Welke auto bouwjaar 1986 of 1987

Gestart door daytonawim, 21-11-2011 22:53:20

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Dat ze doorgang gaan vinden is wel duidelijk, ik denk dat heel veel mensen nog niet goed in de gaten hebben dat LPG (G2!) en Diesel rijden met die oude ketels verre van gratis gaat worden.

Luc

On topic... @Daytonawim, een 240 of 740 natuurlijk. Een degelijk exemplaar zoeken, misschien wat investeren aan roestpreventie, en rijden.
Wil je kleiner, en zuiniger, en betrouwbaarder, een Corollaatje uit '83, '85, of '86 met handbak rijdt heel behoorlijk, maar roestvrije exemplaren zijn prijzig. Aan de andere kant zijn onderdelen zoals banden en uitlaatdelen goedkoop, beurtjes makkelijk zelf te doen, en de Japans-platte stoelen die erin zitten zijn zonder problemen te vervangen voor stoelen uit een 340/360, en daar zit je prima in.
Automaatjes zijn ook wel redelijk betrouwbaar, maar 3-traps, en derhalve traag en lawaaiig.

340 of 360 zit erg simpel in mekaar, de 340 met 1.4 heeft als voordeel dat ie een distributieketting heeft en vrij zuinig rijden kan (de vario trouwens niet), 360 heeft een onverwoestbare en sterke motor, stoelen zijn goed, maar ook hier zijn belastingvrije exemplaren duur en een mooie zonder roest is lastig te vinden.

Heb enige ervaring met kleine dieselautotjes uit de jaren 80, zoals Peugeot 205, Golf, Kadett enzo, ellende, zeker nadat ze de belastingvrije leeftijd hebben bereikt.
Zelf overigens ook diverse belastingvrije Fords gehad, evenals mn vader. Allemaal problematisch qua remmerij, carburateurs, (duh) roest, waterlekkages en zoverder. Enige goeie Ford die ik gehad heb was een Transit uit 1980 met 2.0 OHC motor waar loodvervanger in moest. Af en toe water en olie bijvullen, verder deed die het altijd en het was een geweldig werkpaard.

Als ik eenmalig geld te besteden had en vervolgens goedkoop km's moest maken, werd het een 2- of 7-serie met 2.3 carburateur en 5 bak of 4-met-od. Nog n beetje investeren in roestpreventie, set winterwielen, en dan rij je een fijne, comfortabele auto voor weinig kosten per maand. En als je wat geld over hebt, een lederen interieur of enig ander accesoire, het zit er zo in en maak je er helemaal je eigen auto van.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

rpakuypers

Citaat van: -D©©©L- op 22-11-2011 00:59:53
Dat ze doorgang gaan vinden is wel duidelijk, ik denk dat heel veel mensen nog niet goed in de gaten hebben dat LPG (G2!) en Diesel rijden met die oude ketels verre van gratis gaat worden.

Daarom dat ik ook geen LPG in pleurt ........ maar in ieder geval een 2.3 Redblock met 5-bak, roestpreventie al aanwezig en buiten een ander blauw interieur en de carb blijft hij zo standaard als wat.

Groet,
Roger

UserID6342

En dat mag ook gerust is mijn mening. Ik hoef het niet met die tank van mij, maar zou er geen problemen mee hebben als ik het wel zou moeten.  En daar zit nu net bij een helehoop van die pipo's die momenteel 'belastingvrij' rijden het verschil.  Die rijden zo ding expres omdat er geen MRB betaald hoeft te worden.  Dus dan krijg je vaak weer van die gasten die voor een dubbeltje de hele wereld rond willen (Generaliserend, Volvo 700 rijders in het algemeen).  Kopen een oud hok, maken 'm zo goedkoop mogelijk klaar zodat tie net door de APK heen komt en rijden maar.  Vervolgens 0,0 aan onderhoud / preventie / etc. en weer rijden tot de volgende APK en dan weer voor het uiterst minimale er door heen.

Dit betekend met de zg. oldtimers dat ze eigenlijk geen liefhebbers auto meer zijn, maar zeer goedkope gebruiksvoorwerpen.  Mijn mening is dat de veiligheid van een hoop van deze gebruiksvoorwerpen dusdanig slecht is dat ze eigenlijk niet eens op de weg horen. En het maakt niet uit of dit nu een Volvo is of een ander merk.  Snap mensen zo wie zo trouwens niet die op deze manier auto rijden.  Je ziet dit helaas ook steeds meer bij de 850 rijders.  De liefhebbers status is er wel een heel eind van af.

