Half/volledig synthetische olie?

Gestart door BobaFett, 02-07-2004 08:46:45

Vorige topic - Volgende topic

BobaFett

Toen ik bij de dealer vroeg welke olie in mijn TDI ging vertelde hij dat naast het type olie het er ook vanaf hing welke soort er al in zat: half of volledig synthetisch.

Navraag bij de dealer waar ik de auto gekocht leverde op dat er half synthetische 5W40 in gaat.

Nu is mij verteld dat het beste was dezelfde olie te gebruiken en niet bijvoorbeeld van half naar volledig synthetisch te switchen of andersom.

Waarom is dat ??? Kan/wil iemand me het verschil uitleggen?
(op dit forum kon ik hier niets over vinden)

Hen3

Leuk dat je de eerst post in de diesel categorie hebt, maarrrrrr hoort dit niet thuis in 'De grote olie discussie' ???

ik vermoed dat je bericht hier niet lang zal staan  :P

Reitse

5W40 is toch altijd volsynthetisch, 10W40 over het algemeen halfsynthetisch, het kan ook volsynthetisch maar dan betaal je je blauw....

--Edit--
En volgens mij is die discussie al een keer gevoerd, kijk maar es bij de olie ;)

--edit--

Reitse

konniekip

wijsheid = 5w40, dunnere olie.. betere smering bij koude motor en hoge toeren

mehn

Citaat van: Boba Fett op 17-07-2004 09:40:38
Wat is nu wijsheid? Even los van de financiele redenen, is het wijsheid voortaan volledig synthetische olie te gebruiken?

In ieder geval volledig synthetisch bijvullen tot aan de volgende oliewissel  ;) Daarna zou je weer kunnen overstappen.
Bij de diesel van mijn ouders (Saab 9-3) was het verschil duidelijk merkbaar. Liep veel beter op volledig synthetische olie, dat was zelfs hoorbaar.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

denkweb

Ik rijdt op 10w40.... altijd eigenlijk al en ik heb geen id wat de dealer erin gooit. Houdt me gewoon netjes aan het instructieboekje....

liadback

dat heeft te maken met de "dope"die er in wordt toegevoegd.
Die "dope"is een chemisch, synthetisch product en kunnen niet lukraak door elkaar worden gebruikt, dan kunnen elementen zich in de war gooien. En is je samenstelling naar de kl**en.

C