AC en REC knipperen 10 sec.

Gestart door jp850r, 08-12-2011 08:53:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Boeijke

Je hebt een uitlees apparaatje nodig bij een '96er.
Ook om te ressetten. Ff langs de dealer en voor ergens tussen de 10 en 20 euro weet je het.

)()()sT

Ja en nee.
Als je bv. een storingscode in je motormanagement hebt gaat je lambda lampje branden... Een tijdje de accu los doet wel dat lampje uitgaan, maar de code blijft erin staan.
Bij die storing nu van je ECC kan het ook goed zijn dat ie de volgende keer niet knippert; bij mijn V70 knippert ie ook weer de ene ochtend wel, dan niet.

Jij hebt een 850R met "obd2" en die is niet zelf uit te lezen. Er zijn tooltjes en trucjes voor, dat staat hier ergens uitgebreid bij "technisch onderhoud ofzo" :D

darius

Dat. Ligt aan je bouwjr. Bij obdI kun je dat zelf bij obdII heb je een comp. Nodig. Als je obdI hebt is je auto van 95of ouder. Je hebt ook nog een tussen variant.
Kijk als je de kap oopen hebt boven je koplamp aan de distributie zijde bij obdI zit hier een rechthoekig klein bakje. Ongeveer. 10 cm of kleiner...
No show, only go.

Boeijke

Citaat van: jp850r op 08-12-2011 08:53:08
Hallo allemaal,

Als ik mijn auto start gaan de lampjes AC en REC gelijktijdig een stuk of 10 keer knipperen. Iemand enig idee wat dit betekend?

Het betreft een 850R uit 1996.

Alvast bedankt!

Is een 96er Darius  ;)

jp850r

Het is inderdaad een '96er. Maar met andere woorden, ik kan zelf gaan sleutelen, maar uiteindelijk zie je geen resultaat? Ik kan dus niet zien of het heeft geholpen of niet? In dat geval kan ik beter direct naar de dealer rijden lijkt mij.  :-[

Boeijke

Om uit te lezen wel. Kun je gerichter gaan sleutelen daarna  ;)

jp850r

Citaat van: Boeijke op 08-12-2011 12:59:26
Om uit te lezen wel. Kun je gerichter gaan sleutelen daarna  ;)

En na het sleutelen moet ik weer opnieuw terug naar de dealer om het lampje uit te laten zetten?

darius

Citaat van: jp850r op 08-12-2011 14:04:25
Citaat van: Boeijke op 08-12-2011 12:59:26
Om uit te lezen wel. Kun je gerichter gaan sleutelen daarna  ;)

En na het sleutelen moet ik weer opnieuw terug naar de dealer om het lampje uit te laten zetten?

Mooi hé zo een 850, idd.
No show, only go.

Boeijke

Citaat van: darius op 08-12-2011 14:07:43
Citaat van: jp850r op 08-12-2011 14:04:25
Citaat van: Boeijke op 08-12-2011 12:59:26
Om uit te lezen wel. Kun je gerichter gaan sleutelen daarna  ;)

En na het sleutelen moet ik weer opnieuw terug naar de dealer om het lampje uit te laten zetten?

Mooi hé zo een 850, idd.
Of een alter I kopen. Ku je zelf lampies resetten  :P

jp850r

Nou... wat ik ga doen, vanavond handvat losdraaien, sensor schoon maken, terugzetten, en binnenkort langs de volvo, uit laten lezen, en lampje uit laten schakelen.

En ja, het is een leuke auto ja. :) Muziek iets harder zodat je alle piepjes en kraakjes niet meer hoort. ;) Prima toch?

jp850r

Overigens, allemaal bedankt voor jullie hulp! Ben vandaag weer heel wat wijzer geworden vandaag!!

morrison

Beste JP850r,

heb zelf een 855R uit 1996. Vorige week hetzelfde probleem gehad met die knipperende AC en REC lampjes. Zoals velen al aangaven is dat vaak een vervuilde temperatuur sensor net achter de handgrepen.

Ben ook langs een volvo-specialist geweest om hem te laten uitlezen. Nog voor het uitlezen gaven ze in feite al de oorzaak aan. Vervuiling in de zojuist vermelde sensoren is negen van de tien keer de oorzaak voor die knipperende lampjes. Door die vervuiling wil die kleine fan die in die sensor zit niet meer ronddraaien. Hierdoor geeft het systeem een foutmelding. Uitlezing gaf aan dat het de rechter sensor was. Na doorblazen van die sensor nog geen resultaat >:(.

Mocht je in het bezit zijn van een felle lamp dan kun je zelf even kijken of inderdaad een van de sensoren het probleem is. Door nu met die lamp in het gaatje (waar dus de sensor achter zit) net onder de handgreep te schijnen kun je zelf constateren of inderdaad hier het probleem ligt. Bij het aanzetten van het contact zal de fan van die sensor moeten ronddraaien. Vandaar die felle lamp om dat dus te zien. Mocht nu de fan niet ronddraaien dan weet je dat die de boosdoener is. Je gaf al aan dat doorblazen geen zin had.

In mijn geval de rechter sensor eruit gehaald en toen bleek dat een van de pootjes van de temperatuur gevoelige weerstand was gebroken. Na provisorisch dat te hebben gerepareerd, de sensor even los aangesloten en contact aangezet. Fan ging draaien en daarmee was het probleem opgelost van die knipperende lampjes :eusa_dance:. Reset is dus niet nodig om van die knipperende lampjes af te komen bij het aanzetten van het contact. Volgens mij blijft deze foutmelding dan nog wel in het geheugen staan, dus een keertje het geheugen opschonen (resetten) kan geen kwaad.

Succes met "troubleshooting" ;D.

razorx

Een andere storing die rond die leeftijd optreed is dat de servo motortjes die de diverse regelkleppen bedienen kapot gaan.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg845334.html#msg845334

Om lekker te zoeken naar de oorzaak van een storing ontkom je niet aan uitlees apparatuur.
Hoeft niet duur te zijn voor een euro of 10 koop je een VAG-KKL usb kabeltje met ODB-II aansluiting.
Kijk even bij pagershop.nl of op e-bay
Dan nog VOL-FCR kopen of een beta versie van Brick-Diag downloaden en je komt een heel eind.

Als je handig bent met elektronica kan je ook zelf wat in elkaar frotten:
www.paerl.it/volvo/obd2schema.pdf

arjen850

Citaat van: Martijn_B op 08-12-2011 11:14:34
Excuses, ik wordt het na jaren forummen soms ook wat 'zat' dat de knop "nieuw topic" vaker aangeklikt wordt dan "zoeken".
Ik heb persoonlijk zelden problemen gehad met onze zoekfunctie hier, zoek niet te specifiek en wees creatief in wat je intypt en dan komt het vanzelf naar boven.

Maar, ik begrijp je redenering wel, dus zal voortaan wat behulpzamer zijn :)




Jaren op het forum?  Yeah right ;D

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software