voor de reparatie of vervanging van een onderdeel.

thuur

Het lijkt me verstandig dat je eerst probeert te achterhalen wat d01 t01 betekent!!! Het kan een foutcode zijn de je de oorzaak meteen aanwijst (b.v. kabelbreuk)

Schoonmaken gaat gemakkelijk zelf!
Koop alcohol 70% bij de drogist (nee nee het is giftig helaas..  ;) ) in een spuitbusje met pompje, of 'cleaner' vloeistof in een pakket met video/cd/cassette reiniger. Oh, en aub NOOOOIT een zgn. reinigings-cd gebruiken!! Kan meer schade aanbrengen dan problemen oplossen. Het beste aan de cd techniek is dat het apparaat het medium niet raakt om te kunnen afspelen/opnemen!!! Zo'n cd krast over je lens (dit is niet de laser zelf!)

Maar het idee is goed: open de speler en zorg dat je met je spuitbusje op de LENS kunt richten. Spuit de hele handel grondig onder de alcohol en wrijf VOORZICHTIG met een wattenstaafje over de lens. Je zult merken dat de lens 'los' zit. Dit beweeglijke is nodig voor de lens om zich te kunnen focussen op het spoor op de cd (denk aan een microscoop of fotocamera). Draai het apparaat om (om de overbodige alcohol eruit te laten lopen) en kijk of er een dun wit laagje achterblijft. Sommige alcoholsoorten doen dit. Dit moet je echt verwijderen. Gewoon een wattenstaafje met voldoende water bevochtigen (de watten mogen niet nadruppelen!) en de lens 'nawrijven' (wederom voorzichtig!). Laat het apparaat OPEN drogen voor minstens 2 uur!

Het spreekt voor zich dat alle kabels/stekkers en spanning eraf moet zijn!

Dit werkt prima voor iedere cd-speler en cd-rom speler. Heb een cd-speler van 200 gulden uit '89 en die speelt nog perfect. Heb ik op al die tijd 2x schoon moeten maken op exact deze manier. Staat nu op ons lounge-kamertje... (en slaat minder vaak over dan mijn huidige cd speler van 800 euro g&^%$$#...!!)

Het wel of niet afspelen van gekopieerde cd's ligt aan de lichtopbrengst van de cd's. De wat oudere lasers zijn niet sterk genoeg om het 'minder reflecterende' oppervlak van een cd-r goed te kunnen lezen. De 'merk' cd-r's van tegenwoordig zouden geen problemen moeten geven. De groene en blauwe van een tijdje terug zijn soms te donker voor oudere mechanismes.

Gr 8)