rpakuypers

Citaat van: Dirk342 op 22-11-2011 07:20:48
En dat mag ook gerust is mijn mening. Ik hoef het niet met die tank van mij, maar zou er geen problemen mee hebben als ik het wel zou moeten.  En daar zit nu net bij een helehoop van die pipo's die momenteel 'belastingvrij' rijden het verschil.  Die rijden zo ding expres omdat er geen MRB betaald hoeft te worden.  Dus dan krijg je vaak weer van die gasten die voor een dubbeltje de hele wereld rond willen (Generaliserend, Volvo 700 rijders in het algemeen).  Kopen een oud hok, maken 'm zo goedkoop mogelijk klaar zodat tie net door de APK heen komt en rijden maar.  Vervolgens 0,0 aan onderhoud / preventie / etc. en weer rijden tot de volgende APK en dan weer voor het uiterst minimale er door heen.

Dit betekend met de zg. oldtimers dat ze eigenlijk geen liefhebbers auto meer zijn, maar zeer goedkope gebruiksvoorwerpen.  Mijn mening is dat de veiligheid van een hoop van deze gebruiksvoorwerpen dusdanig slecht is dat ze eigenlijk niet eens op de weg horen. En het maakt niet uit of dit nu een Volvo is of een ander merk.  Snap mensen zo wie zo trouwens niet die op deze manier auto rijden.  Je ziet dit helaas ook steeds meer bij de 850 rijders.  De liefhebbers status is er wel een heel eind van af.

Kijk op dit moment maar eens naar de oude Mercedesen .............. daar gaat het net zo en ik denk dat die onderdelen wel iets duurder zijn dan die van Volvo.

Groet,
Roger

UserID6342

Valt heel erg mee hoor de prijzen van onderdelen voor Mercedes.  Zijn echt allemaal niet zo duur en het grootste voordeel: perfect leverbaar !

daytonawim

Mm.. al met al dus weer lastige keuze's.  :-\ :-\

Ik weet idd wel wat ik nu heb een goede en vooral betrouwbare auto, je weet nooit wat je weer koopt
(meestal) andermans ellende.

Nu is de wegenbelasting voor 3 maand betaald, dus ik kan nog even nadenken.

Als ik de auto los verkoop, kan eventueel ook in Duitsland voor een bolide kijken en deze zelf invoeren. ( momenteel wordt er erg veel geld verdient, aan de verkoop van geimporteerde Oldtimers)

Toevallig liep ook tegen een mooie MB 300 CE automaat aan met ruim 2 ton op de klok, wordt in de loop van komend jaar belasting vrij.  ( staat bij een garage in de buurt waar ik regelmatig kom)

http://www.feikokloostraautobedrijf.nl/occasions.html

R.Bijl

google even op de wetgeving,hier gaat het een en ander veranderen,volgens mij had hij van voor jan.1987 moeten zijn.
bij de nieuwe regeling zou hij in 2013 pas belastingvrij worden.
alleen de klank is zijn geld al dubbel en dwars waard.....

daytonawim

http://volvokv.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=474:vrijstelling-belasting-oldtimer-vanaf-30-jaar-door-tweede-kamer&catid=5:niews

De regeling is onlangs aangepast ( lees afgelopen week)  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

Voor een oldtimer betaal je nu echt 3x de hoofdprijs, als ik er een van '87 koop,  betaal ik nog een redelijk marktconforme prijs.

R.Bijl

klopt, betekent dat de mb pas in 2013 belastingvrij wordt.hij is immers op 31/12 2011 nog geen 25......

daytonawim

Morgen ga ik wel eens kijken bij die MB, onder het mom kijken en rijden kost niets.

Heb me even een beetje ingelezen op het MB forum.

R.Bijl

volgens mij zijn die w124`s superdegelijk,zal best goed rijden.
kijk ook ff naar het verbruik,hij zal wel wat meer lusten verwacht ik....

daytonawim

Tja, verbruik ligt hoofdzakelijk aan je rechtervoet.

Elsje

Luc

Ehm.. de overheid gaat wel de belastingvrijstelling weer opnieuw invoeren, althans, er ligt een wetsvoorstel dat nog uitgewerkt en goedgekeurd moet worden (zullen ze heus wel doorschuiven naar een volgend kabinet, en een daaropvolgend, zoals dat altijd gaat met moeilijke wetten die toch een leuke aanvulling voor de schatkist kunnen betekenen). Als het gebeurt, worden auto's vanaf 30 jaar en ouder belastingvrij, en misschien komt er een overgangsregeling, maar dus misschien. Heb je nou geluk, dan koop je die Merc en wordt het wetsvoorstel aangenomen en komt er een overbruggingsperiode, dan rij je misschien in 2012 al belastingvrij. Maar heb je pech en het loopt anders, rij je dus pas in 2017 belastingvrij met die auto.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet